حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده و بای پس

خانه | اسلیو | حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده و بای پس
استفراغ بعد از عمل اسلیو معده

بعد از انجام اسلیو معده ممکن است برخی بیماران دچار عوارضی مانند حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده شوند یکی از عوارض شایع بعد از انجام این جراحی حالت تهوع و استفراغ است.

در این مقاله دکتر حامد قدسی یکی از برترین جراحان چاقی در ایران به شما در مورد این عارضه، علت و چگونگی کنترل آن مشاور و راهنمایی‌های لازم را خواهند داد.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی

همانطور که می‌دانید اسلیو معده یک روش کم تهاجمی برای درمان چاقی و مشکلات مرتبط با آن است. اسلیو معده از طریق جراحی لاپاراسکوپی انجام می‌شود. اسلیو با ایجاد تغییرات عمده روی یکی از اصلی‌ ترین بخش‌ های دستگاه گوارش یعنی معده کار می‌کند.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با چاقی ژنتیکی و عوارض آن کلیک کنید.

در این روش بخش عمده‌ای از معده برداشته می‌شود تا فرد با دریافت مواد غذایی کمتر به کاهش کالری و اضافه وزن خود کمک کند. استفاده از تکنیک لاپاراسکوپی باعث شده تا بسیاری از عوارض بعد از عمل کاهش پیدا کنند.

با این وجود مانند هر روش جراحی عوارضی مانند ایجاد حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده بعد از عمل وجود خواهند داشت. برای کنترل چنین عوارضی قبل از هر چیز باید به دنبال یک جراح متخصص و با تجربه باشید که یک عمل عالی و بدون نقص انجام دهد .

پس از آن رعایت مراقبت‌ ها و دستور العمل‌ های توصیه شده توسط پزشک را مو به مو و با دقت اجرا کنید تا از بروز هرگونه عارضه جدی در امان باشید. وجود نمی‌توان برخی عوارض جزئی مانند استفراغ و حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده را نادیده گرفت.

استفراغ بعد از عمل جراحی اسلیو یا همان آستین گاسترکتومی معمولاً در مراحل اولیه پس از جراحی طبیعی است. اگر به مدت چند ماه از استفراغ مداوم رنج می‌برید، ممکن است لوله معده باریک یا تنگ شده باشد. البته این تنها دلیل ایجاد حالت تهوع و استفراغ بعد از اسلیو نیست.

برای تشخیص دقیق علت باید به پزشک مراجعه نمایید تا پس از انجام آزمایشات و معاینات لازم دلیل تهوع بعد از عمل اسلیو به درستی تشخیص داده شده و راهکارهای درمانی برای شما ارائه شوند.

در این مقاله ما در مورد دلایل ایجاد حالت تهوع و استفراغ بعد از اسلیو با شما صحبت خواهیم کرد و راهکارهای مدیریت و کنترل این شرایط را برای شما بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید تا به اطلاعات جامع و مفیدی در این زمینه دست پیدا کنید.

  • دلایل ایجاد حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده چیست؟
  • چگونه می‌توان حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده را درمان کرد؟
  • درمان استفراغ بعد از عمل اسلیو معده چیست ؟

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب : ۰۲۱۸۸۶۶۳۲۸۴
  •  شماره برای رزرو نوبت : ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸
  • مشاوره آنلاین : ۰۹۱۹۵۵۰۴۲۵۱ 

دلایل ایجاد حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده چیست؟ 

اسلیو معده از طریق لاپاراسکوپی انجام می‌شود. پزشک با ایجاد چند برش جزئی روی شکم ابزار لاپاراسکوپی و همچنین ابزار مخصوص جراحی را وارد شکم کرده تا حدود ۸۰ درصد از معده بریده شود معده باقیمانده منگنه خواهد شد.

و به شکل آستین لوله‌ای یا یک موز کوچک در خواهد آمد. انجام چنین عمل گسترده‌ای می‌تواند با عوارضی مانند تهوع و استفراغ بعد از جراحی همراه باشد.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با شکم لاغری سریع در 3 روز ، کلیک کنید.

تهوع و استفراغ شایع ترین مشکلاتی است که در چند ماه اول پس از جراحی رخ می دهد.  در زیر به مهم‌ترین دلایل حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده اشاره شده است:

  • اثرات داروی بیهوشی

انجام جراحی اسلیو معده از طریق لاپاراسکوپی نیاز به بیهوشی عمومی دارد تا بیمار بدون هیچگونه درد و ناراحتی فرایند جراحی را طی کند، اما گاهی اثر برخی داروهای بیهوشی ممکن است تا چند روز بدن بیمار باقی می‌ماند و باعث ایجاد حالت تهوع بعد از انجام این نوع جراحی چاقی شود.

  • ایجاد مشکل در نحوه جراحی

گاهی به دلیل عدم مهارت جراح چاقی ممکن است فرایند جراحی به شکل مطلوب پیش نرود. ممکن است معده به خوبی منگنه نشده و هنگام ورود مواد غذایی دچار نشتی شود یا ورود ابزار لاپاراسکوپی به داخل شکم به هر کدام از اندام گوارشی آسیب بزند.

همه این موارد شدت عوارض بعد از جراحی را افزایش خواهند داد در موارد حاد علاوه بر تهوع بیمار از سرگیجه، سندروم دامپینگ، شکم درد و… نیز رنج ببرد.

با این وجود مهم‌ترین دلیل حالت تهوع بعد از انجام جراحی اسلیو، تنگ شدن لوله معده یا کوچک شدن بیش از اندازه حجم معده است که باعث می‌شود به محض ورود و عبور غذا فرد دچار حالت تهوع و استفراغ شود.

  • عدم مصرف مایعات و آب به اندازه کافی

شما بعد از انجام اسلیو باید حداقل روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات مصرف کنید. مایعات می‌توانند شامل آب آب سبزیجات و آب میوه‌ها توصیه شده توسط پزشک باشد. َ شما می‌توانید این میزان مایعات را به صورت کم و در دفعات مکرر در طول روز مصرف نمایید.

  • مصرف برخی دارو ها و مکمل‌ ها

مصرف برخی داروها با مکمل‌ها به جای مواد غذایی می‌تواند باعث تحریک معده شود. به خصوص زمانی که با معده خالی داروها مصرف می‌شوند.

  • داشتن رژیم غذایی نامناسب

بعد از انجام هر نوع جراحی لاغری دستورالعمل‌های غذایی و دارویی به بیمار داده می‌شود. بیمار باید مرحله به مرحله مطابق دستورات داده شده رژیم غذایی خود را دنبال کند در یک یا دو ماه اول فقط باید مایعات شفاف مصرف شود به تدریج می‌ توان غذاهای نرم و پوره شده را به برنامه غذایی بیمار اضافه نمود .

بعد از گذشت ۶ ماه و زمانی که احساس بهتری داشتید می‌توانید مصرف غذاهای جامد را مصرف کنید. عدم توجه به برنامه غذایی سریع غذا خوردن نجویدن غذا به اندازه کافی خوردن غذاهای چرب مصرف آب همراه غذا همگی می‌توانند در ایجاد حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده نقش داشته باشند.

چگونه می‌ توان حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده را درمان کرد؟

برای درمان حالت تهوع و استفراغ و هر نوع عارضه دیگر بعد از انجام جراحی اسلیو معده شما باید به پزشک مراجعه کرده و علت اصلی ایجاد عارضه را پیدا کنید. در زیر به مهم‌ ترین اقداماتی که می‌توانند به کنترل این شرایط کمک کنند اشاره شده است :

چگونه می‌توان حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده را درمان کرد؟

1 – از خوردن یا نوشیدن خیلی سریع پرهیز کنید

از اولین لقمه تا آخرین لقمه، 20 دقیقه برای خوردن وعده غذایی خود وقت بگذارید. برای اینکه آهسته‌تر غذا بخورید، لقمه‌های خود را خیلی کوچک کنید و بین لقمه‌ها مکث کنید.

بسیاری افراد از ظروف کوچک برای کنترل خوردن خود استفاده می‌کنند. مراقب عوامل حواس پرتی مانند چک کردن گوشی، تماشای تلویزیون و … باشید، زیرا این عوامل باعث میشوند تا به سرعت غذا خوردن توجه نکنید.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با علائم آپاندیس و ارتباط آن با چاقی ، کلیک کنید.

2 – از نوشیدن مایعات و آب همراه غذا خودداری کنید

از نوشیدن هر گونه نوشیدنی، حتی آب، در حین صرف غذا خودداری کنید. این کمک می کند تا فضای کافی برای ورود غذا در معده وجود داشته و از حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده پیشگیری شود. حداقل 30 دقیقه قبل از غذا و 30 دقیقه پس از اتمام غذا از مصرف نوشیدنی اجتناب کنید.

عدم مصرف مایعات برای حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده

3 – غذای خود را خوب بجوید

هر لقمه را خوب بجوید. 20 یا 30 بار جویدن هر لقمه خسته کننده به نظر می‌رسد و نمی‌توان مادام العمر از این تکنیک استفاده کرد، بنابراین هنگامی که احساس کردید غذای داخل دهان شما به اندازه سس غلظت پیدا کرده آن را قورت دهید.

4 – به اندازه بخورید

خوردن بیش از اندازه می‌تواند تحمل غذا در معده را مشکل کند، بنابراین به صدای بدن خود گوش دهید. بلافاصله زمانی که احساس سیری کردید دست از خوردن بکشید.

به اندازه بخورید

5 – غذای جدید را با احتیاط مصرف کنید !

پس از جراحی چاقی مانند اسلیو و عمل بای پس معده، بدن شما غذاها را متفاوت‌تر از گذشته هضم میکند. ممکن است متوجه شوید که هضم برخی غذاها برای شما سخت است. هنگامی که برای اولین بار یک غذای جدید را امتحان می‌کنید، حدود 1 قاشق غذاخوری در آن وعده غذایی میل کنید.

اگر احساس خوبی ندارید صبر کنید و مجدد بعد از یک یا دو هفته دوباره غذای مورد علاقه خود را مصرف کنید. به این ترتیب، اگر بهترین احساس را ندارید، این بخش به اندازه کافی بزرگ نیست که باعث استفراغ شود، اما به اندازه ای است که متوجه شوید که آیا باید قبل از امتحان مجدد 1-2 هفته صبر کنید.

6 – به تدریج رژیم غذایی خود را تغییر دهید

اگر با مرحله رژیم فعلی که در آن هستید مشکل دارید، به مرحله قبل برگردید. به عنوان مثال، اگر بافت های جامد  برای شما دردسر ایجاد کرده و باعث تهوع یا استفراغ میشوند، به مرحله رژیم غذایی نرم برگردید.

هنگامی که احساس بهتری پیدا کردید به آرامی به رژیم معمولی خود بازگردید. هضم غذاهای پروتئینی مانند مرغ یا گوشت خشک یا بریان شده می تواند دشوار باشد. آنها را به شکل آب پز یا بخارپز مصرف نمایید.

همانطور که گفته شد، حالت تهوع و استفراغ همچنین میتواند به مشکلاتی مانند تنگی معده، زخم، نهفتگی غذا یا انسداد روده مرتبط باشد.

اگر بعد از رعایت نکات ذکر شده همچنان دچار حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده هستید با پزشک یا جراح خود صحبت کنید. ممکن است نیاز به اقدامات جدی‌ تر درمانی و حتی جراحی مجدد باشد.

کلام آخر

حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده یکی از عوارض رایج بعد انجام این جراحی چاقی است که می‌تواند عملکرد روزانه فرد را دچار مشکل کند. با انجام اسلیو بخش عمده‌ ای از معده فرد برداشته می‌شود تا دریافت مواد غذایی کمتر شده و با کاهش کالری فرد سریع‌تر لاغر شود.

علت حالت تهوع و استفراغ بعد از انجام اسلیو ممکن است ناشی از اثرات داروی بیهوشی، ایجاد مشکل در نحوه جراحی، عدم مصرف مایعات و دا‌شتن رژیم غذایی نامناسب باشد.

برای کمک به بهبود این شرایط باید از خوردن سریع بپرهیزید، مایعات بیشتری مصرف کنید، غذای خود را خوب بجوید، مراحل رژیم غذایی را با دقت دنبال کنید و تا زمانی که پزشک اجازه نداده مصرف غذاهای جامد و سفت را شروع نکنید.

برای داشتن یک جراحی عالی و موفقیت آمیز با حداقل عوارض جانبی شما باید به بهترین جراح چاقی در تهران مراجعه نمایید.

دکتر حامد قدسی عضو انجمن بین‌المللی جراحان چاقی هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه‌ های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند.

انجام عمل‌ های متعدد موفقیت آمیز، رضایت بیماران و کارنامه کاری درخشان باعث شده تا نام ایشان در لیست بهترین جراحان چاقی ثبت شود.

سوالات پرتکرار

1 – آیا همه افراد دچار حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده می‌شوند؟

حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل اسلیو طبیعی است اما ممکن است افراد مختلف آن را به صورت خفیف یا شدید تجربه کنند این بستگی به نوع جراحی، چگونگی رعایت مراقبت‌های بعد از عمل و وضعیت سلامتی آنها دارد.

2 – آیا حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده یک علامت خطرناک است؟

حالت تهوع بعد از اسلیو ممکن است به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های غذایی بعد از جراحی باشد، اما اگر بعد از انجام مراقبت‌های توصیه شده باز هم دچار استفراغ تهوع می‌شوید باید برای پیدا کردن علت مشکل به پزشک مراجعه کنید.

گاهی نشتی در خط منگنه و آسیب به اندام‌های گوارشی، می‌تواند علت عارضه باشد. عدم درمان این شرایط می‌تواند تهدید کننده سلامتی و حتی جان فرد باشد.

3 – برای کاهش حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده چه باید کرد؟

آهسته غذا بخورید، غذای خود را خوب بجوید، از نوشیدن آب همراه غذا خودداری کنید و تا زمانی که پزشک اجازه نداره مصرف غذاهای جامد را شروع نکنید.

4 – مهمترین دلایل ایجاد حالت تهوع بعد از عمل اسلیو معده چیست؟

رژیم غذایی ناسالم، عدم مصرف مایعات کافی، نقص در نحوه جراحی و مصرف برخی داروها و مکمل‌ها از مهمترین عوامل ایجاد حالت تهوع و استفراغ بعد از انجام این جراحی هستند.

5 – حالت تهوع بعد از اسلیو معده چقدر طول می‌کشد؟

بستگی به علت این عارضه زمان بهبودی و درمان متغیر خواهد بود. برخی افراد ممکن است تنها چند روز بعد از عمل اسلیو حالت تهوع و استفراغ داشته باشند، اما برخی دیگر ممکن است برای هفته‌ ها یا ماه‌ ها از این عارضه رنج ببرند.

منابع

https://www.centralcaliforniasurgery.com/blog/causes-of-nausea-or-vomiting-after-bariatric-surgery

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *