جراحی متابولیک

خانه | جراحی ها | جراحی متابولیک
جراحی متابولیک

امروزه چاقی یکی از بیماری‌ های شایع است که در سنین مختلف مشاهده می شود. چاقی باعث ایجاد بیماری‌های زیادی در بدن می شود. علاوه بر بیماری های جسمی، چاقی با مشکلاتی همچون کاهش اعتماد به نفس، گوشه گیری، انزوا در محیط های اجتماعی نیز همراه است.

یکی از راهکارهای اساسی برای رفع این مشکلات و بهبود شرایط جسمی و روحی، انجام جراحی متابولیک است. با انجام این روش که نوعی چاقی است، می‌توان اضافه وزن شدید را درمان کرده و بیماری های ناشی از چاقی را نیز کنترل نمود. اما جزئیات روش جراحی متابولیک چیست و چگونه در این روش فرد بیمار به وزن متعادل می‌رسد؟ این جراحی برای چه افرادی مناسب تر است؟ آیا جراحی های متابولیک عوارض دارند؟ اینها مجموعه سوالاتی هستند که در این مقاله پاسخ آنها را می‌یابید.

جراحی متابولیک چیست؟ متابولیک چیست

جراحی متابولیک به دسته ای از عمل های جراحی گفته می شود که با انجام آنها بیماری های متابولیک را به راحتی می توان کنترل کرد و به بهبود آن ها کمک نمود. بیماری های متابولیک شامل موارد زیر هستند:

  • دیابت نوع ۲
  • کبد چرب
  • فشار خون بالا
  • چربی خون بالا

حال که دانستید، جراحی متابولیک چیست؟ شاید بپرسید چه اندام هایی در جراحی هدف قرار گرفته می شوند؟ این عمل توسط عمل چاقی بر روی اعضای گوارشی ازجمله معده، روده، پانکراس و غیره انجام می شود.

به طورکلی، هر نوع جراحی که برای مقابله و درمان مشکلات متابولیک و اختلالات ناشی از متابولیسم نامناسب انجام شود، جراحی متابولیک نام دارد. در نتیجه با انجام این جراحی ، افرادی که از بیماری های چاقی یا بیماری های ناشی از آن رنج می برند، در کوتاه ترین زمان به وزن ایده آل می رسند.

روش های رایج جراحی متابولیک

جراحی متابولیک با روش ها و تکنیک های مختلفی انجام می شود که هر کدام از آن ها بر اساس شرایط جسمی، فیزیکی و حتی سبک زندگی فرد انتخاب می شوند. در اکثر موارد جراحی های چاقی یا متابولیک به روش لاپاراسکوپی انجام می شوند. از رایج ترین روش های انجام این نوع جراحی ها، می توان جراحی عمل اسلیو معده، جراحی عمل بای پس و جراحی مینی بای پس را نام برد.

  • جراحی اسلیو معده

با عمل اسلیو معده، فرد در مدت زمان کوتاهی به کاهش وزن رسیده و می تواند بیماری های متابولیک مانند دیابت را در کوتاه ترین زمان ممکن کنترل کند.

  • جراحی بای پس معده

این نیز مانند اسلیو معده، در کمترین زمان ممکن، وزن فرد را کاهش می دهد. با انجام عمل بای پس معده بخصوص به روش جراحی لاپاراسکوپی، با کمتری عوارض جانبی، بیمار به وزن متعادل رسیده و آثار ناشی از چاقی به مرور زمان کاهش می یابد.

  • جراحی مینی بای پس

یکی از انواع جراحی متابولیک، عمل جراحی مینی بای پس است که نسبت به سایر عمل های جراحی عوارض جانبی کمتری دارد. این عمل یکی از روش های درمان افراد دیابتی است و اثرات بسیارخوبی بر بیماری این افراد داشته است.

 

مزایای جراحی متابولیک

 

مزایای جراحی متابولیک

اما مزایای جراحی متابولیک چیست؟ مزایای زیادی را می توان برای انجام این جراحی برشمرد. به شرط آنکه عمل نزد بهترین جراح چاقی در تهران دکتر حامد قدسی و دیگر شهرها انجام شود. مهمترین مزیت آن، کاهش وزن دائمی و ثابت است. همچنین در افرادی که این عمل جراحی را انجام می دهند، افزایش وزن دیرتر رخ می دهد. این افراد همچنین می توانند تناسب اندام خود را در دراز مدت به خوبی حفظ نمایند. با انجام این نوع جراحی مشکلات ناشی از چاقی ازجمله دیابت، فشار خون و چربی خون نیز کنترل و درمان خواهد شد.

تنها در شرایطی ممکن است فرد دچار افزایش وزن شود که سبک زندگی اشتباهی را انتخاب کرده باشد.

چه افرادی نیاز به جراحی متابولیک نیاز دارند؟

تمامی افراد دارای مشکل چاقی که نتوانسته اند با روش های مختلف وزن خود را کاهش دهند و از بیماری های ناشی از آن رنج می برند، در اولویت انجام جراحی های متابولیک قرار دارند. دو گروه  از افراد بیش از سایرین به انجام این نوع جراحی جهت حفظ و بهبود سلامت خود نیاز دارند:

  • افراد دارای چاقی مفرط

افرادی که در جدول شاخص توده بدنی در مرحله آخر قرار گرفته اند، دارای چاقی مفرط هستند و سلامت آنها در خطر است. اکثر بیماری های ناشی از چاقی با سرعت و احتمال بسیار بیشتری به سراغ این افراد می روند، بنابراین افراد دارای این میزان چاقی با شاخص توده بدنی بیش از ۳۰ در اولویت انجام جراحی متابولیک هستند.

  • بیماران خاص

بسیاری از افرادی که دارای مشکل چاقی هستند به بیماری های دیگری نیز دچار می شوند. یکی از رایج ترین این بیماری ها، دیابت است. همزمانی دیابت و چاقی باعث بروز مشکلات مختلفی همچون سکته قلبی و مغزی، افزایش فشار خون می شود. چاقی در بدترین شرایط سبب مرگ بیمار می شود. اما با استفاده از عمل متابولیک می توان به سرعت با اثرات مضر آن مقابله کرد.

آیا جراحی متابولیک در درمان دیابت نوع ۲ موثر است؟

 

آیا جراحی متابولیک در درمان دیابت نوع ۲ موثر است؟

برای پاسخ به سوال که اثرات جراحی متابولیک چیست و چگونه به بیماران دیابتی کمک می کند؟ بهتر است بدانید بسیاری از جنبه های بیماری دیابت به خصوص بیماری دیابت نوع دو هنوز برای پزشکان و پژوهشگران ناشناخته است. اکثر بیماران پس از گذشت ۱۸ الی ۲۴ ماه از جراحی به کاهش وزن در حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد می رسند. این جراحی اثرات پیچیده ای بر هورمون های دستگاه گوارش فرد دارد. هورمون های دستگاه گوارش نقش زیادی در کنترل قند خون دارند. بنابراین یکی از مهمترین دلایل تاثیر جراحی متابولیک بر بیماری هایی مانند دیابت را می توان کنترل و کاهش قند خون دانست. هنوز روشی قطعی برای درمان این بیماری ارائه نشده است.

بسیاری از روش های درمانی می توانند کمک کنند تا شدت بیماری دیابت تا حد زیادی کاهش یابد. با استفاده از این روش ها، قند بدن فرد بیمار بدون مصرف داروها در محدوده متعادل باقی می ماند. پس از انجام جراحی چاقی، در کنار کاهش وزن فرد، تاثیر مثبتی بر بیماری دیابت او مشاهده می شود. زیرا دیابت رابطه مستقیم و نزدیکی با چاقی دارد.

عوارض احتمالی جراحی متابولیک چیست؟

پیش از انجام جراحی معمولا وضعیت جسمی بیمار توسط پزشک بررسی می گردد. پزشک باتوجه به شرایط بیمار تشخیص می دهد، فرد بیمار برای این عمل آمادگی دارد یا خیر. همچنین این عمل برای همه افراد چاق توصیه نمی شود که این مورد نیز توسط پزشک جراح بررسی می گردد. اما بهتر است بدانید عوارض احتمالی جراحی متابولیک چیست؟ این عمل بسیار ایمن است و طی سالیان اخیر بدون هیچ گونه عوارض خاص انجام شده است. اما خطرات احتمالی که برای این جراحی گزارش شده به شرح زیر است:

  • ترشح از محل زخم
  • عفونت
  • خونریزی
  • مشکلات تنفسی
  • ترومبوز وریدهای عمیق
  • واکنش های نامناسب در اثر بیهوشی فرد بیمار

باید به این نکته دقت داشت که به منظور کاهش خطرات احتمالی عمل متابولیک بهتر است توصیه های پزشک معالج رعایت شود. همچنین راهنمایی های لازم توسط پزشک برای تثبیت تغییرات در شیوه زندگی و رژیم غذایی به بیمار ارائه خواهد شد.

جمع بندی

شواهد نشان می دهند که جراحی متابولیک در درمان بیماری های مرتبط با متابولیسم و چاقی بسیار خوب عمل می کند و در صورتی که فرد به یک رژیم غذایی سالم همراه با ورزش و فعالیت بدنی پایبند باشد، می تواند از دست عوارض و بیماری های ایجاد شده به دلیل چاقی رهایی پیدا کند.

دکتر سید حامد قدسی خورسند یکی از جراحان با تجربه و حاذق چاقی هستند ‏که بر متد ‏های ‏‏مختلف جراحی چاقی مانند اسلیو معده، بای پس کلاسیک معده، مینی بای پس معده و ‏‏لاپاراسکوپی پیشرفته تسلط دارند. ایشان عضو انجمن بین المللی ‏جراحان چاقی ‏IFSO‏ هستند ‏‏و تا کنون بیماران بسیار زیادی را درمان کرده اند.‏ جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می ‏‏توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در ‏‏سایت اقدام نمایید.‏

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *