عمل معده کلاسیک بای پس | مزایا و معایب

خانه | بای پس | عمل معده کلاسیک بای پس | مزایا و معایب
عمل معده کلاسیک بای پس

جراحی کاهش وزن که با نام جراحی چاقی نیز شناخته میشود، به شکل‌ های مختلفی مانند عمل معده کلاسیک بای پس میتواند به کاهش وزن کمک کند. یکی از رایج‌ ترین انواع جراحی چاقی بای پس کلاسیک است.

در این مقاله دکتر حامد قدسی یکی از چهره‌ های شناخته شده و برتر جراحی متابولیک به شما در زمینه انجام این جراحی مشاوره و راهنمایی‌ های لازم را خواهند داد.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی tel://09109254936

جراحی بای پس منجر به کاهش وزن قابل توجهی میشود و خطرات و عوارض جدی سلامتی مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی، فشار خون بالا و آپنه خواب را کاهش خواهد داد.

البته این یک راه حل جادویی برای لاغر شدن نیست ولی می‌تواند آغاز یک سفر تغییر دهنده زندگی باشد. سفری که به شما امکان می‌دهد تا سال‌ها از فعالیت‌ ها و تفریحاتی که دوستشان دارید لذت ببرید و از بودن در کنار افراد مورد علاقه احساس رضایت و آرامش بیشتری داشته باشید.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با لاغری سریع در 3 روز ، کلیک کنید .

زمانی جراحی بای پس می‌تواند این اهداف شما را محقق سازد که خود را تا آخر عمر متعهد به ورزش و تغذیه سالم باشید. به همین دلیل بعد از انجام بای پس معده تیم پزشکی متشکل از مشاوره تغذیه و روانشناس به شما کمک می‌کنند تا با اصلاح رفتار و تنظیم یک برنامه غذایی سالم بتوانید به حفظ سلامتی و وزن ایده ال خود بعد از جراحی کاهش وزن کمک کنید.

انواع مختلفی از جراحی چاقی وجود دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر قصد دارید جراحی کاهش وزن دارید، از پزشک خود بپرسید که کدام نوع بر اساس وزن، سابقه پزشکی، اهداف و عادات شما می‌تواند بیشترین مزایا را به شما ارائه دهد.

در این مقاله ما یکی از بهترین و اثربخش‌ ترین تکنیک‌ های جراحی چاقی یعنی عمل بای پس کلاسیک را مورد بررسی قرار داده و شرایط و اقدامات لازم قبل بعد از جراحی را برای شما بیان می‌کنیم.  پس به خواندن ادامه دهید تا به نکات مفیدی در این زمینه دست پیدا کنید.

  • جراحی بای پس کلاسیک چیست؟
  • آمادگی و شرایط قبل از انجام عمل بای پس کلاسیک
  • آزمایشات لازم قبل بای پس کلاسیک
  • فرایند عمل بای پس کلاسیک چگونه است؟
  • اقدامات بعد از عمل بای پس کلاسیک

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری  برای برنامه غذایی هفتگی برای لاغری شکم و پهلو می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب :  ۰۲۱۸۸۸۷۰۹۴
  •  شماره برای رزرو نوبت : ۰۹۱۰۹۲۵۴۹۳۶
  • مشاوره آنلاین: ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸

جراحی بای پس کلاسیک چیست؟

بای پس کلاسیک یا Roux-en-Y یکی از رایج ترین جراحی‌ های متابولیک است. در طی انجام این عمل، جراح معده را تقسیم می‌کند تا کیسه معده کوچک‌ تری بسازد و میزان غذا خوردن را محدود می‌کند.

کیسه جدید سپس به قسمت پایینی روده متصل می‌شود و بقیه قسمت‌ های معده و قسمت اول روده را دور می‌زند. این روش باعث کاهش جذب و محدودیت می‌شود. در نتیجه بسیاری از افراد کاهش وزن موثری را تجربه می‌کنند.

جراحی بای پس کلاسیک چیست؟

برای انجام جراحی بایپس معده از تکنیک‌ های کم تهاجمی مانند لاپاراسکوپی استفاده می‌شود. برای این منظور جراح چاقی از لاپاراسکوپ (ابزار کوچکی که به دوربین متصل است) استفاده می‌کند.

از آنجایی که لاپاراسکوپ برای ورود به شکم و انجام جراحی فقط به چند برش کوچک نیاز دارد، دوره بهبودی بعد عمل سریع‌ تر است و بیمار درد کمتر و جای اسکار کمتری خواهد داشت، البته به شرط آنکه پزشک از مهارت و تخصص بالایی برخوردار باشد.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با علائم آپاندیس ، کلیک کنید .

آمادگی و شرایط قبل از انجام عمل بای پس کلاسیک

 برای کمک به آمادگی بهتر قبل از جراحی بای پس معده باید اقدامات زیر را انجام دهید:

ورزش کنید

قبل از جراحی، مهم است که یک برنامه تمرینی را شروع کرده و یک برنامه روتین ورزشی داشته باشید. این به شما کمک می‌کند تا به اهداف کاهش وزن خود پس از جراحی سریعتر دست پیدا کنید. از طرفی تمرینات ورزشی باعث بهبود جریان خونرسانی به بدن شده و می‌تواند تاثیرات مثبتی در روند بهبودی شما بعد از عمل داشته باشد.

میزان کالری دریافتی را کاهش دهید

با کاهش کالری روزانه خود به کمتر خوردن عادت کنید. بهتر است شما کالری روزانه خود را بین 1200-1500 نگه دارید، اما مهم است که در این مورد با پزشک خود مشورت  کنید.

میزان کالری دریافتی را کاهش دهید

غذا های سالم را انتخاب کنید

به خوردن سه وعده غذایی سالم و یک یا دو میان وعده در روز عادت کنید. بر روی خوردن گوشت‌ های بدون چربی، پروتئین‌ ها، سبزیجات و میوه‌ های دارای برگ سبز و پرهیز از شکر و غذاهای پرچرب یا فرآوری شده تمرکز کنید.

از مصرف کافئین اجتناب کنید

تقریباً یک ماه قبل از جراحی کافئین را از برنامه غذایی خود حذف کنید. مصرف کافئین زیاد می‌توان خون‌رسانی به بافت‌های تازه جراحی شده را با مشکل مواجه کند

با آب هیدراته بمانید

منابع کالری مایع را به آرامی شناسایی و حذف کنید و تشنگی خود را با آب برطرف کنید. به طور متوسط، بزرگسالان روزانه به 8 لیوان آب نیاز دارند.

مصرف سیگار و دخانیات را کنار بگذارید

سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو و محصولات حاوی نیکوتین خطر عوارض حین و بعد از جراحی معده برای لاغری را افزایش می‌دهد. این مواد باید حداقل سه ماه قبل از جراحی کنار گذاشته شوند تا اثر کلی آنها از بدن پاکسازی شود.

نوشیدنی‌ های حاوی الکل را حذف کنید

قبل از جراحی، مهم است که الکل را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این به آماده سازی کبد برای جراحی و محافظت از شما در برابر عوارض احتمالی مانند بیماری متابولیک کبد کمک می‌کند.

سلامت روان را در اولویت قرار دهید

به محرک‌های اجتماعی یا محیطی که ممکن است باعث پرخوری شما شوند فکر کنید و برای مقابله سالم با آنها برنامه ریزی کنید. می‌توانید با یادداشت روزانه یا ایجاد یک گروه پشتیبانی برای مقابله با این شرایط اقدام کنید.

در کل شما باید به یک سبک زندگی سالم متعهد بمانید. قبل از عمل جراحی، ایجاد یک روال جدید پر از انتخاب‌ های سالم مهم است. برنامه‌ ای برای تغذیه خوب، هیدراته کردن، ورزش کردن و جایگزینی مکانیسم‌ های مقابله‌ای مثبت با مکانیسم‌ های منفی به شما کمک می‌کند تا زمانی که منتظر جراحی بای پس کلاسیک هستید، از افزایش وزن خود جلوگیری کرده و حتی سیر نزولی به آن بدهید.

دستور العمل‌ های پزشکی قبل از انجام جراحی بای پس کلاسیک 

قبل از اقدام برای انجام عمل بای پس کلاسیک باید در جلسات مشاوره و معاینه شرکت کرده و توصیه‌ های دارویی و آزمایشات خواسته شده توسط پزشک را انجام دهید.

توصیه‌ های دارویی قبل بای پس کلاسیک

  • شما باید از مصرف هرگونه ضد انعقاد خون چند هفته قبل از جراحی خودداری کنید. در مورد هر نوع دارویی که مصرف می‌کنید مانند آسپرین، وارفارین و… با پزشک خود صحبت نمایید.
  • اگر حساسیت دارویی دارید یا قبلاً دارو های بیهوشی برای شما عوارضی ایجاد کرده‌اند حتماً با پزشک خود صحبت کنید.

آزمایشات لازم قبل بای پس کلاسیک

برای اینکه یک جراحی امن و بی‌خطر داشته باشید قبل از هرگونه عمل جراحی متابولیک مانند اسلیو معده یا بایپس معده کلاسیک بنا بر وضعیت سلامتی و پزشکی از شما خواسته می‌شود تا آزمایشات زیر را انجام دهید:

Necessary tests before classical bypass

  • آزمایش خون: در این آزمایش میزان گلبول‌ های خون و هر آنچه که می‌تواند در خونرسانی به بدن حین جراحی و بعد از آن اختلال ایجاد کند مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • آزمایش ادرار: برای بررسی وجود مشکلاتی چون تومور، عفونت مجاری ادراری، مشکلات کلیوی و غیرخ این آزمایش باید انجام شود.
  • تصویربرداری از قفسه سینه: تصویر برداری با اشعه ایکس تصویر واضحی از سینه‌، ریه‌ ها، قلب، دنده‌ ها و دیافراگم ارائه می‌دهد تا پزشک از سلامتی این اندام حین جراحی اطمینان حاصل کند.
  • الکتروکاردیوگرام: این آزمایش برای افرادی که مشکلات قلبی دارند، جهت اندازه‌ گیری فعالیت الکتریکی قلب درخواست می‌شود.
  • تست عملکرد ریوی: این به پزشک کمک می‌کند تا از عملکرد ریه‌ها مطمئن شده و زمان استفاده از ونتیلاتور را برای بیمار به درستی تعیین کند.
  • سونوگرافی شکم: با انجام این سونوگرافی سلامت کیسه صفرا، کلیه و معده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مطالعه بیشتر : عمل اسلیو چند ساعت طول میکشد ، برای پاسخ کلیک کنید .

فرایند عمل بای پس کلاسیک چگونه است؟

پس از اینکه پزشک از وضعیت سلامتی شما اطمینان حاصل کرد. جراحی انجام خواهد شد فرایند عمل بای پس معده کلاسیک به شرح زیر است:

  • ابتدا بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار خواهد گرفت
  • پس از آن چند برش کوچک حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متری در ناحیه اطراف شکم ایجاد خواهند شد
  • سپس ابزار مخصوص لاپاراسکوپی وارد شکم میشود
  • با استفاده از این ابزار بالای معده برش داده شده و قسمت‌ های باقیمانده منگنه می‌شود. این باعث خواهد شد تا معده به دو قسمت تقسیم شده و کیسه جدید به اندازه یک گردو شود.
  • در ادامه جراح بخشی از روده کوچک را بریده و آن را مستقیماً به کیسه انتهایی معده متصل می‌کند. این باعث خواهد شد تا علاوه بر کاهش میزان غذای دریافتی مواد غذایی بیشتر معده و قسمت اول روده کوچک را دور بزنند در این صورت جذب بسیار کمتر خواهد شد.
  • جراحی ممکن است چند ساعت طول بکشد پس از آن شما به اتاق ریکاوری خواهید رفت تا علائم حیاتی و سطح هوشیاری شما به حالت عادی برگردد

 اقدامات بعد از عمل بای پس کلاسیک

به همان اندازه که شما قبل از جراحی باید نکات و اقدامات توصیه شده را رعایت کنید بعد از عمل نیز باید توصیه‌ های غذایی و دارویی را جدی بگیرید. در زیر به مهم‌ ترین اقداماتی که شما برای تسریع روند بهبودی بعد عمل بای پس معده کلاسیک نیاز دارید اشاره شده است:

اقدامات بعد از عمل بای پس کلاسیک

  • تا ۴۸ ساعت پس از جراحی نباید دوش بگیرید.
  • در روزهای ابتدایی بعد از عمل بهتر از کسی همراه شما باشد و برای رانندگی و انجام امور منزل به شما کمک کند.
  • بلافاصله بعد از عمل به شما توصیه می‌شود آهسته راه بروید. پیاده‌روی، آهسته دویدن و تمرینات سبک ایروبیک در هفته‌ های ابتدایی بسیار توصیه می‌شوند. تا اکسیژن رسانی به خون و بافت‌ های بدن بهتر انجام شود. با این وجود نباید تا 6 هفته ورزش‌ های سنگین مانند وزنه برداری انجام داد.
  • برای کاهش درد می‌توانید از مسکن‌ های بدون نسخه استفاده کنید.
  • در مورد مراقبت از زخم و نحوه شستشو و خشک کردن آن باید دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کنید تا از عفونت و مشکلات مرتبط با آن پیشگیری شود.
  • بدن خود را هیدراته نگه دارید و آب زیاد بنوشید، البته برای پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ بهتر است، جرعه جرعه بنوشید. شما روزانه حداقل به ۸ لیوان آب نیاز خواهید داشت.
  • برنامه غذایی شما بعد از انجام جراحی تغییرات زیادی نسبت به گذشته خواهد داشت شما بعد از انجام جراحی در روزها و هفته‌های ابتدایی فقط باید مایعات شفاف مصرف کنید سوپ شما باید بسیار رقیق باشد. به مرور و بعد از گذشت چند هفته غذاهای پوره شده و سوپ غلیظ به برنامه غذایی شما اضافه می‌شود و پس از آن کم کم می‌توانید غذاهای نرم بخورید. بعد از گذشت چند ماه بدن آماده دریافت غذاهای سفت و جامد خواهد شد.
  • در طی دوران نقاهت مانند قبل از عمل مجاز به مصرف سیگار دخانیات و نوشیدنی‌ های الکلی نخواهید بود.
  • برای جبران کمبود تغذیه‌ای دکتر ویتامین‌ها و مکمل‌هایی مانند کلسیم، آهن، مولتی ویتامین و… را برای شما تجویز خواهد کرد. مصرف این مکمل‌ها کمک می‌کند تا شما احساس ضعف کمتری داشته باشید.
  • اگر کم خوردن باعث نگرانی، استرس و فشار روانی شما شده حتماً با روانشناس خود صحبت کنید.

سخن پایانی

عمل بای پس کلاسیک یکی از ‌رایج‌ ترین جراحی‌ های کاهش وزن است که با تغییر در اندام گوارشی مانند معده و روده کوچک منجر به محدودیت غذایی و سوء جذب می‌شود.

برای انجام این عمل معده به دو قسمت تقسیم شده و روده کوچک نیز برش داده می‌شود تا به بخش انتهایی معده که به شکل گردو درآمده متصل شود.این تکنیک لاغری به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

بنابراین بیمار سریع‌تر دوره نقاهت و بهبودی خود را طی خواهد کرد انجام هر جراحی نیاز به آمادگی‌ های قبل و بعد از عمل دارد تا نتایج بهترین شکل ممکن حاصل شوند عمل بای پس معده کلاسیک نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشد. شما قبل جراحی باید سبک زندگی سالم داشته باشید.

خوردن غذاهای سالم، پیاده‌روی، عدم مصرف دخانیات و الکل، انجام آزمایشات خواسته شده و توجه به سلامت روان مهمترین اقدامات قبل انجام جراحی می‌باشند. بعد از عمل بای پس کلاسیک شما علاوه بر رعایت این نکات باید رژیم غذایی متفاوت‌ تری را دنبال کنید.

در هفته‌ های ابتدایی شما فقط مجاز به خوردن غذا های مایع هستید. به مرور مواد غذایی پوره شده و نرم را می‌توانید به برنامه غذایی خود اضافه کنید. بعد از چند ماه مانند گذشته خواهید توانست از غذاهای سفت و جامد استفاده کنید.

مصرف مکمل‌ ها بعد عمل نقش مهمی در پیشگیری از سوء تغذیه شما خواهند داشت. همه این موارد باعث می‌شوند تا شما یک جراحی ایمن و کم خطر را تجربه کنید البته به شرط آنکه عمل بایپس کلاسیک توسط بهترین متخصص اسلیو معده انجام شود.

  دکتر حامد قدسی عضو انجمن بین‌ المللی جراحان چاقی هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه‌ های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند. دانش، تجربه و مهارت بالای این پزشک باعث شده تا بیماران بتوانند نتایج عالی و موفقیت آمیز از جراحی خود داشته باشند. 

سوالات متداول

1 – اندازه معده در عمل بای پس کلاسیک چگونه تغییر داده می‌شود؟

برای انجام این جراحی معده به دو قسمت تقسیم شده قسمت انتهایی آن به شکل یک توپ کوچک تبدیل می‌شود و سپس به روده کوچک متصل خواهد شد.

2 – عمل بای پس معده کلاسیک چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

به دلیل تغییراتی که در روی معده و روده انجام می‌شود، دریافت مواد غذایی محدودتر شده و جذب کمتر اتفاق می‌افتد. در واقع محدودیت غذایی و سوء جذب دو علت اصلی لاغری بعد از انجام عمل بای پس می‌باشند.

3 – چه تغییراتی در رژیم غذایی بعد از بای پس کلاسیک معده ایجاد می‌شود؟

به طور حتم شما دیگر مانند گذشته نخواهید توانست حجم زیادی از مواد غذایی را مصرف کنید. در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی بعد از عمل شما فقط مجاز به خوردن مایعات، غذاهای پوره شده و نرم هستید. پس از آن و به مرور می‌توانید غذاهای جامد و سفت را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

4 – آیا مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها بعد بای پس کلاسیک ضروری است؟

برای جلوگیری از مشکلات ناشی از عدم دریافت کافی مواد غذایی شما باید کلسیم، مولتی ویتامین، آهن و… مصرف کنید.

5 – آیا بعد از بای پس کلاسیک معده می‌توانم ورزش کنم؟

در ابتدا شما تنها مجاز به انجام تمرینات ورزشی سبک مانند پیاده‌روی و دو آهسته هستید. بعد از گذشت ۶ هفته می‌توانید تمرینات ورزشی خود را از سر بگیرید.

6 – چه آزمايش‌هایی قبل بای پس کلاسیک باید انجام داد؟

آزمایش خون، ادرار، سونوگرافی شکم، الکتروکاردیوگرام، تست ریوی و عکسبرداری از قفسه سینه از مهم‌ترین آزمایشات قبل این جراحی هستند.

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

منابع

https: //www.medstarhealth.org/blog/3-types-of-bariatric-surgery-for-weight-loss

https: //www.melbournebariatrics.com.au/laparoscopic-gastric-bypass.html

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *