عوارض اسلیو معده؛ مهمترین عارضه‌های عمل جراحی اسلیو معده چیست؟

خانه | اسلیو | عوارض اسلیو معده؛ مهمترین عارضه‌های عمل جراحی اسلیو معده چیست؟
بررسی جهت جلوگیری از عوارض اسلیو

اسلیو معده یک روش مطمئن و مؤثر برای کاهش وزن و از بین ‌بردن چاقی شناخته می‌شود. اما باید بدانید که عمل جراحی اسلیو معده عوارض خاص خودش را به همراه دارد که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید. 5 مورد اصلی این عارضه ها:

• نشت خط بخیه
  • لخته شدن خون یا ترومبز
  • تنگی معده
  • عفونت محل زخم (Infection in Procedure site)
  • سنگ کیسه صفرا (Gallstones)

در این مطلب به تو تک تک موارد ذکر شده و روش های جلوگیری از آن ها پرداخته ایم. البته اگر با این عمل آشنایی کافی ندارید، توصیه می‌کنیم، ابتدا مقاله اسلیو معده چیست را مطالعه کنید.

چاقی خطراتی مانند ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان، فشارخون، افزایش کلسترول و بیماری‌های دیگری را با خود به همراه دارد؛ ازاین‌رو افرادی که با مشکلات چاقی و اضافه‌وزن دسته و پنجه نرم می‌کنند، به دنبال راه‌هایی برای از بین‌ بردن آن هستند.

آیا عمل اسلیو معده عوارض دارد؟

در سال 2010 تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد انجام شد که نتایج آن نشان می‌دهد میانگین میزان مرگ‌ومیر در عمل جراحی اسلیو، تنها 0.08 درصد است. این به معنی آن است که کمتر از یک نفر در هر 1000 نفر ممکن است بعد از عمل اسلیو، جانشان را از دست بدهند. اما به‌ خاطر داشته باشید که بسیاری از بیماران این تحقیقات با چاقی بیش از اندازه مواجه بودند که نرخ مرگ‌ومیر بالایی در ارتباط با هر گونه جراحی دارند و احتمال افزایش خطر مرگ در صورت عدم درمان چاقی بیشتر از خود جراحی چاقی است

همچنین در سال 2011 مطالعاتی توسط کلینیک کلیولند فلوریدا نشان داد که جراحی اسلیو معده در مقابل بای‌پس معده، میزان عوارض و نرخ عمل مجدد بسیار کمتری دارد. عوارض اسلیو ممکن است در نقاط مختلف، حین عمل جراحی و یا بعد از آن رخ دهند. برخی از این عوارض جراحی اسلیو معده، خطرناک بوده و برخی دیگر تنها عارضه‌ای جزئی به شمار می‌روند؛ از این رو دانستن تفاوت بین این عوارض، بسیار مهم خواهد بود. فراموش نکنید که در صورت رخ ‌دادن هر کدام از این عارضه‌ها، حتماً جراح خودتان را در جریان قرار دهید.

عوارض عمل جراحی اسلیو معده
اطلاع از عوارض احتمالی عمل جراحی اسلیو معده، می تواند شماره در کنترل این مشکلات یاری کند.

معمول‌ترین عوارض جراحی اسلیو بعد از دو هفته!

اگر از عوارضی که در اثر خطای پزشکی و مراجعه به پزشکان غیر متخصص به دلیل نگرانی از هزینه اسلیو معده بگذریم، می توانیم در مورد عوارض پر تکرار این عمل صحبت کنیم.
دو هفته اول پس از جراحی ممکن است برای برخی از افراد کمی دشوارتر باشد. از آن جایی که بیماران در حال تطبیق بدن خود با رژیم غذایی جدید هستند، ممکن است عوارضی را مشاهده کنند. بدون شک بدن شما درد داشته و ممکن است باعث بدخلقی شما شود، اما به یاد داشته باشید که در حال بهبودی پس از عمل جراحی قرار دارید. برخی از جدی‌ترین عوارض اسلیو در این دوران بروز پیدا می‌کنند. ما در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوارض این جراحی و نشانه‌های هر کدام از آن‌ها، بیشتر اشاره خواهیم کرد.

نشت خط بخیه که یکی از خطرات اسلیو معده است
نشت یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که پس از عمل اسلیو معده مشاهده می شود.

نشت خط بخیه

بدون شک، یک از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عوارضی که ممکن است بعد از عمل اسلیو رخ دهد، نشت خط بخیه معده خواهد بود. به ‌صورت معمول، نشت خط جراحی معده یک ماه پس از عمل، خودش را نشان می‌دهد. ممکن است این عارضه با خوردن غذاهای نامناسب و یا بهبودی پیدا نکردن بافت‌های معده ایجاد شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بخیه‌ها از بافت نازک غیر عروقی جدا شده و باعث بروز نشتی در معده شود.

نشت خط اصلی می‌تواند به ‌سادگی باعث عفونت حاد در بدن شود؛ زیرا آب معده وارد شکم خواهد شد. از مهم‌ترین علائم این عارضه، می‌توان به بالارفتن ضربان قلب، تب، درد در قفسه سینه و شکم اشاره کرد.

لخته شدن خون یا ترومبوز

یکی دیگر از عوارض اسلیو معده، لخته شدن خون خواهد بود و در صورتی ‌که به‌ موقع درمان نشود، می‌تواند به‌ عنوان عاملی تهدیدکننده معرفی شود. جراحان و پرستاران به ‌خوبی با این خطر آشنا بوده و اقدامات گوناگونی را برای جلوگیری از لخته شدن خون، انجام خواهند داد. ترومبوز زمانی ایجاد می‌شود که خون پس از جراحی در یک رگ خونی سالم، لخته شود.

از مهم‌ترین علائم این عارضه، می‌توان به تورم، درد، ازدست‌دادن حس، رنگ‌پریدگی و یا احساس فلج شدگی اشاره کرد. به یاد داشته باشید که عوارض جراحی اسلیو معده خطرناک نیستند، اما اگر آن‌ها را نادیده بگیرید، می‌توانند مشکلات بزرگی را برای شما به وجود بیاورند. خطر ابتلا به لخته شدن خون در عمل اسلیو بسیار کم (زیر 1 درصد) بوده و احتمال بروز آن در افراد سیگاری، بیشتر خواهد بود.

تنگی معده

همان‌طور که اشاره کردیم، اسلیو معده عوارض متعددی را می‌تواند به همراه داشته باشد. یکی دیگر از عوارض اسلیو، تنگی معده بوده و زمانی بروز پیدا می‌کند که دهانه معده ملتهب و یا مسدود شده و از ورود غذا به معده و روده، جلوگیری به عمل آورد. تنگی معده می‌تواند یک عارضه حاد و یا مزمن باشد و از مهم‌ترین علائم آن، حالت تهوع و استفراغ، مشکل در بلع و عدم تحمل غذایی است. طبق مطالعات، تنگی معده در حدود 3.5 درصد از بیماران پس از جراحی اسلیو رخ می‌دهد اما می‌تواند مشکلی جدی تلقی شود.

رخ دادن عوارض اسلیو در حین عمل
عوارض اسلیو در حین عمل و یا بعد از آن رخ خواهند داد

عفونت محل زخم

منظور از عفونت در محل زخم، عفونت در ناحیه و یا زیر ناحیه‌ای است که جراح برش‌های کوچکی را برای ورود ابزار موردنیاز جراحی، ایجاد کرده است. این عفونت ممکن است پس از هرگونه عمل جراحی رخ دهد و چاقی خود می‌تواند عامل مهمی برای رخ ‌دادن عفونت به شمار برود. درصورتی‌که عفونت‌ها به ‌سرعت با کمک آنتی‌بیوتیک‌ها درمان نشوند، باعث مرگ بافت، گسترش عفونت و حتی مرگ در بیمار خواهد شد.

از مهم‌ترین علائم عفونت محل زخم می‌توان به تب، التهاب در محل برش، افزایش ضربان قلب، سرگیجه و سبکی سر اشاره کرد. عفونت محل زخم یکی از رایج‌ترین عوارض اسلیو به شمار می‌رود و طبق آمار در حدود 15 درصد از بیماران، پس از جراحی دچار عفونت در ناحیه زخم خواهند شد.

سنگ کیسه صفرا

عمل اسلیو معده همچنین می‌تواند باعث بروز سنگ کیسه صفرا شود. در مطالعات انجام شده مشخص شده است که در تعداد معنی داری از بیماران اسلیو، در عرض دو سال پس از جراحی، به این عارضه دچار شده‌اند. از مهم‌ترین علائم سنگ کیسه صفرا می‌توان به درد در قسمت بالای شکم و کمر اشاره کرد که حتی تا چند ساعت نیز به طول می‌انجامد. حالت تهوع، استفراغ، نفخ، سو هاضمه، سوزش سر دل و گاز معده نیز از دیگر علائم این عارضه خواهند بود.

تشریح عوارض توسط جراح اسلیو معده به بیمار
در صورت بروز هرگونه عارضه بعد از اسلیو معده، جراح خود را در جریان قرار دهید

سایر عوارض پر تکرار اسلیو معده

ما در قسمت قبلی به برخی از مهم‌ترین عوارض جراحی اسلیو معده اشاره کردیم. اما باید بدانید که این عوارض، تنها بخشی از عوارضی هستند که ممکن است بیماران را تهدید کنند. در ادامه به‌ صورت اجمالی به سایر عوارض جراحی اسلیو اشاره خواهیم کرد:

• کمبودهای تغذیه‌ای
  • رفلاکس معده (GRED)
  • فتق (Hernia)
  • سوراخ شدن روده
  • خونریزی داخلی (Internal bleeding)
  • سوراخ شدن معده
  • و…

احتمال عوارض پس از اسلیو معده چقدر است؟

جراحی اسلیو نیز مانند همه جراحی‌های انجام شده، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. اما باید بدانید که بروز این عوارض در افراد مختلف متفاوت بوده و درصد بسیار کمی از بیماران با چنین عوارضی روبه‌رو خواهند شد.
با این وجود آشنایی داشتن با خطرات این عمل جراحی و عوارض اسلیو معده بسیار مهم بوده و در صورت بروز هرگونه علائمی باید جراح خودتان را در جریان قرار دهید. انتخاب جراح حاذق این خطرات را به حداقل می رساند برای مشاوره با دکتر حامد قدسی یکی از یرترین جراحان چاقی به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی از استراسبورگ فرانسه عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.