بهترین روش جراحی لاغری

خانه | جراحی ها | بهترین روش جراحی لاغری
بهترین روش جراحی لاغری

جراحی کاهش وزن یک راه موثر برای افرادی است که مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند. اکثر روش‌های جراحی کاهش وزن ایمن و بی‌خطر هستند و می‌توانند تاثیرات بسیار مثبتی در سلامتی و زندگی افراد ایجاد کنند.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی tel://09109254936

تکنیک‌های مختلفی برای جراحی کاهش وزن وجود دارد اما بهترین روش جراحی لاغری چیست؟ در این مقاله یکی از چهره‌های برتر و شناخته شده در جراحی متابولیک در مورد انتخاب بهترین گزینه با شما صحبت خواهند کرد. شما در طول این مقاله می‌توانید از نظریات تخصصی دکتر حامد قدسی در این زمینه بهره‌مند شوید.

جراحی لاغری یکی از تکنیک‌های پزشکی برای درمان چاقی و مشکلات مرتبط با آن است. پزشکان توصیه می‌کنند زمانی برای انجام جراحی اقدام کنید که سایر روش‌های کاهش وزن شما شکست خورده باشند.

بیشتر بخوانید: امن ترین جراحی لاغری لاغری کدام است؟ مزایا و معایب بای پس معده

اگر چاقی باعث تا شما از بیماری‌های مختلف مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، آریتمی‌های قلبی و… رنج ببرید، بهتر است هرچه سریع‌تر درمان را شروع کنید.

انواع روش‌های جراحی چاقی با هدف اصلاح سیستم گوارشی و ایجاد تغییرات روی معده و اغلب روده کوچک کار می‌کنند تا از این طریق بتوان با تنظیم میزان کالری مصرفی و جذب کمتر مواد غذایی به کاهش وزن کمک نمود.

پس اگر تصمیم خود را برای کاهش وزن از این طریق گرفته‌اید باید بدانید که اسلیو معده و بای پس معده بهترین تکنیک‌های جراحی متابولیک هستند، البته روش‌های دیگر جراحی کاهش وزن مانند بالون معده، باندینگ معده، سوئیچ دوازدهه اثنی عشری وجود دارند.

اینکه کدام تکنیک برای شما بهتر است نیاز به تشخیص پزشک بر اساس بررسی وضعیت سلامتی و سبک زندگی شما دارد. در این مقاله ما بهترین روش‌های جراحی لاغری را به صورت مفصل مورد بحث قرار داده تا شما بتوانید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کرده و انتخاب آگاهانه و درستی برای تناسب اندام و لاغری خود داشته باشید. پس به خواندن ادامه دهید.

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب: 02188870946 – 02188870945
  • شماره برای رزرو نوبت: 09109254936
  • مشاوره آنلاین: 09195504251

چرا باید جراحی لاغری انجام داد؟ 

جراحی چاقی موفق‌ترین و موثرترین درمان طولانی مدت برای چاقی و مشکلات مرتبط با آن است. افرادی که از شاخص توده بدنی بالا رنج می‌برند و رژیم و تمرینات ورزشی برای آنها نتایج مثبتی به همراه نداشته می‌توانند از طریق انجام جراحی می‌توانند به وزن ایده‌آل خود دست پیدا کنند.

جراحی چاقی باعث می‌شود تا بتوانید نحوه مدیریت غذا را کنترل کرده و با ایجاد تغییرات در سبک زندگی به کاهش وزن و سلامت پایدار  خود کمک کنید. چاقی می‌تواند بسیاری از بیماری‌های مزمن که می‌توانند تهدیدی برای سلامتی و زندگی فرد باشند را نیز بهبود ببخشد.

بهترین روش برای جراحی لاغری چیست؟ 

بهترین روش جراحی لاغری برای من بهتر است

جراحی چاقی برای افراد در نظر گرفته می‌شود که شاخص توده بدنی بالا 35 داشته باشد. شاخص توده بدنی (BMI) از نسبت قد به وزن به دست می‌آید، البته افراد با شاخص توده بدنی کمتر از  35 که از مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی رنج می‌برند نیز می‌توانند برای انجام جراحی اقدام کنند. اما بهترین روش برای جراحی لاغری چیست؟

مطالعه بیشتر: جهت آگاهی از تکنیک های مهم لاغری و معرفی بهترین تکنیک لاغری، کیلک کنید.

جراحی اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی 

اسلیو معده یکی از بهترین تکنیک‌های جراحی لاغری است. برای انجام اسلیو، جراح چاقی چیزی حدود ۸۰ درصد از حجم معده را برش می‌دهد تا اندازه معده تغییر پیدا کند پس از آن معده باقیمانده به شکل یک موز کوچک یا آستین در خواهد آمد.

جراحی اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی

کاهش حجم معده باعث می‌شود تا فرد با خوردن مقدار غذایی کمتر، کالری کمتری نیز دریافت نماید، از طرفی جراحی اسلیو باعث می‌شود تا میزان ترشح هورمون‌ گرلین نیز کاهش پیدا کند.

گریلین هورمون مسئول اشتها است. زمانی که میزان ترشح این هورمون کاهش پیدا کند فرد نیز کمتر احساس گرسنگی خواهد کرد. این یک روش جراحی غیر قابل بازگشت و عوارض طولانی مدت به همراه ندارد.

  • چگونگی انجام اسلیو معده
  • برای انجام اسلیو، پزشک از روش لاپاراسکوپی استفاده می‌کند تا جای زخم و برش کمتری روی شکم بیمار باقی بماند و دوران نقاهت و بهبودی سریع‌تر طی شود. مراحل انجام اسلیو معده به صورت زیر خواهد بود:
  • جراحی از طریق بیهوشی عمومی انجام می‌شود.
  • پزشک چند برش کوچک حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر روی شکم و اطراف ناف ایجاد می‌کند تا بتوان ابزار لاپاراسکوپی را وارد شکم نمود.
  • پس از ایجاد برش، لوله نازکی به نام کانولا وارد ناحیه برش داده می‌شود تا شکم با گاز دی اکسید کربن پر شود. در این صورت دسترسی به اندام‌های گوارشی بهتر انجام خواهد شد.
  • پس از اینکه شکم با گاز دی اکسید کربن پر شد جراح ابزار لاپاراسکوپی را وارد شکم می‌کند تا دوربین متصل به لاپاراسکوپی، اندام‌های داخلی شکم را روی صفحه مانیتور اتاق عمل نمایش دهد.
  • بعد از آن ابزار جراحی وارد شکم می‌شود و معده برش داده خواهد شد. معده برش داده خارج می‌شود و باقیمانده معده به شکل یک لوله کوچک منگنه می‌شود.

در نهایت برش‌ها بخیه زده می‌شوند.

بای پس معده (Roux-en-Y)

در بای پس علاوه بر معده روده کوچک نیز تغییر داده می‌شود. در این تکنیک لاغری معده برش داده می‌شود تا حجم آن کم شود، اما نوع برش بای پس با اسلیو معده متفاوت است.

بای پس معده بهترین روش جراحی لاغری

در نهایت کوچک شدن حجم معده باعث دریافت مواد غذایی کمتر می‌شود و از طرفی غذا بخشی از روده کوچک را دور می‌زند این امر باعث خواهد شد تا میزان مواد غذایی که روده کوچک جذب می‌کند محدود شود. این در نهایت می‌تواند با سوء جذب و کاهش دریافت کالری به لاغری سریعتر شما کمک کند.

  • چگونگی انجام بای پس
  • بای پس نیز از طریق لاپاراسکوپی و بیهوشی عمومی انجام می‌شود.
  • در بای پس، قسمت فوقانی معده پس از برش Y شکل به یک کیسه کوچک تبدیل میشود. پس از آن روده کوچک را نیز برش می‌دهند تا بتوان آن را به کیسه کوچک ایجاد شده متصل کرد.
  • در بای پس معده برش داده شده از بدن خارج نمی‌شود. در برخی موارد عمل بای پس قابل برگشت خواهد بود.
  • در نهایت محل برش بخیه زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: عوارض جراحی بای پس چیست؟ نحوه عمل جراحی بای پس معده

انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه (BPD-DS)

این نوع جراحی لاغری که با نام سوئیچ دوازدهه نیز شناخته می شود، ترکیبی از گاسترکتومی اسلیو با بای پس روده است. این تکنیک تا حدود زیادی شبیه بای پس معده Roux-en-Y است،  اما فرایند جراحی پیچیده‌تراست.

انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه (BPD-DS)

در این عمل غذا پس از ورود به معده بخش بیشتری از روده کوچک چیزی حدود 75٪ آن را دور می زند. این به طور قابل توجهی  ترشح هورمون های گرسنگی تولید شده در روده کوچک و همچنین در معده را کاهش می دهد. همچنین میزان مواد غذایی که روده کوچک می تواند جذب کند به میزان قابل توجهی محدود خواهد شد.

این همان چیزی است که سوئیچ اثنی عشر را به موثرترین جراحی برای کاهش وزن در افراد با شاخص توده بدنی بالای 40 و 45 تبدیل می کند. البته استفاده از این تکنیک می تواند جذب مواد مغذی کافی برای بدن را دشوار کند. جراحی حفظ پیلور روده معده (SIPS) روش جدید و کم خطرتری از سوئیچ اصلی اثنی عشر می‌باشد و عوارض کمتری  نیز به همراه دارد. .

  • چگونگی انجام انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه

مراحل انجام این جراحی مانند بای پس است با این تفاوت که در این روش بخش بیشتری از روده برش داده می‌شود. 

بررسی بهترین روش برای جراحی لاغری برگشت پذیر بدون برش معده و روده

وقتی صحبت از جراحی لاغری و ایجاد برش روی معده و روده می‌شود، برخی افراد نگران شده و می‌پرسند آیا انجام جراحی لاغری بدون ایجاد برش روی معده و روده امکان‌پذیر است؟

بله روش‌های لاغری مانند باندینگ معده و بالون معده از جمله تکنیک‌های کم تهاجمی کاهش وزن هستند، استفاده از این نوع روش‌ها جراحی متابولیک موثر بوده اما سرعت کاهش وزن در آنها نسبت به اسلیو و بای پس کمتر است. در زیر به هر کدام جداگانه اشاره شده است:

باندینگ معده 

باندینگ یک روش کم تهاجمی نسبت به اسلیو و بای پس معده می‌باشد. در این روش یک باند یا نوار سیلیکونی دور معده قرا  می‌گیرد. این باند قابل تنظیم است و باعث می‌شود تا معده به دو بخش تقسیم شود. قسمت فوقانی معده کوچکتر خواهد شد. در این صورت با کاهش حجم معده دریافت مواد غذایی کمتر خواهد شد.

  • چگونگی انجام باندینگ معده
  • انجام این جراحی از طریق بیهوشی و لاپاراسکوپی خواهد بود پزشک پرده از ایجاد چند برش کوچک نواری را در قسمت فوقانی معده قرار می‌دهد. این نوار سیلیکونی قابل تنظیم است.
  • پس از آن برش‌ها بخیه زده می‌شوند.
  • این یک روش جراحی برگشت پذیر است و افراد پس از رسیدن به وزن دلخواه می‌توانند باند را از معده خود خارج کنند.

بالون معده

قرار دادن بالن داخل معده نیز نوع دیگری از روش‌های کاهش وزن است که باعث می‌شود تا بخشی از معده به صورت موقت پر شده و فرد کمتر غذا بخورد.

  • چگونگی انجام بالون معده

این روش برخلاف سایر جراحی‌های متابولیک نیازی به برش و انجام لاپاراسکوپی نخواهد داشت. در واقع این تکنیک کاهش وزن از طریق آندوسکوپی انجام می‌شود برای این منظور به بیمار داروی بی‌حسی داده می‌شود تا در طی فرایند عمل احساس ناراحتی نداشته باشد.

پس از آن یک کیسه سیلیکونی نرم از طریق دهان وارد معده خواهد شد. سپس پزشک کیسه سیلیکونی را با محلول سالین پر می‌کند تا حجم بالن افزایش پیدا نماید. در نهایت آندوسکوپ خارج شده و بیمار میتواند همان روز به خانه بازگردد.

بیشتر بخوانید: بعد از جراحی لاغری پیکرتراشی چگونه انجام می شود؟ بررسی انواع روش پیکرتراشی

با جراحی لاغری چقدر وزن کم می کنم؟

میزان کاهش وزن شما بعد از جراحی به نوع تکنیکی که برای لاغری خود انتخاب کرده‌اید بستگی دارد. در واقع روش‌های مختلف جراحی متابولیک نتایج متفاوتی به همراه دارند. به طور معمول افراد پس از انجام جراحی اسلیو و بای پس حدود ۵۰ تا ۷۵ درصد وزن اضافی خود را از دست خواهند داد.

با جراحی لاغری چقدر وزن کم می کنم

میزان کاهش وزن در بای پس نسبت به اسلیو معده بیشتر است. بیماران  بعد از سوئیچ اثنی عشر خواهند توانست حدود ۸۰ درصد وزن اضافی خود را کاهش دهند. این نتایج در طی ماه‌های مختلف بعد از جراحی لاغری اتفاق خواهند افتاد. میزان کاهش وزن در باندینگ و بالون معده بسته به رعایت رژیم غذایی افراد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد وزن اضافی بدن خواهد بود.

اگر مراقبت‌های بعد از عمل به خوبی رعایت شوند میزان کاهش وزن بیشتر خواهد شد.

کدام روش جراحی لاغری برای من بهتر است؟ 

اینکه کدام تکنیک جراحی لاغری برای شما موثر است به شاخص توده بدنی، تشخیص پزشک، وضعیت سلامتی و سبک زندگی شما بستگی دارد. پزشک با توجه به همه این موارد بهترین روش جراحی را به شما توصیه خواهد کرد به عنوان مثال اگر سابقه سوزش سر دل دارید و از رفلاکس معده رنج می‌برید بهترین گزینه جراحی برای شما با شاخص توده بدنی  ۳۵ و ۴۰، انجام جراحی بای پس معده خواهد بود.

اگر وزن زیادی دارید و شاخص توده بدنی شما بالای ۴۵ یا ۵۰ هست سوئیچ اثنا عشر بهتر می‌تواند اهداف لاغری و کاهش وزن شما را تحقق بخشد.

کلام آخر خطاب در مورد انتخاب بهترین روش جراحی 

. با انجام انواع جراحی لاغری شما می‌توانید  ماه‌های مختلف بعد از عمل کاهش وزن چشمگیری داشته و به بهبود وضعیت سلامتی خود کمک کنید، البته به شرط آنکه عمل متابولیک توسط بهترین جراح چاقی در تهران انجام شود. دکتر حامد قدسی عضو انجمن بین‌المللی جراحان چاقی هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه‌های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند. انجام عمل‌های متعدد موفقیت آمیز، رضایت بیماران و استفاده از تکنیک‌های به روز و پیشرفته دنیا همگی باعث شده تا نام ایشان در لیست بهترین جراحان متابولیک قرار بگیرد.

سؤالات متداول بهترین روش جراحی لاغری

1- با کدام روش جراحی لاغری می‌توانم سریعتر وزن کم کنم؟ 

این به شاخص توده بدنی شما بستگی دارد به طور معمول افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۳۵ دارند می‌توانند از طریق اسلیو معده وبای پس معده به وزن ایده‌آل خود دست پیدا کنند.

2- برای افراد خیلی چاق کدام روش جراحی لاغری مناسب است؟ 

انجام انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه برای افراد خیلی چاق که دارای اضافه وزن زیادی هستند گزینه بهتری است که می‌تواند سریعتر آنها را به اهداف کاهش وزنشان برساند.

3- آیا بدون ایجاد برش روی معده روده می‌توان جراحی لاغری انجام داد؟ 

بله برای افرادی که نگران ایجاد تغییرات در سیستم گوارشی خود هستند استفاده از باندینگ معده و بالون معده گزینه امن و کم خطری است.

4- کدام روش جراحی لاغری برگشت پذیر است؟ 

بالون معده و باندینگ معده دو روش جراحی لاغری برگشت پذیر هستند البته در برخی موارد جراحی بای پس معده را نیز برگشت پذیر خواهد بود.

5- بعد از جراحی لاغری چه نوع مراقبت هایی خواهم داشت؟

در طول اولین سال پس از جراحی باید برای انجام ویزیت و معاینات به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی و نیازهای تغذیه شما به خوبی مورد بررسی قرار گیرد. رعایت رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی تجویز شده مراقبت‌های اصلی بعد از جراحی خواهند بود.

منابع

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/bariatric-surgery

https://medlineplus.gov/ency/article/007388.htm

https://www.chartercare.org/services/weight-loss-surgery/blog/how-do-i-know-which-weight-loss-surgery-is-best-for-me/

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *