عمل جراحی مینی بای پس معده | معایب و عوارض

خانه | بای پس | عمل جراحی مینی بای پس معده | معایب و عوارض
عمل جراحی مینی بای پس معده

در این مقاله به صورت کاملاً علمی و دقیق عمل جراحی مینی بای پس معده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. به خواندن ادامه دهید تا هر آنچه که لازم است را در این باره بیاموزید.

چاقی یکی از مشکلات بهداشتی و سلامتی بسیار مهم است که عوامل بسیاری در ابتلا به آن اثرگذار هستند. تحرک کم، رژیم غذایی ناسالم و عوامل ژنتیکی همگی می‌توانند در نهایت منجر به اضافه وزن شوند.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی tel://09109254936

همیشه رژیم غذایی و ورزش نمی‌تواند نتایج دلخواه برای کاهش وزن را به همراه داشته باشد، به همین دلیل از طریق جراحی‌های متابولیک از جمله عمل جراحی مینی بای پس معده تلاش می‌شود تا کاهش وزن سرعت بیشتری پیدا کند.

دکتر حامد قدسی به عنوان یکی از جراحان چاقی شناخته شده در ایران در مورد این تکنیک از جراحی چاقی با شما صحبت خواهند کرد.مینی بای پس معده زیر شاخه‌ای از جراحی بای پس معده سنتی محسوب می‌شود .

که اهداف بای پس را در مورد تغییر سیستم گوارشی و کاهش وزن دنبال می‌کند، اما این جراحی چه تفاوتی با بای پس کلاسیک دارد؟ روش انجام جراحی مینی بای پس چگونه است؟ این روش جراحی چه مزایا و عوارضی به همراه دارد؟

اگر تصمیم خود را برای داشتن یک اندام زیبا متناسب گرفته‌اید و در مسیر جستجو برای کاهش وزن از طریق جراحی‌ های متابولیک این سوالات ذهن شما را به خود درگیر کرده است، نگران نباشید ما اینجا هستیم تا هر آنچه که باید در مورد انواع جراحی‌ های کاهش وزن  بدانید را برای شما بیان کنیم.

  • عمل مینی بای پس معده چیست و چگونه انجام میشود؟
  • فرایند عمل مینی بای پس معده از ابتدا تا انتها
  • جراحی مینی بای پس معده برای چه افرادی توصیه میشود و برای چه کسانی منع شده است؟
  • مزایای عمل مینی بای پس معده
  • عوارض عمل مینی بای پس معده

عمل مینی بای پس معده چیست و چگونه انجام میشود؟  

عمل مینی بای پس از نظر تکنیک و اهداف جراحی بسیار شبیه روش بای پس کلاسیک است. این جراحی مانند سایر تکنیک‌ های جراحی لاغری با روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

در ابتدا چند برش کوچک در اطراف شکم ایجاد می‌شوند تا بتوان ابزارهای جراحی لاپاراسکوپی را وارد شکم کرده و جراحی را انجام داد. برای انجام مینی بای پس در ابتدا معده به دو قسمت تقسیم می‌شود.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند، کلیک کنید .

اما برخلاف جراحی اسلیو هیچ بخشی از معده از بدن خارج نمی‌شود. در واقع معده پس از تقسیم شدن منگنه می‌شود و بخشی از آن به اندازه یک آستین یا یک موز کوچک از طریق یک آناستوموز به روده کوچک متصل می‌شود.

این باعث خواهد شد تا غذا پس از ورود به قسمت کوچک معده بخش عمده‌ ای از روده کوچک را دور بزند . در این صورت فرد مدت زمان بیشتری احساس سیری خواهد داشت. پس از جراحی باز هم معده مانند گذشته می‌تواند آنزیم‌ های ضروری جهت هضم و جذب مواد غذایی را تولید نماید، پس جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

فرایند عمل مینی بای پس معده از ابتدا تا انتها

اگر تصمیم خود را برای انجام جراحی متابولیک گرفته‌اید و می‌خواهید از طریق مینی بای پس اهداف زیبایی خود را تحقق بخشید ممکن است بخواهید به طور خلاصه و مفید در مورد فرایند این عمل بیشتر بدانید. به همین دلیل در زیر همه آنچه که باید از ابتدا تا انتها در مورد این جراحی بدانید آورده شده است

آدرس :  تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸ ، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ ها و دوشنبه‌ ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت ۱۶ به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری  برای برنامه غذایی هفتگی برای لاغری شکم و پهلو می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب :  ۰۲۱۸۸۸۷۰۹۴
  •  شماره برای رزرو نوبت : ۰۹۱۰۹۲۵۴۹۳۶
  • مشاوره آنلاین: ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸

روند جراحی مینی بای پس 

در طول عمل، جراح یک کیسه کوچکتر از معده اصلی شما ایجاد می‌کند و دوباره آن را به روده شما متصل می‌کند. هیچ بریدگی بزرگی وجود ندارد، فقط برش‌ های آندوسکوپی کوچک وجود دارند.

اگر تصمیم خود را برای انجام جراحی متابولیک گرفته‌ اید و می‌خواهید از طریق مینی بای پس اهداف زیبایی خود را تحقق بخشید ممکن است بخواهید به طور خلاصه و مفید در مورد فرایند این عمل بیشتر بدانید. به همین دلیل در زیر همه آنچه که باید از ابتدا تا انتها در مورد این جراحی بدانید آورده شده است :

روند جراحی مینی بای پس

  • قبل مینی بای پس

قبل از جراحی توسط تیم پزشکی متشکل از جراح چاقی، متخصص تغذیه و متخصص بیهوشی ویزیت خواهید شد. ممکن است به چندین جلسه مشاوره نیاز داشته باشید.

از شما خواسته می‌شود تا آزمایشات قبل عمل از جمله تست خون را انجام دهید همچنین اگر مشکل سلامتی خاصی داشته باشید ممکن است آزمایشات دیگری از جمله اکو قلب، تست ریه و غیره نیز درخواست شوند.

قبل مینی بای پس

قبل از جراحی، شما باید رژیم غذایی بسیار کم کالری داشته باشید. رژیم غذایی باید با هدف کاهش 1.5 تا 2 کیلوگرم در هفته، حدود 2 تا 3 هفته قبل از عمل جراحی دنبال شود.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با لاغری سریع شکم، کلیک کنید .

  • بعد جراحی مینی بای پس

چند ساعت بعد عمل از شما خواسته می‌شود تا کمی راه بروید . به طور معمول اکثر بیماران یک تا دو روز بعد از جراحی می‌توانند از بیمارستان مرخص شوند اما گاهی لازم است حدود 3 تا 4 روز در بیمارستان بمانید.

بیماران می‌توانند 48 ساعت پس از جراحی دوش بگیرند اما به مدت دو هفته نمی‌توانند حمام کرده یا شنا کنند.پس از جراحی برای اطمینان از عمل و نبود عارضه جانبی خاصی تحت نظر قرار خواهید گرفت و دستور العمل‌ های مراقبتی شامل دستور العمل‌های غذایی به شما داده می‌شود.

 در دو هفته اول رژیم غذایی شما شامل مایعات شفاف بدون قند و گاز است بعد از چند هفته می‌توانید سوپ خود را غلیظ‌ تر کرده و غذاهای پوره شده را به لیست برنامه غذایی خود اضافه کنید.

بعد از گذشت یک ماه و زمانی که پزشک اجازه داد شما می‌توانید مانند گذشته غذا های روزانه خود را مطابق با میزان تعیین شده مصرف کنید. خوردن مکمل‌ ها برای افرادی که جراحی اسلیو معده، بای پس و مینی بای پس انجام می‌دهند تا آخر عمر الزامی است.

مهمترین این مکمل‌ ها مولتی ویتامین و کلسیم می‌باشد.برای معاینات منظم ممکن است از شما خواسته شود دو هفته یک بار یا سه ماه یک بار به پزشک مراجعه نمایید.

برای انجام این عمل شما نیاز به یک ماه مرخصی دارید و اگر شغل شما به فعالیت بدنی بیشتری نیاز دارد باید حداقل برای ۶ هفته مرخصی برنامه‌ریزی کنید. اکثر افراد ۴ روز پس از مینی بای پس می‌توانند رانندگی کنند به شرط آنکه مصرف داروهای مسکن را کنار گذاشته باشند.

جراحی مینی بای پس معده برای چه کسانی توصیه یا منع میشود ! 

مانند هر روش جراحی انجام مینی بای پس نیز به شرایط و آمادگی‌های نیاز دارد. افرادی می‌توانند برای این جراحی اقدام کنند که شرایط زیر را داشته باشند:

جراحی مینی بای پس معده برای چه افرادی توصیه میشود و برای چه کسانی منع شده است؟

  • افرادی که BMI یا شاخص توده بدنی بالاتر از 40 داشته باشند. البته افرادی که شاخص توده بدنی کمتر از ۳۵ داشته باشند و از مشکلات متعدد مرتبط با چاقی رنج ببرند نیز می‌توانند برای انجام این عمل اقدام کنند.
  • افراد در هر سنی که چاقی تهدید کننده سلامتی و جان آنها باشد، می‌توانند برای مینی بای پس اقدام کنند. در واقع هیچ محدودیت سنی در این زمینه وجود ندارد. با این حال انجام این عمل در سنین بالای ۶۵ سال خطرناک است به ویژه اگر فرد شرایط سلامتی خاصی داشته باشد.
  • افرادی که متعهد به تغییر سبک زندگی هستند و تغذیه سالم و تمرینات ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهند
  • افرادی که الکل، سیگار یا دخانیات مصرف نمی‌کنند
  • افرادی که در طی فرآیند ارزیابی جراحی وزن کم کرده اند

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با هزینه عمل اسلیو معده، کلیک کنید .

عمل مینی بای پس به افراد زیر توصیه نمی‌شود

  • افرادی که چند عمل جراحی شکم برای درمان مشکلات سلامتی داشته اند
  • افرادی که از مشکلات سلامت روان مانند اختلال پرخوری، اضطراب، افسردگی شدید، اسکیزوفرنی و… رنج می‌برند. پس از درمان این اختلالات می‌توان برای جراحی اقدام کرد کارشناسان تیم جراحی تمام شرایط سلامتی افراد را مورد عرضه به بررسی قرار داده و بهترین تصمیم را بر اساس این شرایط خواهند گرفت.

عمل مینی بای پس به افراد زیر توصیه نمی‌شود

  • افرادی که برای بهبود وضعیت سلامتی خود ممکن است چند دارو به صورت همزمان مصرف کنند نیز مجاز به انجام جراحی نمی‌باشند مگر در مواردی که پزشک تشخیص دهد قطع یا جایگزینی دارو بدون مشکل است. از آنجایی که مینی بای پس معده یک روش سوء جذب است می‌تواند اثربخشی برخی داروها را در روده کاهش دهد.

مزایای عمل مینی بای پس معده

در زیر برخی از مهمترین مزایای این تکنیک جراحی لاغری اشاره شده است:

مزایای عمل مینی بای پس معده

  • کاهش وزن سریع با ماندگاری طولانی مدت مهمترین مزیت انجام جراحی مینی بای پس است.
  • این تکنیک نسبت به سایر روش‌های جراحی کاهش وزن کمتر تهاجمی بوده و بیمار دوره نقاهت کمتری را خواهد داشت
  • به دلیل نوع عمل بیمار مدت زمان کمتری را در اتاق عمل خواهد بود
  • با استفاده از این جراحی علاوه بر کاهش وزن می‌توان بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع دو، فشار خون، کلسترول و بیماری قلب عروقی را کنترل کرد
  • هزینه انجام این عمل نسبت به بای پس معده کمتر است
  • بیمار عوارض کمتری را بعد از جراحی تجربه خواهد نمود

عوارض عمل مینی بای پس معده

مانند هر روش جراحی عمل مینی بای پس می‌تواند با عوارضی همراه باشد. برخی از این عوارض نسبتا شایع هستند و برخی دیگر به ندرت اتفاق می‌افتند:

عوارض جانبی کمتر شایع مینی بای پس

  • رفلاکس اسید
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اتساع یا گشاد شدن مری
  • عفونت
  • انسداد معده
  • سندرم دامپینگ

عوارض جانبی کمتر شایع مینی بای پس

  • لخته شدن خون
  • نشت معده همراه با علائمی مانند ضربان قلب سریع، تنگی نفس، تب و سرگیجه
  • سوتغذیه
  • فتق

برخی از عوارض مانند تهوع و استفراغ موقت بوده و پس از چند هفته یا چند ماه از بین خواهند رفت، اما عوارض جدی‌ تر مانند نشت معده ممکن است نیاز به درمان‌ های سریع و جراحی مجدد داشته باشند.

سخن پایانی 

مینی بای پس یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های جراحی متابولیک است که با محدود کردن مواد غذایی و سوء جذب می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک نماید. در این نوع جراحی پزشک معده را به دو قسمت تقسیم می‌کند و بر خلاف اسلیو هیچ بخشی از معده از بدن خارج نخواهد شد.

قسمتی از معده که پس از برش و منگنه به شکل یک موز کوچک درآمده به قسمت میانی روده کوچک متصل می‌شود تا غذا قسمت بیشتری از روده را دور زده و جذب کمتر اتفاق بیفتد برای انجام این عمل شما قبل از هر چیز باید به جراح چاقی مراجعه کرده، آزمایشات لازم را انجام داده و مراقبت‌ های اصولی بعد عمل را به دقت رعایت نمایید.

انجام این جراحی نسبت به بای پس کم تهاجمی‌ تر بوده زیرا برخلاف جراحی بای پس به دو آناستوموز در محل اتصال روده نیاز نخواهد بود. این جراحی می‌تواند با عوارض همچون تهوع و استفراغ، عفونت، انسداد معده و… همراه باشد اما در مقابل کاهش وزن پایدار و سریع و دوره نقاهت کمتر مهمترین مزایای این روش جراحی لاغری است.

البته به شرط آنکه برای عمل به بهترین جراح اسلیو معده مراجعه نمایید. دکتر حامد قدسی عضو انجمن بین‌ المللی جراحان چاقی هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه‌های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند اجرای انواع تکنیک‌ های جراحی لاغری به شکل ماهرانه و کاملا موفقیت آمیز باعث شده تا بیماران از نتایج عمل رضایت کامل داشته باشند.

سوالات پرتکرار

1 – آیا بعد از عمل مینی بای پس معده باید مکمل مصرف کنم؟

بعد از انجام این جراحی شما باید تا آخر عمر از مکمل‌های مانند کلسیم، مولتی ویتامین و… استفاده کنید.

2 – آیا بعد از عمل مینی بای پس احتمال دارد که دوباره دچار اضافه وزن شوم؟

اگر جراحی به شکل کامل و موفقیت آمیزی انجام نشده باشد و شما مراقبت‌ های غذایی را بعد از عمل نادیده گرفته باشید احتمال وزن گیری مجدد وجود خواهد داشت.

3 – آیا با وجود چند جراحی شکم می‌توانم برای عمل مینی بای پس اقدام کنم؟

خیر افرادی که چند بار جراحی شکم انجام داده‌اند کاندیدای خوبی برای عمل مینی بای پس نخواهند بود. بهتر است صبر کنید تا برش‌ها و زخم‌های جراحی قبلی بهبود یافته و پزشک اجازه جراحی مجدد بدهد.

4 – آیا در صورت بروز عوارض بعد از عمل مینی بای پس معده نیاز به جراحی مجدد خواهد بود؟

در اکثر موارد عوارض کوتاه مدت و موقت بوده و پس از گذشت چند هفته از بین خواهند رفت اما در صورت بروز عوارض نادر مانند نشت معده ممکن است جراحی مجدد برای پیدا کردن علت و درمان عارضه انجام شود.

5 – برای انجام عمل مینی بای پس معده شاخص توده بدنی چقدر باید باشد؟

انجام این عمل به افرادی توصیه می‌شود که شاخص توده بدنی بالای ۴۰ دارند. با این وجود اگر شاخص توده بدنی شما کمتر از این مقدار است و از مشکلات متعدد سلامتی مرتبط با چاقی رنج می‌برید می‌توانید برای انجام مینی بای پس اقدام کنید.

منابع :

 

https: //www.ramsayhealth.co.uk/blog/weight-loss-surgery/what-is-a-mini-gastric-bypass

https: //www.ibihealthcare.com/bariatric/the-mini-gastric-bypass-what-are-the-pros-and-cons

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *