آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده

خانه | اسلیو | آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده

تست اسلیو بودن ، جراحی چاقی یا کاهش وزن یک گام بزرگ جهت بهبود سلامتی، تناسب اندام و تغییر شیوه زندگی است. با این وجود مانند دیگر عمل ها ممکن است، خطرات خاصی را به دنبال داشته باشد. اگر آزمایشات قبل از عمل اسلیو یا هر تکنیک دیگری برای جراحی کاهش وزن به درستی مدیریت شوند، شرایط فیزیکی شما برای انجام جراحی ایده‌آل باشد و مراقبت های بعد جراحی به درستی انجام شوند، می‌توان از بروز هر اتفاق ناخوشایند یا هر خطری پیشگیری نمود. برای اینکه بتوانید مسیر جراحی لاغری را به سلامت طی کنید و عوارض جانبی که می‌تواند سلامت و ایمنی شما را به خطر بیندازد به حداقل برسد، پزشک متخصص قبل از انجام جراحی، آزمایش‌های مختلف پزشکی از جمله آزمایش خون و آزمایشات قلبی را درخواست می‌کند. قبل از تمام جراحی‌های لاغری از جمله جراحی اسلیو معده نیاز به انجام این آزمایشات دارید. در ادامه به بررسی تست اسلیو بودن و سایر آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده می پردازیم.

آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده شامل چه مواردی هستند؟

آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده شامل چه مواردی هستند؟

قبل از جراحی چاقی، لازم است، تست اسلیو بودن از طریق آزمایشات اساسی زیر انجام شود:

  • شمارش کامل خون (CBC)
  • آزمایش ادرار
  • آزمایش پانل شیمی خون، برای بررسی حدود 20 ماده شیمیایی اصلی خون
  • تصویر برداری از قفسه سینه
  • الکتروکاردیوگرام

همچنین بسیاری از جراحان، سونوگرافی کیسه صفرا را نیز برای بررسی سنگ کیسه صفرا درخواست می‌کنند. آزمایش‌های دیگر مانند آزمایش عملکرد ریه، اکوکاردیوگرام، مطالعات خواب، ارزیابی GI، ارزیابی قلب یا ارزیابی روانپزشکی، ممکن است در صورت نیاز درخواست شوند.

هدف از تست اسلیو بودن و آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده چیست؟

قبل از عمل جراحی اسلیو معده یا حتی بای پس معده، ارزیابی دقیق سلامت شما مورد نیاز است. بهترین راه برای جلوگیری از عوارض احتمالی جراحی این است که همه چیز در وهله اول از طریق تست اسلیو بودن و آزمایشات لازم در این زمینه بررسی شود. برای مثال اگر دیابتی هستید، باید اقدامات خاصی برای کنترل قند خون شما قبل عمل انجام شود. از آنجا که جراحی استرس قلبی را افزایش می‌دهد، قلب باید به طور کامل ارزیابی شود. آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده مشخص می‌کند که آیا شما اختلال عملکرد کبدی، مشکلات تنفسی، مایع اضافی در بافت‌ها، ناهنجاری در املاح یا مواد معدنی موجود در مایعات بدن یا سطوح غیر طبیعی چربی خون دارید یا نه، در صورت تایید تست اسلیو بودن، جراح چاقی اقدام به عمل می کند.

چرا قبل از انجام جراحی اسلیو معده باید تست GI بدهم؟

بیمارانی که علائم گوارشی قابل توجهی مانند درد بالای شکم، سوزش سر دل، آروغ و یا سایر مشکلات مرتبط را دارند، ممکن است مشکلات زمینه ای مانند فتق هیاتال، رفلاکس معده یا زخم معده داشته باشند. شناسایی این موارد بسیار مهم است تا پزشک بتواند برنامه نظارتی یا درمانی مناسبی را برنامه ریزی کند.

آیا مطالعه خواب (پلی سومنوگرافی) برای تست اسلیو بودن لازم است؟

آیا مطالعه خواب (پلی سومنوگرافی) برای تست اسلیو بودن لازم است؟

پلی سومنوگرافی مهمترین تست اسلیو بودن است که توسط بهترین جراح چاقی در تهران دکتر حامد قدسی یا دیگر شهرها در خواست می شود. مطالعه خواب تمایل به توقف غیر طبیعی تنفس را تشخیص می‌دهد، که معمولاً با انسداد راه‌های هوایی در هنگام شل شدن ماهیچه‌ها موقع خواب همراه است. این وضعیت می تواند با مرگ و میر همراه باشد. بعد از عمل، برای تسکین درد به شما داروهای مسکن داده می‌شود که تنفس طبیعی و رفلکس‌ها را بیشتر تضعیف می‌کند. در این زمان انسداد راه هوایی خطرناک‌تر از حالت عادی می‌شود. برای همین مهم این است که قبل از عمل موضوع کاملاً بررسی شود.

چرا باید قبل از عمل اسلیو معده ارزیابی روانی انجام دهم؟

دیگر تست اسلیو بودن انجام ارزیابی روانشناختی است که ممکن است حتی شرکت بیمه به آن نیاز داشته باشد. در این آزمایش، روانشناس درک و آگاهی شما را از خطرات و عوارض ناشی از جراحی اسلیو معده و توانایی شما در پیروی از برنامه‌های بعد از عمل را ارزیابی خواهد کرد.

جمع بندی

جلسه مشاوره برای اطمینان از نتایج تست اسلیو بودن بسته به شرایط جراح، احتمالاً طی یک یا دو هفته برگزار می‌شود. پس از تکمیل فرم ‌های لازم  و ارسال به شرکت بیمه، دریافت مجوز عمل ۳۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد. آزمایش‌های قبل از عمل و زمان جراحی پس از دریافت تایید نهایی از طرف شرکت بیمه و پزشک برنامه ریزی می‌شوند.

اگر نتیجه آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده غیرطبیعی باشد، ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های اضافی داشته باشید یا نیاز به مشاوره با یک متخصص داشته باشید. جراح شما نتایج هر آزمایش را بررسی می‌کند تا مشخص شود که آیا شرایط شما برای رفتن به اتاق عمل مناسب است یا نه. همچنین این آزمایشات تا حدودی میزان موفقیت طولانی مدت جراحی اسلیو معده و میزان تأثیر آن بر بدن شما را نیز مشخص می‌کنند.

دکتر سید حامد قدسی یکی از جراحان مطرح کشور هستند که سالانه بیماران زیادی به کمک ایشان و از طریق تکنیک اسلیو معده به اهداف کاهش وزن خود می‌رسند، اگر شما هم از اضافه وزن رنج می‌برید و از رژیم‌های غذایی و ورزش نتیجه دلخواه خود را نگرفته‌اید، همین امروز از قسمت تماس با ما یک وقت مشاوره با جراح چاقی رزرو کنید.

منابع:

https://www.ecommunity.com/services/community-bariatric-and-medical-weight-loss-services/faq/preparation-for-surgery#:~:text=Certain%20basic%20tests%20are%20done,ultrasound%20to%20look%20for%20gallstones.

https://newbodyspecialists.com.au/blogs/lab-tests-medical-exams-needed-before-weight-loss-surgery/

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *