علائم سرطان معده

خانه | جراحی ها | علائم سرطان معده

علائم سرطان معده: معده بخش مهمی از دستگاه گوارش است. غذا پس از جویدن و بلع از مری عبور کرده و وارد معده می‌شود. با ترشح شیره معده (مایع گوارشی اسیدی و رقیق) غذا شروع به هضم شدن می‌کند. غذا پس از ترکیب با شیره معده در قسمت اول روده کوچک به نام دوازدهه تخلیه می‌شود. این یک روند طبیعی از عملکرد معده است که در طول روز بارها و بارها اتفاق می‌افتد.

رزرو نوبت دکتر حامد قدسی

اما سرطان معده چه زمانی رخ می‌دهد؟ سرطان معده یک نوع سرطان نسبتاً نادر است. علائم اولیه سرطان معده مبهم هستند و به راحتی با سایر بیماریهای کمتر جدی اشتباه گرفته می‌شود. سرطان معده با سرطان‌های دیگری که می‌توانند در شکم رخ دهند، مانند سرطان کولون یا رکتوم (روده بزرگ)، کبد، پانکراس یا روده کوچک متفاوت است.

هر کدام از این سرطان‌ها می‌توانند علائم، روش‌های پیشگیری و درمانی متفاوتی داشته باشند.

رشد سرطان معده به تدریج اتفاق می‌افتد. قبل از ایجاد آن، تغییرات پیش سرطانی اغلب در پوشش داخلی (مخاط) معده رخ می‌دهند. این تغییرات اولیه به ندرت باعث ایجاد علائم می‌شوند، بنابراین اغلب شناسایی نمی شوند. سرطان‌هایی که از بخش‌های مختلف معده شروع می‌شوند، می‌توانند علائم مختلفی ایجاد کنند و پیامدهای متفاوتی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: معده درد چیست؟ علت، علائم و درمان فوری معده درد

محل سرطان نیز می‌تواند گزینه های درمانی را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، سرطان هایی که از محل اتصال GE (نقطه اتصال معده به مری )شروع می‌شوند یا در آن رشد می‌کنند، معمولاً مانند سرطان های مری مرحله بندی و درمان می‌شوند. بنابراین شناسایی دقیق علائم سرطان معده به درمان زود هنگام و به موقع بسیار کمک خواهد کرد.

علائم سرطان معده چیست؟ بهترین روش‌های پیشگیری و درمان چه هستند؟ با ادامه مقاله زیر همراه باشید تا به اطلاعات مفید و سودمندی در این زمینه دست پیدا کنید.

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌ توانید برای پذیرش شنبه‌ ها و دوشنبه‌ ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌ توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

• شماره مطب : ۰۲۱۸۸۶۶۳۲۸۴
  •  شماره برای رزرو نوبت : ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸
  • مشاوره آنلاین: ۰۹۱۹۵۵۰۴۲۵۱

علائم سرطان معده چیست؟

سرطان زمانی شروع می‌شود که سلول‌های بدن شروع به رشد خارج از کنترل کنند. تقریباً سلول‌های هر قسمت از بدن می‌توانند به سرطان تبدیل شوند و سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند. توسعه سلولهای سرطانی می‌تواند به بافت‌های طبیعی بدن منتقل شده و آنها را نیز درگیر کند. اما علائم سرطان معده چیست؟ آگاهی از این علائم باعث می‌شود تا شما سریعتر راه های تشخیص و درمان را پیدا کنید. در زیر به برخی از مهمترین علائم این بیماری اشاره شده است:

• سوء هاضمه مداوم و سوزش سر دل که مرتب اتفاق می‌افتند
  • فرد بعد از خوردن غذا احساس سیری یا نفخ شدید می‌کند
  • درد معده و شکم که به مرور شدت آنها بیشتر می‌شود
  • کاهش وزنی که بدون رژیم یا برنامه لاغری اتفاق می‌افتد
  • فرد بعد از خوردن وعده‌های غذایی دچار تهوع و استفراغ می‌شود. اگر به تازگی عملی مانند جراحی چاقی انجام داده اید، تهوع و استفراغ بعد از خوردن غذا طبیعی است که به مرور با بهبودی شما از بین خواهد رفت. در غیر این صورت و شدت یافتن این علائم باید به پزشک مراجعه کنید
  • احساس خستگی و بی حالی که در طول روز که مانع انجام درست کارهای روزمره می‌شود
  • مدفوع به رنگ سیاه تیره تغییر پیدا می‌کند
  • درد در قفسه سینه در طول روز ممکن است بارها تجربه شود
  • فرد هنگام خوردن و بلعیدن غذا دچار مشکل می‌شود. به این حالت در اصطلاح دیسفاژی می‌گویند
  • آروغ مکرر یا گیر افتادن باد معده نیز از علائم سرطان معده هستند
  • با وجود گذشت ساعات طولانی فرد اشتهای برای خوردن غذا ندارد
  • وجود خون در مدفوع از دیگر علائم است که در سرطان های پیشرفته بسیار مشاهده می‌شود

از آنجایی که علائم اولیه سرطان معده مشابه علائم بسیاری از بیماری‌های دیگر است، سرطان اغلب تا زمان تشخیص سریع پیشرفت می‌کند. اگر سرطان به سایر قسمت های بدن انتقال پیدا کند به آن سرطان معده متاستاتیک گفته می‌شود. در این صورت علائم سرطان معده بنا به نوع محلی که آلوده شده به شرح زیر خواهند بود:

• گاهی سرطان فقط غدد لنفاوی را در بر بگیرد. در این صورت توده هایی زیر پوست احساس خواهند شد.
  • اگر سرطان به کبد برسد، زردی پوست و سفیدی چشم مشاهده می‌شود.
  • گسترش سرطان در داخل شکم باعث تورم شکم به دلیل مایعات انباشته شده می‌شود.

بنابراین مهم است که هر گونه علائم سرطان معده را در اسرع وقت توسط پزشک خود بررسی کنید.

روشهای پیشگیری از سرطان معده

قبل از اینکه علائم سرطان معده ظاهر شوند بهتر است روش‌های پیشگیری از این بیماری را بدانید تا بهتر بتوانید از خود در برابر سرطان معده محافظت نمایید. در زیر به مهمترین روش‌های پیشگیری از سرطان معده اشاره شده است:

از نوشیدنی‌های حاوی الکل دوری کنید.

مصرف سیگار تنباکو و سایر مواد مخدر و روانگردان‌ها را برای همیشه کنار بگذارید.

مصرف غذاهای دودی، ترش را کمتر کنید.

از خوردن زیاد گوشت و ماهی شور پرهیز کنید .

میوه‌ها و سبزیجات تازه زیاد مصرف کنید.

غلات کامل مانند نان،، ماکارونی و برنج را در لیست برنامه غذایی خود قرار دهید.

از خوردن غذاهای فست فودی و فرآوری شده اجتناب کنید.

وزن سالم خود را حفظ نمایید. افرادی که اضافه وزن دارند ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده باشند. اگر مطمئن نیستید که وزن شما در محدوده مناسبی است یا خیر، از پزشک خود بپرسید. در صورت اضافه وزن بالا میتوانید از طریق اسلیو معده یا بای پس معده وزن خود را کنترل کنید.

تمرینات ورزشی را فراموش نکنید. ورزش یک عادت روزمره است که نتایج فوق العاده برای درمان بیماریها و حفظ سلامتی شما دارد. تناسب اندام و فعال بودن می‌تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان معده و سایر مشکلات سلامتی را کاهش دهد.

اگر هر کدام از اعضای خانواده شما علائم سرطان معده دارد یا به آن مبتلا شده بهتر است آزمایشات ژنتیک و سایر غربالگری های تجویز شده توسط پزشک را انجام دهید. این می‌تواند به شما بگوید که آیا حامل ژن خاصی از جمله ژن CDH1 و سندرم لینچ در این رابطه هستید یا خیر.

آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، می‌توانند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان معده را کاهش دهند. با این حال، مصرف زیاد آنها می‌تواند باعث خونریزی گوارشی شود. بسیاری از پزشکان آسپرین یا NSAID‌ها را به عنوان یک راه کمکی برای پیشگیری از سرطان در افراد مبتلا به آرتروز می‌دانند، اما مصرف این داروها به تنهایی برای کاهش خطر سرطان توصیه نمی‌شود، بنابراین از مصرف خودسرانه این داروها اجتناب کنید.

چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند؟

اگرچه امروزه سرطان معده مانند گذشته رایج نیست اما عوامل مختلفی هستند که می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند. به عنوان مثال:

• سن: در افراد بالای ۵۰ سال احتمال ابتلا به سرطان معده بیشتر است. اغلب افراد در دهه 60، 70 یا 80 سالگی تحت تاثیر علائم سرطان معده قرار میگیرند.
  • جنسیت: مردان دو برابر زنان در معرض ابتلا به سرطان معده هستند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند هورمون استروژن در زنان به محافظت از معده در برابر التهاب که عامل ایجاد سرطان است، کمک می‌کند.
  • قومیت و نژاد: آسیایی‌ها، ساکنان جزایر اقیانوس آرام، اسپانیایی تبارها و آفریقایی-آمریکایی‌ها همگی بیشتر از سفیدپوستان به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند.
  • عفونت: هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که اغلب معده را آلوده می‌کند. در حالی که بسیاری از افراد هرگز علائمی ندارند، برخی دیگر دچار زخم و التهاب مزمنی به نام گاستریت می‌شوند . اگر به هلیکوباکتر پیلوری مبتلا شده اید، احتمال ابتلا به سرطان معده در شما بیشتر است.
  • پولیپ معده: این ضایعات روی پوشش معده اغلب بی ضرر هستند، اما نوع خاصی از پولیپ به نام آدنوم می‌تواند به سرطان تبدیل شود.
  • مشکلات معده همراه با کم خونی: این باعث می‌شود تا معده در جذب ویتامین B12 کافی برای سالم ماندن دچار مشکل شود. در این صورت معده نمی‌تواند اسید کافی برای هضم غذا بسازد و فرد دچار بیماری به نام آکلر هیدری خواهید شد. افرادی که این بیماری را دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان معده خواهند داشت.

درمان سرطان معده

پس از مشاهده علائم سرطان معده پزشک برای اطمینان از نوع سرطان، آزمایشات خون، سونوگرافی و سایر تست‌های تصویر برداری را انجام می‌دهد. پس از اطمینان از نوع و محل سرطان درمان بر اساس میزان پیشرفت بیماری آغاز می‌شود. درمان های که برای سرطان مرسوم هستند شامل موارد زیر می‌باشند:

عمل جراحی

هدف از جراحی از بین بردن تمام سلول‌های سرطانی است که معده را درگیر کرده‌اند. اگر سرطان در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود، میتوان با جراحی توسط جراح چاقی یا پزشک متخصص سلول های سرطانی را از پوشش داخلی معده جدا کرد. گاهی لازم است که بخشی از معده یا کل آن برداشته شود.

برداشتن بخشی از معده را گاسترکتومی ساب توتال و برداشتن کل معده با گاسترکتومی کامل می‌گویند. برداشتن بخشی از معده می‌تواند مانند جراحی لاغری توسط متخصص لاپاراسکوپی انجام شود. برداشتن غدد لنفاوی نیز راه دیگری برای کنترل سرطان معده می‌باشد. اما اگر سرطان معده به بخش زیادی از غدد لنفاوی گسترش یافته باشد باید از درمان های تکمیلی دیگر استفاده کرد.

شیمی درمانی

در این روش از یک درمان دارویی که شامل مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. شیمی درمانی به دو شکل زیر انجام می‌شود:

• شیمی درمانی سیستمیک: رایج ترین نوع شیمی درمانی است که با حرکت دارو در کل بدن سلول‌های سرطانی از بین می‌روند.
  • شیمی درمانی درون صفاقی: در این روش داروها مدتی در داخل شکم و حفره صفاقی نگه داشته می‌شوند. از آنجا که این داروها از سایر بخش‌های بدن عبور نمی‌کنند، میتوان دوزهای بالاتری برای بیمار تجویز کرد.

پرتو درمانی

در این شیوه از پرتوهای پرقدرت مانند اشعه ایکس، پروتون یا منابع دیگر برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. پرتو درمانی می‌تواند به تسکین علائم سرطان معده کمک نماید.

ایمونوتراپی

یک روش درمانی با داروست که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا با سلول‌های سرطانی مقابله نماید.

درمان هدفمند

این روش درمانی برای سرطان پیشرفته معده است که در آن از داروهای خاصی استفاده می‌شود تا به مواد شیمیایی درون سلول‌های سرطانی حمله کنند. این روش اغلب با شیمی درمانی سیستمیک همراه است.

کلام آخر

اگر به علائم سرطان معده مشکوک هستید باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید. در مراحل اولیه ممکن است لازم باشد تا بخشی از معده شما برداشته شود. برای این منظور می‌توانید به بهترین جراح چاقی در تهران یعنی حامد قدسی مراجعه نمایید تا یک عمل کم خطر و بدون عارضه را تجربه کنید. ایشان جراح متخصص در زمینه لاپاراسکوپی پیشرفته هستند. کسب مدارک معتبر علمی از دانشگاهی داخلی و خارجی همچون دانشگاه استراسبورگ فرانسه نشان از مهارت و تجربه بالای این پزشک دارد. جهت مشاوره و نوبت دهی می‌توانید از طریق راه های ارتباطی در سایت اقدام نمایید.