محاسبه BMI | شاخص توده بدنی آنلاین

خانه | لاغری | محاسبه BMI | شاخص توده بدنی آنلاین

[box_bmi]

در این مقاله به صورت کامل به محاسبه BMI یا شاخص توده بدنی میپردازیم. چاقی و اضافه از مهمترین مشکلات سلامتی است که افراد زیادی در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

فرمول اصلی محاسبه BMI به صورت زیر است که در ادامه به طور مفصل به توضیح این فرمول میپردازیم. در این فرمول ساده، وزن برحسب کیلوگرم، بر مجذور قد (قد به توان ۲) تقسیم شده و عددی که به‌ دست می‌آید، نمایانگر توده وزنی بدن خواهد بود.

 ( BMI = وزن (به کیلوگرم) / مجذور قد )

مشاوره چاقی با دکتر قدسی

دکتر حامد قدسی یکی از چهره‌ های شناخته شده در زمینه جراحی چاقی با شما در مورد چگونگی محاسبه شاخص توده بدنی ،محاسبه bmi انلاین و راهکارهای مختلف درمان چاقی صحبت خواهند کرد.

محاسبه BMI یا شاخص توده بدنی چگونه است؟

 زندگی در دنیای امروز سرعت بیشتری پیدا کرده و باعث شده تا جنبه‌ های مختلف زندگی تحت تاثیر قرار بگیرد. ساعت‌ های طولانی نشستن پشت میز کامپیوتر، کم تحرکی، استفاده بیشتر از غذاهای ناسالم و فست فودی همگی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر زندگی انسان‌ هاست.

تغییر سبک زندگی در طی چند دهه اخیر باعث شده تا افراد دچار اضافه وزن و چاقی شوند. چاقی نه تنها می‌تواند تناسب اندام را تحت تاثیر قرار دهد بلکه با مشکلات سلامتی متعددی از جمله دیابت، سکته، بیماری‌ های عروق  کرونر، فشار خون بالا و… همراه است.

محاسبه bmi چگونه انجام میشود؟

این باعث شده تا افراد مجبور به پرداخت هزینه‌ های سلامتی متعددی شوند اما چگونه می‌توان فهمید که دچار اضافه وزن و چاقی شده‌اید؟ آیا شاخصی برای اندازه‌ گیری دقیق چاقی و اضافه وزن وجود دارد؟

در صورت داشتن وزن اضافی چه باید کرد؟ اینکه چه عددی به صورت دقیق میزان اضافه وزن شما را نشان می‌دهد به عوامل مختلفی بستگی دارد. سن، جنسیت و اندازه قد همگی باید برای محاسبه میزان دقیق اضافه وزن مورد توجه قرار بگیرند.

از همین رو معیاری برای اندازه‌گیری اضافه وزن به نام شاخص توده بدنی یا BMI تعریف شده است. BMI رایج‌ ترین شاخص برای کنترل و مدیریت وزن است. فرمول bmi برای خانم ها و آقایان در دسترس است.

بر همین اساس، کارشناسان تغذیه و جراحان چاقی میزان اضافه وزن بیمار را برای ارائه راهکارهای درمانی مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهند.

در این مقاله ما در مورد شاخص توده بدنی و نحوه محاسبه bmi بیشتر با شما صحبت کرده و راهکارهای مقابله با شاخص توده بدنی بالا را با شما در میان خواهیم گذاشت. پس اگر می‌خواهید در این مورد بیشتر بدانید به خواندن ادامه دهید.

  • شاخص توده بدنی یا BMI چیست؟
  • فرمول شاخص توده بدنی چیست؟ محاسبه bmi چگونه انجام میشود؟
  • چاقی چگونه بر اساس شاخص توده بدنی مشخص میشود؟
  • مزایا اندازه گیری شاخص توده بدنی
  • در صورت بالا بودن شاخص توده بدنی چه باید کرد؟
  • راهکارهای پزشکی برای کنترل چاقی و شاخص توده بدنی بالا

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ ها و دوشنبه‌ ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب : ۰۲۱۸۸۶۶۳۲۸۴
  •  شماره برای رزرو نوبت : ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸
  • مشاوره آنلاین: ۰۹۱۹۵۵۰۴۲۵۱

مطالعه بیشتر: برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم لاغری سریع شکم و پهلو در سه روز و مواردی که باید رعایت کرد، کلیک کنید.

شاخص توده بدنی یا BMI چیست؟

BMI مخفف کلمه (body mass index)  است. این شاخص توده بدنی از نسبت وزن بر مجذور قد به دست می‌آید. وزن بر حسب کیلوگرم و قد بر حسب به سانتی متر محاسبه می‌شود (نسبت دور کمر به قد انلاین)

بر این اساس می‌توان توده بدنی افراد (عضله، چربی و استخوان) افراد را محاسبه کرد. این شاخص حدود نیم قرن است که در ارزیابی سلامت افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محاسبه bmi چگونه انجام میشود؟

فرمول شاخص توده بدنی چیست؟ همانطور که گفته شد bmi محاسبه با تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می‌آید. منظور یک عدد یعنی آن عدد دو بار در خودش ضرب شود به عنوان مثال وقتی اندازه قد فرد یک متر و ۷۰ سانتی‌متر باشد برای به دست آوردن مجذور باید ابتدا اندازه قد او را به متر تبدیل کرده و دو بار در خود ضرب کنیم.

در این صورت برای یک فرد با اندازه قد یک متر و ۷۰ سانتی‌متر مجذور قد به صورت 1.7*1.7 خواهد بود، سپس وزن فرد بر حسب کیلوگرم بر این عدد تقسیم می‌شود. به عنوان مثال:

اگر کسی ۸۵ کیلوگرم باشد و اندازه قد او 1.7 سانتی متر باشد. ابتدا مجذور 1.7 را حساب باید کرد. مجذور این عدد 2.89 است. در مرحله بعد 85 بر 2.89 تقسم خواهد شد. در این صورت شاخص توده بدنی فرد 29.4 خواهد بود.

 چاقی چگونه بر اساس شاخص توده بدنی مشخص میشود؟

شاخص توده بدنی افراد در سنین مختلف متفاوت است. بر اساس شاخص توده بدنی می‌توان مورد وضعیت سلامتی فرد ارزیابی دقیق‌ تری داشت. برای بیشتر بزرگسالان، BMI ایده آل در محدوده 18.5 تا 24.9 است. در کل اگر

  • شاخص توده بدنی شما زیر 18.5 باشد در محدوده کم وزن قرار دارید
  • نتیجه محاسبه bmi بین 18.5 تا 24.9 یعنی شما در محدوده وزن سالم هستید
  • نتیجه محاسبه bmi بین 25 تا 29.9 به این معناست که شما در محدوده اضافه وزن قرار دارید
  • نتیجه محاسبه bmi 30 یاا بیشتر یعنی شما در دسته افراد چاق قرار دارید
  • شاخص توده بدنی بین ۳۰ تا ۳۵ ابتلا به چاقی نوع یک را نشان می‌دهد
  • شاخص توده بدنی بین ۳۵ تا ۴۰ چاقی نوع ۲ است
  • محاسبه bmi بیشتر از ۴۰ چاقی نوع ۳ را نشان خواهد داد

چاقی چگونه بر اساس شاخص توده بدنی مشخص میشود؟

علاوه بر محاسبه bmi متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است فاکتورهای دیگری را برای ارزیابی وزن سالم قبل از توصیه برای جراحی لاغری مورد توجه قرار میدهند.

عضلات بدن بسیار متراکم تر از چربی است، بنابر این در افرادی که ورزش حرفه‌ای را دنبال می‌کنند و بسیار عضلانی هستند مانند بوکسورهای سنگین وزن و مربیان وزنه برداری محاسبه bmi ممکن است بیشتر از ۳۰ باشد.

اما این گروه از افراد در دسته افراد چاق قرار نمی‌گیرند از طرفی برخی از ویژگی‌ های قومیتی نیز می‌تواند فرد را در معرض خطر مشکلات مرتبط با سلامتی قرار دهد در حالی که شاخص توده بدنی او در محدوده نرمال باشد.

مزایا اندازه گیری شاخص توده بدنی 

در زیر به برخی از مهمترین مزایای محاسبه bmi اشاره شده است:

  • BMI یک اندازه گیری جایگزین ساده، ارزان و غیر تهاجمی برای اندازه گیری چربی بدن است.
  • با تجهیزات معمولی و مقرون به صرفه، افراد می توانند BMI خود را اندازه گیری و محاسبه کنند.
  • محاسبه bmi با دقت بالا همراه است.

مزایا اندازه گیری شاخص توده بدنی

  • با اندازه گیری شاخص توده بدنی میتوان از خطرات سلامتی مرتبط با BMI بالا عوار و مرگ و میر ناشی از چاقی پیشگیری کرد.
  • در نهایت، کاربرد گسترده و طولانی مدت BMI به انتخاب راهکارهای درمانی مناسب کمک میکند .

در صورت بالا بودن شاخص توده بدنی چه باید کرد؟ 

در صورتی که شاخص توده بدنی کمی بالا بوده و در محدوده ۳۰ باشد شما می‌توانید با استفاده از راهکارهای طبیعی قبل از مراجعه به جراح چاقی به لاغری و کاهش وزن خود کمک کنید. به عنوان مثال :

1.رژیم غذایی سالم و کم کالری داشته باشید

داشتن رژیم غذایی سالم کلید اصلی و بهترین راه برای درمان چاقی است. شما باید انواع فیبرها، سبزیجات و مواد پروتئینی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. همچنین باید از غذاهای چرب شور و فست فودی دوری نمود. دریافت کالری روزانه شما باید کمتر از مقداری باشد که مصرف می‌کنید.

2.اصول درست خوردن را بیاموزید

برای جلوگیری از چاقی به ویژه در ناحیه شکمی بهتر از حدود نیم ساعت قبل و بعد از غذا آب ننوشید. هنگام غذا خوردن لقمه‌ های کوچک بردارید و لقمه های خود را زیاد بجوید. وعده‌ های غذایی خود را کوچک و بیشتر کنید. هنگام استرس و نگرانی خود را با غذا سرگرم نکنید.

اصول درست خوردن را بیاموزید

3.فعال بمانید

به طور معمول حدود 200 تا ۳۰۰ دقیقه انجام فعالیت‌ های ورزشی در طول هفته پیشنهاد می‌شود. انجام تمرینات ورزشی سبک، پیاده‌ روی، تمرینات قدرتی و هوازی همگی می‌توانند نقش موثری در کاهش وزن شما داشته باشند.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با لیستی از  بی رحم ترین چربی سوز شکم و پهلو و موارد غذایی موثر در چربی سوزی شکم و پهلو، کلیک کنید.

4.استرس نداشته باشید

استرس زیاد باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود که نقش موثری در چاقی به ویژه تا چاقی شکمی شما دارد .می‌توانید با مراجعه به روانشناس استرس و نگرانی‌ های خود را مدیریت و کنترل نمایید.

5.خواب کافی داشته باشید

روال منظم خواب باعث می‌شود تا سیستم گوارشی شما استراحت کافی داشته و بدن فرصت کافی برای هضم بهتر غذا داشته باشد.

راهکارهای پزشکی برای کنترل چاقی و شاخص توده بدنی بالا

راهکارهای طبیعی مانند رژیم غذایی و تمرینات ورزشی برای افرادی که شاخص توده بدنی بالای 30 و ۳۵ دارند به راحتی کارساز نمی‌باشد.

پس از محاسبه bmi و اطمینان از شاخص توده بدنی بالا افراد باید برای درمان چاقی از تکنیک‌ های کم تهاجمی مانند باندینگ معده، بالون معده، اسلیو معده و بای پس معده کمک بگیرند.

1.اسلیو معده

در عمل اسلیو معده حدود ۸۰ درصد از معده فرد بریده می‌شود تا گنجایش معده کاهش پیدا کرده و فرد با خوردن مواد غذایی کمتر سریع‌ تر احساس سیری نماید. این یک روش غیر قابل بازگشت است. اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی و با ایجاد برش‌ هایی که کوچک روی شکم انجام می‌شود.

2.بای پس معده

در عمل بای پس معده علاوه بر معده بخشی از روده کوچک نیز بریده می‌شود و معده پس از منگنه به قسمت انتهایی روده کوچک متصل می‌شود. در این صورت علاوه بر کاهش دریافت مواد غذایی، سوء جذب نیز اتفاق خواهد افتاد.

استفاده از این روش لاغری و کاهش وزن بیشتری برای بیمار به همراه خواهد داشت. بای پس نیز از طریق برش‌های جزئی و لاپاراسکوپی قابل اجراست.

3.بالون معده

این روش برخلاف اسلیو و بای پس نیاز به استفاده از بیهوشی ندارد و از طریق آندوسکوپی قابل انجام است. در بالون معده یک کیسه سیلیکونی نرم از طریق دهان وارد معده می‌شود و پس از آن از طریق هوا یا سرم نمکی پر خواهد شد تا حجم عمده‌ای از معده چرا اشغال نماید. در نتیجه فرد با دریافت کمترین مواد غذایی سریع‌ تر احساس سیری خواهد کرد و کاهش وزن اتفاق می‌افتد.

4.باندینگ معده

در باندینگ معده با ایجاد برش‌های کوچک روی شکم حلقه‌ای از جنس سیلیکون دور قسمت اول و فوقانی معده پیچیده می‌شود. پس از آن یک لوله به حلقه متصل می‌شود تا محلول سالین تزریق شده و حجم معده کاهش پیدا کند. در این روش مانند سایر روش‌ ها فرد با دریافت مواد غذایی کمتر سریعتر احساس سیری می‌کند.

کلام پایانی محاسبه bmi

چاقی و اضافه وزن از مشکلات رایجی است که جوامع امروز با آن درگیر هستند. برای اطمینان از اینکه چقدر اضافه وزن دارید باید از معیارهای دقیقی برای اندازه‌گیری توده چربی بدن خود استفاده کنید.

اندازه‌گیری شاخص توده بدنی یا محاسبه bmi به شما کمک می‌کند تا اندازه‌گیری‌ دقیقی از اضافه وزن خود داشته باشید. شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن بر مجذور قد محاسبه می‌شود. افرادی که شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۲۹ دارند در محدوده وزن نرمال قرار دارند.

بالا بودن شاخص توده بدنی بیش از ۳۵ نیاز به درمان‌ های پزشکی برای غلبه بر چاقی و اضافه وزن دارد. تکنیک‌ هایی مانند اسلیو معده وبای پس معده بهترین گزینه برای مقابله با چاقی و مشکلات مرتبط با آن هستند.

البته به شرط آنکه جراحی توسط دستان پرتوان و هنرمند پزشکان مجرب و متخصصی مانند دکتر حامد قدسی انجام شود. ایشان بهترین جراح چاقی در تهران هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه‌ های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند.

عضویت در انجمن بین‌المللی جراحان چاقی، عمل‌های متعدد موفقیت آمیز و رضایت بیماران همگی نشان از تخصص و تجربه بالای ایشان دارد.

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

سوالات متداول محاسبه bmi

1- آیا خودم می‌توانم محاسبه bmi را انجام دهم؟

بله شما در منزل با استفاده از یک وزنه و یک متر می‌توانید شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنید. پس از اندازه‌گیری وزن و قد باید وزن را بر مجذور قد تقسیم نمود.

2- با چه شاخص توده بدنی باید برای جراحی چاقی اقدام نمود؟

اگر شاخص توده بدنی شما بالای ۳۵ باشد استفاده از راهکارهای طبیعی نمی‌تواند کاهش وزن موثری برای شما به دنبال داشته باشد به همین دلیل توصیه می‌شود از روش‌های کم تهاجمی مقابله با چاقی مانند اسلیو معده وبای پس معده استفاده کنید.

3- محاسبه bmi چگونه به من کمک می‌کند؟

شما با اندازه‌گیری شاخص توده بدنه می‌توانید ارزیابی درستی از میزان چاقی و اضافه وزن خود داشته باشید. در این صورت می‌توان از بسیار مشکلات مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون و… پیشگیری کرد.

4- آیا می‌توان از طریق راهکارهای طبیعی شاخص توده بدنی را کاهش‌ داد؟

بله از طریق اصلاح رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی، انجام فعالیت‌های ورزشی، کاهش استرس و داشتن خواب منظم می‌توان به کاهش‌ شاخص تود بدنی کمک کرد.

منابع

https://www.cdc.gov/healthyweight/assessing/bmi/index.html

https://www.nhs.uk/common-health-questions/lifestyle/what-is-the-body-mass-index-bmi/

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn