فرق اسلیو و بای پس

خانه | اسلیو | فرق اسلیو و بای پس
فرق اسلیو و بای پس

در این مقاله به صورت کامل به فرق اسلیو و بای پس میپردازیم و تمامی زوایای این دو عمل را بررسی میکنیم . زمانی که شاخص توده بدنی فرد بالا باشد و از چاقی و مشکلات مرتبط با آن رنج ببرد باید برای بهبود وضعیت سلامتی و همچنین تناسب اندام خود اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی

گاهی تنها رژیم غذایی و ورزش نمی‌توانند به لاغری و کاهش وزن منجر شوند در این صورت باید و پزشک مراجعه کرد تا اقدامات درمانی مانند عمل اسلیو معده و بای پس معده برای شما در نظر گرفته شود در این مقاله دکتر حامد قدسی با شما در مورد این دو تکنیک لاغری بیشتر صحبت خواهند کرد.

فرق بای پس و اسلیو

جراحی متابولیک با روش‌ های مختلفی انجام می‌شود. اسلیو و بای پس مهمترین انواع جراحی‌ های کاهش وزن هستند که می‌توانند نتایج بسیار موثر و سریع در لاغری افراد داشته باشند.

اگر شما هم تصمیم خود را برای ایجاد تغییرات مهم در وضعیت سلامتی و بهبود شکل ظاهری بدن با استفاده از این تکنیک‌ های پزشکی گرفته‌اید، ممکن است در انتخاب اسلیو معده یا بای پس معده دچار شک و نگرانی باشید و بخواهید بدانید که فرق اسلیو و بای پس معده چیست؟

هر دوی این تکنیک‌ های لاغری با ایجاد تغییرات عمده در برخی اندام گوارشی مانند معده انجام می‌شوند تا فرد بتواند با دریافت مواد غذایی کمتر سریع‌ تر احساس سیری نماید.

با این وجود در بای پس علاوه بر معده روده کوچک نیز تحت جراحی قرار می‌گیرد تا غذا بخش بیشتری از معده را دور زده و علاوه بر دریافت مواد غذایی کمتر جذب کمتر نیز اتفاق بیفتد.

مطالعه بیشتر : برای اطلاع از هزینه عمل اسلیو معده ، کلیک کنید .

اینکه کدام جراحی برای شما مناسب‌ تر است بسیار به وضعیت سلامتی، میزان اضافه وزن و تشخیص پزشک‌ تان بستگی دارد.

بنابراین قبل از هر اقدامی شما باید به دنبال انتخاب یک جراح حاذق و مجرب باشید تا مشاوره، معاینه و ارزیابی‌ های دقیقی از وضعیت سلامتی شما انجام داده و بهترین گزینه را برای لاغری و کاهش وزن شما مشخص کند.

در این مقاله ما برای کمک به تصمیم گیری بهتر شما در مورد انتخاب نوع جراحی کاهش وزن به طور مفصل در مورد فرق اسلیو و بای پس معده صحبت خواهیم کرد و نکات کلیدی و مهم در این زمینه را برای شما بیان خواهیم نمود پس اگر در انتخاب بای پس یا اسلیو دچار تردید شک هستید به خواندن ادامه دهید.

  • اسلیو معده چیست و چگونه انجام می‌شود؟
  • بای پس معده چیست و چگونه انجام می‌شود؟
  • تفاوت بای پس و اسلیو معده چیست؟
  • فرق عمل اسلیو و بای پس ، کدام یک برای من بهتر است؟
  • اسلیو معده یا بای پس کدام یک هزینه بیشتری می‌خواهد؟

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید :

  • شماره مطب : ۰۲۱۸۸۶۶۳۲۸۴
  •  شماره برای رزرو نوبت : ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸
  • مشاوره آنلاین: ۰۹۱۹۵۵۰۴۲۵۱

اسلیو معده چیست و چگونه انجام می‌شود؟ 

قبل از اینکه بخواهیم در مورد فرق اسلیو و بای پس معده صحبت کنیم، بهتر است که در مورد هر کدام از این روش‌ های جراحی به صورت مفصل توضیح داده شود تا شما بتوانید چشم انداز درستی از این تکنیک‌ های لاغری داشته باشید.

در اسلیو معده که با نام اسلیو گاسترکتومی نیز شناخته می‌شود بخش زیادی از معده بریده می‌شود یعنی چیزی حدود ۸۰ درصد معده کنار گذاشته می‌شود تا معده به شکل یک موز کوچک یا آستین لوله‌ ای کوچک درآید. این کاهش حجم معده باعث می‌شود تا با دریافت مواد غذایی کمتر سریعتر احساس سیری کنید.

  • چگونگی انجام اسلیو معده

اسلیو معده توسط جراح چاقی و با بیهوشی عمومی انجام خواهد شد ک بعد از ایجاد بیهوشی برش‌ های کوچکی روی شکم ایجاد می‌کند تا از این طریق بتوان دستگاه لاپاراسکوپی را برای ارزیابی وضعیت اندام‌ های داخلی بدن وارد نمود.

از این طریق همچنین ابزار مخصوص جراحی وارد شکم شده، بخش اعظم معده بریده و از شکم خارج می‌شود و باقیمانده معده منگنه خواهد شد این یک روش غیر قابل بازگشت است.

  • بای پس معده چیست و چگونه انجام می‌شود؟ 

یکی از موارد فرق اسلیو و بای پس اینست که در بای پس معده علاوه بر برش و کوچک کردن کیسه معده بخشی از روده کوچک نیز بریده می‌شود تا به قسمت فوقانی معده و کیسه کوچک ایجاد شده متصل شود در این صورت علاوه بر دریافت کمتر، مواد هضم شده بخش کمتری از روده ‌را دور خواهند زد و در نتیجه جذب کمتر اتفاق می‌افتد.

تغییرات رژیم غذایی بعد از انجام جراحی بای پس معده و اسلیو معده

چگونگی انجام جراحی بای پس

مهمترین فرق اسلیو معده با بای پس ایسنت که جراحی بای پس معده مانند اسلیو از طریق بیهوشی انجام می‌شود. پس از ایجاد برش و وارد کردن دستگاه لاپاراسکوپی و ابزار مخصوص جراحی، حدود ۸۰ درصد معده برش داده شده و قسمت باقیمانده به شکل کیسه کوچکی در خواهد آمد تا به روده بریده شده متصل شود. از انجام جراحی برش‌ ها بخیه زده خواهند شد.

مطالعه بیشتر : تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند ، کلیک کنید .

فرق اسلیو و بای پس چیست؟ 

اسلیو بهتره یا بای پس ؟ در هر دوی این روش‌ها تلاش شده تا فرد با دریافت مواد غذایی کمتر سریعتر احساس سیری کند، اما فرق اسلیو و بای پس معده چیست؟

  • چگونگی تاثیر در فرایند کاهش وزن

در اسلیو برخلاف بای پس، سوء جذب اتفاق نمی‌افتد، زیرا روی سایر اندام گوارشی مانند روده تغییراتی انجام نشده است. در واقع بای پس هم محدود کننده است و هم باعث کاهش جذب می‌شود.

  • میزان سختی و مدت زمان انجام جراحی

فرق اسلیو با بای پس معده ایسنت که انجام جراحی اسلیو نسبت به بای پس معده آسان‌ تر است، زیرا جراحی فقط در یک مرحله انجام می‌شود. از همین رو مدت زمان عمل اسلیو معده نیز کمتر از بای پس است.

به طور معمول اسلیو معده حدود ۱ تا ۲ ساعت به طول می‌انجامد، در حالی که جراحی بای پس حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارد.

  • سرعت لاغری و کاهش وزن

شاید مهمترین فرق اسلیو و بای پس معده در سرعت لاغری و کاهش وزن باشد. بای پس معده نتایج لاغری و کاهش وزن بیشتری در طولانی مدت به همراه دارد به همین دلیل به افرادی که پس از اسلیو به دلیل چاقی مفرط نتوانسته‌ اند کاهش وزن چشمگیری داشته باشند، توصیه می‌شود تا جراحی بای پس انجام دهند.

  • میزان عوارض بعد از عمل

فرق بای پس و اسلیو معده ، به طور معمول افرادی که عمل بای پس معده انجام می‌دهند بیشتر در معرض مشکلات گوارشی از جمله تهوع استفراغ و شکم درد قرار دارند. این افراد همچنین ممکن است دچار افت فشار خون سرگیجه و تپش قلب شوند.

  • نوع تغییرات روی معده

دیگر فرق اسلیو و بای پس معده در نوع تغییراتی است که روی معده انجام می‌شود. در اسلیو معده به شکل یک موز کوچک بریده می‌شود و باقیمانده آن از بدن خارج می‌شود در حالی که در بای پس معده برش داده شده و بخش فوقانی آن به شکل کیسه کوچک در می‌آید.

  • دوران نقاهت بعد از عمل

از آنجا که گستردگی جراحی بای پس نسبت به اسلیو بیشتر است و جراحی طی دو مرحله انجام می‌شود بنابراین بیمار دوران نقاهت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

  • احساس گرسنگی

افرادی که جراحی اسلیو معده انجام داده‌اند نسبت به کسانی که عمل بای پس را انتخاب کردند کمتر دچار احساس گرسنگی خواهند شد، زیرا در اسلیو معده بخش عمده‌ای از معده که مسئول ترشح هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) است خارج میشود.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با عوارض اسلیو معده ، کلیک کنید .

بای پس یا اسلیو کدام یک برای من بهتر است؟

فرق بای پس و اسلیو چیست ؟ حال که در مورد فرق بای پس معده با اسلیو معده دانستید ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که کدام یک از این روش‌ های جراحی لاغری را باید انتخاب کنم؟

بای پس معده یا اسلیو معده هر دو گزینه‌ های خوبی برای درمان چاقی هستند این‌ها راهکار های پزشکی برای افراد با شاخص توده بدنی بالای ۳۵ توصیه می‌شوند.

هر دوی این تکنیک‌ های لاغری می‌توانند تاثیر مثبتی در روند کاهش وزن داشته باشند و بیماری‌ های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا آپنه خواب و کلسترول بالا را بهبود بخشیده و درمان کنند.

مزایا و معایب جراحی بای پس معده نسبت به اسلیو معده

با این وجود بای پس برای افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۴۰ دارند گزینه مناسب‌ تری است، زیرا این افراد علاوه بر دریافت مواد غذایی کمتر با کاهش سوء جذب نیز می‌توانند نتایج لاغری بهتری داشته باشند.

برای افرادی که شاخص توده بدنی بین ۳۰ تا ۳۵ دارند نیز جراحی اسلیو گزینه مناسب‌ تری می‌باشد. افرادی که اسلیو معده انجام می‌دهند به طور متوسط چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از وزن اضافی بدن خود را در طی ۱۲ تا ۱۸ ماه از دست خواهند داد.

افرادی که جراحی بای پس انجام می‌دهند، می‌توانند انتظار کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصد از وزن اضافی بدن خود را طی ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از انجام جراحی داشته باشند.

البته میزان موفقیت در هر روش جراحی چاقی بستگی به رعایت مراقبت‌ ها و دستور العمل‌های بعد از جراحی مانند انتخاب رژیم غذایی سالم و اصولی دارد.

بای پس یا اسلیو کدام یک هزینه بیشتری می‌خواهد؟

هزینه جراحی هنگام بررسی فرق اسلیو و بای پس معده بسیار مورد توجه قرار دارد. هزینه عمل بای پس نسبت به اسلیو بیشتر است و این به دلیل پیچیدگی جراحی و استفاده از ابزار های بیشتر هنگام جراحی می‌باشد.

معمولاً افرادی که تحت عمل جراحی بای پس قرار می‌گیرند مشکلات سلامتی بیشتری دارند که این باعث می‌شود تا آنها نیاز به مراقبت‌ های بیشتر بعد از جراحی داشته باشند یا مدت زمان بیشتری در بیمارستان بمانند.

گاهی حتی لازم است بیمار در بخش‌ مراقبت‌ های ویژه بماند تا وضعیت سلامتی او تحت کنترل باشد. همه موارد در تعیین هزینه‌ ها اثرگذار می‌باشد.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با عمل بای پس کلاسیک ، کلیک کنید .

کلام آخر

افرادی که شاخص توده بدنی بسیار بالا دارند برای اینکه نتایج سریع لاغری و کاهش وزن داشته باشند بهتر است برای جراحی چاقی مانند اسلیو معده و بای پس معده اقدام کنند.

این دو تکنیک جراحی متابولیک در کنار تمام مزایایی که برای کاهش وزن دارند تفاوت‌ های اساسی نیز با یکدیگر دارند مهمترین فرق اسلیو و بای پس معده در نوع تغییراتی است که هنگام جراحی ایجاد می‌شود.

در اسلیو بخش عمده‌ ای از معده برش داده می‌شود تا فرد با دریافت مواد غذایی کمتر سریعتر احساس سیری کند، اما در بای پس علاوه بر معده روده نیز تغییر داده می‌شود.

در این صورت نه تنها محدودیت دریافت مواد غذایی بلکه کاهش جذب نیز اتفاق خواهد افتاد. به همین دلیل افرادی که از طریق بای پس اقدام به لاغری می‌کنند کاهش وزن بیشتری خواهند داشت.

البته اسلیو معده روش امن و کم خطر است زیرا فرایند جراحی طی یک مرحله انجام می‌شود. افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۴۰ دارند و از چاقی مفرط رنج می‌برند بهتر است برای بای پس اقدام کنند.

اینکه کدام تکنیک برای شما بهتر است نیاز به تشخیص پزشک دارد. با مراجعه نزد بهترین جراح چاقی در تهران می‌توانید راهنمایی‌های اصولی و دقیق را در مورد کاهش وزن خود و انتخاب تکنیک جراحی دریافت نمایید.

دکتر حامد قدسی عضو انجمن بین‌ المللی جراحان چاقی هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه‌ های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند. با جراحی نزد ایشان شما می‌توانید یک عمل عالی و موفقیت آمیز را تجربه نمایید.

سوالات متداول

1 – مهمترین فرق اسلیو و بای پس معده در چیست؟

عمل اسلیو یک عمل جراحی یک مرحله‌ای است که فقط در آن معده تغییر داده می‌شود، در مقابل بای پس معده یک جراحی دو مرحله‌ای است علاوه بر معده، اندازه روده کوچک و محل اتصال آن را نیز تغییر میدهد.

2 – بای پس یا اسلیو کدام یک ایمن‌ تر است؟

هنگام بحث در مورد فرق اسلیو و بای پس معده، نکته مهم دیگر ایمنی و کم خطر بودن روش جراحی است. در بین تمام روش‌ های جراحی چاقی شاید بتوان گفت که اسلیو معده ایمن‌ ترین و کارآمدترین روش است. از آنجا که در اسلیو تغییرات تنها روی معده بوده و روده برش داده نمی‌شود خطرات و عوارض بعد عمل کمتر است.

3 – بای پس یا اسلیو کدام باعث لاغری سریع‌ تر می‌شود؟

 اسلیو باعث محدودیت در دریافت مواد غذایی می‌شود در حالی که در بای پس معده علاوه بر محدودیت دریافت مواد غذایی کاهش جذب نیز اتفاق خواهد افتاد که نتایج لاغری سریع‌ تری به همراه دارد.

4 – مدت زمان انجام جراحی در بای پس بیشتر است یا اسلیو معده؟

از آنجا که بای پس معده یک جراحی پیچیده و گسترده محسوب می‌شود مدت زمان انجام آن نیز بیشتر است.

5 – اسلیو یا بای پس معده کدام یک عوارض بیشتری به همراه دارد؟

در صورت عدم رعایت مراقبت‌ های بعد از عمل و اشتباه پزشکی بیمار ممکن است بعد از اسلیو یا بای پس معده عوارضی را تجربه نماید اما احتمال بروز عوارض در بای پس به دلیل تغییراتی که روی معده و روده انجام می‌شود بیشتر است.

جهت مشاوره برای دریافت پاسخ درست در مورد فرق اسلیو و بای پس و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ ها و دوشنبه‌ ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

منابع

https://www.templehealth.org/about/blog/gastric-bypass-vs-gastric-sleeve

https://www.verywellhealth.com/gastric-sleeve-vs-gastric-bypass-7368806

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *