آیا کم خوابی باعث چاقی میشود؟

خانه | جراحی ها | آیا کم خوابی باعث چاقی میشود؟
آیا کم خوابی باعث چاقی میشود

در این مقاله راجع به اینکه آیا کم خوابی باعث چاقی میشود؟ به صورت کامل توضیح میدهیم و ارتباط دقیق بین کم خوابی و چاقی را بررسی میکنیم . برای داشتن وضعیت سلامتی مطلوب شما باید به خواب خود نیز توجه کنید.

داشتن خواب کافی نه تنها بر تمرکز و افزایش انرژی شما برای انجام فعالیت‌های روزانه تاثیر می‌گذارد، بلکه به حفظ وزن سالم نیز کمک خواهد کرد.

طبق شواهد و مطالعات انجام شده کم خوابی و چاقی با یکدیگر ارتباط دارند، اما آیا کم خوابی باعث چاقی می‌شود. دکتر حامد قدسی یکی از چهره‌ های شناخته شده در زمینه جراحی چاقی مانند عمل اسلیو معده در رابطه با اینکه آیا کم خوابی باعث لاغری میشود یا چاقی به شما پاسخ خواهند داد.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی

آیا شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که شب‌ها قبل از خواب باید حتماً گوشی موبایل خود را چک کنید. باز کردن برنامه‌های مختلف گوشی از جمله اینستاگرام، یوتوب و… می‌تواند ساعت‌ ها شما را سرگرم کند بدون آنکه متوجه شوید از زمان خوابتان گذشته است.

این در نهایت موجب به کم خوابی و پایین آمدن کیفیت خواب می‌شود. کارشناسان سلامت ۸ ساعت خواب شبانه را توصیه می‌کنند. خواب شبانه با کیفیت می‌تواند شما را از چاقی و اضافه وزن دور نگه دارد.

کودکان و بزرگسالانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند یا خواب مطلوب و با کیفیتی ندارند، بیشتر در معرض خطر چاقی هستند. عادات خواب صحیح باید از کودکی به فرد آموزش داده شوند تا در بزرگسالی از مشکلات مرتبط با آن مصون بمانند.

مطالعه بیشتر: برای اطلاع از دلایل حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده چیست و چگونه می توان با آن مقابله و  راه های جلوگیری چیست؟ کلیک کنید.

کم خوابی نه تنها می‌تواند بر اضافه وزن افراد تاثیر بگذارد بلکه سایر مشکلات سلامتی از جمله خستگی، انرژی کم، عدم تمرکز کافی روی فعالیت‌های تحصیلی و شغلی را نیز به همراه خواهد داشت.

کم خوابی خود می‌تواند استرس مضاعفی را برای فرد به همراه داشته باشد. همانطور که می‌دانید استرس نیز در تمایل به ریزه‌خواری، پرخوری و همچنین چاقی و اضافه وزن نقش دارد.

در ادامه ما به این سوال شما که آیا بی‌خوابی باعث چاقی می‌شود، پاسخ مفصل و جامع‌ تری خواهیم داد. تا انتها با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید در مورد ارتباط کم خوابی و چاقی بدانید را برای شما بیان کنیم.

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب : ۰۲۱۸۸۶۶۳۲۸۴
  •  شماره برای رزرو نوبت : ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸
  • مشاوره آنلاین : ۰۹۱۹۵۵۰۴۲۵۱ 

آیا کم خوابی باعث چاقی میشود؟  

در اکثر مطالعاتی که روی عادات خواب بزرگسالان تحقیق می‌کنند ارتباط بین کم خوابی و چاقی به وضوح نشان داده شده است.

در یک مطالعه که میزان خواب زنان میانسال و نحوه اضافه وزن آنها را به مدت ۱۶ سال مورد بررسی قرار داد، مشخص شد زنانی که کمتر از ۵ ساعت می‌خوابند ۱۵ درصد بیشتر نسبت به زنان هم سن خود وزن اضافه کرده‌اند.

پس در پاسخ به این سوال که آیا کم خوابی باعث چاقی می‌شود باید به صورت قطعی پاسخ داد، بله کم خوابی نقش مستقیمی با چاقی دارد. در یک مطالعه دیگر نشان داده شد افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند ممکن است بیش از حد طبیعی بخوابند.

افسردگی و آپنه خواب مهمترین دلایل خواب زیاد در افراد چاق است. در واقع بیمارانی که از چاقی و اضافه وزن بالا رنج می‌برند، ممکن است درگیر بیماری‌ های مرتبط با چاقی باشند.

برخی از این بیماری‌ها باعث می‌شوند تا تلاش و فعالیت‌ های روزانه آنها کاهش پیدا کرده، در طول روز چرت بزنند یا بخوابند. این کم تحرکی خود نیز می‌تواند عامل موثر دیگری در افزایش وزن باشد. این در آینده ممکن است باعث شود تا شما مجبور به استفاده از تکنیکهای مختلف درمان چاقی مانند جراحی لاغری شوید.

چرا کم خوابی باعث چاقی می‌شود؟  

کمبود خواب زمانی رخ میدهد که نیاز بیولوژیکی به خواب فرد برآورده نشود.کم خوابی معمولاً به خواب کمتر از 7 ساعت در طول شب اشاره میکند. مطالعات متعددی وجود دارند که نشان می‌دهد کم خوابی اثرات متابولیکی دارد و فرد را مستعد افزایش وزن میکند.

حال که پاسخ سوال خود در مورد اینکه آیا کم خوابی باعث چاقی می‌شود را دریافت کردید، بهتر است به بررسی بیشتر ارتباط بین کم خوابی و چاقی بپردازیم:

1.ایجاد نوسان در ترشح دو هورمون لپتین و گرلین

مطالعات تجربی نشان داده‌اند که کم خوابی و بی خوابی بر دو هورمون مهم لپتین و گرلین تأثیر می‌گذارند. این دو هورمون متابولیسم و ​​مصرف انرژی را تنظیم می‌کنند. لپتین از بافت چربی (چربی) آزاد می‌شود.

مطالعه بیشتر : جهت کسب اطلاعات در مورد درمان ریزش مو بعد از عمل جراحی و اینکه تا کی ادامه دارد؟ کلیک کنید.

و سیگنال‌هایی به گیرنده‌ های هیپوتالاموس مغز میفرستد تا اشتها را مهار کرده و باعث سیری شوند، بنابراین در نهایت مصرف غذا محدود می‌شود. سطح لپتین در خون به توده چربی بدن بستگی دارد. میزان تولید لپتین با کم خوابی کاهش می‌یابد.

ایجاد نوسان در ترشح دو هورمون لپتین و گرلین

 گرلین از معده و لوزالمعده ترشح می‌شود و اشتها را تحریک می‌کند. سطوح گرلین با مصرف غذا در نوسان است. بنابراین در طی مدتی که بیدار هستید و ریزه‌خواری یا پرخوری می‌کنید سطح گرلین تغییر کرده و افزایش می‌یابد.

این تغییرات با افزایش گرسنگی و اشتها، به ویژه برای غذاهای پر کالری با محتوای کربوهیدرات بالا همراه است. کاهش لپتین و افزایش گرلین که با کمبود خواب مشاهده می‌شوند، به طور بالقوه مصرف غذا را افزایش داده و به افزایش وزن کمک میکنند.

2.کم تحرکی و کاهش سطح فعالیت روزانه

همانطور که گفته شد کم خوابی باعث می‌شود تا در طول روز بیشتر احساس خستگی کرده و انرژی کمتری برای انجام فعالیت‌های بدنی داشته باشید. در این صورت ممکن است نسبت به انجام تمرینات ورزشی منظم کمتر اهمیت دهید این باعث می‌شود تا میزان کالری سوزی بدن کاهش پیدا کند.

نادیده گرفتن این موضوع باعث بالا رفتن شاخص توده بدنی می‌شود در این صورت ممکن است روش‌های طبیعی برای درمان چاقی شما موثر نباشند و مجبور به انجام جراحی‌های متابولیک مانند عمل اسلیو معده یا بای پس معده شوید.

مطالعه بیشتر : برای اطلاع از هزینه عمل اسلیو معده در بیمارستان دولتی و مهمترین عوامل تاثیرگذار در تعیین هزینه اسلیو معده، کلیک کنید.

3.بالا رفتن میزان انسولین و قند خون

یک مطالعه روی شرکت‌ کنندگانی که به مدت یک هفته پنج ساعت در شب می‌خوابیدند، انجام شد. نتایج نشان داد که کمبود خواب به طور قابل توجهی باعث کاهش حساسیت به انسولین می‌شود و این می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود.

هنگامی که بدن ما در برابر انسولین مقاوم می‌شود، لوزالمعده بیشتر و بیشتر هورمون تولید می‌کند تا گلوکز موجود در خون ما جذب عضلات و اندام‌ها شود و در نهایت انرژی مورد نیاز بدن تامین شود.

Increased insulin and blood sugar levels

اما سطوح بالاتر انسولین می‌تواند بدن را وادار به ذخیره این گلوکز به عنوان چربی، به خصوص در اطراف شکم کند و طولی نمی‌کشد که این اتفاق می‌افتد. اگر گلوکز اضافی بدن به عنوان انرژی بدن سوزانده نشود شکل چربی ذخیره خواهد شد.

همچنین نخوابیدن برای مدت طولانی ممکن است باعث افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول در عصرها شود و این منجر میشود تا صبح روز بعد حساسیت به انسولین کاهش یابد. نشان داده شده است که کورتیزول به خودی خود بدن را برای ذخیره چربی، به ویژه چربی معده تحریک می‌کند.

مطالعات دیگر نشان می‌دهند کسانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند یا کسانی که خواب آشفته دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی کامل باجراحی لاپراسکوپی و بررسی انواع آن و چگونه جراحی لاپراسکوپی انجام می شود، کلیک کنید.

آیا شب بیداری باعث چاقی میشود؟

آیا کم خوابی باعث چاقی میشود ؟ برخی از افراد به دلیل شغل و حرفه‌ای خود مجبور هستند ساعت طولانی شب کار کنند. شاید این سوال پرسیده شود که آیا شب بیداری در طی سالیان می‌تواند باعث تغییر ریتم شبانه روزی بدن شود.

و اثرات افزایش وزن به دلیل کم خوابی را کاهش دهد؟ در واقع این افراد می‌خواهند بدانند آیا کم خوابی باعث چاقی می‌شود با وجود اینکه بدن به این ریتم عادت کرده است‌؟

آیا شب بیداری باعث چاقی میشود؟

بی‌خوابی شبانه یک مشکل بسیار اساسی برای سلامتی افراد است. حتی یک یا دو ساعت عدم هماهنگی با ریتم شبانه روزی می‌تواند بر اضافه وزن شما تاثیر بگذارد.

این شب بیداری چه به دلیل شغل و حرفه شما باشد و یا چه به دلیل بیماری، تفریحات شبانه، وب‌گردی و… در هر صورت می‌تواند در افزایش توده چربی بدن تاثیرگذار باشد. این همچنین می‌تواند باعث شود تا شما میل بیشتر به غذاهای ناسالم و پرکالری داشته باشید.

از طرفی شب بیداری باعث می‌شود تا سیستم گوارش فرصت کافی برای هضم و پردازش غذا نداشته باشد. در نتیجه کالری بیشتری در بدن ذخیره  شود. همه این‌ها در نهایت می‌توانند باعث چاقی و اضافه وزن شما شوند. در نهایت شما باید برای غلبه بر این مشکل به کارشناس تغذیه یا جراح چاقی مراجعه نمایید.

نکات اساسی برای بهبود کیفیت خواب شبانه و پیشگیری از چاقی 

به همان اندازه که درک این سوال که آیا کم خوابی باعث چاقی می‌شود مهم است، راهکارهای بهبود وضعیت خواب نیز اهمیت دارند. در زیر به مهم‌ترین نکاتی که باعث می‌شوند تا یک خواب خوب و با کیفیت داشته باشید اشاره شده است:

1.چرت روزانه را کمتر کنید

برای پاسخ به این سوال که آیا کم خوابی باعث چاقی میشود ؟ چرت زدن در طول روز به ویژه هنگام عصر باعث می‌شود تا در ریتم خواب شبانه اختلال ایجاد شود.

2.تمرینات ورزشی منظم داشته باشید

فعالیت بدنی منظم می‌تواند کیفیت خواب شما را افزایش دهد با این حال نباید تمرینات شدید ورزشی را هنگام عصر یا غروب انجام دهید.

3.از خوردن وعده‌ های غذایی سنگین قبل از خواب بپرهیزید

به خوردن و نوشیدن خود قبل از خواب دقت کنید. از مصرف خوراکی‌ ها و نوشیدنی‌ های پرکالری درست قبل از خواب اجتناب نمایید. مصرف نوشیدنی‌ های شیرین، حاوی الکل و کافئین را قبل از خواب کنار بگذارید.

از خوردن وعده‌های غذایی

4.یک محیط آرام برای خواب ایجاد کنید

دمای اتاق را تنظیم کنید. دمای اتاق را خنک نگه دارید. قرار گرفتن در معرض نور خوابیدن را دشوار می‌کند به همین دلیل سعی کنید لامپ‌ها و چراغ‌های اضافی را خاموش نمایید.

5.تمام وسایل الکتریکی را قبل از خواب کنار بگذارید

حداقل به مدت یک ساعت قبل از خواب از نگاه کردن به صفحه مانیتور گوشی، تلویزیون و لپ تاپ خود خودداری نمایید. نور آبی این وسایل باعث ایجاد اختلال در تولید ملاتونین (هورمون تنظیم خواب) شده و کیفیت و کمیت خواب شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 سخن اخر

پاسخ به این سوال که آیا کم خوابی باعث چاقی میشود مثبت است. افرادی که خواب بی‌کیفیت و کمی در طول شبانه روز دارند بیشتر در معرض چاقی و اضافه وزن قرار دارند.

ریتم شبانه روزی همان ساعت درونی بدن شماست که در یک چرخه تقریبا 24 ساعته کار می‌کند. خوابیدن و غذا خوردن در ساعات مختلف هر روز یا در زمان‌ های نامناسب برای ساعت بدن می‌تواند این چرخه را مختل کند و منجر به افزایش وزن شود که این می‌تواند منجر به ذخیره چربی به ویژه در اطراف شکم شود.

کم خوابی با افزایش سطوح گرلین، احتباس نمک، کاهش سطوح لپتین و حساسیت به انسولین مرتبط است. افزایش ترشح گرلین و کاهش لپتین پایین با افزایش گرسنگی و تمایل برای مصرف غذاهای چرب و پر کربوهیدرات همراه است.

اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید کم خوابی باعث چاقی و اضافه وزن مفرط شما شده و راه‌های طبیعی تاثیری در کاهش وزن شما ندارد می‌توانید برای درمان مشکلات مربوط به چاقی خود به بهترین جراح چاقی در تهران مراجعه نمایید.

دکتر حامد قدسی عضو انجمن بین‌المللی جراحان چاقی هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه‌ های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند. دانش تخصص و مهارت بالای این پزشک باعث شده تا بیماران بتوانند نتایج عالی و موفقیت آمیزی از نتایج جراحی خود داشته باشند.

سوالات پرتکرار آیا کم خوابی باعث چاقی میشود

1- آیا کم خوابی باعث چاقی میشود؟

بله افرادی که کمتر از مقدار توصیه شده در شبانه روز یعنی کمتر از ۸ ساعت می‌خوابند و خواب خوب و با کیفیتی ندارند، بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند.

2- چرا کم خوابی می‌تواند باعث چاقی شود؟

اینکه آیا کم خوابی باعث چاقی میشود یا باعث ایجاد تغییر در ترشح هورمون لپتین و گریلین می‌شود، کم تحرکی و کاهش سطح فعالیت روزانه را به دنبال دارد و در نهایت می‌تواند باعث بالا رفتن میزان قند خون شود همه این‌ها در نهایت منجر به چاقی و اضافه وزن خواهند شد.

3- برای بهبود کیفیت خواب شبانه روزی چه باید کرد؟

قبل از خواب از نوشیدن و خوردن دوری کنید، یک محیط راحت و آرام برای خواب خود ایجاد نمایید، در طول شب هر لحظه که احساس خواب آلودگی کردید سریع به رختخواب بروید، تمرینات ورزشی داشته باشید و از چرت زدن در طول روز خودداری نمایید.

4- چرا کم خوابی باعث افزایش اشتها می‌شود؟

آیا کم خوابی باعث چاقی میشود یا کم خوابی و بی‌خوابی می‌تواند در ترشح کمتر هورمون لپتین و افزایش میزان هورمون گریلین شود. این می‌تواند تاثیر مثبتی در مصرف انرژی داشته و شما احساس گرسنگی بیشتری کنید و بیشتر به سمت مصرف غذاهای پرکالری بروید.

 

منابع:

https://www.risescience.com/blog/how-to-lose-belly-fat-overnight

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6196958/

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *