آیا عمل اسلیو معده درد دارد

خانه | جراحی ها | آیا عمل اسلیو معده درد دارد

اسلیو معده یک جراحی محبوب کاهش وزن است برای افرادی که از طریق رژیم‌های سخت و تمرینات طاقت فرسا نتوانسته‌اند وزن خود را کم کنند. در این عمل بخشی از معده برای کاهش دریافت مقدار غذا ورودی برداشته می‌شود. در حالی که این عمل می‌تواند راهی موثر برای کاهش وزن و بهبود شرایط سلامت مرتبط با آن باشد، با این وجود محدودیت‌ها و چالش‌هایی را نیز به همراه دارد. آیا عمل اسلیو معده درد دارد؟ این یکی از مهمترین سوالات و نگرانی‌های افراد برای اقدام به انجام این جراحی بزرگ است.

در واقع یکی از شکایات رایج در بین برخی بیماران که اسلیو معده انجام داده‌اند، درد بعد از اسلیو است. جراحی اسلیو معده شامل بریدن عضلات معده است که این می‌تواند دردناک به نظر برسد. همچنین درد ممکن است بعد از خوردن غذا ایجاد شود، زیرا فرآیند هضم می‌تواند باعث انقباض و انبساط عضلات معده شود. آیا همه افراد این نوع دردها را تجربه خواهند کرد؟ مدت زمان بهبودی از این دردها کی خواهد بود؟ چه نوع دردهایی طبیعی هستند؟ اینها بخشی از سوالات در مورد اسلیو هستند. به خواندن ادامه دهید تا هر آنچه که باید در این مورد بدانید.

آیا عمل اسلیو معده درد دارد؟

دلایل ایجاد درد بعد عمل اسلیو

سندرم دامپینگ چیست و چگونه باعث درد بعد اسلیو می‌شود؟

نشتی معده و تاثیر آن در درد بعد عمل اسلیو

توصیه های غذایی پس از عمل اسلیو برای کاهش درد و عوارض جانبی

مدیریت درد اسلیو بعد از غذا خوردن

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی بود؟

آیا عمل اسلیو معده درد دارد؟

قبل از پاسخ به این سوال که آیا عمل اسلیو معده درد دارد یا خیر؟ باید بدانید که گاسترکتومی اسلیو چیست و چگونه به لاغری شما کمک می‌کند. اسلیو مانند بای پس معده یکی از رایج‌ترین جراحی‌های چاقی است. این جراحی اغلب به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود. پزشک ابزارهای جراحی کوچک را از طریق برش‌های کوچک در قسمت فوقانی شکم وارد می‌کند. در اسلیو گاسترکتومی حدود 80 درصد از معده برداشته شده و لوله‌ای به اندازه و شکل یک موز از معده باقی میماند. کاهش وزن بعد از این تکنیک جراحی چاقی موفقیت آمیز خواهد بود، زیرا اندازه معده کاهش یافته است. این به افراد کمک می‌کند تا سریعتر احساس سیری کنند و در نتیجه کالری کمتری مصرف نمایند. از طرفی این کاهش سایز معده می‌تواند سطوح هورمونی را تغییر دهد. این در نهایت به گرسنگی کمتر و سیری سریع‌تر منجر خواهد شد. پس جای تعجب نخواهد بود بعد از این انجام چنین عملی در یکی از مهم‌ترین اندام گوارشی احساس درد بعد از رفع بیهوشی داشته باشید.

گاسترکتومی اسلیو یک عمل بزرگ است و مانند هر جراحی دیگری با مقداری درد همراه خواهد بود. شما داروهای بی حس کننده موضعی و مسکن را در طول عمل دریافت می‌کنید و پس از آن جراح و متخصص بیهوشی تمام تلاش خود را برای ریکاوری و کنترل درد بعد اسلیو انجام خواهند داد. یکی از مهمترین کارهایی که پزشک و تیم ارائه دهنده مراقبت‌های پزشکی، شما را به انجام آن تشویق می‌کنند، تمرینات حرکتی ساده و اصولی برای کنترل و مدیریت درد بعد عمل است. بنابراین جای نگرانی خواهد بود.

دلایل ایجاد درد بعد عمل اسلیو

فراموش نکنید درد بعد از اسلیو به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. اگر جراحی نزد بهترین جراح چاقی در تهران انجام شود، عوارض جانبی کمتری از جمله درد تجربه خواهید کرد. اگر اخیراً جراحی اسلیو معده انجام داده اید، ممکن است بعد از غذا خوردن احساس درد کنید. در حالی که این می‌تواند یک علامت هشدار دهنده باشد، اما مطمئن باشید که احساس کمی درد و ناراحتی بعد از غذا خوردن طبیعی است. این می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد. یکی از دلایل اصلی درد همانطور که گفته شد، بریدن ماهیچه های معده است. درد باید با گذشت زمان و با بهبودی بدن شما به تدریج کاهش یابد، دلایل دیگر درد بعد از اسلیو معده عبارتند از:

• عدم رعایت رژیم غذایی تجویز شده
  • خوردن بیش از حد
  • خیلی سریع غذا خوردن
  • گاز و نفخ معده
  • سوء هاضمه
  • سندرم دامپینگ
  • نشتی معده بعد اسلیو

سندرم دامپینگ چیست و چگونه باعث درد بعد اسلیو می‌شود؟

اینکه آیا عمل اسلیو معده درد دارد و این درد برای همه یکسان است یا نه، تا حد زیادی به عوارض یا ناراحتی‌هایی که به دلیل عدم مهارت پزشک یا عدم رعایت مراقبت اصولی پس از عمل اتفاق می‌افتند نیز بستگی دارد. سندرم دامپینگ یکی از این عوارض است. سندرم دامپینگ پس از جراحی اسلیو معده زمانی اتفاق می‌افتد که غذا بدون هضم کافی مستقیماً از معده به روده کوچک ریخته می‌شود. دو نوع سندرم دامپینگ وجود دارد. هر کدام از این دو علائم کمی متفاوت دارند.

سندرم دامپینگ زودرس: در این نوع تخلیه اولیه 10 تا 30 دقیقه بعد از غذا اتفاق می‌افتد. سندرم دامپینگ زودرس ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که وقتی غذا در مراحل اولیه هضم به روده کوچک فرستاده می‌شود، روده‌ها احساس می‌کنند که مقدار غذا خیلی غلیظ و هضم نشده است و شروع به ترشح هورمون‌های روده می‌کنند. بدن با کشیدن مایعاتی که در جریان خون به سمت روده در گردش هستند، نسبت به این شرایط واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه روده‌ها پر و نفاخ می‌شوند. این شرایط ممکن است با درد شدید بعد عمل اسلیو همراه باشد. شود. همچنین سندرم دامپینگ اغلب 30 تا 60 دقیقه بعد خوردن غذا ممکن است باعث اسهال شود.

سندرم دامپینگ دیررس: در این نوع تخلیه غذا از معده به روده کوچک دیرتر اتفاق می‌افتد. سندرم دامپینگ دیررس 1 تا 3 ساعت پس از صرف غذا اتفاق می‌افتد. ترشح هورمون‌های روده در این شرایط بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر منفی می‌گذارند. این در نهایت می‌تواند منجر به سبکی سر یا حتی غش شود. تخلیه دیرهنگام به دلیل افت قند خون نیز اتفاق می‌افتد. به این شرایط هیپوگلیسمی واکنشی گفته می‌شود. هیپوگلیسمی واکنشی قند خون پایینی است که 1 تا 3 ساعت بعد از غذا رخ می‌دهد.

احتمال بروز سندرم دامپینگ پس از خوردن یک وعده غذایی سرشار از نشاسته یا قند بیشتر است. قندها می‌توانند به شکل فروکتوز یا ساکارز باشند. بدن ممکن است در پاسخ به این امر انسولین زیادی تولید کند و سپس قند خون شما را بیش از حد کاهش دهد.

اگر قبلاً سندرم دامپینگ برای شما تشخیص داده نشده است. درد، گیجی، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا غش دارید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

نشتی معده و تاثیر آن در درد بعد عمل اسلیو

هنگام مواجه با این پرسش که آیا عمل اسلیو معده درد دارد؟ پاسخ دیگر نشتی معده بعد از انجام این جراحی لاغری است. نشتی معده به دلیل سوراخ شدن ناخواسته کیسه معده جدید است. در بیشتر موارد، نشتی معده در همان ابتدا حدود 3-14 روز پس از جراحی اتفاق می‌افتد. نشتی که بیش از 14 روز پس از جراحی رخ می‌دهد، نسبتاً غیر معمول است. در یک مطالعه روی 2834 بیمار، تنها 3 بیمار پس از 14 روز نشتی معده را تجربه کردند. اگر کمتر از یک ماه پیش جراحی خود را انجام داده اید و هر یک از این علائم را تجربه کرده اید، ممکن است نشتی معده داشته باشید:

• درد مداوم شکم که ممکن است بدتر شود
  • درد شانه و یا درد قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع (تاکی کاردی) حداقل 120 ضربه در دقیقه
  • تاکی پنه یا دیسترس تنفسی با حداقل 19 تنفس در دقیقه
  • تب بیش از 40 درجه
  • احساس اضطراب یا نگرانی

اگر علائم بالا را دارید، فوراً با جراح خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

توصیه های غذایی پس از عمل اسلیو برای کاهش درد و عوارض جانبی

شاید یافتن پاسخ این سوال که آیا عمل اسلیو معده درد دارد یا نه، باعث شود تا در مورد انجام این جراحی تردید داشته باشید. اما باید بدانید مزایایی که بعد از جراحی اسلیو دریافت می‌کنید، آنقدر ارزشمند هستند که بتوانید با چین چالش‌هایی مقابله نمایید. رعایت مراقبت های بعد عمل بسیار مهم است و می‌تواند به کاهش عوارض بسیار کمک کنند. این مراقبت‌ها از رژیم غذایی گرفته تا تمرینات ورزشی مناسبی است که پزشک برای شما تجویز می‌کند، بنابراین قبل از هر چیز خود را باید برای تغییر سبک زندگی و عادات غذایی آماده کنید. توصیه های غذایی پس از جراحی بسیار خاص هستند و برای بهبود موفقیت آمیز و جلوگیری از عوارض ضروری می‌باشند.

بلافاصله پس از جراحی، یک رژیم غذایی مایع شفاف را دنبال خواهید کرد. جراح چاقی یا متخصص تغذیه به شما خواهند گفت که چه زمانی می‌توانید مصرف غذاهای پوره شده و نرم را شروع کنید. به تدریج پس از گذشت یک ماه خواهید توانست غذاهای جامد را در لیست برنامه غذایی خود قرار دهید.

مدیریت درد اسلیو بعد از غذا خوردن

حالا که به طور کامل پاسخ این سوال را پیدا کردید که آیا عمل اسلیو معده درد دارد و چرا درد اتفاق می‌افتد؟ بهتر است کمی در مورد کنترل این نوع دردها نیز بیشتر بدانید. در حالی که مقداری درد بعد از غذا خوردن طبیعی است و پس از جراحی اسلیو معده قابل انتظار است، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت ناراحتی و درد بعد اسلیوانجام دهید. البته همیشه باید قبل از شروع هر گونه دارو یا درمان جدید با جراح خود مشورت کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است به مدیریت درد اسلیو بعد از غذا خوردن کمک کنند:

• داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن را طبق دستور جراح یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مصرف کنید.
  • آهسته غذا بخورید و غذای خود را کاملا بجوید. این می‌تواند به کاهش فشار روی ماهیچه های معده کمک کند و هضم را آسان تر کند.
  • از خوردن وعده های غذایی حجیم خودداری کنید. در عوض، روی خوردن وعده های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز تمرکز کنید.
  • از غذاهایی که هضم آنها دشوار است، مانند غذاهای سرخ شده یا چرب، تا زمانی که به طور کامل پس از جراحی بهبود پیدا نکنید، خودداری کنید.
  • با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید. این می‌تواند به دفع ذرات باقی مانده غذا در معده و بهبود هضم کمک کند. با این حال، با غذا آب ننوشید.
  • سعی کنید 30 دقیقه بعد از غذا آب بنوشید.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی بود؟

پس از انجام عمل اسلیو معده، احساس مقداری ناراحتی طبیعی است. با این حال، درد شدید یا مداوم به خصوص پس از خوردن غذا می‌تواند نشانه عارضه جدی باشد و باید با پزشک مطرح شود. اگر درد شدید است یا برای مدت طولانی ادامه دارد، با جراح خود تماس بگیرید یا به دنبال درمان فوری پزشکی باشید. پزشک وضعیت شما را ارزیابی کرده و دوره درمانی مناسب را تعیین کند. علائمی که نشان می‌دهد باید با جراح یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید عبارتند از:

• مشکل در بلع
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تب یا لرز
  • ضربان قلب تند
  • تورم یا قرمزی در محل برش
  • درد شدید معده

نتیجه گیری

اینکه آیا عمل اسلیو معده درد دارد؟ سوالی است که پاسخ آن تا حد زیادی به مهارت پزشک شما بستگی دارد. به همین دلیل بهتر است به دنبال یک جراح ماهر و متخصص باشید که از تجهیزات پیشرفته برای عمل استفاده می‌کند. به شما دکتر حامد قدسی را پیشنهاد می‌کنیم ایشان یکی از مجرب‌ترین پزشکان در حوزه لاپاراسکوپی پیشرفته هستند که توانسته‌اند عمل‌های موفقیت آمیزی را در زمینه جراحی چاقی ثبت کنند. عضویت در انجمن بین المللی چاقی و کسب مدارک علمی از دانشگاه‌های معتبر مانند دانشگاه استراسبورگ فرانسه اتفاقی نیست. این حاصل سالها تلاش، تجربه و دانش اندوزی است. برای مشاوره و نوبت دهی می‌توانید از راه‌های ارتباطی در سایت اقدام نمایید.