پلیسه معده چیست؟

دکتر حامد قدسی » جراحی چاقی » عمل جراحی پلیسه معده چیست؟

عمل پلیسه معده روشی نوین برای درمان چاقی است  که در آن از بزار خاصی مانند کلیپس معده استفاده می شود. این روش به کمک افرادی می آید که از چاقی مفرط رنج می برند و نمی توانند با رژیم و ورزش وزن خود را کم کنند،  این روش جراحی چاقی در سالهای اخیر درخواست زیادی داشته و از محبوبیت خوبی نیز برخوردار است. هدف از انتخاب این تکنیک درمان چاقی، کمک به کاهش وزن با کمترین هزینه است. این جراحی خطر کمتری برای سلامتی فرد به همراه دارد و به صورت محافظه کارانه و کم تهاجمی عمل می کند،  جالب است بدانید عمل پلیسه معده برای اولین بار توسط جراحان ایرانی به دنیا معرفی گردید و پس از آن به عنوان یکی از روش های جراحی چاقی با عوارض بسیار کم، مورد استقبال برخی بیماران و جراحان قرار گرفت. مانند دیگر جراحی های چاقی، افراد باید شرایط  و آمادگی لازم را  قبل از جراحی داشته باشند تا بتوانند از مزایای این عمل به صورت کامل بهره مند شوند.

فراموش نکنید که پلیسه معده مانند دیگر روش‌های درمان چاقی ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد البته اگر این کار توسط یک پزشک متخصص و مجرب انجام شود، فرد حداقل عوارض جانبی را تجربه خواهد کرد. اگر شما هم این تکنیک را برای درمان چاقی انتخاب کرده اید به شما پیشنهاد می شود، ادامه مقاله زیر را با دقت بخوانید تا اطلاعات کاملی در این زمینه کسب نمایید.

عمل جراحی پلیسه معده

درخواست مشاوره تخصصی رایگان

برای دریافت مشاوره  توسط کارشناسان کلینیک چاقی دکتر قدسی  فرم زیر را تکمیل کنید.

عمل پلیسه معده چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

عمل پلیسه معده که با نام پلیکاسیون لاپاروسکوپیک معده (LGP) نیز معروف است، جدیدترین تکنیک جراحی چاقی است که در آن سایز معده از طریق تا کردن معده به سمت داخل به وسیله کلیپس معده و سپس بخیه کردن آن کاهش داده می شود. در این عمل سایز معده تا حدود 75 درصد کاهش پیدا می کند. در نتیجه بیمار میل کمتری به غذا خوردن پیدا کرده و سریع تر احساس سیری می کند.

بر خلاف عمل بای پس معده، در این عمل نیازی به کارگذاری ایمپلنت وجود ندارد. این عمل از نظر کارکرد تا حدودی شبیه به جراحی اسلیو معده است با این تفاوت که در این جراحی بخشی از معده حذف نمی شود. در نتیجه، در صورت عدم نتیجه بخش بودن، این عمل قابل بازگشت است. در پلیکاسیون لاپاروسکوپیک معده (LGP)  بیمار پس از گذشت یک سال بین چهل الی هفتاد درصد از وزن خود را از دست خواهد داد.

عمل پلیسه معده برای چه افرادی توصیه می شود؟

کاندیدای مناسب عمل پلیسه معده

این روش برای افرادی که حدود ۳۰-۳۵ کیلوگرم اضافه وزن دارند، بسیار مناسب است. در اکثر این افراد شاخص توده بدنی یا همان BMI بین ۳۵ تا ۴۰ است. این عمل برای بیمارانی که دارای چاقی مفرط هستند و در معرض ریسک بالای حملات قلبی و مغزی ، فشار خون بالا و دیابت نوع دو می باشند، بیشتر توصیه می شود.

جمعیت افرادی که اضافه وزنشان ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم است، بیشتر از سایر بیماران چاق میباشد، طرفداران این روش نیز افراد بیشتری هستند،  ولی برخلاف رغبت زیاد بیماران به این عمل، همکاران جراح کمتر تمایل به انجام این عمل دارند و دلیل آن سختی عمل برای جراح چاقی است. کسب تجربه و تخصص لازم در این زمینه باعث می‌شود تا جراحان بتوانند با دقت و و حوصله بیشتری از این تکنیک برای درمان چاقی استفاده کنند.

مزایای جراحی پلیسه معده

اگر این روش جراحی چاقی را برای درمان مشکلات مربوط به اضافه وزن خود انتخاب کرده اید بهتر است درباره مزایای آن بیشتر بدانید. مهم ترین مزایای عمل پلیسه معده به شرح زیر است:

عمل جراحی لاغری پلیسه
این روش قابل برگشت بوده و بعد از گذشت زمان، در صورت بروزهرگونه مشکلی میتوان معده را به شکل اول برگرداند.
این روش برای خانمهایی که در آینده تصمیم به بارداری دارند روش مناسبی است. همچنین این روش تکنیک مناسبی برای بیمارانی که تمایل کمتری به مراجعات مکرر دارند می باشد.
در این جراحی به سبب استفاده از تکنیک لاپاروسکوپی بیمار درد کمتری پس از جراحی احساس می نماید.
به دلیل ایجاد محدودیت در حجم معده و کاهش مشکلات مربوط به جذب، بیمار پس از عمل نیاز کمتری به داروها و مکمل های غذایی دارد.
تغییری در آناتومی معده ایجاد نمیشود و عوارض اعمال جراحی بزرگ را ندارد.
هزینه عمل پلیسه معده نسبت به دیگر جراحی های چاقی کمتر است.
مدت بستری فرد در بیمارستان یک شب است. در نتیجه برگشت به کار هم سریعتر می باشد و معمولا فرد بعد از یک هفته میتواند شغل و حرفه خود را از سر بگیرد.

آمادگی قبل از جراحی پلیسه معده

قبل از جراحی پلیسه معده ، بیمار یک جلسه تحت مشاوره جراح متخصص قرار می گیرد و کلیه گزینه های دیگر مانند بالون و یا بای پس معده بررسی می شوند. سپس فرایند انجام جراحی کاملاً توسط جراح به بیمار توضیح داده می شود و بیمار نسبت به ریسک ها و عوارض احتمالی این جراحی کاملاً آگاه می شود. علاوه بر این، توضیحات لازم جهت آمادگی قبل از جراحی کاملاً توسط پزشک به بیمار ارائه خواهد شد. نکته ای که مهم است این است که در صورتی که قصد انجام این جراحی را دارید ، حتماً سوابق پزشکی و بیماری خود را در اختیار جراح خود قرار دهید تا از سلامتی عمومی شما اطمینان حاصل شود.

توصیه های کلی قبل از عمل جراحی پلیسه معده عبارتند از:

آمادگی قبل از عمل پلیسه معده

نحوه انجام جراحی پلیسه معده

جراحی پلیسه معده یک عمل کمتر تهاجمی است و از طریق تکنیک لاپاروسکوپی با استفاده از کلیپس معده و از طریق بیهوشی عمومی توسط بهترین جراح چاقی در تهران یا دیگر شهرها انجام می شود. از آنجایی که این جراحی به روش باز انجام نمی شود، مدت زمان ریکاوری و بهبودی بیمار نسبت به سایر تکنیک های جراحی باز برای درمان چاقی کوتاه تر است و بیمار می تواند راحت تر به زندگی عادی خود باز گردد.

 

در عمل پلیسه معده، جراح با استفاده از ابزار مخصوص شکاف های کوچکی روی شکم بیمار ایجاد می کند و ابزار جراحی لاپاروسکوپیک و کلیپس معده از طریق این شکاف ها وارد شکم بیمار می شوند. با استفاده از ابزارهای لاپاروسکوپی پزشک می تواند به راحتی اندام درون شکم بیمار را مشاهده کند. در طول جراحی پلیسه معده، جراح انحنای بیرونی معده را به سمت داخل با استفاده از کلیپس معده تا می کند و سپس آن را با استفاده از بخیه مخصوص در جای خود فیکس می کند. این عمل سبب کاهش سایز معده تا ۷۵ درصد می شود. پس از انجام جراحی، ابزار جراحی از شکم خارج شده و شکاف های ایجاد شده روی شکم بیمار بخیه می شوند. معمولاً بیمار یک الی دو روز پس از جراحی در بیمارستان تحت نظر کادر درمان قرار می گیرد.

از آنجا که در این روش هیچ قسمتی از معده بریده نمی شود و فقط معده با استفاده از کلیپس معده جمع تر می شود،  احتمال بروز عوارضی چون نشت داخل شکمی، عفونت و یا خونریزی بسیار اندک است و درصورتی که عارضه ای رخ دهد، با بازکردن پلیسه مشکل ایجاد شده برطرف خواهد شد. پلیسه معده یک روش دائمی بوده و می تواند برای همیشه در بدن باقی بماند. در ۱0 الی۱5 درصد موارد پس از ۵ سال و به دنبال پرخوری زیاد، معده می تواند تا حدودی متسع شده یا جا باز کند و پلیسه ها از یکدیگر فاصله بگیرند. در صورتی که بیمار مجددا سیر افزایش وزن را تجربه نماید، امکان عمل و پلیسه مجدد، به منظور کاهش حجم معده وجود دارد.

نحوه انجام عمل پلیسه معده

مراقبت های لازم پس از جراحی پلیسه معده

مانند سایر انواع جراحی های درمان چاقی، بیمارانی که جراحی پلیسه معده را انجام می دهند برای مدتی پس از جراحی نیاز به رعایت کردن رژیم غذایی و سبک زندگی بخصوصی دارند. این رژیم غذایی در دو هفته اول پس از جراحی بر پایه مایعات است و به مرور زمان می توان از غذاهای جامد به میزان اندک نیز استفاده نمود. توصیه های مراقبتی پس از جراحی پلیسه معده عبارتند از:

عمل پلیسه معده
پرهیز از مصرف سیگار حداقل تا دو هفته پس از جراحی
فعالیت های ورزشی سبک مانند پیاده روی یک ماه پس از جراحی
آهسته غذا خوردن و جویدن کامل غذا به منظور هزم بهتر
پرهیز از نوشیدن آب و مایعات در حین غذا خوردن
رعایت کردن دقیق رژیم غذایی
استفاده از داروهای مسکن تجویز شده توسط دکتر
گنجاندن مواد غذایی پروتئینی در رژیم غذایی مانند لبنیات، گوشت و تخم مرغ

عمل پلیسه معده به چه کسانی توصیه نمی شود؟

افرادی که مصرف روزانه سیگار آن ها زیاد است، بیشتر در معرض خطرات و عوارض احتمالی ناشی از عمل پلیسه معده قرار دارند. بنابراین، پلیسه معده در این افراد معمولاً توصیه نمی شود. علاوه بر این، جراحی پلیسه در افرادی که سابقه دیابت یا فشار خون بالا دارند و بیمارانی که قبلاً یکی از عمل های جراحی معده را انجام داده اند توصیه نمی شود.

عمل پلیسه معده به چه کسانی توصیه نمی شود؟

هزینه عمل پلیسه معده

هزینه عمل پلیسه معده نیز مانند سایر انواع جراحی تابع عوامل متغیر و مختلفی است. در نتیجه نمی توان مبلغ دقیقی برای آن ذکر کرد. عواملی نظیر تکنینک مورد استفاده در جراحی، مهارت و شهرت جراح، مواد و تجهیزات مصرفی و هزینه های بیمارستان  و همچنین شرایط عمومی بیمار در تعیین هزینه جراحی پلیسه معده دخیل هستند.

سخن پایانی

اگر به دنبال انجام جراحی به منظور مقابله با چاقی و عوارض آن هستید باید بدانید که انواع تکنیک های جراحی چاقی تنها در صورتی توسط پزشکان توصیه می شوند که رژیم های غذایی و تغییر سبک زندگی تأثیر چندانی بر روند افزایش وزن بیمار نداشته است. جراحی پلیسه معده یکی از کم خطرترین و جدیدترین روش های جراحی چاقی در دنیا است که با توجه به عوارض کمی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. با این حال، بسیاری از پزشکان  و از جمله دکتر حامد قدسی خرسند به عنوان جراح چاقی هنوز استقبال زیادی از این تکنیک نکرده اند. یکی از علت های کاهش محبوبیت پلیسه معده احتمال عود و برگشت چاقی و نیاز مجدد به عمل های اسلیو معده  ‌یا بای پس معده است.

اگر قصد انجام جراحی پلیسه معده دارید، می توانید با دکتر حامد قدسی خورسند، متخصص جراحی عمومی و لاپاروسکوپی مشورت کنید. ایشان با سال ها سابقه در انجام عمل های موفقیت آمیز بای پس، اسلیو معده و سایر تکنیک های جراحی چاقی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

منبع

22 دیدگاه دربارهٔ «عمل جراحی پلیسه معده چیست؟»

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      با عرض سلام و آرزوی سلامتی
      هزینه عمل جراحی پلیسه معده با توجه به عوامل مختلف یعنی پوشه بیمه ای بیمار، محل درمان و سایر عوامل جانبی متغیر است. جهت کسب اطلاعات دقیق بهتر است از مشاوره تلفنی مطب دکتر قدسی استفاده کنید.

  1. ممنون از مقاله خوبتون. آیا عمل پلیکاسیون معده برای افرادی که دیابت دارن مناسبه؟

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      پلیسه معده در افراد دیابتی توصیه نمی شود و به همین دلیل بهتر است از سایر روش‌های جراحی چاقی استفاده کنید.

  2. حلما امیری

    سلام دکتر، ممنون از مقاله خوبتون، برای گرفتن نوبت و مشاوره باید چی کار کنم؟

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      برای دریافت نوبت مشاوره جراحی پلیسه معده از مطب دکتر حامد قدسی می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود استفاده کنید.

  3. سلام آقای دکتر، ممکنه بگین جراحی لاغری پلیکاسیون معده برای من هم مناسبه یا نه؟ من قدم 165 و وزنم 112

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      متاسفانه شما مشکل چاقی شدید داشته و حتماً باید از روش جراحی برای درمان خود استفاده کنید. البته متد جراحی تنها بعد از بررسی سوابق سلامتی شما قابل توصیه خواهد بود.

  4. من قصد انجام این عمل رو دارم ولی از عوارضش می ترسم. به نظرتون باید چی کار کنم؟ چاقی هم واقعا اذیتم می کنه

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      اگر شاخص توده بدنی شما در حد مورد نظر باشد، حتماً باید از یکی از روش‌های درمانی برای رفع مشکل چاقی خود استفاده کنید. فراموش نکنید که اضافه وزن شدید و چاقی می‌تواند عوارض بسیاری را به همراه داشته باشد. برای دریافت مشاوره در زمینه جراحی پلیسه معده می‌توانید با شماره‌های موجود تماس بگیرید.

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      عمل جراحی پلیسه معده توسط دکتر قدسی در بیمارستان‌های میلاد و دی انجام می‌شود.

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      بسته به نوع و محل انجام جراحی بیمه بخشی از هزینه های عمل پلیسه معده را پوشش می‌دهد. برای مثال اگر به بیمارستان میلاد مراجعه کنید می‌توانید از مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوید.

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      بسیار خوشحالیم که از خدمات ما رضایت دارید. امیدواریم که در تمامی مراحل زندگی خود موفق و سلامت باشید.

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      بسیار خورسندیم که این مطلب درباره جراحی پلیکاسیون معده برای شما مفید بوده است.

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      عمل پلیسه معده به نسبت جراحی‌های دیگر کمتر تهاجمی بوده و با حذف بخشی از مسیر گوارش همراه نخواهد بود. لازم به ذکر است که پلیسه معده قابل بازگشت است، اما اینکه کدام عمل برای بیمار مناسب است، تنها پس از بررسی‌های دقیق قابل اعلام خواهد بود.

  5. سلام من با قد ۱۶۷ و‌وزن ۸۷ کیلو دوست دارم کمترین ریسک عمل رو داشته باشم و میخواستم بدونم با این توده من هزینه جراحی پلیسه تون چند هست ،و آیا بیمه مورد قبول هست

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      جهت اطلاع از شرایط دقیق هزینه ها بهتر است به علت نیاز به توضیحات با شماره تماس های موجود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *