عمل بای پس معده بازگشت دارد؟

خانه | جراحی ها | عمل بای پس معده بازگشت دارد؟
عمل بای پس معده بازگشت دارد؟

عمل بای پس معده بازگشت دارد؟ عمل جراحی بای پس معده، یکی از روش‌های موثر در درمان چاقی مفرط و کاهش وزن به شمار می‌آید؛ اما همواره پرسش‌هایی درباره ماندگاری نتایج و احتمال بازگشت آن در ذهن افراد وجود دارد. مهم‌ترین سوال همه اشخاص، این است که آیا عمل بای پس معده بازگشت دارد؟ که به طور کلی منظور از این است که آیا جراحی می‌تواند بازگشتی به حالت قبلی بدن یا وزن پیش از عمل داشته باشد؟

این سوالات نیاز به پاسخ‌های دقیق و جامع دارند. اگر به صورت کلی بخواهیم به این دو سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم که خیر؛ ولی جواب قطعی سوال خیر نیست و دارای تبصره‌هایی است که در این مقاله، به بررسی کامل موضوع بازگشت عمل بای پس معده و شرایط و دلایلی که ممکن است باعث نیاز به بازگشت این عمل شوند، می‌پردازیم تا اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار دهیم و ابهامات موجود را برطرف کنیم.

چه زمانی بازگشت عمل بای پس معده توسط پزشکان توصیه می‌گردد؟

جراحان متخصص در زمینه عمل بای پس معده، پیش از عمل همواره عوارض عمل بای پس معده را برای بیماران بازگو می‌کنند و آزمایش‌های متعددی را انجام می‌دهند تا اطمینان پیدا کنند که این عمل برای بیمار مذکور، کمترین عوارض را به همراه دارد؛ اما متاسفانه به دلایل مختلفی، برخی از بیماران پس از عمل جراحی بای پس معده، با عوارض جانبی شدیدی همراه می‌شوند که در طی آن عمل بای پس معده بازگشت دارد و این موضوع توسط پزشک نیز تایید می‌شود.

چه زمانی بازگشت عمل بای پس معده توسط پزشکان توصیه می‌گردد؟

مواردی که در طی آن‌ها بیمار مجبور به بازگشت عمل بای پس معده می‌شود به شرح زیر هستند:

  • ناتوانی در تحمل غذاها و مشکلات تغذیه‌ای شدید؛ برخی از بیماران پس از عمل بای پس معده نمی‌توانند غذاهای جامد را به خوبی مصرف کنند و به طور کل در مصرف و هضم غذاها به صورت جدی و در بازه‌های طولانی با مشکل مواجه می‌شوند.
  • سوء تغذیه؛ با توجه به تغییر در آناتومی دستگاه گوارش، پس از عمل بای پس معده ممکن است، بدن بیمار دیگر نتواند به خوبی و همانند یک بدن سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را به خوبی جذب کند و به همین دلیل، بیمار ضعف جسمانی شدیدی پیدا می‌کند یا به عبارتی دچار سوء تغذیه شدید می‌شود.
  • حالت تهوع مزمن و استفراغ؛ تعدادی از بیماران بعد از عمل بای پس، دچار حالت تهوع شدید می‌شوند و به طور مداوم استفراغ می‌کنند. استفراغ و حالت تهوع به وجود آمده برای بیمار با هیچ یک از روش‌های درمانی که توسط پزشکان معرفی می‌شوند، از بین نمی‌روند و باعث ضعیف شدن و همچین اختلال در زندگی نرمال شخص می‌شوند.
  • درد شکم مزمن؛ درد شکم تا مدتی پس از عمل بای پس معده طبیعی است و از مجموعه عوارض بعد از عمل محسوب می‌شود؛ اما درد در ناحیه شکم در برخی از بیماران همچنان ادامه پیدا می‌کند و با روش‌های موجود برای تسکین درد، بهبود پیدا نمی‌کند.
  • عوارض متابولیکی پس از صرف غذا؛ افرادی که اقدام به انجام جراحی بای پس معده می‌کنند؛ ممکن است بعد از آن، با کاهش قند خون پس از مصرف وعده‌های غذایی پرکربوهیدرات مواجه شوند و علائمی از جمله: سرگیجه، سردرد، تعریق، اضطراب، ضعف و خستگی را به صورت مکرر داشته باشند.
  • سندرم دامپینگ؛ مجموعه‌ای از علائمی همچون تهوع، اسهال و سرگیجه که نتیجه تخلیه سریع معده هستند را سندرم دامپینگ می‌نامند که برای فرد پس از عمل مشکلات متعددی را به همراه می‌آورند.
  • زخم‌ها و فتق‌های داخلی مکرر؛ معده و دستگاه گوارش برخی از بیماران ممکن است پس از عمل به صورت مکرر و مداوم دچار زخم یا فتق‌های داخلی شود که این مورد بسیار جدی است و یکی از مهم‌ترین دلایل بازگشت عمل بای پس معده، محسوب می‌شود.

کلیه مواردی که در بالا ذکر شدند، در صورتی که با هیچ یک از درمان‌های موجود برطرف نشوند و در طولانی مدت وجود داشته باشند و همچنین به صورت جدی به بدن و زندگی نرمال بیمار آسیب وارد کنند، می‌توانند به این منجر شوند که پزشک متخصص، با وجود خطرات عمل بازگشت به بیمار اعلام کند که عمل بای پس معده بازگشت دارد.

آیا عمل بای پس معده بازگشت دارد؟

آیا عمل بای پس معده بازگشت دارد؟

عمل بای پس معده تنها در شرایط خاص و ضروری بازگشت دارد. منظور از این شرایط زمانی است که بیمار به شدت در معرض آسیب قرار دارد و خطرات زیادی آن را تهدید می‌کنند و به هیچ وجه، قابل مدیریت با انواع روش‌های درمانی و داروها نیستند؛ در این زمان باید عمل بازگشت بای پس معده صورت بگیرد. در طی این عمل ساختار و آناتومی دستگاه گوارش به حالت طبیعی و پیش از عمل بازگردانده می‌شوند.

عوارضی که بازگشت عمل بای پس معده دارد؟

به طور کلی عمل بای پس معده بازگشت دارد؛ اما بازگشت آن از پیچیدگی و عوارض بیشتری نسبت به خود عمل بای پس برخوردار است. این پیچیدگی و عوارض از این موضوع نشات می‌گیرند که عمل بازگشت بای پس معده، دومین جراحی صورت گرفته در ناحیه شکم است و همین موضوع باعث تشدید خطراتی همچون افزایش خونریزی، عفونت و تشکیل بافت ندواری در ناحیه شکم می‌شود.

بر اساس همین عوارض کلیه جراحان به صورت جدی با بازگشت عمل بای پس معده، مخالف هستند.

افزایش وزن بعد از عمل بازگشت بای پس معده

افزایش وزن بعد از عمل بازگشت بای پس معده

احتمال افزایش وزن بعد از بازگشت عمل بای پس معده وجود دارد و این مورد را می‌توان به عنوان یکی از عوارض مهم موجود برای این عمل نام برد؛ البته برای جلوگیری از این مشکل برخی از جراحان در حین انجام عمل بازگشت بای پس معده، گاسترکتومی اسلیو برای بیمار انجام می‌دهند، این عمل به کاهش وزن و مدیریت آن کمک شایانی می‌کند.

افزایش وزن در بعد از بازگشت عمل بای پس معده، به دلیل تغییرات چشم‌گیر ایجاد شده در دستگاه گوارش و معده است، که در طی آن معده می‌تواند غذای بیشتری را پردازش کند و دیرتر احساس سیری ایجاد می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2019 روی 48 بیماری که پس از اینکه متوجه شدند عمل بای پس معده بازگشت دارد و اقدام به انجام آن کردند صورت گرفت، دریافتند میانگین وزنی اضافه شده یا برگشته به بدن بعد از عمل بازگشت بای پس معده پس از مدت زمان 4 سال در بیماران، حدود 61 درصد است.

چه عواملی بازگشت عمل بای پس معده را کاهش می‌دهند؟

با رعایت برخی از دستورالعمل‌‌ها تا حد زیادی می‌توانید از عوارضی که پس از عمل بای پس معده وجود دارد جلوگیری کنید؛ زیرا این عوامل تا حد زیادی احتمال عمل بازگشت بای پس معده را کاهش می‌دهند.

چه عواملی بازگشت عمل بای پس معده را کاهش می‌دهند؟

مهم‌ترین کار و ابتدایی‌ترین کاری که در جهت کاهش عوارض بعد از عمل بای پس معده می‌توانید انجام دهید، رعایت رژیم دارویی اعلام شده از سمت پزشک است. در این حین و همچنین پس از بهبودی باید به طور جدی رژیم غذایی داشته باشید. توجه کنید که تا چند هفته ابتدایی عمل حتما باید از رژیم غذایی مایع پیروی نمایید و سپس آرام آرام شروع به خوردن غذاهای جامد کنید.

سایر موارد مهم در رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. مصرف حداقل 100 گرم پروتئین در روز
  2. مصرف حداقل 64 اونس مایعات در روز
  3. مصرف مکمل‌ها
  4. مصرف ویتامین‌ها
  5. استفاده از خوراکی‌های حاوی مواد معدنی
  6. اجتناب از خوردن غذاهای قنددار و نشاسته بالا
  7. و غیره

موارد مرتبط با رژیم غذایی به طور کلی توسط پزشک متخصص جراح به شما بر اساس ساختار و توانایی بدنی برای بعد از عمل بای پس معده توصیه می‌شوند. سعی کنید در رعایت این موارد و همچنین انجام فعالیت‌های بدنی به صورت جدی فعال باشید و از هرگونه سهل انگاری به طور جدی خودداری کنید.

آیا وزن بیمار پس از عمل بای پس معده بازگشت دارد؟

وزن بیمار پس از انجام عمل بای پس معده به طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند؛ اما در برخی از بیماران به دلایل مختلفی ممکن است که پس از مدتی بیمار با افزایش وزن مواجه شود. افزایش وزن بعد از عمل بای پس معده می‌تواند به دلیل نداشتن فعالیت بدنی، رژیم نادرست غذایی و مواردی از این قبیل نشات بگیرد، این موارد علاوه بر افزایش وزن ممکن است باعث آسیب به دستگاه گوارش شوند به همین دلیل بهتر است به صورت کامل موارد مرتبط با سلامت بدنی بعد از عمل را رعایت کنید.

بررسی کلی آیا عمل بای پس معده بازگشت دارد؟

عمل بای پس معده بازگشت دارد؛ اما پزشکان به صورت جدی با عمل بازگشت مخالف هستند؛ زیرا خطرات و عوارض جدی برای بیمار به همراه دارد. عمل بازگشت بای پس معده دومین عملی است که در بازه‌ای کوتاه در نواحی شکم و دستگاه گوارشی اتفاق می‌افتد و ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

توجه  داشته باشید اگر پس از عمل با هر یک از مواردی مثل سوء تغذیه، تهوع، سندرم دامپینگ، ناتوانی در هضم غذا و دیگر مواردی از قبیل به طور مکرر و در بازه‌های زمانی طولانی مواجه شدید حتما با پزشک متخصص خود در ارتباط باشید و بدون تجویز پزشک اقدام به خوردن دارو یا هر فعالیت دیگری نکنید.

دکتر حامد قدسی برترین پزشک جراحی چاقی در ایران با رزومه بسیار قوی آماده معاینه و معرفی بهترین روش لاغری برای شماست.

منابع:

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/17157-gastric-bypass-surgery

https://www.news-medical.net/news/20230817/Metabolic-changes-after-gastric-bypass-surgery-reverse-within-one-year.aspx

https://www.barilife.com/blog/gastric-bypass-reversal/

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *