رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

خانه | اسلیو | رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده
رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

جراحی کاهش وزن یکی از تکنیک‌های کم تهاجمی برای درمان چاقی و اضافه وزن است، البته زمانی نتایج می‌توانند کاهش وزن موثر به همراه داشته باشند که مراقبت‌ها از جمله رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده با دقت دنبال شوند. در این مقاله شما می‌توانید از مشاوره و راهنمایی‌های اصولی دکتر حامد قدسی برای انتخاب بهترین رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده برای کاهش وزن برخوردار شوید.

همانطور که می‌دانید در عمل اسلیو بخش عمده‌ای از معده برداشته می‌شود تا فرد با کاهش مواد غذایی و کالری بتواند وزن کم کند، اما علاوه بر محدودیت در دریافت مقدار مواد غذایی شما باید رژیم محدود کننده به خصوص در ماه‌های ابتدایی بعد از جراحی داشته باشید. در واقع شما باید رژیم غذایی محدود کننده داشته باشید.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی tel://09109254936

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده شما با مایعات شفاف شروع شده و به تدریج می‌توانید غذاهای پوره شده، نرم و جامد را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده زیر نظر جراح چاقی و متخصصان تغذیه نوشته می‌شود و بر اساس شرایط پزشک افراد کمی متفاوت خواهد بود. با این وجود دستورالعمل کلی تقریباً برای همه افراد به یک شکل است.

مطالعه بیشتر: آیا بعد از عمل اسلیو می توان باردار شد، باید ها و نبایدهای عمل اسلیو و بارداری

ما در این مقاله همه آنچه که شما باید در مورد رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده بدانید را آورده‌ایم. پس اگر به دنبال یک برنامه غذایی امن و مطمئن بعد از جراحی کاهش وزن هستید تا انتها با ما بمانید.

 

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب: 02188870946 – 02188870945
  • شماره برای رزرو نوبت: 09109254936
  • مشاوره آنلاین: 09931466388

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

برای داشتن کاهش وزن بیشتر و حفظ آن، بیماران باید به رژیم غذایی خود توجه دقیق داشته باشند. رژیم غذایی بعد از اسلیو معده و عمل بای پس معده هفته به هفته به صورت زیر است:

هفته اول و دوم بعد اسلیو

هفته اول پس از جراحی اسلیو معده فقط باید مایعات شفاف و زلال مصرف کنید. وعده‌های غذایی شما باید شامل سوپ‌های بسیار رقیق باشد.  نکته کلیدی این است که در طول روز جرعه‌های کوچک مایعات بنوشید و به خوبی هیدراته بمانید.

هفته اول و دوم در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

یک بطری آب با خود داشته باشید تا اطمینان حاصل شود که روزانه 1.5 تا 2 لیتری آب می‌نوشید. پودر پروتئین را به آب، آبمیوه، سوپ‌ها و شیک‌های خود اضافه کنید تا مواد مغذی مورد نیاز خود را به خوبی دریافت کنید. مصرف نوشیدنی‌های گازدار و الکلی می‌توانند عوارضی ایجاد کنند باید از مصرف آنها اجتناب شود.

هفته سوم و چهارم بعد اسلیو

در این مرحله جراحی بعد از اسلیو معده تنوع گسترده تری از غذاهای بافت دار خواهید داشت. البته همه غذاهای شما باید بدون توده باشند و در مخلوط کن ریخته شوند تا یکنواختی آن به شکل غذای کودک شود. شما می‌توانید انواع سوپ‌های غلیظ‌، تخم مرغ‌های همزده و خورش‌های مخلوط را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

  در این بازه زمانی می‌توانید از انواع پوره میوه مانند پوره موز، هلو، پوره سبزیجات مانند اسفناج، هویج، کدو حلوایی، ماست بدون چربی و…  استفاده کنید. نصف یا 1 فنجان در هر وعده غذایی را هدف قرار دهید و در مقابل میل به خوردن بیشتر مقاومت کنید. به انتخاب گزینه‌های بدون قند ادامه دهید و آب کافی مصرف کنید.

هفته پنجم تا ششم بعد اسلیو

هفته پنجم تا ششم در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

همانطور که معده شما رو به بهبودی می‌رود، می‌توانید غذاهای نرم یا قابل له شدن را تحمل کنید. غذاهایی مانند ماهی بخارپز نرم، گوشت چرخ کرده، پوره سیب‌زمینی، کدو تنبل نرم، لوبیا له شده و میوه‌های نرم را می‌توانید در طی این هفته‌ها مصرف کنید. فقط غذاهای جدید را به تدریج اضافه کنید.

مطالعه بیشتر: جهت مطالعه کم کاری تیروئید و عمل اسلیو معده، کلیک کنید.

هفته‌های هفتم تا هشتم بعد اسلیو 

در این مرحله رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده شما می‌توانید غذاهایی با بافت معمولی و جامد داشته باشید. فراموش نکنید که همه افراد روند بهبودی یکسانی ندارند بنابراین برای مصرف غذاهای معمولی و روزانه عجله نداشته باشید به تدریج بافت غذای مختلف را امتحان کنید تا مطمئن شوید که معده دچار ناراحتی یا مشکل نخواهد شد.

اگر هر غذایی را که انتخاب می‌کنید باعث مشکلات گوارشی شما می‌شود مصرف آن را متوقف کرد و یک هفته بعد دوباره آن را امتحان کنید. در ابتدا از مصرف نان تازه و گوشت کباب شده خودداری کنید. با خوردن وعده‌های غذایی منظم با پروتئین بالا، مهارت‌های جدید خود را در زمینه تغذیه سالم عملی کنید، همیشه ابتدا پروتئین بخورید، از میان‌وعده خودداری کنید و از غذاهایی که قند و چربی بالایی دارند اجتناب کنید.

تکنیک صحیح غذا خوردن بعد از عمل اسلیو

بعد جراحی تناسب اندام نحوه غذا خوردن به اندازه آنچه می‌خورید مهم است و ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید. نکات زیر رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده جهت خوردن صحیح و اصولی می‌باشد:

1- غذا را خوب بجوید. هر لقمه باید به طور کامل جویده شود. 15-20 بار هر لقمه را بجوید

2- از خوردن و آشامیدن همزمان خودداری کنید.

3- با هوشیاری و بدون حواس پرتی پشت میز غذا بنشینید.

4- فاصله بین بلعیدن هر لقمه با لقمه بعدی باید حداقل 30 ثانیه باشد. قبل از لقمه بعدی، بهتر است چاقو و چنگال خود را پایین بگذارید. انجام این کار به شما کمک میکند، بهتر بتواننید فاصله بین لقمه‌ها رار رعایت کنید.

5- 20 تا 40 دقیقه برای صرف یک وعده غذایی زمان بگذارید.

6- لقمه‌های کوچک بردارید و قبل از سیر شدن دست از غذا بکشید.

7- برای جلوگیری از عوارض تغذیه‌ای روزانه مکمل و مولتی ویتامین توصیه شده مصرف کنید.

8- استفراغ، برگشت و درد ممکن است نشانه‌ای از این باشد که شما خیلی سریع یا بیش از حد غذا می‌خورید. از این کار اجتناب کنید.

9- خستگی ضعف و کاهش ایمنی می‌تواند نشانه‌ای از مصرف ناکافی پروتئین باشد. مصرف زیاد پروتئین برای کاهش وزن، رشد عضلات و بهبود جراحی ضروری است. همیشه ابتدا پروتئین بخورید.

از خوردن چه موادی در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده باید اجتناب نمود؟  

در کنار رعایت نکات اصولی رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده باید از خوردن غذاهای زیر اجتناب نمود:

غذاهای چرب و پرکالری

مصرف این غذا برای افرادی که جراحی لاغری انجام داده‌اند می‌تواند عوارضی همچون سندروم به دامپینگ به همراه داشته باشد.سندروم دامپینگ زمانی اتفاق می‌افتد که غذا از معده به روده کوچک ریخته می‌شود. در این صورت فرد ممکن است حالت تهوع، استفراغ و سردرد داشته باشد.

بنابراین از خوردن غذاهایی همچون شیر پرچرب، سوسیس و هر چیزی که در کره یا روغن سرخ شده خودداری نمایید.

نوشیدنی‌های حاوی الکل

این نوشیدنی‌ها ارزش غذایی کم و کالری بالا دارند و می‌توانند با اشغال کردن حجم زیادی از معده مانع جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شوند.

کربوهیدرات با نشاسته بالا

 غذاهایی مانند نان، ماکارونی و پاستا نیز در لیست غذاهای ممنوع پس از عمل اسلیو معده قرار دارند. این غذاهای چسبناک میتوانند دهانه معده را مسدود کرده و باعث تهوع و استفراغ شوند.

سبزیجات با فیبر بالا

سبزیجات با فیبر بالا در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

سبزیجات دیر هضم مانند ذرت، کلم بروکلی، مارچوبه، کرفس، نخود فرنگی و هویج می‌توانند مشکلات گوارشی ایجاد نمایند بنابراین رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده از خوردن آنها باید خودداری شود.

غذاهای تند و ادویه‌دار

مصرف این غذاها می‌تواند باعث التهاب معده و روده شده و مشکلات گوارشی متعددی به همراه داشته باشد به همین دلیل توصیه می‌شود از خوردن این مواد غذایی اجتناب کنید.

مطالعه بیشتر: جهت آگاهی از لیست غذاهای رژیمی بدون نان و برنج جهت مقابله با چاقی زیاد کلیک کنید.

کلام پایانی

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده برای دستیابی به نتایج عالی و رضایت بخش و کاهش عوارض جانبی بعد از عمل بسیار مهم است شما باید رژیم غذایی را هفته به هفته مطابق با دستورالعمل پزشک رعایت نمایید. در هفته‌های ابتدایی شما فقط مجاز به مصرف خوردن مایعات شفاف هستید به تدریج می‌توانید غذاهای پوره شدن و نرم را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

بعد از هفته هشتم شما می‌توانید غذاهای جامد را مانند گذشته داشته باشید البته در خوردن و مصرف بعضی غذاها باید احتیاط نمود. به عنوان مثال شما مجاز به خوردن غذاهای چرب، پر کربوهیدرات، غذاهای ادویه‌دار، سبزیجات دیر هضم و نوشیدنی‌های الکلی نخواهید بود.

علاوه بر این شما باید نکات صحیح غذا خوردن را نیز یاد بگیرید. اگر به دنبال یک عالی و موفقیت آمیز با حداقل عوارض جانبی هستید پیشنهاد می‌شود به متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی مراجعه نمایید دکتر حامد قدسی عضو انجمن بین‌المللی جراحان چاقی هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند.

سوالات متداول رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده 

1- اگر احساس خوبی داشته باشم، میتوانم مراحل رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو را سریعتر رد کنم؟

مهم است که به برنامه غذایی تیم پزشکی خود پایبند باشید، حتی اگر احساس می‌کنید به اندازه کافی خوب هستید. فراموش نکنید که هرگونه سهل انگاری می‌تواند عوارض خطرناکی جدی برای شما به همراه داشته و روند بهبودی را به خطر بیندازد.

2- از مصرف چه موادی در رژیم غذای بعد از عمل استیو معده باید خودداری نمود؟

مواد غذایی چرب، پرکالری، سبزیجات دیر هضم، نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای ادویه دار و تند از ممنوعات رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو هستند.

3- آیا رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده برای همه افراد یکی است؟  

رژیم غذایی بسته به شرایط جسمی و پزشکی از فرد به فرد دیگر متفاوت است.

4- بعد از گذشت چند هفته می‌توانم مواد غذایی جامد را به رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده اضافه کنم؟

 در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده بعد از گذشت ۷ تا ۸ هفته شما مجاز به مصرف مواد غذایی هستید البته این به این معنا نیست که می‌توانید همه غذاهای جامد را مانند گذشته مصرف کنید.

منابع

https://perthbariatricsurgery.com.au/blog/dr-andrew-kiyingis-ultimate-guide-to-a-gastric-sleeve-diet-after-surgery/

https://www.barilife.com/blog/foods-to-avoid-after-bariatric-surgery/

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *