خانه | جراحی ها | فتق چیست
فتق چیست

فتق چیست؟ تقریباً هر ساله بیش از ۳۵۰،۰۰۰-۵۰۰،۰۰۰ جراحی درمان یا ترمیم فتق شکمی در جهان انجام می‌شود. بسیاری از آن ‌ها با روش مرسوم جراحی، یعنی جراحی باز انجام می ‌شوند. با این حال به دلیل عوارضی که جراحی باز به همراه دارد، امروزه روش کم تهاجمی دیگری برای درمان این عارضه توصیه می ‌شود که لاپاراسکوپی نام دارد.

ترمیم فتق شکمی با لاپاراسکوپی روشی است که به رفع پارگی یا شکاف در دیواره شکم کمک می کند. در این روش از طریق برش‌ های کوچک، لاپاراسکوپ (لوله بلند و باریک دارای نور و دوربین) به داخل شکم وارد شده و با استفاده از  پچ (صفحه یا مش) دیواره شکم بازسازی می شود.

جراحی لاپاراسکوپی فتق شکمی تکنیکی مشابه با جراحی چاقی دارد و تقریبا به همان شکل لاپاراسکوپ وارد بدن می شود. اگر جراحی توسط بهترین جراح چاقی در تهران یا دیگر متخصصان ماهر انجام شود،  بیمار دوره نقاهت کوتاه تری را خواهد داشت، سریع ‌تر به زندگی معمول خود برمی ‌گردد و هم‌ چنین درد کمتری را تجربه  خواهد کرد.

اگر فتق شکمی دارید و به دنبال انتخاب بهترین روش درمانی هستید به شما خواندن مقاله زیر توصیه می شود. در اینجا هر آنچه که باید درباره درمان این مشکل با لاپاراسکوپی بدانید آورده شده است.

عمل فتق چیست

فتق چیست، فتق یا هرنی (Hernia) زمانی اتفاق می افتد که بافت چربی یا یکی از اعضای بدن به دیواره عضلانی و یا بافت هایی که با آن در ارتباط هستند، فشار می ‌آورد. بافت از یک مکان ضعیف در بافت هم ‌بند اطراف یا دیواره عضله هل داده شده و این موجب آسیب و پارگی آن می شود.

در اصطلاح به این شرایط فتق گفته می شود. این عارضه نه تنها به خودی خود بهبود نمی یابد، بلکه تمایل به بزرگ ‌تر شدن دارد. در موارد نادر، هرنی می‌تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود. به همین دلیل پزشکان اغلب جراحی را برای درمان این مشکل توصیه می‌کنند. اما همیشه نیاز به درمان فوری نیست.

این موضوع به اندازه و علائم ایجاد شده ناشی از پارگی بستگی دارد. اگر علائمی ندارد، ممکن است اصلاً نیازی به درمان نباشد. ترمیم هرنی به روش جراحی شامل هل دادن برآمدگی به داخل بدن است که باید با استفاده از مش انجام شود. مش باعث می‌ شود فتق در جای خود قرار بگیرد و دوباره بیرون نزند.

علائم فتق شکم چیست؟

فتق معمولاً به صورت برآمدگی در زیر پوست مشاهده می شود. گاهی اوقات، هیچ ناراحتی ایجاد نمی‌کند، اما در حالت کلی، علائم این عارضه به شکل های زیر ظاهر می شوند:

• هنگام بلند کردن اجسام سنگین، سرفه، فشار در هنگام دفع ادرار یا مدفوع، ایستادن یا نشستن طولانی مدت احساس درد کنید. درد در این مواقع مهم ترین علامت این بیماری شکمی است. این ناراحتی ممکن است شدید بوده و به صورت مزمن ادامه داشته باشد. گذشت زمان باعث افزایش شدت درد می شود.
  • هرگونه ناراحتی شدید، قرمزی، حالت تهوع یا استفراغ همراه با برآمدگی از علائم احتباس یا گرفتگی فتق است. این علائم جدی هستند، بنابراین باید فوری با پزشک یا جراح خود تماس بگیرید.

چه عواملی باعث فتق شکمی می ‌شوند؟

در اکثر موارد، زخم یا برش در ناحیه دیواره شکمی، باعث ضعیف شدن این نواحی می شود و در نتیجه فرد راحت تر در معرض ابتلا به پارگی جداره شکم و در نهایت فتق قرار می گیرد. برخی از دلایل در ادامه اشاره شده است:

1. فشار زیاد
  2. افزایش سن
  3. چاقی
  4. آسیب‌ دیدگی یا عفونت پس از جراحی

فتق‌ شکمی می‌توانند بلافاصله پس از جراحی رخ دهند یا ممکن است سال‌ ها بعد عمل بروز کنند.

هر کسی می تواند در هر سنی دچار این مشکل شود. افزایش سن یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در این بیماری است. برخی فعالیت ها مانند سرفه مداوم و یا مشکل در مدفوع یا ادرار کردن احتمال ایجاد فتق را بیشتر می کنند..

چه زمانی درمان فتق نیاز انجام می شود؟

زمانی که فتق سبب گیر افتادن قسمتی از بافت (مثلا روده) در دیواره شکم شود، احتباس اتفاق می افتد. در صورتی که احتباس درمان نشود، ممکن است منجر به خفقان شود. زمانی که خفقان اتفاق بیفتد، خون‌رسانی به بافت قطع می شود. طی خفقان معمولاً بافت می ‌میرد و اگر سریع برداشته نشوند، می تواند باعث آسیب دائمی شده و حتی تهدید کننده زندگی فرد باشد. در این صورت جراحی اورژانسی لازم است.

عمل فتق چیست و چگونه ازطریق لاپاراسکوپی انجام می شود؟

جراح چاقی یا هر پزشک متخصصی با استفاده از روش لاپاراسکوپی، فتق را ترمیم یا درمان می کند. همانطور که گفته شد، لاپاراسکوپ ابزاری نازک و شبیه تلسکوپ است که از طریق یک برش کوچک در ناف، وارد شکم می شود.

در واقع لاپاراسکوپ به یک دوربین فیلمبرداری کوچک، کوچکتر از یک سکه، متصل است که نمای داخلی بدن شما را روی صفحه مانیتور  اتاق عمل نمایش می دهد. این روش معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، بنابراین قبل از جراحی، بیمار یک ارزیابی از وضعیت عمومی سلامت، از جمله شرح حال، معاینه فیزیکی (و احتمالاً آزمایشات مختلف) و الکتروکاردیوگرام (EKG) خواهد داشت.

شکم با یک گاز بی ضرر (دی اکسید کربن) متورم می شود، که باعث ایجاد فضا می‌شود تا پزشک بتواند ساختارهای داخلی شکم را بهتر مشاهده کند. صفاق (لایه داخلی شکم) برش داده می‌شود تا ضعف دیواره شکم آشکار شود.

مطالعه بیشتر: جهت بررسی رایج ترین عمل جراحی فتق کلیک کنید.

سپس جراح مش را در داخل شکم قرار داده تا نقایص دیواره شکم را بپوشاند و بافت آن را تقویت کند. بعد از اتمام عمل، برش ‌های کوچک شکم با یک یا دو بخیه و یا با نوار جراحی بسته می‌شوند. پس از گذشت چند ماه، برشها به سختی قابل مشاهده هستند و کاملا ترمیم میشوند.

در عمل فتق مانند جراحی های دیگر که به روش لاپاراسکوپی انجام می شوند، از جمله اسلیو معده و بای پس بیمار، احساس درد نخواهد کرد. از مزایای جراحی این عارضه به روش لاپاراسکوپی می‌توان به ایجاد سه زخم کوچک به جای یک برش بزرگتر، درد کم‌ تر بعد از جراحی، بازگشت سریع‌ تر به کار و مدت زمان بهبودی کوتاه تر اشاره کرد.

چه اتفاقی می‌افتد اگر نتوان فتق شکمی را با روش لاپاراسکوپی درمان کرد؟

در تعداد کمی از بیماران روش لاپاراسکوپی قابل انجام نیست. عواملی که ممکن است احتمال انتخاب یا تبدیل جراحی لاپاراسکوپی به روش جراحی باز را افزایش دهند،  شامل چاقی، سابقه جراحی قبلی شکم، عدم توانایی در تجسم اعضای بدن یا مشکلات خونریزی در حین عمل می باشند.

تصمیم برای انجام روش باز تصمیمی است که توسط جراح شما قبل یا در حین عمل گرفته می ‌شود. وقتی جراح احساس کند که تبدیل روش لاپاراسکوپی به روشی باز ایمن ‌تر است، این کار را انجام می‌دهد. این یک قضاوت و تصمیم گیری صحیح برای جراحی است. این تصمیم جهت حفظ ایمنی بیمار گرفته می‌شود.

پس از جراحی فتق شکمی چه انتظاراتی باید داشت؟

انتظارات پس از جراحی فتق شکمی

بعد از جراحی فتق به بیماران توصیه می شود:

1. در خانه باشند و فعالیت سبک انجام دهند. جراح شما میزان فعالیت، از جمله چگونگی بلند کردن اشیا و سایر فعالیت های فیزیکی را برای شما شرح می دهد. توصیه‌های جراح خود را با دقت دنبال کنید.
  2. ناراحتی بعد از عمل معمولاً خفیف تا متوسط ​​است. غالباً بیماران به داروهای مسکن نیاز خواهند داشت.
  3. اگر تب، لرز یا استفراغ دارید، قادر به دفع ادرار نیستید یا از زخم های خود ترشحاتی دارید، باید سریعاً با جراح تماس بگیرید.
  4. اگر به مدت طولانی درد دارید و داروهای مسکن تاثیری ندارند، باید جراح خود را مطلع کنید.
  5. بیش‌تر بیماران می توانند در مدت زمان کوتاهی بعد از جراحی به فعالیت‌های عادی خود برگردند. این فعالیتها شامل دوش گرفتن، رانندگی، بالا رفتن از پله ها، کار و مقاربت جنسی است.
  6. گاهی اوقات در ناحیه ای که فتق وجود داشت یک توده یا تورم ایجاد می شود. غالباً این امر به دلیل جمع شدن مایعات در فضای قبلی فتق است. اغلب این موضوع با گذشت زمان خود به خود از بین می‌رود. در غیر این صورت، ممکن است جراح این مشکل را بهراحتی با استفاده از یک سوزن در مطب‌ برطرف کند.
  7. به طور معمول لازم است ۲-۳ هفته پس از عمل دوباره جراح خود را ببینید تا شرایط شما را بررسی کند.

جمع بندی

فتق شکمی یکی از مشکلات نسبتا رایج برای افرادی است که در گذشته عمل جراحی در ناحیه شکم داشته ‌اند یا دچار زخم در این ناحیه شده اند. نکته مهم این است که در صورت مشاهده علائم سریعا سراغ یک پزشک متخصص بروید تا در صورت لزوم جراحی شوید.

دکتر سید حامد قدسی یکی از جراحان معروف تهران هستند که در تکنیک لاپاراسکوپی مهارت بالایی دارند. ایشان مدرک لاپاراسکوپی پیشرفته خود را از یکی از بهترین دانشگاه‌ های فرانسه دریافت کرده ‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق واتس آپ و دایرکت اینستاگرام با ایشان در ارتباط باشید.

دانلود فایل پی دی اف فتق شکمی چیست؟

منبع:

webmd.com/digestive-disorders/understanding-hernia-basics