میگرن و چاقی

خانه | جراحی ها | میگرن و چاقی
درمان میگرن با جراحی لاغری بای پس معده

میگرن و چاقی ، افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می‌گیرند، ممکن است عوارض جانبی کمی را تجربه کنند. البته در صورت مراقبت صحیح و از جراحی این عوارض نیز به راحتی قابل پیشگیری هستند، اما نکات بسیار مثبت و مفیدی در رابطه با جراحی چاقی وجود دارد که باعث شده تا این عمل فراتر از لاغری و تناسب اندام باشد. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که درمان میگرن با جراحی لاغری کاملا ممکن است. عمل های لاغری، علاوه بر کمک به کاهش وزن فرد، می‌تواند درد میگرن را نیز کاهش دهد. در واقع جراحی چاقی مانند جراحی میگرن می تواند بسیاری از علائم این بیماری را کاهش دهد.

در این مقاله به بررسی بیشتر تاثیر عمل های کاهش وزن بر میگرن می پردازیم.

میگرن چیست؟

میگرن چیست؟

حدود پانزده درصد مردم جهان از میگرن رنج می‌برند و زنان سه برابر بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند. میگرن مشکلی فلج کننده است و می‌تواند ساعت ‌ها یا روزها به طول بیانجامد. میگرن یکی از شایع ‌ترین بیماری‌هایی است که در اورژانس مشاهده می‌شود. در گذشته اطلاعات زیادی در مورد علت میگرن وجود نداشت. امروزه می‌دانیم که میگرن یک بیماری عصبی ژنتیکی است که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. اما برخی از راهکارها مانند جراحی میگرن می تواند علائم بیماری را تا حدی بهبود دهند. بنابراین حذف عوامل تحریک کننده میگرن، راه حل دائمی درمان آن نیست و تنها به کاهش دوره‌های سردرد می‌انجامد. محرک ‌های زیر در ابتلا به این بیماری نقش دارند:

  • تغییرات هورمونی در زنان
  • مصرف برخی از داروها، مانند قرص‌های ضد بارداری
  • مصرف زیاد برخی از غذاها مانند شکلات، الکل، پنیر، MSG ( افزودنی طعم دهنده غذا) و کافئین
  • نخوردن یک وعده غذایی
  • انجام فعالیت‌های خاص بدنی
  • تغییر در الگوهای خواب
  • تغییرات آب و هوایی
  • صداهای بلند
  • نورهای شدید یا آقتاب

همه این عوامل می‌توانند باعث ایجاد میگرن و استرس شوند. جراحی میگرن در صورت حاد بودن شرایط این بیماری ممکن است توسط پزشک توصیه شود.

 

مطالعات انجام شده برای بررسی تاثیر جراحی چاقی بر میگرن

در میان شرکت کنندگان بسیار چاق در این مطالعه، جراحی میگرن توانست شدت و فراوانی درد را کاهش دهد. نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان شش ماه پس از عمل شاهد کاهش ۵۰ درصدی یا بیشتر در میزان سردردهای خود بودند. به گفته محققان، هرچه وزن بیماران بیشتر کاهش یابد، علائم سردرد آنها کمتر می‌شود. با توجه به این مطالعات بین وزن فرد، تعداد و شدت سردردهای میگرنی رابطه مستقیمی وجود دارد. کاهش وزن به طرق مختلف از جمله عمل های چاقی، باعث کاهش سردردهای میگرنی و ناتوانی‌های مربوط به میگرن می‌شود و احتمال جراحی میگرن را کاهش خواهد داد. چاقی به دلیل افزایش فشار داخل جمجمه(که به آن تومور مغزی کاذب نیز گفته می‌شود) با سردرد همراه است و کاهش وزن باعث بهبود چنین سردردهایی نیز می ‌شود. بنابراین مراجعه به یک جراح چاقی در این زمینه بسیار توصیه می شود.

در حالی که تحقیقات قبلی نشان داده بود، چاقی ممکن است درد میگرن را تشدید کند، این مطالعه اولین مطالعه ای است که نشان می دهد کاهش وزن می‌تواند سردردهای شدید و گاهی ناتوان کننده را بهبود دهد.

در طول دوره مطالعه، بیماران به طور متوسط حدود ۶۶ پوند (۳۰ کیلوگرم) وزن کم کردند. محققان می‌گویند تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا روش های جراحی چاقی مانند اسلیو معده و بای پس معده  نیز مانند جراحی میگرن می توانند علائم این بیماری را بهبود دهد یا خیر؟ مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

درمان میگرن با جراحی لاغری بای پس معده

میگرن و اضافه وزن

آنچه اخیراً کشف شده است این است که افراد چاقی که از میگرن رنج می‌برند و تحت عمل جراحی چاقی به خصوص جراحی بای پس معده قرار می‌گیرند، به طور کلی کاهش یا از بین رفتن این سردردها را گزارش می‌دهند. آنچه که نتایج را با موفقیت همراه می‌ کند، انجام جراحی نزد بهترین جراح چاقی در تهران یا دیگر شهرهاست. بنابراین درمان میگرن با جراحی لاغری کاملا ممکن است. محققان دریافتند بیمارانی که از میگرن ناتوان کننده رنج می‌بردند، شش ماه پس از عمل جراحی بای پس معده، کاهش شدت و تعداد دوره‌های میگرن را مانند دیگر روش های درمان این بیماری از جمله جراحی میگرن گزارش کرده اند.

طبق یکی از مطالعات که جمعیت مورد مطالعه آن ۲۴ بیمار شدیدن چاق زن بود، محققان دریافتند که شش ماه بعد از عمل بای پس معده، تعداد سردردها از ۱۱.۱ سردرد قبل از عمل بای پس معده به ۶.۷ عمل کاهش یافته است. بیماران همچنین کاهش قابل توجهی در شدت سردرد گزارش کردند. جالب اینجاست که 70درصد از بیمارانی که بهبود میگرن را گزارش کرده بودند، در شش ماه پس از عمل جراحی هنوز چاق بودند.

برای مطالعه ارتباط کم خوابی و چاقی کلیک کنید.

جمع بندی

طبق نتایج تحقیقات منتشر شده در مجلات معتبر علمی، چاقی می‌تواند بر شدت و دفعات حملات میگرنی موثر باشد. از طرف دیگر، از آنجایی که جراحی چاقی باعث کاهش وزن در مدت زمان کوتاهی می‌شود، می‌تواند روی میگرن تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد و تاثیرات مثبتی همچون جراحی میگرن داشته باشد. بسیاری از افرادی که دچار میگرن و چاقی بودند، پس از انجام جراحی چاقی گزارش داده اند که تعداد و شدت حملات میگرنی آنها کاهش یافته است.

با این حال، این موضوع همچنان در حال بررسی است و برای اعلام نتایج قطعی در مورد درمان میگرن با جراحی لاغری، نیاز به تحقیقات بیشتری می‌باشد.

دکتر حامد قدسی، جراح چاقی، تحصیلات اولیه پزشکی خود را در یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران به پایان رساندند و سپس برای گذراندن دوره تحصیلات تکمیلی، به فرانسه سفر کردند. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایشان و گرفتن وقت مشاوره، از قسمت نوبت دهی سایت اقدام کنید.

جهت دانلود نسخه پی دی اف این مقاله در مورد درمان میگرن با جراحی لاغری اینجا کلیک کنید.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *