جراحی متابولیک

خانه | جراحی ها | جراحی متابولیک
جراحی چاقی و متابولیک

امروزه بسیاری از جوامع با چاقی مفرط روبروهستند و برای پیشگیری از این مشکل، سیاست های زیادی را در پیش گرفته اند. از جمله این راه حل ها آگاه سازی افراد از سنین نوجوانی در مدارس است. به دلیل اینکه این بیماری سریع ایجاد نمی شود و در طی سالیان با تجمع زیاد چربی، خود را نشان می دهد. ممکن است درمان فرد بر اساس میزان اضافه وزنش سال ها به طول بیانجامد.

همانطور که می دانید، اضافه وزن و چاقی مشکلات و بیماری های زیادی به دنبال دارد و تهدید کنند سلامتی افراد است. امروزه علم پزشکی با استفاده از فناوری های به روز و پیشرفته توانسته به وسیله جراحی متابولیک و چاقی، مضرات ناشی از این بیماری را تا حد زیادی درمان کرد. حتی گاهی این نوع جراحی ها می توانند بیماری های ناشی از چاقی را که تا حد زیادی حاد و خطرناک شده اند، کنترل کنند.  به عنوان مثال دیابت که به دنبال چاقی و اضافه وزن ایجاد می شود، بر اثر اضافه وزن و چاقی تشدید شده و وارد مراحل خطرناک تری می شود. پس جراحی چاقی که به آن جراحی کاهش وزن نیزمی گویند، علاوه بر از دست دادن وزن به درمان بیماری های مرتبط با چاقی نیز کمک می کند.  هدف این مقاله اطلاع رسانی و بیان نکات مهمی است که افراد باید پیش از انجام جراحی متابولیک بدانند تا بتوانند بهتر در مورد سلامتی خود تصمیم گیری کنند، پس با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

جراحی متابولیک چیست؟

جراحی متابولیک برای چه کسانی توصیه می شود؟

مزایای انجام جراحی متابولیک

آماده شدن قبل انجام جراحی متابولیک

توصیه های دارویی پیش از عمل جراحی متابولیک

پیش از انجام جراحی متابولیک چه چیزهایی را باید با خود به بیمارستان ببرید؟

لیستی از مهم ترین سوالات که باید از پزشک خود بپرسید

 

جراحی متابولیک چیست؟

جراحی متابولیک چیست؟
جراحی متابولیک چیست؟

جراحی متابولیک یا جراحی چاقی، موثرترین و بهترین درمان چاقی شدید  و سندرم متابولیک است. سندرم متابولیک مجموعه ای از بیماری هاست که ارتباط نزدیکی با چاقی و بی تحرکی دارند. در سندرم متابولیک شاهد قند خون بالا (دیابت)، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و لیپیدها  هستیم. جراحی متابولیک منجر به کاهش وزن قابل توجه می شود و علاوه بر این به بهبود، پیشگیری یا رفع بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی از جمله دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، آپنه خواب و برخی سرطان ها کمک می کند.

 

جراحی متابولیک برای چه کسانی توصیه می شود؟

اگرچه جراحی متابولیک راهی برای کاهش وزن و لاغری است، اما همه افراد نمی توانند برای این جراحی اقدام کنند. طبق نظر جراح چاقی افرادی می توانند این جراحی را برای رسیدن به اندام ایده آل خود انتخاب کنند که دارای شرایط زیر باشند:

افرادی که خیلی چاق هستند و با انجام فعالیت های بدنی و برنامه تغذیه قادر به کاهش وزن نیستند.

افرادی که مبتلا به بیماری هایی هستندکه منشا آن ها چاقی می باشد.

شاخص توده بدنی در افراد مبتلا به دیابت نوع دو برای جراحی متابولیک بهتر است از ۳۵ بیشتر یا مساوی با این عدد باشد.

بیماران دیابتی با شاخص توده بدنی کمتر از ۳۵ نباید از این جراحی استفاده کنند، زیرا شواهد علمی مبنی بر موثر بودن این روش لاغری برای این دسته از افراد وجود ندارد.

بهترین جراح چاقی در تهران و دیگر شهرها دراین زمینه صاحب نظر هستند. بنابراین، قبل از هر اقدامی باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

مزایای انجام جراحی متابولیک

جراحی متابولیک مانند جراحی اسلیو معده یا بای پس معده مزایای زیادی برای سلامتی افراد دارد. از جمله مهمترین مزایای انجام این جراحی به شرح زیر است:

  • کنترل و کاهش مشکل قند خون در افراد مبتلا به دیابت
  • کمتر شدن تدریجی دوز داروهای فرد دیابتی پس از انجام جراحی
  • فراهم آمدن شرایط بهتر زندگی برای افراد با چاقی مفرط و مقاوم به درمان
  • بالا رفتن کیفیت زندگی و ایجاد آرامش روح و روان در فرد جراحی شده
  • کاهش وزن زیاد فرد و رسیدن سریع به لاغری

 

آماده شدن قبل انجام جراحی متابولیک

 

آماده شدن قبل انجام جراحی متابولیک
آماده شدن قبل انجام جراحی متابولیک

آماده شدن برای جراحی کاهش وزن می تواند چندین ماه طول بکشد. آمادگی های لازم قبل جراحی به شما کمک می کند تا آنجا که ممکن است قبل ازعمل آرام بوده و جراحی خوبی را پشت سر بگذارید. نکات مهمی که باید قبل از انجام جراحی های متابولیک انجام دهید، شامل موارد زیر هستند:

  • برای رسیدن به وزن هدف خود باید تعهد طولانی مدت دهید و تغییرات عمده ای در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید. شما باید از هر نظر چه جسمی و چه روحی آماده سفر برای کاهش وزن خود باشید.
  • در مورد هر دارویی که مصرف می کنید یا قصد دارید در طول دوره نقاهت مصرف کنید، به جراح خود اطلاع دهید.
  • سعی کنید ۵ تا ۱۰٪ از اضافه وزن بدن خود را قبل از جراحی متابولیک کم کنید. تحقیقات نشان می دهند که این ممکن است منجر به کاهش زمان بستری در بیمارستان و کاهش سریع وزن بعد از عمل شود. رعایت رژیم غذایی لاغری قبل از عمل ممکن است به شما در انجام این کار کمک کند.
  • در هفته های منتهی به جراحی خود یک سبک زندگی سالم را شروع کنید تا فرصتی برای عادت دادن خود به روال های جدید و شیوه زندگی متفاوت داشته باشید.
  • عادات غذایی جدیدی مانند آهسته غذا خوردن و حداقل ۱۵ بار جویدن غذا را در پیش بگیرید. همزمان با غذا، نوشیدنی نخورید، زیرا این کار می تواند معده شما را بیش از حد پر کند.

 

توصیه های دارویی پیش از عمل جراحی متابولیک

پیش از انجام عمل های جراحی متابولیک توصیه های زیادی در مورد داروهای مصرفی توسط پزشک معالج ارائه می شود که حتما باید رعایت شوند. مهم ترین این توصیه ها عبارتند از:

حداقل یک هفته پیش از عمل جراحی، از مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، وارفارین و داروهای مشابه خودداری شود.

  • از یک ماه پیش از انجام عمل، داروهای ضد بارداری قطع شود.
  • یک هفته پیش از عمل متابولیک، از نوشیدن چای سبز خودداری شود.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک همچون داروی چربی خون، فشار خون، تیروئید و داروهای قبلی، با مشورت پزشک تا شب قبل از عمل مصرف شوند.
  • سایر داروهای خود را به جراح معرفی کنید و درمورد استفاده از آنها و عدم وجود عوارض برای این جراحی مشورت بگیرید.
  • طبق تجویز و دستورالعمل پزشک، داروهای کنترل دیابت تا شب پیش از عمل مصرف شود.
  • نتیجه اندوسکوپی هلیکوباکتری که اشاره به میکروب معده دارد، در برخی افراد مثبت است. در این افراد حداقل ۵ روز الی یک هفته پیش از عمل گاهی تا دو هفته توصیه می شود، تحت درمان قرار بگیرند. متخصص گوارش یا جراح متابولیک درمان های لازم را به این افراد ارائه می دهد.

سایر توصیه های لازم پیش از جراحی متابولیک حتما توسط جراح چاقی ارائه می گردد.

 

پیش از انجام جراحی متابولیک چه چیزهایی را باید با خود به بیمارستان ببرید؟

  • همراه داشتن تمامی مدارک قبلی و آزمایشات
  • لوازم بهداشتی شخصی از جمله دهان شویه یا مسواک
  • تلفن همراه و I-pad یا لپ تاپ برای کمک به شما برای در ارتباط ماندن با دوستان یا خانواده خود

 

لیستی از مهم ترین سوالات که باید از پزشک خود بپرسید

لیستی از مهم ترین سوالات که باید از پزشک خود بپرسید
لیستی از مهم ترین سوالات که باید از پزشک خود بپرسید

بهتر است قبل از انجام جراحی های متابولیک اطلاعات موردنیاز خود را از پزشک متخصص دریافت کنید. در اینجا لیستی از سوالات احتمالی را آورده ایم که می توانید از پزشک خود بپرسید:

  • آیا روش های دیگری برای کاهش وزن وجود دارد که باید در کنار جراحی امتحان کنم؟
  • برنامه کاهش وزن من پس از جراحی چیست؟
  • انواع مختلف جراحی کاهش وزن کدامند؟
  • جای زخم برای هر نوع جراحی چگونه است؟
  • آیا تفاوتی در میزان درد پس از هر جراحی وجود دارد؟
  • آیا تفاوت در مدت زمان بهبودی جراحی های مختلف وجود دارد؟
  • چقدر وزن کم می کنم؟ با چه سرعتی آن را از دست خواهم داد؟ آیا به کاهش وزن ادامه خواهم داد؟
  • قبل از جراحی چه کاری می توانم انجام دهم تا خطر عوارض خود را کاهش دهم؟ برای کدام یک از مشکلات پزشکی من (مانند دیابت ، بیماری قلبی یا فشار خون بالا) لازم است قبل از جراحی به پزشک مراجعه کنم؟
  • آیا خودم می توانم از رختخواب بلند شوم؟
  • هنگام بازگشت به خانه به چه وسایلی نیاز خواهم داشت؟
  • چگونه می توانم خودم را از نظر احساسی برای جراحی آماده کنم؟
  • آیا می توانم با افرادی که جراحی کاهش وزن انجام داده اند صحبت کنم؟
  • اولین جلسه پیگیری من بعد از جراحی متابولیک چه زمانی خواهد بود؟ در طول سال اول بعد از جراحی چند بار باید به پزشک مراجعه کنم؟ آیا به غیر از جراح نیاز به مراجعه به متخصصان دیگری خواهم داشت؟

 

جمع بندی

جراحی متابولیک می تواند یکی از بزرگترین تصمیمات زندگی هر فردی باشد. این تصمیم زندگی فرد را برای همیشه تغییر می دهد. معمولا جراحی های چاقی برگشت پذیر نیستند، به همین دلیل باید حتما قبل از انجام جراحی های متابولیک و چاقی از تمامی جوانب آن آگاهی داشته باشید.

دکتر سید حامد قدسی خورسند دانش آموخته رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند. ایشان تخصص خود را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گرفتند و تحصیلات تکمیلی خود را در زمینه لاپاراسکوپی پیشرفته و متد های مختلف جراحی چاقی در خارج از کشور گذرانده اند. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن نوبت، از قسمت نوبت دهی سایت اقدام کنید.

 

منابع:

 

https://www.ramsayhealth.co.uk/blog/weight-loss-surgery/weight-loss-surgery-basics-10-things-to-know-before-the-procedure

 

https://asmbs.org/resources/metabolic-and-bariatric-surgery#:~:text=Overview,sleep%20apnea%2C%20and%20certain%20cancers.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *