آیا شام نخوردن باعث لاغری میشود؟

خانه | لاغری | آیا شام نخوردن باعث لاغری میشود؟
شام نخوردن باعث لاغری میشود

شام نخوردن باعث لاغری میشود؟! این یکی از سوالات پرتکرار افرادی است که به دنبال کاهش وزن هستند. برای پاسخ دقیق و علمی به این سوال از حاذق‌ ترین و مجرب‌ ترین جراح چاقی یعنی دکتر حامد قدسی مشاوره و راهنمایی گرفته شده است. افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند شاید بخواهند از طریق حذف برخی وعده‌ های غذایی کالری کمتری را در طول شبانه روز دریافت کنند.

اما شاید اولین وعده غذایی که برای این منظور هدف قرار گرفته می‌شود شام باشد. سوالی که اکثر کاربران دارند که آیا شام نخوردن باعث لاغری میشود نی نی سایت، در سایت های پرس و پاسخ مانند این سایت میپرسند و جواب های مختلفی دریافت میکنند که واقعا جز یک متخصص نمیتواند صحت انها را تایید کند !

آیا این می‌تواند اهداف کاهش وزن من را به خوبی محقق سازد؟ آیا حذف وعده غذایی مانند شام مضر است؟ برای رسیدن به یک وزن نرمال و استاندارد باید از یک سبک زندگی سالم پیروی کرد. رژیم غذایی مناسب انجام تمرینات ورزشی منظم بهترین راه برای تناسب اندام و کاهش وزن است.

البته برخی از افراد که دارای شاخص توده بدنی بسیار بالایی هستند به سختی می‌توانند از این طریق به وزن ایده آل خود دست پیدا کنند. برای این افراد جراحی چاقی بهترین گزینه درمان است. اینکه بخواهید از طریق حذف وعده‌ های غذایی مانند شام لاغر شوید، سخت در اشتباه هستید. بدن برای سوخت و ساز در فواصل زمانی مختلف در طول شبانه روز به کالری نیاز دارد.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب : 02188870945 – 02188870946
  •  شماره برای رزرو نوبت : 09109254936
  • مشاوره آنلاین: 09931466388

حذف شام باعث محروم کردن بدن از دریافت کالری‌های مورد نیاز می‌شود. اثرات نخوردن شام از فردی به فرد دیگر بر اساس سن، سلامت عمومی و رژیم غذایی متفاوت خواهد بود.اگر می‌خواهید بیشتر در مورد اینکه آیا شام نخوردن باعث لاغری میشود یا خیر بدانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله  این نظریه را به چالش خواهیم کشید و همه ابعاد آن را به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • آیا شام نخوردن باعث لاغری میشود یا خیر؟
  • آیا شام نخوردن برای بدن ضرر دارد؟ مضرات شام نخوردن چیست؟
  • بهترین زمان خوردن شام کی است؟

آیا شام نخوردن باعث لاغری میشود ؟ یا خیر !

خواه به خاطر مشغله کاری یا به دلیل برآمدگی دور کمر، حذف وعده‌ های غذایی بهترین راه برای کاهش وزن و سالم ماندن نیست. حقیقت این است که این استراتژی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. اگر می‌خواهید با نخوردن شام لاغر شوید از همین ابتدا به شما می‌گوییم دست نگه دارید و این کار را متوقف کنید. در واقع این نظریه که شام نخوردن باعث لاغری میشود کاملاً اشتباه است .

مطالعه بیشتر :برای آشنایی با فرمول لاغری سریع شکم ، کلیک کنید .

و می‌تواند تهدید مهمی برای سلامتی و حتی افزایش وزن شما باشد. تحقیقات جدید نشان داده که حذف شام ممکن است باعث افزایش وزن شود. افرادی که شام خود را حذف می‌کنند در طول شب بیشتر تمایل به استفاده از میان وعده‌ ها دارند و بیشتر ریزه‌ خواری می‌کنند. گرسنگی شبانه باعث می‌شود تا میل به خوردن غذا و تنقلات مضر بیشتر شود.

افرادی که شام نمی‌خورند بیشتر تمایل به مصرف مواد قندی با کربوهیدرات بالا دارند. این نوع غذاها سیر کننده نیستند و حتی باعث بیشتر شدن اشتها برای خوردن می‌شوند.اکثر مردم فکر می‌کنند که با نادیده گرفتن غذا، وزن کم می‌کنند. اما چیزی که شما واقعاً باید در مورد آن نگران باشید، کل کالری دریافتی روزانه است.

مشکل اینجاست که وقتی بدون غذا در طول شب سپری میکنیم، آنزیم‌های ذخیره‌ کننده چربی افزایش می‌یابند و متابولیسم به عنوان وسیله‌ای برای حفظ آن کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین، آنچه که مهم است دریافت کالری مناسب در طول شبانه روز است. اگر این قانون رعایت شود به طور حتم شما از هر نوع جراحی لاغری یا روش‌های کم تهاجمی دیگر برای کاهش وزن در امان خواهید بود.

 آیا شام نخوردن برای بدن ضرر دارد؟ مضرات شام نخوردن چیست؟

طبق نظر متخصص تغذیه و جراح چاقی شام یکی از ضروری‌ترین وعده‌های غذایی در روز است. افرادی که به دنبال تناسب اندام و لاغری هستند باید اهمیت دریافت کالری شبانه را برای داشتن متابولیسم بهتر درک کنند. گاهی افراد به دلیل روزهای کاری شلوغ و نداشتن فرصت کافی برای تهیه غذا، شام را حذف می‌کنند.

تا به گمان خود از این طریق یک تیر و دو نشان کرده باشند. آنچه که قبل از هر چیز در پاسخ به این سوال که آیا شام نخوردن باعث لاغری میشود یا خیر باید در نظر گرفت توجه به معایب و مضرات شام نخوردن برای سلامتی است. از همین رو در زیر برخی از مهمترین مزایای شام نخوردن اشاره شده است :

  • سطح انرژی پایین خواهد آمد

 با این تفکر که شام نخوردن باعث لاغری میشود دچار عوارضی میشویم که این یکی از مهمترین عوارض نخوردن شام است. نخوردن شام یعنی دریافت کالری کمتر و کالری کم به این معنی است که بدن شما سوخت کمتری برای کارکردن در دسترس دارد. کمبود کالری کافی شما را خسته می‌کند و این با افت انرژی همراه است.

  • ترشح هورمون گرسنگی تحت تاثیر قرار میگیرد

هورمون لپتین یکی از هورمون‌های مهمی است که در رابطه مستقیم با افزایش و کاهش وزن قرار دارد. در واقع ترشح این هورمون باعث می‌شود تا از خوردن دست بکشید و احساس سیری کنید. در مقابل هورمون گریلین یا همان هورمون گرسنگی موجب می‌شود تا شما میل به خوردن داشته باشید.

ترشح هورمون گرسنگی تحت تاثیر قرار میگیرد

اگر بخواهید این نشانه‌ های سیری و  گرسنگی را نادیده بگیرید، هورمون‌ها به درستی کار نخواهند کرد و شما در ساعات دیگر روز احساس گرسنگی کرده و شروع به ریزه‌خواری یا پرخوری نمایید. پس بهترین راهکار اینست که باید یک برنامه غذایی هفتگی برای لاغری شکم و پهلو را به صورت دقیق و منظم تنظیم و اجرا کنید .

نکته مهم: ریتم شبانه‌روزی نقش و تاثیر زیادی در ایجاد نشانه‌های گرسنگی دارد. به همین دلیل، بهتر است سعی کنید صبحانه، ناهار و شام را به طور منظم و روزانه بدون حذف وعده‌های غذایی مصرف کنید.

  • میل به مصرف قند و کربوهیدرات افزایش یافت

هوس شدید و تمایل به خوردن غذاهای پر قند و پرکالری نتیجه نادیده گرفتن علائم گرسنگی و پایین بودن سطح قند خون است. در صورت نخوردن شام شما بیشتر هوس مواد قندی و غنی از کربوهیدرات خواهید کرد، زیرا هر دو این مواد سریعتر انرژی لازم برای بدن را فراهم می‌کنند.

  •  بی نظمی در دستگاه گوارش اتفاق خواهد افتاد

 چرخه معیوب حذف وعده‌های غذایی سبب ایجاد مشکلات گوارشی شده و حتی منجر به پرخوری میشود. نخوردن شام می‌تواند منجر به حالت تهوع، اسهال یا حتی یبوست شود.

اختلالات خوردن افزایش می‌یابد
اختلالات خوردن افزایش می‌یابد
  • اختلالات خوردن افزایش می‌یابد

افرادی که وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنند در برابر اختلالات خوردن آسیب پذیرتر هستند. نخوردن شام خطر ابتلا به اختلالاتی مانند بی اشتهایی، پرخوری عصبی یا حتی ارتورکسی را افزایش می‌دهد.

  • کم خوابی و اختلال در چرخه خواب رخ می‌دهد

نخوردن شام می‌تواند چرخه خواب شما را تا حدی تحت تاثیر قرار دهد، طوری که ممکن است دچار کم خوابی شوید. کم خوابی می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سیستم ایمنی، خلق و خو، انرژی و متابولیسم شما داشته باشد.

مطالعه بیشتر : برای اگاهی از لاغری شکم و ران در 5 روز ، کلیک کنید .

  • دچار اضطراب یا سایر مشکلات سلامت روان خواهید شد

کسانی که اغلب سعی می‌کنند شام را حذف کنند، ممکن است عادت غذایی ناسالمی در شب داشته باشند. خوردن غذاهای فست فودی، اسنک‌ها و… از این دست عادات غذایی اشتباه است. علاوه بر این، خوردن غذاهای ناسالم باعث افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس) در بدن می‌شود که این خطر مشکلات سلامت روان را افزایش می‌دهد. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا شام نخوردن باعث لاغری میشود بهتر است علاوه بر مشکلات کاهش وزن به شرایط بد سلامتی که به دلیل نخوردن شام برای شما ایجاد می‌شود نیز توجه داشته باشید.

بهترین زمان خوردن شام کی است؟

اینکه آیا شام نخوردن باعث لاغری میشود یا خیر یک سوال مهم است، اما سوال مهم دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که بهترین زمان برای خوردن شام کی است؟ یک قانون کلی در مورد غذا خوردن این است که بیش از سه تا چهار ساعت بدون غذا نمانید. یعنی شما بعد از این مدت هر وقت احساس نیاز به غذا پیدا کردید باید بلافاصله چیزی بخورید.

بهترین زمان خوردن شام کی است؟

به عنوان مثال، اگر حوالی ظهر ناهار می‌خورید، بهتر است یک میان وعده را در حدود ساعت 3 بعد از ظهر و شام را بین ساعت 6 تا 7 بعد از ظهر میل کنید.با این حال، اگر بعد از خوردن غذا مستعد رفلاکس اسید یا سوزش سر دل هستید، یا اسلیو معده و بای پس معده انجام داده‌اید، بهتر است شام را زودتر شروع کنید.

بر اساس یک مطالعه، خوردن شام زود هنگام مزایای سلامتی بسیاری برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارد.خوردن دیر هنگام غذا می‌تواند باعث ذخیره بیشتر چربی و افزایش خطر چاقی شود. این تهدید جدی برای بیماران دیابتی است. به طور کلی، کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که سه تا چهار ساعت قبل خواب از خوردن دست بکشید.

خواب با کیفیت برای داشتن سلامتی مطلوب لازم است. حتی اگر تغذیه و ورزش در بهترین حالت خود باشند، بدون خواب کافی، فواید آنها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. خواب برای سلامت متابولیک، سلامت سیستم ایمنی، ترمیم عضلات، عملکرد بهینه مغز و سلامت روان مهم است. خواب مطلوب باعث افزایش طول عمر شما خواهد شد.

سخن نهایی

شام نخوردن باعث لاغری نمی‌شود این می‌تواند اثرات منفی زیادی بر اضافه وزن و سلامتی شما داشته باشد. قبل از اینکه به دنبال پرسیدن این سوال باشید که آیا شام نخوردن باعث لاغری میشود یا خیر؟ بهتر است یک سبک زندگی سالم را زیر نظر متخصصان تغذیه و جراحان چاقی دنبال کنید. فراموش نکنید، به همان اندازه که شام مهم است انتخاب وعده‌های غذایی مناسب برای شام و زمان خوردن شام نیز اهمیت دارد.

زیرا این می‌تواند بر کیفیت خواب شما، سلامت سیستم گوارش و متابولیسم بهتر اثرگذار باشد. اگر به دنبال یک راه میانبر برای لاغری هستید می‌توانید تکنیک‌های جراحی کم تهاجمی را زیر نظر بهترین جراح چاقی در تهران دنبال کنید. دکتر حامد قدسی یکی از شناخته شده‌ترین جراحان متابولیک هستند که مدارک خود را از دانشگاه‌های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند.

مهارت، تجربه و دانش بالا ایشان باعث شده تا به عضویت انجمن بین‌المللی جراحان چاقی درآیند.جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

سوالات متداول

1- آیا شام نخوردن باعث لاغری میشود یا خیر؟

در واقع این نظریه که شام نخوردن باعث لاغری میشود کاملاً اشتباه است .و می‌تواند تهدید مهمی برای سلامتی و حتی افزایش وزن شما باشد. تحقیقات جدید نشان داده که حذف شام ممکن است باعث افزایش وزن شود. افرادی که شام خود را حذف می‌کنند در طول شب بیشتر تمایل به استفاده از میان وعده‌ها دارند و بیشتر ریزه‌خواری می‌کنند. گرسنگی شبانه باعث می‌شود تا میل به خوردن غذا و تنقلات مضر بیشتر شود.

2 – بهترین زمان خوردن شام کی است؟

اینکه آیا شام نخوردن باعث لاغری میشود یا خیر یک سوال مهم است، اما سوال مهم دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که بهترین زمان برای خوردن شام کی است؟ یک قانون کلی در مورد غذا خوردن این است که بیش از سه تا چهار ساعت بدون غذا نمانید. یعنی شما بعد از این مدت هر وقت احساس نیاز به غذا پیدا کردید باید بلافاصله چیزی بخورید.

منابع:

https://www.bswhealth.com/blog/why-you-shouldnt-skip-meals-to-lose-weight

https://www.ekachaihospital.com/en/10-healthy-things-to-remember-before-and-after-you-eat-dinner/

 

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *