حلقه گذاری معده یا جراحی گاستریک باندینگ در تهران

دکتر حامد قدسی » جراحی چاقی » جراحی گاستریک باندینگ

عمل گاستریک یکی از روش های جراحی چاقی است. این گونه جراحی های مداخله ای به منظور درمان چاقی انجام می شوند و با نام جراحی های باریاتریک (Bariatric) در سراسر دنیا شناخته شده اند. در طول عمل گاستریک باندینگ، فضای معده به وسیله یک حلقه جمع تر می شود. در این صورت فضای معده محدودتر  خواهد شد، در نتیجه فرد زودتر از حالت معمولی احساس سیری می کند و این امر باعث کمتر غذا خوردن و در نتیجه لاغری می شود.

بر اساس آمار اعلام شده توسط جامعه جراحان متابولیک و باریاتریک آمریکا (ASMBS) حدود 216 هزار عمل جراحی چاقی در سال 2016 در آمریکا انجام شده است. از این تعداد ‌حدود 3.6 درصد مربوط به گاستریک بوده است. جراحی اسلیو معده در مقایسه با گاسترینگ رایج ترین روش جراحی برای درمان چاقی است و بیش از نیمی از جراحی های چاقی را شامل می شود. 

اگر شما هم از چاقی مفرط رنج می برید و به دنبال درمان اساسی برای رفع این مشکل هستید، قبل از هر چیز باید به یک پزشک متخصص و بهترین جراح چاقی در تهران و دیگر شهرها مراجعه نمایید تا مشاوره و راهنمایی های لازم را به شما بدهد و بهترین تکنیک را برای درمان چاقی به شما معرفی کند. در این مقاله سعی شده تا تمام اطلاعات لازم در مورد گاستریک و مزایای آن به شما داده شود. با ما همراه باشید تا هر آنچه که لازم است را در این باره بیاموزید. 

جراحی گاستریک باندینگ

مزایای جراحی گاستریک باندینگ

مزایای جراحی چاقی باندینگ معده عبارتند از:

عمل گاستریک مانند سایر روش های دیگر درمان چاقی  مزایای منحصر به فردی دارد.  مزایای عمل باندینگ معده عبارتند از:

  • انجام این گاستریک نسبت به دیگر جراحی های چاقی آسان تر و زمان عمل کوتاه تر است.
  • حلقه را می توان به روش لاپاراسکوپی و بدون ایجاد برش بزرگ کار گذاشت.
  • هیچ تغییری در سیستم گوارش و مسیر آن ایجاد نمی شود.
  • حلقه قابل تنظیم است.
  • گاستریک تنها روش استاندارد جراحی چاقی در نوجوانان ( بالای ۱۲ سال ) است.
  • اکثر افراد با گروه های سنی و شرایط جسمی مختلف به خوبی آن را تحمل می کنند.
  • این عمل جراحی مناسب افرادی است که ۲۶ تا ۹۰ کیلو گرم اضافه وزن دارند.
  • مدت زمان بستری در بیمارستان کم است و فرد پس از گذشت 24 ساعت مرخص می شود.
  • عوارض کوتاه مدت پس از گاستریک نسبت به دیگر جراحی های چاقی کمتر است.
  • در این روش، هیچ نوع کاهش جذبی وجود ندارد. بنابراین فرد می تواند ویتامین ها و مواد معدنی را کاملاً جذب کند.

آمادگی قبل از جراحی گاستریک باندینگ

قبل از انجام جراحی گاستریک باندینگ ، جراح شما از شما می خواهد آزمایشات و معاینات لازم را تحت نظر تیمی از متخصصین انجام دهید. برخی از آزمایشات و معاینات عبارتند از:

آزمایش خون و سایر آزمایشات به منظور کسب اطمینان از وضعیت عمومی سلامتی و آمادگی بیمار برای جراحی
سایر آزمایشات مانند تست ضربان قلب، نوارقلب و… که بر اساس وضعیت جسمی و پزشکی فرد توسط پزشک در خواست می شوند.
برگزاری کلاس های آموزشی برای بیمار در خصوص فرایند جراحی، نتایج محتمل، عوارض و مراقبت های پس از آن
انجام معاینات فیزیکی کامل
انجام مشاوره تغذیه
آمادگی قبل از عمل گاستریک باندینگ

در صورتی که شما سیگار و دخانیات مصرف می کنید ، باید مصرف آن را چند هفته قبل از جراحی قطع کنید و پس از جراحی مجدداً به سراغ آن نروید. سیگار کشیدن فرایند ریکاوری را کند می کند و ریسک بروز مشکلات و عوارض پس از جراحی را افزایش می دهد. در صورتی که برای ترک سیگار نیاز به کمک دارید ، این مسئله را قبل از جراحی با پزشک خود در میان بگذارید. علاوه بر این، قبل از جراحی گاستریک باندینگ حتماً موارد زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

جراحی گاستریک باندینگ چگونه انجام می شود؟

در تکنیک گاستریک از یک حلقه سیلیکونی ساده استفاده می شودکه بالونی با قابلیت باد کردن در داخل آن قرار می گیرد. بالون به وسیله یک لوله سیلیکونی دراز، باریک و ضد تاب خوردگی به پورتی برای تزریق وصل می شود. حلقه را مانند ساعت مچی دور قسمت فوقانی معده، حدود ۱۵میلی متر زیر پیوستگاه معده و مری می بندند. این کیسه در قسمت فوقانی به اندازه ۱۵ میلی متر است و بقیه آن در قسمت تحتانی معده قرار می گیرد. پورت تزریق را زیر پوست کار می گذارند. هنگام تزریق مایع به درون پورت ورودی، بالون باد می شود و دهانه خروجی قسمت فوقانی معده تنگ می گردد. در نتیجه این حلقه میزان غذایی را که می خورید محدود و کنترل می کند و جریان تخلیه آن از قسمت فوقانی معده نیز کندتر خواهد شد.

سایز باندینگ یا حلقه را با تزریق یا خارج کردن مایع می توان تنظیم کرد. این تنظیمات را می توان هنگام ویزیت های ساده و سر پایی بر اساس میزان کاهش وزن طی یک ماه اخیر و میزان غذایی که هر بار بیمار مصرف می کند، انجام داد. بنابراین حلقه را می توان در هر زمان متناسب با نیازهای هر بیمار تنظیم کرد. در این صورت بیمار تنها با میزان کمی غذا احساس سیری خواهد نمود.  مصرف کم غذا موجب کاهش وزن چمشگیری می شود. این جراحی به روش لاپاروسکوپی یا جراحی بسته انجام می شود.

 در تکنیک گاستریک به برش بزرگ برای انجام جراحی نیازی نیست. از همین رو جراح چاقی برای دسترسی بهتر به قسمت های مورد نظر معده از ۵ برش بسیار کوچک (حدود پنج میلی متر تا یک سانتی متری) استفاده می کند. این برش ها در نهایت با بخیه هایی جذبی که خود به خود آب می شوند، کاملا بسته خواهند شد. در این روش جراحی چاقی زمان بهبودی سریع است. بسیاری از افراد می توانند فعالیت های عادی خود را یک هفته پس از جراحی شان آغاز کنند. عمل گاستریک باندینگ در بیهوشی کامل انجام می شود و ممکن است به مدت ۱۵ دقیقه تا بیش از یک ساعت طول بکشد.

عمل باندینگ معده چگونه انجام می شود؟

پس از جراحی گاستریک باندینگ چه انتظاری می توان داشت؟

اکثر بیماران معمولاً پس از یک شب بستری بعد از جراحی گاستریک باندینگ از بیمارستان مرخص می شوند و بعد از یکی دو روز می توانند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرند. پیشنهاد می کنیم حداقل یک هفته مرخصی بگیرید و در خانه بمانید.

در دو الی سه هفته اول پس از جراحی توصیه می شود بیمار فقط از غذاهای مایع یا پوره شده استفاده کند. به مرور زمان ، غذاهای نرم و سبک مانند کته و ماست به رژیم غذایی بیمار افزوده می شود. پس از گذشت شش هفته بیمار قادر است غذاهای معمولی همیشگی خود را مصرف کند.

عمل گاستریک باندینگ

توصیه های غذایی و سبک زندگی پس از جراحی گاستریک باندینگ

اثر بخشی دستگاه حلقه قابل تنظیم معده یا همان باندینگ معده به موفقیت عمل جراحی و توانایی بیمار در تغییر رژیم غذایی و عادت غذایی خود بستگی دارد. بیمارانی که برای درمان چاقی خود از دستگاه حلقه قابل تنظیم معده استفاده می کنند، باید در شیوه زندگی خود تغییرات طولانی مدت ایجاد کنند. توجه به نکات زیر بعد از جراحی حلقه معده ضروری است:

  • روزی ۵ وعده غذا بخورید. ترجیحاً یک وعده صبحانه، دو وعده غذای پروتئینی، یک وعده سوپ و یک وعده پوره انواع سبزی جات توصیه می شود.
  • درهر وعده غذایی کل موادی که مصرف می کنید باید در یک فنجان چای خوری سر خالی جای بگیرد.
  • بایستی هر لقمه ۲۰ بار محکم جویده شود.
  • با قاشق کوچک غذا بخورید.
  • از نیم ساعت قبل تا یک ساعت بعد از غذا مایعات ننوشید. نوشیدن مایعات علاوه بر این که سبب بد حالی شما می شود، موجب افزایش احتمالی برخی عوارض نیز می شود.
  • به محض این که احساس پری یا سیری کردید از خوردن دست بکشید. در صورتی که حتی یک لقمه بیشتر بخورید، ممکن است، دچار عوارضی مانند استفراغ، حالت تهوع و… شوید.
  • ازخوردن نوشابه های گاز دار و فست فود ها خودداری کنید.
  • روزانه دو بار و هر بار ۴۵ دقیقه پیاده روی تند داشته باشید. این کار سبب می شود کاهش وزن، مؤثرتر بوده و عمدتاً از حجم چربی ها کاسته شده و عضلات قوی باقی بمانند.
  • با توجه به این که هدف از گاستریک معده تغییر روش زندگی است، انتظار می رود پس از دو سال بیمار توانسته باشد این تغییر را در زندگی خود ایجاد نماید. لذا شرکت های سازنده باندینگ توصیه می کنند، بعد از ۲ سال این قطعه خارج شود. اما تا زمانی که حلقه مشکلی برای بیمار ایجاد نکرده، نگه داشتن آن مشکلی ایجاد نمی کند.
  • به منظور کاهش احتمال بروز عوارض، اغلب توصیه می شود تا ۶ هفته بعد از عمل داخل حلقه مایع تزریق نشود. برخی از بیماران بدون تزریق، کاهش وزن قابل توجهی پیدا می کنند. اما در برخی دیگر کاهش وزن پس از تنظیم یا adjustment اتفاق می افتد.
  • معمولاً بیماران ۷۰ تا ۶۰ درصد وزن اضافی خود را پس از جراحی از دست می دهند و میزان کاهش وزن ارتباط بسیار زیادی با روش تغذیه، میزان فعالیت ومیزان همکاری بیمار دارد.
توصیه های غذایی و سبک زندگی پس از گاستریک

تنظیم باند در عمل گاستریک باندینگ چگونه است؟

باند یا حلقه قابل تنظیم معده از جنس سیلیکون قابل انعطاف است و درون آن مانند بالون تو خالی است تا حلقه قابلیت تنظیم شدن را داشته باشد. در آینده شما و پزشکتان می توانید در خصوص تنگ یا گشاد کردن حلقه تصمیم گیری کنید. باند قابل تنظیم معده از طریق یک درگاه ورودی که زیر پوست شکم کار گذاشته می شود، برای تنظیم قابل دسترسی است. تنگ شدن حلقه یا باند از طریق قرار دادن یک نیدل مخصوص درون درگاه و تزریق آب به درون بالون (حلقه) صورت می پذیرد. اگر طی یک ماه گذشته کمتر از ۲ تا ۴ کیلوگرم کاهش وزن داشتید می توانید برای adjust یا تنظیم باند اقدام کنید. تنظیم باند در گاستریک به شرح زیر است:

تنظیم باند در عمل گاستریک باندینگ

چه موقع لازم است برای تنظیم باند مراجعه کنید؟

اگر طی یک ماه گذشته کمتر از ۲ تا ۴ کیلوگرم کاهش وزن داشتید می توانید برای adjust یا تنظیم باند اقدام کنید.

عوارض احتمالی جراحی گاستریک باندینگ

جابجایی باند
درصورتی که بعد از احساس پری و سیری به خوردن ادامه دهید و دچار استفراغ های مکرر شوید، احتمال بروز این عارضه وجود دارد. در صورت جابجا شدن باند، دچار درد شکم، درد پشتو استفراغ بدنبال خوردن غذا میشوید و باید سریعاً به جراحتان مراجعه کنید.
آسیب به جدار معده:
در اثر عفونت و یا خوردن بیش از حد اتفاق می افتد وبه صورت تورم ودرد وقرمزی در محل پورت زیر پوست ظاهر میشود.
عفونت باند:
در هر حال باند یک جسم خارجی است و هر زمان ممکن است دچار عفونت شود و علایم ان شامل تورم ودرد وقرمزی در محل پورت زیر پوست است.تنظیمات مکرر باند احتمال بوز این عارضه را افزایش می دهد.

در صورت بروز هر یک از عوارض فوق بایستی باند خارج شود. زمان بروز این عوارض پس از جراحی قابل پیش بینی نیست. عوارض دیگری مانند بزرگ شدن حجم قسمت فوقانی معده(قسمت بالای باند) وریفلاکس با تغییر حجم باند ونحوه ی خوردن قابل اصلاح هستند.

عوارض احتمالی گاستریک
سخن پایانی

نتیجه نهایی کاهش وزن ناشی از جراحی گاستریک باندینگ تفاوت آنچنانی با سایر تکنیک های جراحی چاقی مانند جراحی اسلیو معده و عمل بای پس معده ندارد. متوسط کاهش وزن قابل انتظار حدود 60 الی 70 درصد میزان اضافه وزن فرد است. قبل از تصمیم گیری در خصوص انجام جراحی چاقی حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

در بسیاری از موارد ، کاهش وزن ناشی از جراحی گاستریک بندی کمی کندتر از سایر روش ها رخ می دهد و این فرایند ممکن است تا سه سال به طول بیانجامد. کاهش وزن پس از جراحی گاستریک باندینگ می تواند سایر عوارض ناشی از چاقی که ممکن است در آینده به سراغ شما بیاید را کاهش دهد. عوارضی از قبیل:

آسم
رفلاکس معده
آپنه خواب
دیابت نوع دو
فشار خون و کلسترول بالا

علاوه بر این، کاهش وزن می تواند به شما احساس سبکی دهد و توانایی انجام فعالیت های فیزیکی را افزایش دهد. با این حال، جراحی تنها راه حل به منظور کاهش وزن نیست. جراحی گاستریک باندینگ در واقع یک روش بازگشت پذیر است که به شما یاد دهد که رژیم غذایی خود را تغییر دهید و بیشتر از میزان مورد نیاز بدنتان غذا نخورید. به منظور کسب نتایج مطلوب از این جراحی و همچنین پیشگیری از عوارض احتمالی آن ، توصیه های غذایی و سبک زندگی ارائه شده توسط تیم پزشکی خود را رعایت کنید.

دکتر حامد قدسی خورسند ، بهترین جراح چاقی در تهران با داشتن سال ها سابقه در انجام انواع عمل های لاپاروسکوپیک چاقی آماده ارائه مشاوره به منظور انتخاب بهترین روش درمان چاقی به شما عزیزان می باشند.

منابع:
بای پس معده
پلیسه معده
اسلیو معده

39 دیدگاه دربارهٔ «جراحی گاستریک باندینگ»

  1. ممنون از مطالب خوبی که تو سایتتون گذاشتین. سوالم اینه که بعد از این عمل باید رژیم خاصی رعایت بشه؟ یا میشه مثل حالت عادی غذا خورد؟ چون شنیدم بعضی از جراحی ها مثل اسلیومعده رژیم غذایی خاصی بعد از عمل دارن.

  2. سلام وقتتون بخیر من تقریبا 1 ماه و نیمه که جراحی باندینگ رو انجام دادم و هفته اول کاهش وزن خیلی خوبی داشتم و حدود 4.5 کیلو وزن کم کردم ولی از هفته های بعدیش سرعت کاهش وزنم خیلی پایین اومد و تو هفته اخیر به 1 کیلو رسید. می خواستم بدونم چرا روند کاهش وزنم کند شده؟

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      سرعت بیشتر کاهش وزن در روزهای ابتدایی پس از جراحی امری بسیار طبیعی است. هرچه از زمان جراحی فاصله بگیریم، روند کاهش وزن سرعت کمتری خواهد گرفت زیرا مجموع اضافه وزن شما کمتر از قبل خواهد بود و به صورت نسبی وزن یکسانی را از دست خواهید داد. لازم به ذکر است رعایت نکات تغذیه‌ای ذکر شده پس از جراحی حلقه گذاری معده می‌تواند شما را به وزن ایده آل خود برساند.

  3. سلام خسته نباشید، من حدود 33 کیلو اضافه وزن دارم و می خواستم از جراحی حلقه معده استفاده کنم. سوالم اینه که با حلقه چقدر وزن کم می کنم ؟ و اینکه این کاهش وزنم همیشگیه یا برمیگرده؟

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      میزان کاهش وزن پس از جراحی حلقه گذاری معده به عوامل مختلفی نظیر اصلاح سبک زندگی نیز بستگی دارد، اما این جراحی به تنهایی نیز می‌تواند کاهش وزن بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. استفاده از این روش با ایجاد حالت سیر شدن سریع، از پرخوری جلوگیری می‌کند.

  4. سلام خسته نباشید. می خواستم بدونم حلقه رو می تونم برای همیشه داشته باشیم؟ یا بعد از مدتی باید اونو دربیاریم یا تعویض کنیم؟

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      چناچنه یکی از عوارض ذکر شده در بخش عوارض حلقه گذازی معده در شما مشاهده شود، لازم است برای بررسی لزوم خارج کردن آن به پزشک خود مراجعه کنید. در غیر این صورت نیازی به خارج کردن یا تعویض حلقه نخواهید داشت.

  5. سلام. می خواستم تجربه خودم رو با بقیه به اشتراک بذارم. من حدود یه ساله عمل باندینگ رو انجام دادم و با استفاده از اون 24 کیلو کم کردم. برای من که عوارض خاصی نداشت و خیلی هم راضیم. ممنون از آقای دکتر

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      بسیاری خورسنیدم که فرایند کاهش وزن شما به وسیله جراحی باندینگ معده با موفقیت انجام به اتمام رسیده است. امیدواریم لحظاتی شاد داشته باشید.

      1. سلام برای دریافت اطلاعات در خصوص هزینه گاستریک با شماره ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸تماس بگیرید.
        تشکر

  6. سلام. من می خوام جراحی باندینگ رو انجام بدم ولی از عوارض و مشکلات بعدش نگرانم. شنیدم که بعد از جاگذاری حلقه افراد دچار حالت تهوع و رفلاکس هستن. این موضوع تا چه حد صحت داره؟

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      برخی از علائم نظیر حالت تهوع و ریفلاکس از علائم چاقی هستند. این در حالی است که اقداماتی نظیر جراحی حلقه گذاری معده، در دراز مدت و با درمان چاقی این علائم را بهبود خواهند بخشید. البته ممکن است در چند روز اول پس از عمل این موارد در بیمار مشاهده شود و طولانی شدن آن یک عارضه معمول نبوده و به ندرت رخ خواهد داد. فراموش نکنید که اسلیو معده یک روش درمانی بسیار کم تهاجم است.

  7. سلام. من 47 سالمه و وزنم 128 و قدم 170 سانته. من به خاطر چاقی دچار دیابت و فشار خون هستم. چندبار هم سعی کردم با رژیم و ورزش لاغر کنم ولی موفق نشدم. می خواستم بدونم جراحی باندینگ برای من مناسبه یا روش جراحی دیگه ای؟

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      جهت پیشنهاد جراحی مناسب شما، باید سوابق سلامتی شما به درستی بررسی شود تا بتوان یکی از موارد نظیر جراحی حلقه گذاری معده یا روش دیگری را برای شما پیشنهاد کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      با توجه به BMI ، شما در دسته چاقی درجهیک قرار گرفته و با توجه به وضعیت سلامتی خود می‌توانید از جراحی حلقه گذاری معده، پلیسه معده، بالون معده، پیکر تراشی و یا حتی رژیم‌های لاغری استفاده کنید.

  8. وقتتون بخیر. می خواستم بدونم هزینه جراحی گاسترینگ باند چقدره؟ و اینکه در کدوم بیمارستان یا کلینیک جراحی انجام میشه؟

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      هزینه عمل حلقه معده بسته به محل انجام و شرایط بیمار می‌تواند متفاوت باشد. این جراحی توسط دکتر قدسی در بیمارستان‌های میلاد و دی و همچنین مرکز شخصی ایشان انجام خواهد شد.

  9. سلام من 49 سالمه و قدم 168 سانتی متره و وزنمم 106 کیلوگرمه. می خواستم بدونم می تونم از عمل حلقه معده استفاده کنم؟

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      چنانچه از سایر عوارض مرتبط با چاقی رنج می‌برید، توصیه می‌شود از جراحی های سریع الاثر مانند اسلیو یا بای پس استفاده کنید. با این وجود اگر درگیر بیماری های جانبی ناشی از چاقی نیستید، می‌توانید از عمل حلقه گذاری معده استفاده کنید.

    1. سلام
      حلقه معده یا گاستریک یکی از روش‌های جراحی برای کاهش وزن است. این عمل معمولاً برای افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) بالا انجام می‌شود.
      بارداری پس از این عمل ممکن است، اما باید با دقت برنامه‌ریزی شود. در مواقع اضطراری مانند بیماری خاص یا بارداری که در این مواقع فرد باید خوب تغذیه کند، برای مدتی حلقه معده را شل می‌کنند و سپس بعد از مدتی آن را دوباره تنگ می‌کنند.
      به هر حال، قبل از برنامه‌ریزی برای بارداری، بهتر است با پزشک یا متخصص جراحی چاقی مشورت کنید. این افراد می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین راهکار برای بارداری را بر اساس وضعیت سلامتی خاص شما انتخاب کنید.
      جهت دریافت مشاوره با ما تماس حاصل فرمائید.

  10. سلام، بعد از عمل گاستریک باندینگ لازمه رژیم غذایی خاصی رو رعایت کنیم؟ محدودیت های غذایی بعد از عمل چیه؟

  11. من کلسترولم بالاست و فشار خون هم دارم. جراحی حلقه معده کمک میکنه این شرایطم بهتر بشه؟

  12. این جراحی تحت پوشش بیمه قرار میگیره؟ من شاخص توده بدنیم 42 و میخواستم این عمل رو انجام بدم.

  13. من کم کاری تیروئید دارم و حدودا 50 کیلو اضافه وزن دارم. حلقه معده کمک کننده است یا نه؟

    1. تیم جراحی دکتر قدسی

      نوع عمل مناسب برای شما، تنها پس از بررسی دقیق شرایط بالینی توسط پزشک ممکن خواهد بود. به همین دلیل توصیه می شود برای دریافت نوبت مشاوره با شماره تلفن های موجود تماس بگیرید.

  14. برای کسی که برای اولین بار میخواد لاغر کنه این جراحی رو پیشنهاد میدین یا رژیم های لاغری؟

  15. من کیسه صفرام سنگ سازه و شنیدم جراحی چاقی باعث میشه کیسه صفرا سنگ بیاره. این درسته؟

  16. کسی که قبلا جراحی اسلیو معده انجام داده میتونه الان جراحی حلقه معده انجام بده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *