جراحی بای پس معده

دکتر حامد قدسی » جراحی چاقی » عمل جراحی بای پس معده

جراحی بای پس معده (Gastric Bypass Surgery) یکی دیگر از انواع جراحی چاقی می باشد که می تواند به کاهش قابل توجه وزن افراد کمک کند. عمل بای پس معده برای لاغری نیز مانند سایر جراحی های چاقی یک نوع عمل زیبایی و درمانی است که به روش لاپاراسکوپی انجام می شود.  این روش جراحی اولین بار در سال ۱۹۷۹ انجام شد، ولی با توجه به رشد علم پزشکی، تکنیک هایی که در حال حاضر در این روش به کار می روند، بسیار پیشرفته تر شده است. این عمل جراحی از سال ۲۰۱۱ به سرعت محبوبیت یافت و در سال ۲۰۱۵ به عنوان برترین روش جراحی چاقی معرفی شد. با توجه به مزایا و سودمندی هایی که این نوع جراحی چاقی دارد، در سراسر جهان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اگر روش های شما برای درمان لاغری با شکست مواجه شده، بهتر است به یک جراح چاقی متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا از مزایای این روش برای کاهش وزن بهره مند شوید. این مقاله با هدف بررسی کامل جراحی بای پس معده مزایا و شرایط آن نگارش شده است. با ما همراه باشید تا در این زمینه بیشتر بیاموزید.

تغییرات معده بعد از جراحی بای پس

عمل بای پس معده برای لاغری چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل بای پس معده برای لاغری، یک روش تهاجمی است که نیاز به بیهوشی عمومی دارد. بسیاری با شنیدن نام بیهوشی ممکن است، احساس ترس یا نگرانی کنند، اما هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد، زیرا تمام اقدامات احتیاطی در اتاق عمل جهت حفظ سلامت بیمار انجام می شود. هنگام انتقال بیمار به اتاق عمل جهت بررسی ضربان قلب، پد چسبنده روی قفسه سینه او قرار می گیرد، همچنین الکترود کنترل نبض و بررسی کننده میزان اکسیژن خون به انگشت دست وصل می شوند. پس از آن ماسک اکسیژن روی صورت فرد قرار داده می شود و داروی بیهوشی از طریق سرم یا  تزریق عضلانی، به بدن فرد وارد می شود. مانند دیگر جراحی ها، پس از اطمینان از بیهوشی جراحی آغاز می شود.

قسمت کوچکی از بالای معده به روش لاپاراسکوپی برش داده می شود تا قسمت کوچکی از کیسه معده برداشته شود. از طرفی بخشی از روده کوچک نیز برش داده می شود تا این کیسه کوچک به آن بخیه زده شود. در این صورت غذا پس از وارد شدن به این کیسه کوچک معده، وارد روده کوچک می شود و به اصطلاح مسیر گوارشی را دور می زند و مستقیماً وارد بخش میانی روده کوچک می شود. این کیسه کوچک مقدار غذای کمی را می تواند در خود نگه دارد. عبور مواد غذایی از این بخش باعث می‌شود تا مواد غذایی تحت تأثیر آنزیم ‌های ترشحی قرار نگیرند و تجزیه نشوند. این در نهایت موجب جذب کمتر مواد غذایی می شود.

امروزه روش دیگری از جراحی بای پس معده به نامنیز وجود دارد که به کوتاه شدن  Roux-en-Y (RYGP)به مسیر گوارشی و معده کمک می کند. در این روش جراح با ایجاد کیسه‌ای در ابتدای معده، آن را کوچک نموده و سپس قسمت پایین‌تر روده کوچک را به انتهای کیسه وصل می‌کند تا مواد غذایی از مسیر جدید عبور کنند. البته قسمت ابتدایی روده کوچک مجدد به شکل y به ابتدای  مسیر جدید متصل می‌شود تا ترشحات و موکوس (ترشحات غشاهای مخاطی) این قسمت‌ ها نیز وارد مسیر گوارشی شوند.

عمل بای پس معده برای لاغری
عمل بای پس معده برای لاغری

انواع عمل بای پس معده

عمل بای پس معده با چندین روش و تکنیک جراحی انجام می شود که در ادامه هر کدام از آن ها را به صورت مختصر توضیح می دهیم:

انواع عمل بای پس معده
انواع عمل بای پس معده

1. بای پس معده کلاسیک

این روش  برای درمان چاقی مفرط و بهبود شرایط سلامتی افرادی است که از مشکلات ناشی از چاقی رنج می برند. در این روش پزشک بخشی از معده و ابتدای روده کوچک فرد را به همان روشی که گفته شد، برش می دهد. 

2. مینی بای پس معده

این روش اصلاح شده، روش قبلی است. در واقع در جراحی مینی بای پس معده، پزشک مقدار بیشتری از روده را برش می دهد. در این روش یک محل جهت بخیه معده به روده وجود دارد، در حالی که در جراحی بای پس کلاسیک هم معده به روده و هم روده به روده بخیه زده می شد. به همین دلیل عوارض این روش کمتر است و بیمار  دوره نقاهت راحت تری خواهد داشت. افرادی که اضافه وزن زیادی دارند و دچار بیماری های مرتبط با چاقی هستند، می توانند از این روش جهت کاهش وزن خود استفاده کنند. این یک روش با قابلیت بازگشت به حالت اولیه است، زیرا قسمتی از معده که برش داده شده در جای خود باقی می ماند و تنها بخشی از روده به قسمت برش داده بخیه می شود. 

3. ساسی بای پس معده

این روش جراحی ترکیبی از اسلیو معده و بای پس معده می باشد. این جراحی با هدف کوچک سازی معده و ایجاد یک کیسه جدید انجام می شود و مانند روش جراحی بای پس معده میانبری از  روده کوچک جهت دسترسی سریعتر به معده ایجاد می شود. همانطور که گفته شد، اسلیو معده نیز همزمان با این روش انجام می شود تا بتوان بخش انتهایی اسلیو معده را به بخش برش داده شده در انتهای روده کوچک جهت دور زدن بهتر و سریعتر روده متصل کرد. 

4. سادی بای پس معده

سادی بای پس معده یک روش جراحی دو مرحله‌ ای است که مسیر غذای هضم شده از طریق روده را کوتاه می‌کند. در این روش پس از اسلیو، معده بیمار به حلقه ای از روده کوچک بخیه زده می شود تا از این طریق  بیشتر روده را دور بزند. در این صورت زمان و فاصله کمتری برای جذب چربی و کالری بدن وجود دارد.

اقدامات لازم قبل از انجام عمل بای پس معده

فرد قبل از اقدام به  هر نوع جراحی چاقی مانند اسلیو معده یا عمل بای پس معده باید از نظر روانی ارزیابی شده و  مشاوره ‌های لازم را دریافت کند. آزمایش‌ های کنترلی پیش از عمل توسط جراح برای بررسی سلامت جسمی فرد درخواست می شوند. یک یا دو هفته قبل از عمل، جراح یا متخصص تغذیه از فرد می‌خواهد تا از یک برنامه غذایی پیش از عمل پیروی کند. این رژیم غذایی به شکل زیر است:

  • 5 الی ۷ وعده مایعات جایگزین وعده‌های غذایی پر کربوهیدرات و پر پروتئین
  • مصرف دو لیتر آب روزانه
  • مصرف کمی سبزیجات روزانه توصیه شده

هدف از این رژیم غذایی پیش از عمل کوچک شدن اندازه کبد است. این به جراح کمک می کند تا آسان تر به معده دسترسی داشته باشد. رژیم غذایی پیش از عمل کمی دشوار به نظر می رسد، ولی رعایت آن مهم است. ممکن است این رژیم در روزهای اول با احساس گرسنگی، سرگیجه و بی حالی همراه باشد، ولی از روز سوم با آغاز سوخت و ساز چربی بدن، فرد کربوهیدرات را به عنوان منبع اولیه انرژی دریافت خواهد کرد که این موجب کاهش علایم آزاردهنده می‌ شود. شب قبل از عمل جراحی فرد باید مصرف مواد غذایی خود را متوقف کند و ناشتا بماند. با استراحت، گرفتن یک دوش آب گرم و تمرکز بر دلایل کاهش وزن، ترس و افکار منفی را از خود دور کنید.

هنگام  بستری شدن در بیمارستان، رضایت نامه‌ای جهت اطلاع فرد از مشکل و عوارض احتمالی گرفته می ‌شود. پس از آن بیمار برای رفتن به اتاق عمل آماده می شود. گاهی پزشک توصیه به پوشیدن جوراب واریس می کند. این برای جلوگیری از هر گونه لخته شدن خون در پا هاست. برای تزریق آسان ‌تر داروهای ضد درد، آنتی‌بیوتیک و مایعات داخل وریدی مورد نیاز قبل عمل از فرد رگ‌گیری می شود.

اقدامات لازم قبل از انجام عمل بای پس معده
اقدامات لازم قبل از انجام عمل بای پس معده

مزایای انجام عمل بای پس معده

مزایا و دلایل زیادی وجود دارند که بای پس معده را به عنوان بهترین روش جراحی چاقی معرفی می کنند، البته به شرط آنکه این جراحی توسط بهترین جراح چاقی در تهران و یا دیگر شهرها انجام شود. از جمله مهمترین مزایای عمل بای پس معده عبارتند از:

  • سرعت از دست دادن و کاهش وزن افزایش می یابد. با استفاده از این روش، اکثر افراد می توانند در طی 18 ماه تا ۷۰ درصد از وزن بدن خود را از دست بدهند.
  • میزان غذای مصرفی فرد به دلیل کاهش اندازه معده کاهش می‌یابد.
  • میزان کالری کمتری از مواد غذایی در روده جذب خواهد شد.
  • دیابت نوع دو فرد بهبود می‌یابد یا حتی به صورت کامل از بین می‌رود.
  • نیاز به مصرف دارو برای کنترل فشار خون بالا یا کلسترول بالا محدود شود.
  • کاهش وزن قابل توجه منجر به تنظیم هورمون‌ های بدن از جمله افزایش تستوسترون و بهبود سوخت و ساز بدن خواهد شد.
  • اکثر مطالعات نشان می‌دهند که ۹۰ درصد از بیماران حداقل ۵۰ درصد از وزن اضافی خود را بعد عمل جراحی از دست می‌دهند و این در دراز مدت همچنان ادامه خواهد داشت.
  • با کاهش وزن و کم شدن دوز یا تعداد داروهای مصرفی، امکان ورزش و انجام تمرینات دلخواه برای بیماران وجود خواهد داشت. در صورت اجرای ورزش منظم همراه با یک رژیم غذایی سالم، فرد می‌تواند میزان وزن بیشتری را از دست بدهد.
  • کاهش وزن بعد عمل بای پس معده موجب کسب انرژی بیشتر می شود. این همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس بهتر فرد نسبت به زندگی می ‌شود. مطالعات نشان می‌دهند، ۹۵ درصد بیماران بعد از گذشت یک سال کیفیت زندگی مطلوب و رضایت بخشی داشته ‌اند.
عمل بای پس معده
عمل بای پس مزایای بسیار زیادی برای افراد مبتلا به چاقی مفرط دارد.

آمادگی قبل از عمل جراحی Gastric Bypass

قبل از اقدام به جراحی بای‌پس معده فرد باید از نظر روانی با گرفتن مشاوره‌های لازم ارزیابی و با انجام آزمایش‌های کنترلی پیش از عمل از نظر سلامت جسمی بررسی و آماده شود. یک یا دو هفته قبل از عمل جراح یا متخصص تغذیه از فرد می‌خواهد تا یک رژیم غذایی پیش از عمل بای‌پس معده را آغاز کند که شامل:

۵ الی ۷ وعده مایعات جایگزین وعده‌های غذایی پر کربوهیدرات و پر پروتئین
مصرف دو لیتر آب روزانه
مصرف کمی سبزیجات روزانه با نظر برخی از جراحان

هدف از این رژیم غذایی پیش از عمل کوچک شدن اندازه کبد به صورتی است که دسترسی به معده را حین عمل جراحی آسان سازد. رژیم غذایی پیش از عمل کمی دشوار ولی رعایت آن مهم است. احساس گرسنگی، سرگیجه و مودی بودن برای چند روز اول بسیار بارز است ولی از روز سوم با آغاز سوزاندن چربی بدن فرد به جای کربوهیدرات به عنوان منبع اولیه انرژی علایم آزاردهنده کم می‌شود. شب قبل از عمل جراحی باید مصرف مواد غذایی خود را متوقف کند و ناشتا بماند. با استراحت، گرفتن یک دوش آب گرم و تمرکز بر دلایلی خود برای تصمیم‌گیری به عمل جراحی ترس و افکار منفی را از خود دور کند.
پس از بستری در بیمارستان در روز جراحی، رضایت نامه‌ای به منظور اطلاع فرد از مشکل و عوارض احتمالی گرفته می‌شود. لباس بیمارستان پوشیده و گاهی بر حسب نظر پزشک توصیه به پوشیدن جوراب واریس نیز برای جلوگیری از هر گونه لخته شدن خون در پاها می‌شود. برای تزریق آسان‌تر داروهای ضد درد، آنتی‌بیوتیک و مایعات داخل وریدی مورد نیاز قبل عمل از فرد رگ‌گیری می‌گردد.

روند کاهش وزن بعد از انجام عمل بای پس معده

به طور معمول افراد پس از عمل جراحی بای پس معده ۶۰ تا ۸۰ درصد وزن اضافی خود را از دست بدهند. بیشترین مقدار کاهش وزن طی ۱۸ ماه اول پس از عمل رخ می ‌دهد. با این‌که خطر بازگشت وزن پس از عمل جراحی نیز وجود دارد، اما جراحی بای پس معده یکی از موثرترین راه‌کارهای طولانی مدت کاهش وزن در مقایسه با سایر روش‌ های درمان چاقی است. بای پس معده یک ابزار مفید برای کاهش وزن و تثبیت ان در یک سطح نرمال است. هنگامی که به وزن ایده‌آل خود دست یافتید، باید برای حفظ آن یک برنامه‌ریزی صحیح داشته باشید. این برنامه شامل خوردن روزانه سه وعده‌ غذایی متشکل از مواد مغذی کم حجم و انجام تمرینات ورزشی ۳ تا ۵ بار در هفته است.

روند کاهش وزن بعد از انجام عمل بای پس معده
روند کاهش وزن بعد از انجام عمل بای پس معده

نحوه تجزیه و هضم غذا بعد از عمل بای پس معده

در جراحی بای پس معده، تقریباً ارتباطی مستقم میان معده و روده ایجاد می شود، تا با کاهش جذب، وزن بیمار به سرعت کاهش پیدا کند. در حالت عادی مواد غذایی در قسمت پیلور معده (دهانه بین معده و روده کوچک) توسط شیره‌ی معده تجزیه شده و سپس وارد روده می شوند، ولی پس از جراحی بای ‌پس معده، مواد غذایی، پیلور را دور زده و بدون عبور مواد غذایی از این قسمت به صورت تجزیه نشده وارد روده می‌شوند. این امر منجر به درد شکم، افزایش ضربان قلب، اسهال و سرگیجه ناراحت کننده خواهد شد. در صورت مصرف تدریجی وعده ‌های غذایی کوچک و کاهش یا حذف کربوهیدرات های ساده و قندهای تصفیه شده، ممکن است این علایم آزاردهنده کاهش یابند.

 سندرم دامپینگ که کمتر از نیم ساعت پس از مصرف یک وعده غذایی رخ می دهد، دارای علایمی چون عرق کردن، تهوع، گرفتگی عضلات، اسهال، سرگیجه، نفخ، و استفراغ است. ولی در نوع دیگری از سندرم دامپینگ که یک ساعت یا بیشتر بعد از صرف غذا رخ می‌دهد، علایم و نشانه ‌های چون گرسنگی و غش نیز مشاهده می شود.

نحوه تجزیه و هضم غذا بعد از عمل بای پس
نحوه تجزیه و هضم غذا بعد از عمل بای پس

اقدامات اساسی پس از عمل جراحی بای پس معده

زمان بهبودی بعد عمل جراحی بای‌پس معده به اندازه برش ایجاد شده بستگی دارد. اگر جراحی با لاپاراسکوپی انجام شده باشد، فرد باید برای ۲ الی ۳ روز در بیمارستان باقی بماند. اگر عمل جراحی با روش باز انجام شده باشد، زمان بستری در بیمارستان بیشتر طول می کشد. درد ناشی از برش ها در روزهای بعد از عمل جراحی به راحتی با دارو کنترل می ‌شود. جراح به احتمال زیاد سه بار در روز از بیمار می خواهد که راه برود یا بایستد. قبل ترخیص از بیمارستان جراح دستورالعمل لازم را برای اقدامات پس از عمل خواهد داد. همچنین داروهای لازم تجویز می شوند تا فرد دوران نقاهت را به خوبی پشت سر بگذارد. اقدامات اساسی پس از  عمل جراحی بای پس معده دنبال کنید:

  • راه رفتن و پیاده روی را جدی بگیرید: ممکن است کنترل درد در خانه با مسکن ‌های خوراکی تجویز شده کمی مشکل‌ به نظر برسد. از طرفی این مسکن ‌ها منجر به یبوست نیز خواهند شد. به همین دلیل پیاده روی در طول روز توصیه می شود به شرط آنکه راه رفتن و پیاده روی موجب خستگی و ناراحتی فرد نشود.
  • بدن خود را هیدراته نگه دارید: برای جلوگیری از خطر کم‌ آبی بدن باید فرد روزانه به میزان کافی آب و مایعات مصرف نماید. برای جلوگیری از بلع هوا و آسیب به معده باید آب جرعه جرعه و به آرامی نوشیده شود.
  • استراحت کافی داشته باشید: در چند هفته ابتدایی پس از عمل فقط باید استراحت داشت و از انجام کارهای خانه، فعالیت بدنی و امور منزل پرهیز کرد. به خواب و استراحت خود بیشتر اهمیت بدهید. هنگام خواب بهتر است، چند بالش زیر کتف و سر خود نگه دارید. این به جلوگیری از سوزش سر دل و کاهش درد شکم کمک می کند.
  • هنگام سرفه کردن احتیاط کنید: اغلب سرفه بعد از عمل بای پس معده منجر به تخلیه و خروج هرگونه مایعات اضافی از ریه‌ ها می شود. اما سرفه بعد از عمل جراحی می تواند به محل جراحی لطمه بزند. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند، هنگام سرفه یک بالش بر روی شکم خود فشار دهید. این مانع فشار و ایجاد تکان ‌های بزرگ در ناحیه جراحی خواهد شد و در نهایت موجب کاهش درد می شود.
  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید: برای 6 تا 7 هفته باید از بلند کردن اجسام خودداری کرد و به هنگام بالا رفتن از پله مراقب بود.
  • تا زمانی که پزشک اجازه نداده استحمام نکنید: از خیس کردن محل برش و رفتن به حمام تا اولین موعد ویزیت خودداری کنید.
  • پانسمان زخم باید مرتب تعویض شود: قرمزی اطراف زخم تا حدی طبیعی است ولی خروج ترشحات چرکی و بدبو نیاز به پیگیری فوری دارند. در این مدت پانسمان زخم باید به صورت مرتب تعویض گردد.
  • ویزیت و پیگیری های پس از عمل بای پس معده بسیار مهم هستند: اولین ویزیت حدود یک هفته بعد از عمل جراحی است. حدود یک ماه بعد دومین ویزیت و در ماه سوم ویزیت بعدی انجام می‌شود. بیشتر پزشکان نوبت های بعدی را حدود ۶ تا ۱۲ ماه پس از عمل تعیین می کنند، البته در صورتی که مشکل خاصی مشاهده نشود. دیگر معاینات سالانه انجام خواهند شد. در هر بار ملاقات با پزشک آزمایش ‌هایی برای کنترل وضعیت غذایی انجام می شوند و در صورت لزوم دارو تجویز می شود.
اقدامات اساسی پس از عمل جراحی بای پس معده
در جراحی چاقی بای پس معده در زمان جراحی تا حد بسیار توجهی کوچک می شود.

رژیم غذایی مناسب پس از این عمل جراحی

مایعات صاف شده

در هفته ابتدایی پس از عمل باید مایعات صاف شده‌ای چون ژله بدون قند، آبگوشت فاقد چربی و شیر کم چرب مصرف شود. رعایت این امر با کاهش فشار به معده تازه جراحی شده عوارضی مانند حالت تهوع و ناراحتی های هفته ی اول پس از بای پس معده را به حداقل می رساند باید در این مرحله صبور باشید تا به هدف نهایی خود که تناسب اندام و سلامتی جسمی است برسید

غذاهای پوره شده و پروتئینی

در هفته‌ی دوم پسی از عمل با نظر جراح خود غذاهای پوره‌ای را برای چند بار در روز و در حجم کم و با آرامش و سرعت کم آغاز می‌کنید. مدت زمان مصرف یک تکه‌ی کوچک گاهی لازم است تا سی دقیقه زمان ببرد. در این مرحله مصرف روزانه۶۰ الی۷۰ گرم پروتئین و حدود ۱٫۵ لیتر از انواع مایعات توصیه می‌شود. باید از مصرف چربی، شکر، کافئین و نوشابه‌های گازدار اجتناب شود. برای مصرف مایعات باید حداقل سی دقیقه قبل و بعد از مصرف مواد غذایی فاصله انداخته شود؛

غذاهای جامد

در آخرین مرحله از رژیم غذایی ساده پس از عمل غذاهای جامد کم‌کم وارد رژیم غذایی فرد خواهد شد. معرفی به سرعت و بیش از حد غذاهای جدید می‌تواند منجر به نفخ، سوزش سر دل و شکم‌ درد شود. ما بین معرفی مواد غذایی جدید باید حداقل یک روز فاصله‌گذاری شود. هدف در مرحله چهار برگشتن به حالت عادی مصرف مواد غذایی سالم است که توصیه می‌شود با غذاهای نرم‌تر شروع و به تدریج به غذاهای جویدنی و پر فیبر ختم شود.

غذاهای نرم

در این بخش از برنامه رژیم غذایی بعد از عمل باید به تدریج شروع مواد غذایی با بافت نرم بیشتر شود. این مرحله معمولاً از یک تا سه هفته به طول می‌انجامد، بسته به توصیه‌های جراح یا متخصص تغذیه خود در این مرحله شما قادر به مصرف گوشت بدون چربی و برخی سبزیجات له شده خواهید بود. ممکن است کمی چربی به مواد غذایی مصرفی نیز افزوده شود. غذاهای نرم توصیه شده شامل مواردی نظیر ماهی، سفیده تخم مرغ، سویا، پنیر بدون چربی، کنسرو ماهی تن، کنسرو و یا مرغ خرد شده خواهد بود. سبزیجات پیشنهادی شامل آووکادو، لوبیا سبز له شده، هویج بخار پز و کدو است

جدیدترین مقالات درباره عمل بای پس

عمل مینی بای پس چیست؟
بای پس
عمل مینی بای پس

کاهش وزن و لاغری یکی از چالش‌های سلامتی جامعه امروز است و به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. تنها نمی‌توان رژیم غذایی نامناسب را علت آن

ادامه مطلب »
بهترین روش جراحی لاغری
جراحی ها
بهترین روش جراحی لاغری

جراحی کاهش وزن یک راه موثر برای افرادی است که مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند. اکثر روش‌های جراحی کاهش وزن ایمن و بی‌خطر

ادامه مطلب »

آیا بعد از عمل بای پس معده باید مکمل و ویتامین مصرف کرد؟

سه وعده غذایی اصلی به همراه مصرف مکمل‌های غذایی تجویزی نباید فراموش شود و میزان کالری مصرفی باید به ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ کالری در روز برسد. غذاهای خاص مانند ذرت، آجیل، لوبیا، گوشت گاو، گوشت خوک، سخت پوستان، و انگور را باید به آرامی وارد رژیم غذایی خود کرد.
مواد غذایی به صورت عادی در قسمت پیلور معده توسط شیره‌ی معده تجزیه می‌شدند و سپس وارد روده می‌گشتند. ولی با جراحی بای‌پس معده پیلور روده دور زده خواهد شد و بدون عبور مواد غذایی از این قسمت به صورت تجزیه نشده وارد روده می‌گردد که این امر منجر به درد شکم، افزایش ضربان قلب، اسهال و سرگیجه ناراحت کننده خواهد شد. در صورت مصرف وعده‌های غذایی کوچک و به آرامی و همچنین کاهش یا حذف کربوهیدرات های ساده و قندهای تصفیه شده ممکن است علایم آزاردهنده ناشی از این سندرم کاهش یابد. سندرم دامپینگ که کمتر از نیم ساعت پس از مصرف یک وعده غذایی رخ می دهد دارای علایمی چون عرق کردن، تهوع، گرفتگی عضلات، اسهال، سرگیجه، نفخ، و استفراغ است. ولی در نوع دیگری از سندرم دامپینگ که پس از یک ساعت یا بیشتر بعد از صرف غذا رخ می‌دهد دارای علایم و نشانه‌های چون گرسنگی و غش است.
به دلیل محدودیت در مصرف مواد غذایی پس از جراحی بای‌پس معده جذب برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی کاهش می‌یابد که برای جبران آن انواع مکمل‌های غذایی و مولتی ویتامین‌هایی تجویز خواهد شد. این مولتی ویتامین‌ها باید همراه غذا مصرف شود و این عمل باید تا پایان عمر ادامه یابد. انواع این ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم شامل:

ویتامین D3 : در هر دو فاز دو یا سه فرد ملزم به آغاز مکمل ویتامین D3است که به صورت ۵۰۰ واحد دو بار در روز تجویز می‌شود؛
ویتامینB12: بعد از عمل جراحی بای‌پس معده، دستگاه گوارش دیگر قادر به تجزیه و جذب مقادیر کافی ویتامینB12 از مواد غذایی نیست. بنابراین ۵۰۰ الی ۱۲۰۰ میکروگرم ویتامین B12 از نوع زیر زبانی توصیه می‌شود. با مصرف انواع زیرزبانی این ویتامین به طور مستقیم به جریان خون جذب می‌شود و لازم نیست که وارد دستگاه گوارش شود و یا کاهش یابد. همچنین امکان تزریق ماهانه ویتامین B12 با نظر پزشک نیز وجود دارد؛
سیترات کلسیم: سیترات کلسیم (معمولا حدود ۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز) یک مکمل مهم غذایی است که باید همراه غذا مصرف شود، اما نباید هم زمان با مولتی ویتامین‌ها مصرف شود زیرا آهن موجود در مولتی ویتامین با جذب کلسیم تداخل دارد. برخی از پزشکان و متخصصین تغذیه ممکن است شروع سیترات کلسیم را از فاز دو و یا فاز سه مواد غذایی مصرفی توصیه کنند. سیترات کلسیم بسیار بهتر از کربنات کلسیم بعد از عمل جراحی بای پس معده جذب می‌شود؛
آهن: آهن موجود در مواد غذایی از طریق اثنی عشر که بخشی از روده کوچک است و پس از عمل جراحی بای پس معده از مسیر گوارشی حذف می‌شود، جذب می‌گردد. در نتیجه، بدن فرد پس از جراحی دیگر قادر به جذب مقادیر کافی از آهن نیست. آهن موجود در مولتی ویتامین ممکن است به اندازه کافی نباشد و پزشک تصمیم به تجویز جداگانه مکمل آهن به ویژه برای زنان در طول چرخه ماهیانه بگیرد. پزشک معمولاً برای جذب بهتر آهن بر مصرف هم‌زمان آن با ویتامین سی تأکید می‌کند. برای بسیاری از بیماران ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم آهن المنتال روزانه تجویز می‌شود. فومارات آهن و گلوکونات آهنی دو شکل زیستی‌ترمصرف قرص آهن است. توجه به عدم مصرف هم‌زمان آهن و مکمل کلسیم بسیار ضروری است.

چین‌های موجود در دیواره معده این اجازه را به مواد غذایی و مایعات این اجازه را می‌دهد تا با ایجاد کشش فضای بیشتری را اشغال کرده و احساس پری به فرد دهند. برای جلوگیری از کشش بیش از معده پس از عمل بای‌ پس پیشنهاد می‌شود تا:

خطرات و عوارض جراحی بای پس معده برای لاغری

با وجود این‌ که مزایای بای پس معده بسیار قابل توجه است، اما خطرات آن نیز باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. تهوع و استفراغ از عوارض شایع پس از عمل است که معمولاً با گذشت زمان و رژیم غذایی مناسب برطرف می‌ شوند. اگر ویتامین و مکمل رژیم غذایی به درستی مصرف شود، کمبود های تغذیه ‌ای از بین خواهند رفت. مرگ پس از جراحی بای پس معده برای لاغری بسیار نادر است. بسیاری از مطالعات خطر مرگ پس از بای پس معده را کمتر از یک درصد تخمین می زنند. نرخ مرگ و میر ناشی از جراحی بای پس معده شبیه به دیگر جراحی های انجام شده با روش لاپاراسکوپی است. مهم ترین عوارض بای پس معده شامل موارد زیر است:

آمبولی ریوی

آمبولی ریوی شرایطی است که باعث ایجاد لخته خون بعد از عمل جراحی  می شود. جریان خون باعث انتقال  سپس انتقال لخته خون به ریه‌ ها می‌ شود که با درد قفسه ‌سینه، تنگی نفس، شوک، غش، ضربان قلب سریع و حتی مرگ همراه است. در اکثر موارد این بیماری را می توان با رقیق کننده خون (ضد انعقاد) بر طرف نمود. با این حال، در صورتی که شرایط تهدید کننده زندگی فرد باشد، نیاز به عمل جراحی ضروری است.

نشت از محل جراحی

نشت معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که بافت معده و روده به دلیل ایجاد سوراخ توان انتقال صحیح مواد غذایی را نداشته باشند و این مواد به فضای داخلی شکم نشت کنند. این نشت و سوراخ ایجاد شده معمولاً در صورت تشخیص به موقع قابل ترمیم است. علایم ناشی از نشت شامل درد شدید، افزایش ضربان قلب و تب است. جراحان با کمک دو روش می‌توانند محل نشت را بررسی کنند. یکی تست کیسه با استفاده از هوای خالی و به کمک حباب ‌های ایجاد شده و دیگری تزریق ماده رنگی و پخش رنگ درون شکم است که معمولاً با استراحت معده و تغذیه بیمار با سرم درمانی، مشکل بر طرف خواهد شد، ولی در صورت نشت شدید عمل جراحی مورد نیاز است.

انسداد روده کوچک

انسداد روده کوچک ممکن است مدت کوتاهی پس از عمل جراحی و یا سال بعد از عمل رخ دهد. علایم آن شامل درد شکم، تورم و همچنین استفراغ است. تشخیص آن با کمک اسکن رادیوگرافی شکم امکان‌پذیر است. برای درمان این بیماری ممکن است نیاز به جراحی باشد.

کم آب شدن بدن (Dehydration)

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که مقدار زیادی از مایعات بدن از دست بروند. بهترین راه برای جلوگیری از کم آبی، مصرف جرعه جرعه مقدار زیادی مایعات در طول شبانه‌روز است. مصرف مایعات کافی در هفته اول بعد از عمل جراحی بسیار مهم است.

سوء هاضمه

سوء هاضمه که معمولاً به صورت ناراحتی در قسمت فوقانی شکم بروز می‌کند با نوشیدن مایعات در یک دوره معینی است به عنوان شکلی از درمان مورد استفاده قرار گیرند. اگر با تغییر در رژیم غذایی موفق به کاهش این بیماری نشدید، آنتی‌اسید ها ممکن است به عنوان شکلی از درمان مورد استفاده قرار گیرند. اما مثل همیشه باید قبل از خود درمانی با دکتر خود مشورت کنید.

زخم

بعد از عمل جراحی بای پس معده خطر زخم وجود دارد. افراد سیگاری و افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند، در معرض خطر بالاتری از ابتلا به زخم بعد از عمل بای پس معده برای لاغری هستند. سیگار کشیدن خطر ابتلا به زخم را افزایش می‌دهد، پس در ترک آن قبل و بعد جراحی باید کوشا باشید.

عفونت محل زخم

عفونت در محل جراحی در یک ۱٫۵ تا ۲ درصد جراحی های چاقی مشاهده می شود. این موارد ممکن است در محل ایجاد اتصال معده به روده در دستگاه گوارش باشد. اگر درمان به موقع آغاز شود، عفونت محل زخم را می توان با آنتی بیوتیک بهبود بخشید. افراد با روش‌ های جراحی باز بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت محل زخم قرار دارند.

تنگی‌نفس، ایسکمی بافتی، فتق داخلی، ریفلاکس معده (سوزش سر دل) از دیگر عوارض عمل بای پس معده هستند.

چرا باید برای جراحی معده با روش بای پس به دکتر قدسی مراجعه کنید؟

اگر چاقی بسیار شدید شما را کلافه کرده و حمل ده ها کیلو چربی اضافه، شما را از داشتن یک زندگی شاد محروم کرده است، می توانید با استفاده از خدمات درمانی کلینیک جراحی چاقی دکتر قدسی، در راستای کاهش وزن سریع با کاهش حجم معده از این مشکل رهایی پیدا کنید.

عمل بای پس معده (جراحی گاستریک بای پس)، نوعی جراحی تهاجمی است که تنها در صورت انجام توسط یک متخصص جراحی معده با تجربه در یک بیمارستان مجهز به تجهیزات عمل لاپاراسکوپی(laparoscopic surgery) به موفقیت ختم خواهد شد. این عمل با ایجاد تغییرات در دستگاه گوارش، کاهش کالری دریافتی وتغییرات در فرایند هضم و جذب، به کاهش سریع شاخص توده بدنی (BMI) ختم خواهد شد. دکتر حامد قدسی از جمله برترین جراحان چاقی هستند که علاوه بر بای پس معده، جراحی های دیگر مانند اسلیو معده، پلیسه معده، باندینگ معده و پیکر تراشی را با مهارت و تخصص بالای خود به بهترین شکل انجام می دهند. مطلبی که در مورد عمل جراحی بای پس معده خواندید، توسط دکتر قدسی و با کمک منابع زیر نوشته شده است.

روش انتخاب بهترین جراح جاقی
در جراحی چاقی بای پس معده در زمان جراحی تا حد بسیار توجهی کوچک می شود.

دیدگاه و نظر بیماران بعد از عمل بای پس معده

  • بین سه عمل اسلیو معده، بای پس معده و حلقه معده کدام بهتر است و عوارض کمتری دارد؟

این انتخاب قانون کلی نداره و برای هر فرد با توجه به سن، شرایط شخصی، بیماری های زمینه ای و سابقه خانوادگی متفاوت است. در جلسه مشاوره با بهترین جراحی چاقی شما با بهترین روش بنا بر شرایط تان آشنا خواهید شد.

 

  • من شاخص توده بدنی خودم را حساب کردم و عددش بالاتر از ۴۰ شده، برای لاغری حتما باید عمل کنم؟ یا راه دیگری وجود دارد؟

پاسخ به این پرسش تنها پس از انجام آزمایش های لازم و بررسی دقیق توسط دکتر امکان پذیر خواهد بود.

 

  • من از عوارض جانبی جراحی خیلی می ترسم ولی هر چقدر که رژیم گرفتم، نتوانستم لاغر کنم. از طرفی چاقی باعث ناراحتی من شده، چه پیشنهادی می دهید؟

عوارض عمل چاقی بسیار نادر و کم خطر است. مطمئن باشید خطر و عوارض چاقی خیلی خطرناک تر و مرگ آور تر از جراحی چاقی است. در این زمینه می توانید با دکتر قدسی مشاوره مستقیم داشته باشید.

 

  • پدرم وزنش خیلی بالا وحدود 127 کیلو هست. با توجه به اینکه ۴۵ سال دارند با انجام عمل بای پس معده مشکلی براشون پیش نمیاد؟

سن ایشون اصلا سن بالایی نیست و اگر می خواهند در سنین بالا دچار عوارض چاقی نشوند، باید حتما عمل کنند.

 

  • من به خاطر چاقی دچار آرتروز زانو شدم و اصلا نمی توانم فعالیت بدنی داشته باشم. به نظرتون بعد از جراحی خوب میشم؟

بله کاهش وزن در تسکین درد و کنترل بیماری آرتروز زانو بسیار موثر است.

 

  • BMI من بالای ۴۰ است ولی به دلیل شغلی که دارم، نمی تونم بعد از جراحی دقیقا به رژیم و برنامه غذایی پایبند باشم. باید چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

رعایت رژیم غذایی حتی در محل کار با توجه به این که حجم غذایی به شدت کاهش پیدا می کند، اصلا کار سختی نیست. تعداد بسیار زیادی از بیماران دکتر قدسی کارمند بوده اند و مشکلی نداشته اند.

 

  • من تقریبا یک سال و ۸ ماهه که جراحی بای پس انجام دادم، ولی ماه قبل نزدیک ۳ کیلو اضافه کردم. خیلی می ترسم که دوباره دچار اضافه وزنم شوم، چاره چیست؟

باید مشاوره بشید. عادات غذایی و فعالیت بدنی شما باید مورد بررسی قرار بگیرد.  در اکثر موارد مشکل از عادت های روزمره زندگی است.

 

  • سلام قد من ۱۷۰ و وزنم ۱۴۰ کیلوهست و تا حالا رژیم هم نگرفتم، عمل بای پس برام مناسب است؟

توصیه می شود، پیش از اقدام برای انجام عمل های جراحی لاغری از جمله بای پس معده، از سایر روش های لاغری استفاده کنید و در صورت عدم دستیابی به نتایج قابل قبول از روش های جراحی استفاده کنید.

 

  • BMI من ۴۱ ولی ۱۹ سالم است، این عمل برای سن من مناسب هست یا باید از راه دیگری وزن خودم را کم کنم؟

 بله مشکلی ندارد.  پایین ترین سن برای عمل چاقی در دنیا ۱۳ سال گزارش شده است.

 

  • bmi من بالای ۴۰است. آیا عمل بای پس معده اخرین راه برای من محسوب می شود؟

برای پاسخ این سوال باید نظر دکتر را جویا شد. اگر راه دیگری از قبیل ورزش

و رژیم مناسب می تواند به شما کمک کند، بهتر است آن را امتحان کنید. 

 

منابع:

http://surgery.ucla.edu/bariatrics-gastric-bypass

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/gastric-bypass-surgery/about/pac-20385189

24 دیدگاه دربارهٔ «جراحی بای پس معده»

    1. سلام سرکار خانم
      برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا جراحی بای پس برای شما مناسب است یا خیر، باید با پزشک متخصص جراحی لاغری مشورت کنید. او می‌تواند شما را در مورد مزایا و معایب این عمل، احتمال موفقیت، و نیازهای پس از عمل مشاوره دهد.
      جهت دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.
      ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸

  1. میخواستم بدونم بین سه عمل اسلیو معده، بای پس معده و حلقه معده کدوم بهتره و عوارض کمتری داره؟

    1. سلام وقت بخیر این انتخاب قانون کلی نداره و برای هر فرد با توجه به سن شرایط شخصی بیماری های زمینه ای و سابقه خانوادگی متفاوته و در جلسه مشاوره بهترین جراحی چاقی و مناسب هر فرد توسط جراح چاقی دکتر قدسی مشخص میشه

  2. سلام، من شاخص توده بدنیم رو حساب کردم و عددش بالاتر از 40 شده، برای لاغری حتما باید عمل کنم؟ یا راه دیگه ای وجود داره؟

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      پاسخ به این پرسش تنها پس از انجام آزمایش های لازم و بررسی دقیق توسط دکتر امکان پذیر خواهد بود.
      برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره مستقیم با دکتر قدسی می توانید با ما تماس بگیرید.

  3. من از عوارض جانبی جراحی خیلی می ترسم ولی هر چقدر که رژیم گرفتم نتونستم لاغر کنم. از طرفی چاقی هم خیلی اذیتم میکنه، پیشنهادتون چیه؟

    1. عوارض عمل چاقی بسیار نادر و کم خطر است مطمئن باشید خطر و عوارض چاقی خیلی خطرناک تر و مرگ آور تر از جراحی چاقی است می توانید به وسیله واتی اپ با دکتر قدسی مشاوره مستقیم داشته باشید

  4. سلام، من پدرم وزنش خیلی بالاست و 127 کیلوئه و میخواد جراحی بای پس انجام بده، به نظرتون با توجه به اینکه 45 سالشه براش مشکلی پیش نمیاد؟

  5. من به خاطر چاقی دچار آرتروز زانو شدم و اصلا نمیتونم فعالیت بدنی داشته باشم. به نظرتون بعد از جراحی خوب میشم؟

  6. من BMI بالای 40 ولی شاغلم و نمیتونم بعد از جراحی دقیقا به رژیم و برنامه غذایی پایبند باشم. باید چی کار کنم؟

    1. رعایت رژیم غذایی حتی در محل کار با توجه به این که حجم غذایی به شدت کاهش پیدا می کند اصلا کار سختی نیست، تعداد بسیار زیادی از بیماران دکتر قدسی کارمند بوده اند و مشکلی نداشته اند

  7. من تقریبا یک سال و 8 ماهه که جراحی بای پس انجام دادم، ولی ماه قبل نزدیک 3 کیلو اضافه کردم. خیلی می ترسم که دوباره اضافه وزنم برگرده، مشکل چیه؟

  8. سلام من قدم 170 و وزن 140 کیلوئه و تاحالا رژیم هم نگرفتم، عمل بای پس برام مناسبه؟

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      توصیه می شود، پیش از اقدام برای انجام عمل های جراحی لاغری از جمله بای پس معده، از سایر روش های لاغری استفاده کنید و در صورت عدم دستیابی به نتایج قابل قبول از روش های جراحی استفاده کنید.

  9. BMI من 41 ولی 19 سالمه، این عمل برای سن من مناسبه؟ یا باید از یه راه دیگه وزنمو کم کنم؟

    1. ابوالفضل عزیزی

      سلام خسته نباشید
      برای پاسخ این سوال در انتها باید مورد تایید نظر دکتر باشد اما اگر راه دیگر از قبیل ورزش
      رژیم مناسب میتواند به شما کمک کند اما انجام عمل بای پس معده تنها با نظر دکتر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *