کیست تخمدان و چاقی | علائم + درمان

خانه | جراحی ها | کیست تخمدان و چاقی | علائم + درمان
کیست تخمدان و چاقی

در این مقاله ما ارتباط بین کیست تخمدان و چاقی را به صورت مفصل مورد بحث قرار داده‌ایم. علائم و نحوه درمان این مشکل نیز بیان شده است. پس با ما همراه شوید تا به اطلاعات کامل و مفیدی در این زمینه دست پیدا کنید.

کیست تخمدان کیسه‌ ای پر از مایع است که در داخل تخمدان یا روی آن تشکیل می‌شود. این می‌تواند باعث ایجاد اختلال در طول سیکل ماهانه شده و حتی منجر به ناباروری شود.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی tel://09109254936

اضافه وزن و چاقی میتواند در ابتلا به این عارضه نقش داشته باشد، اما چه ارتباطی بین کیست تخمدان و چاقی وجود دارد؟ علائم کیست تخمدان چیست؟ این سوالات به صورت کارشناسی شده و دقیق توسط یکی از بهترین جراحان چاق در ایران یعنی دکتر حامد قدسی پاسخ داده شده‌اند.

پیشنهاد ویژه : برای آشنایی با پیکر تراشی شکم و پهلو، کلیک کنید .

در قسمت پایین شکم زنان، تخمدان‌ ها قرار گرفته‌اند که به صورت یک جفت اندام کوچک و بیضی شکل می‌باشند. حدود یک بار در ماه یکی از تخمدان‌ ها یک تخمک آزاد می‌کند.

در واقع تخمدان‌ ها تولید کننده هورمون استروژن پروژسترون هستند که نقش بسیار مهمی در بارداری، چرخه قاعدگی و رشد سینه دارند. کیست تخمدان انواع مختلفی دارد که به دلایلی متفاوت در بدن ایجاد می‌شوند.

اندازه آنها از ا تا 8 سانتی‌ متر متفاوت است، البته گاهی کیست از این اندازه هم بزرگتر میشود. کیست تخمدان در زنان در سنین باروری بسیار شایع و در زنان پس از یائسگی نادر است. دختران جوان نیز ممکن است دچار کیست در تخمدان‌ های خود شوند، اما این کمتر رایج است.

علائم کیست تخمدان در زنان ممکن است بدون هیچ گونه درد یا ناراحتی باشد. گاهی نیز کیست با درد های شدید به ویژه در قسمت پایین شکم همراه است. در هر صورت اگر در این قسمت از بدن احساس درد یا ناراحتی دارید باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

یکی از مهم‌ ترین عواملی که در بروز و تشدید علائم کیست تخمدان تاثیر گذار است، چاقی می‌باشد و ارتباط بین کیست تخمدان و چاقی بسیار مشخص است . بنابر این اگر می‌خواهید از ابتلا به این عارضه پیشگیری نمایید بایدبا مراجعه به جراح معده برای چاقی و متخصص تغذیه به دنبال کاهش وزن باشید.

  • تاثیر چاقی بر کیست تخمدان چگونه است؟
  • علائم کیست تخمدان چیست؟
  • درمان کیست تخمدان با لاغری
  • چه افرادی بیشتر در معرض علائم کیست تخمدان قرار دارند؟

جهت مشاوره در زمینه ارتباط بین کیست تخمدان و چاقی و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌ توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب : ۰۲۱۸۸۶۶۳۲۸۴
  •  شماره برای رزرو نوبت : ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸
  • مشاوره آنلاین: ۰۹۱۹۵۵۰۴۲۵۱

تاثیر چاقی بر کیست تخمدان چگونه است؟

 قبل از اینکه بخواهیم در مورد کیست تخمدان و چاقی , علائم کیست تخمدان صحبت کنیم بهتر است کمی در مورد تاثیر چاقی بر کیست تخمدان بدانید.

بیشتر افراد با خطرات رایج سلامت مرتبط با چاقی، از جمله دیابت نوع 2، آپنه خواب، بیماری عروق کرونر (CAD)، فشار خون بالا و سرطان آشنا هستند.

با این حال، کمتر کسی  ارتباط بین کیست تخمدان و چاقی می‌داند که زنان مبتلا به چاقی بیشتر با علائم کیست تخمدان و مشکلات تولید مثلی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) روبرو هستند.

تاثیر چاقی بر کیست تخمدان چگونه است؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی در زنان مخصوصا در سنین باروری است مخصوصا اگر دچار اضافه هستند چرا که کیست تخمدان و چاقی ارتباط زیادی دارند. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک خونریزی قاعدگی نامنظم دارند و اغلب برای باردار شدن مشکل دارند.

این سندرم زمانی رخ می‌دهد که سطح هورمون‌ ها غیر طبیعی باشد. علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک ناشناخته است، اما کارشناسان معتقدند که این امر به تولید مقدار زیادی آندروژن (نوعی هورمون مردانه) مربوط می‌شود.

اگرچه همه زنان مقداری آندروژن تولید می‌کنند، اما مقدار زیاد این نوع هورمون از تخمک گذاری جلوگیری می‌کند، زیرا باعث ایجاد کیست‌ های کوچک و متعدد در تخمدان‌ ها می‌شود.

کیست تخمدان که به دلیل تولید آندروژن‌ های اضافی ایجاد شده، چرخه طبیعی قاعدگی را مختل می‌کنند. آنها ممکن است باعث ناباروری، آکنه و رشد غیر طبیعی مو، مانند موهای زائد صورت یا طاسی با الگوی مردانه شوند. اما چه چیزی باعث ایجاد کیست تخمدان میشود؟

عوامل زیادی ممکن است در تولید آندروژن‌ ها و کیست تخمدان نقش داشته باشند. به عنوان مثال، در افراد چاق انسولین اضافی (هورمونی که به سلول‌ها اجازه می‌دهد از قند استفاده کنند) ممکن است عاملی در ایجاد کیست باشد.

انسولین بیش از حد منجر به مقاومت به انسولین می‌شود که به نوبه خود توانایی شما در استفاده موثر از انسولین را کاهش می‌دهد.

 ارتباط بین کیست تخمدان و چاقی پیچیده است. علائم کیست تخمدان برای برخی از زنان بلافاصله پس از قاعدگی شروع می‌شود. در این صورت بدن بیش از حد انسولین تولید می‌کند یا انسولینی که تولید می‌کند آنطور که باید کار نمی‌کند.

ناتوانی در عملکرد طبیعی انسولین یکی از دلایلی است که باعث چاقی و اضافه وزن در زنان می‌شود. از طرفی زنان چاق بیشتر در معرض ابتلا به  کیست تخمدان قرار دارند.

در کل آنچه واضح است این است که زنان مبتلا به چاقی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کیست تخمدان و زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا کیست تخمدان در معرض خطر بیشتری برای چاقی هستند و در واقع کیست تخمدان و چاقی بسیار شایع است . با پیروی از سبک زندگی سالم و انجام عمل بای پس معده یا اسلیو معده تهران می‌توان از بروز این عارضه پیشگیری نمود.

علائم کیست تخمدان چیست؟

همانطور که گفته شد کیست تخمدان اغلب بدون علامت است در صورتی که تعداد کیست‌ ها بیشتر شود یا بیش از اندازه بزرگ شوند باعث خواهند شد تا خونریزی اتفاق بیفتد یا خونرسانی به تخمدان دچار اختلال شود. این می‌تواند با مشکلات متعددی در تخمدان همراه باشد. در کل علائم کیست تخمدان به شرح زیر است:

علائم کیست تخمدان چیست؟

  • شکم نفخ کرده یا متورم می‌شود
  • هنگام اجابت مزاج درد به ویژه در ناحیه مثانه زیاد خواهد شد
  • قبل یا بعد از شروع دوره قاعدگی فرد دچار درد در ناحیه لگن احساس می‌شود
  • هنگام مقاربت یا حرکت درد های لگنی آزاردهنده خواهند بود
  • هنگام نشستن‌ های طولانی درد لگن به صورت مداوم ادامه خواهد داشت
  • زمانی که کیست باعث پیچ خوردگی تخمدان شود یا خود کیست پاره شود، ممکن است فرد دچار تهوع و استفراغ شود
  • تغییرات در دوره قاعدگی ممکن است رخ دهد. همچنین در طول سیکل قاعدگی لکه بینی و خونریزی بی موقع مشاهده می‌شود
  • احساس نیاز به دفع بیشتر و تخلیه روده‌ ها از دیگر علائم کیست تخمدان است که دلیل اصلی آن ایجاد مشکل در مثانه یا رکتوم است
  • سینه‌ ها نسبت به قبل حساس‌ تر می‌شوند

درمان کیست تخمدان با لاغری

برای درمان تخمدان قبل از هر چیز باید وزن خود را از طریق رژیم غذایی، تمرینات ورزشی یا جراحی چاقی کاهش دهید. حفظ وزن سالم از طریق یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم ممکن است به کاهش خطر کیست تخمدان کمک کند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که تغییر در رژیم غذایی ممکن است به تنهایی برای پیشگیری یا درمان کیست تخمدان کافی نباشد. تحقیقات بیشتری برای درک کامل رابطه بین رژیم غذایی و کیست تخمدان مورد نیاز است.

درمان کیست تخمدان با لاغری

رژیم غذایی ممکن است در میزان خطر و مدیریت علائم کیست تخمدان نقش داشته باشد چرا که کیست تخمدان و چاقی ارتباط بسیار تنگاتنگی دارند.

یک مطالعه در سال 2003 همچنین نشان داد که رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و پنیر ممکن است احتمال ابتلا به نوع خاصی از کیست خوش خیم تخمدان را افزایش دهد، در حالی که به نظر می‌رسد سبزیجات سبز خطر را کاهش می‌دهند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و قند ممکن است خطر ایجاد کیست تخمدان را افزایش دهند، در حالی که رژیم غذایی غنی از میوه‌ ها، سبزیجات و غلات کامل ممکن است این خطر را کاهش دهد.

رژیم‌ های غذایی خاص مانند رژیم مدیترانه‌ای یا رژیم کم کربوهیدرات ممکن است برای زنان مبتلا به کیست میتواند مفید باشد. و تاثر آن بر کیست تخمدان و چاقی مشخص است . با این وجود این به تنهایی کافی نیست شما باید در کنار رژیم غذایی روزانه تمرینات ورزشی مناسب را نیز قرار دهید.

اگر به دلیل شاخص توده بدنی بالا انجام تمرینات ورزشی و رژیم غذایی نمی‌تواند تاثیرات چشمگیری در لاغری و کاهش وزن شما داشته باشد می‌توانید با انجام بهترین روش لاغری ضمن رسیدن به وزن ایده‌آل و نرمال از بیماری‌های مختلف مرتبط با چاقی از جمله کیست تخمدان نیز در امان باشید.

چه افرادی بیشتر در معرض علائم کیست تخمدان قرار دارند؟  

احتمال بروز کیست تخمدان در دختران جوان بسیار کمتر از زنان است با افزایش سن و رسیدن به دوره یائسگی باز هم احتمال ابتلا به این عارضه کاهش پیدا خواهد کرد. با این وجود افراد زیر بیشتر در معرض خطر ابتلا به کیست تخمدان هستند:

چه افرادی بیشتر در معرض علائم کیست تخمدان قرار دارند؟

  • زنانی که دچار اضافه وزن بالا یا شاخص توده بدنی بالای ۳۵ هستند دقیقا مصداق کیست تخمدان و چاقی هستند .
  • افرادی که به دلیل مشکلات هورمونی دارو مصرف می‌کنند .
  • گاهی اوقات فولیکی که هنگام تخمک گذاری تشکیل می‌شود در طول بارداری روی تخمدان باقی مانده و بزرگتر خواهد شد
  • زنانی که بارداری خارج از رحم داشته‌اند .
  • افرادی که دچار عفونت شدید لگن هستند. عدم درمان به موقع عفونت می‌تواند باعث انتقال و سرایت آنها به تخمدان‌ ها و ایجاد کیست شود .

سخن پایانی

کیست تخمدان در واقع یک کیسه پر از مایع است که به دلیل مشکلات متعدد از جمله چاقی روی تخمدان و داخل آن ایجاد می‌شود. در واقع چاقی ارتباط مستقیمی با کیست تخمدان دارد.

چاقی می‌تواند منجر به تولید بیش از حد انسولین یا ناکار آمدی تولید انسولین در بدن شود، از طرفی کیست تخمدان نیز موجب ترشح زیاد انسولین در بدن خواهد شد.

کیست در تخمدان‌ ها می‌تواند چرخه قاعدگی و بارداری را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در بیشتر موارد علائم کیست تخمدان آزار دهنده نیست ولی در برخی موارد این می‌تواند با درد و ناراحتی شدیدی به ویژه در قسمت پایینی شکم و لگن همراه باشد.

پیشگیری از چاقی خط مقدم مبارزه با کیست تخمدان است و کاملا اثر کیست تخمدان و چاقی را از بین میبرد. اگر احساس می‌کنید رژیم غذایی و تمرینات ورزشی تاثیر زیادی در لاغری و کاهش وزن شما ندارند می‌توانید به بهترین دکتر برای اسلیو معده در تهران یعنی دکتر حامد قدسی مراجعه نمایید.

ایشان عضو انجمن بین‌المللی جراحان چاقی هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه‌های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند. با انجام جراحی نزد ایشان می‌توانیم برای همیشه از مشکلات مرتبط با چاقی  خلاص شوید.

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ ها و دوشنبه‌ ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

سوالات متداول

1 – آیا چاقی می‌تواند باعث ایجاد علائم کیست تخمدان شود؟

تاثیر کیست تخمدان و چاقی مشخص است در واقع بله چاقی نقش موثر و مهمی در ایجاد و توسعه کیست تخمدان دارد. در واقع این به دلیل ترشح بیش از اندازه انسولین است که روی هورمون‌ های تولید کننده کیست مانند آندروژن تاثیر می‌گذارند.

آیا علائم کیست تخمدان با کاهش وزن از بین می‌رود؟

درمان چاقی و اضافه وزن می‌تواند به تعادل سطح هورمون‌ ها کمک کرده و ارتباط مستقیم با کیست تخمدان و چاقی دارد و از این طریق مانع ایجاد کیست و رشد آن شود. با این وجود از بین رفتن علائم نیاز به طیف گسترده‌ ای از گزینه‌ های درمانی دارد.

2 – آیا جراحی چاقی به درمان علائم کیست تخمدان کمک می‌کند؟

جراحی چاقی و متابولیک یکی از گزینه‌ های درمانی سریع و قطعی برای مقابله با چاقی و اضافه وزن است و تاثیر زیاید یر کیست تخمدان و چاقی دارد . اگر از طریق رژیم غذایی و تمرینات ورزشی نمی‌توانید به وزن ایده‌آل خود دست پیدا کنید بهتر است به جراح چاقی متخصص مراجعه نمایید.

3 – آیا درد علائم کیست تخمدان را می‌توان با دارو درمان نمود؟

دارو های مسکن اثر موقتی بر روی کاهش درد دارند. در برخی موارد استفاده از این دارو ها نیز ناکارآمد است. اگر به دنبال درمان قطعی کیست تخمدان و چاقی هستید باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

4 – آیا بزرگ شدن شکم از علائم کیست تخمدان است؟

از آنجایی که کیست تخمدان می‌تواند باعث افزایش تولید هورمون‌ های مردانه شود ممکن است چاقی به ویژه در ناحیه شکمی مشاهده شود.

 

منابع

https: //www.obesityaction.org/resources/polycystic-ovarian-syndrome-pcos-and-obesity/

https://www.pennmedicine.org/for-patients-and-visitors/patient-information/conditions-treated-a-to-z/ovarian-cyst

https: //healthmatch.io/pcos/foods-that-heal-ovarian-cysts#what-to-add-to-your-diet

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *