آیا ممکن است میگرن شما با اضافه وزنتان مرتبط باشد؟

دکتر حامد قدسی » جراحی ها » آیا ممکن است میگرن شما با اضافه وزنتان مرتبط باشد؟
آیا درمان میگرن با جراحی لاغری ممکن است؟

افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می‌گیرند ممکن است عوارض جانبی مفیدی را تجربه کنند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که درمان میگرن با جراحی لاغری کاملا ممکن است. عمل های لاغری، علاوه بر کمک به کاهش وزن فرد، می‌تواند درد میگرن را نیز کاهش دهد.

در میان شرکت کنندگان بسیار چاق در این مطالعه، جراحی توانست شدت و فراوانی میگرن را کاهش دهد. نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان شش ماه پس از عمل شاهد کاهش ۵۰ درصدی یا بیشتر در تعداد سردردهای خود بودند. به گفته محققان، هرچه وزن بیماران بیشتر کاهش یابد، علائم سردرد آنها کمتر می‌شود.

در حالی که مطالعات قبلی نشان داده بود که چاقی ممکن است درد میگرن را تشدید کند، این مطالعه اولین مطالعه ای است که آیا کاهش وزن می‌تواند این سردردهای شدید و گاهی ناتوان کننده را کاهش دهد یا خیر.

در طول دوره مطالعه، بیماران به طور متوسط حدود ۶۶ پوند (۳۰ کیلوگرم) وزن کم کردند. محققان می‌گویند تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا کاهش شدید وزن می‌تواند میگرن را نیز بهبود بخشد یا خیر.

میگرن چیست؟

حدود پانزده درصد مردم از میگرن رنج می‌برند و زنان سه برابر بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند.

میگرن مشکلی فلج کننده است و می‌تواند ساعت‌ها تا روزها طول بکشد. میگرن یک مشکل شایع است به طوری که یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در اورژانس مشاهده می‌شود.

محرک‌های متداولی وجود دارد که قبل از میگرن وجود دارد. تغییرات هورمونی در زنان و برخی از داروها، مانند قرص‌های ضد بارداری، محرک‌های میگرن هستند. برخی از غذاها مانند شکلات، الکل، پنیر، MSG و کافئین یا نخوردن یک وعده غذایی می‌توانند باعث ایجاد میگرن شوند. فعالیت‌های خاص بدنی یا تغییر در الگوهای خواب می‌تواند باعث ایجاد میگرن و استرس شود. عوامل دیگر شامل تغییرات آب و هوا، صداهای بلند، نورهای شدید یا آقتاب هستند.

میگرن چیست؟

ارتباط چاقی و میگرن

به استناد این منبع، با اینکه اضافه وزن باعث ایجاد میگرن نمی‌شود، در افرادی که از میگرن رنج می‌برند بین وزن فرد و تعداد و شدت سردردهای میگرنی رابطه مستقیمی وجود دارد. کاهش وزن از طریق راه‌های مختلف از جمله جراحی کاهش وزن، باعث کاهش سردردهای میگرنی و ناتوانی‌های مربوط به میگرن می‌شود. چاقی به دلیل افزایش فشار داخل جمجمه(که به آن تومور مغزی کاذب نیز گفته می‌شود) با سردرد همراه است و کاهش وزن باعث بهبود چنین سردردهایی نیز می‌شود.

قبلاً اطلاعات زیادی در مورد علت میگرن وجود نداشت. امروزه می‌دانیم که میگرن یک بیماری عصبی ژنتیکی است که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، بنابراین حذف عوامل تحریک کننده میگرن، راه حل دائمی درمان آن نیست و تنها به کاهش دوره‌های سردرد می‌انجامد.

آنچه اخیراً کشف شده است این است که افراد چاقی که از میگرن رنج می‌برند و تحت عمل جراحی چاقی به خصوص جراحی بای پس معده قرار می‌گیرند، به طور کلی کاهش یا از بین رفتن این سردردها را گزارش می‌دهند. بنابراین درمان میگرن با جراحی لاغری کاملا ممکن است.

درمان میگرن با جراحی لاغری بای پس معده

محققان دریافتند بیمارانی که از میگرن ناتوان کننده رنج می‌بردند، شش ماه پس از عمل جراحی بای پس معده، کاهش شدت و تعداد دوره‌های میگرن را گزارش کرده اند.

طبق یکی از مطالعات که جمعیت مورد مطالعه آن ۲۴ بیمار شدیدن چاق زن بود، محققان دریافتند که شش ماه بعد از عمل بای پس معده، تعداد سردردها از ۱۱٫۱ سردرد قبل از عمل بای پس معده به ۶٫۷ عمل کاهش یافته است. بیماران همچنین کاهش قابل توجهی در شدت سردرد گزارش کردند.

جالب اینجاست که هفتاد درصد از بیمارانی که بهبود میگرن را گزارش کرده بودند، در شش ماه پس از عمل جراحی هنوز چاق بودند.

جمع بندی

طبق نتایج تحقیقات منتشر شده در مجلات معتبر علمی، چاقی می‌تواند بر شدت و دفعات حملات میگرنی موثر باشد. از طرف دیگر، از آنجایی که جراحی چاقی باعث کاهش وزن در مدت زمان کوتاهی می‌شود، می‌تواند روی میگرن تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد. بسیاری از افرادی که دچار میگرن و چاقی بودند، پس از انجام جراحی چاقی گزارش داده اند که تعداد و شدت حملات میگرنی آنها کاهش یافته است.

با این حال، این موضوع همچنان در حال بررسی است و برای اعلام نتایج قطعی در مورد درمان میگرن با جراحی لاغری، نیاز به تحقیقات بیشتری می‌باشد.(در صورتی که به مطالعه مقاله ای مرتبط با این موضوع علاقه‌مندید، اینجا کلیک کنید.)

دکتر حامد قدسی، جراح چاقی، تحصیلات اولیه پزشکی خود را در یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران به پایان رساندند و سپس برای گذراندن دوره تحصیلات تکمیلی، به فرانسه سفر کردند. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایشان و گرفتن وقت مشاوره، از قسمت نوبت دهی سایت اقدام کنید.

جهت دانلود نسخه پی دی اف این مقاله در مورد درمان میگرن با جراحی لاغری اینجا کلیک کنید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید