عمل فتق‌ چیست

خانه | جراحی ها | عمل فتق‌ چیست
عمل فتق چیست و چگونه انجام می‌شود؟

عمل فتق چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که عمل فتق زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از اعضای داخلی بدن به دلیل ضعف عضلات یا دیواره بافت جابجا شده و به سمت بیرون کشیده شوند.

معمولا فتق بین قفسه سینه و باسن ایجاد می‌شود در صورت بروز چنین مشکلی بلافاصله باید درمان دارویی یا عمل فتق که گاها به اشتباه عمل فتخ گفته میشود انجام شود. دکتر حامد قدسی یکی از بهترین پزشکان در زمینه جراحی چاقی در اینجا با شما در مورد چگونگی این جراحی صحبت خواهند کرد.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی

عمل فتق چیست؟ فتق به طور معمول در شکم یا کشاله ران ایجاد می‌شود. زمانی که یکی از اندام‌ های شما به عضله یا بافتی که در آن قرار دارد فشار وارد کند یک برآمدگی عجیب روی بدن ایجاد خواهد شد.

در اثر افزایش سن، یا انجام فعالیت‌ های مختلف و سنگین احتمال بروز این ناراحتی وجود خواهد داشت. گاهی فتق علامتی ایجاد نمی‌کند ولی در بسیاری موارد این زائده با ناراحتی و درد همراه خواهد بود.

مطالعه بیشتر : برای اطلاع از هزینه عمل اسلیو معده با بیمه تامین اجتماعی و اینکه باید چه شرایطی داشته باشیم تا بتوان از مزایای بیمه استفاده کرد، کلیک کنید.

به طور معمول فتق در قسمت پایین قفسه سینه، کشاله ران و امتداد خط وسط جلوی شکم مشاهده می‌شود و انواع مختلفی دارد. این عارضه بیشتر در مردان رخ می‌دهد. در ابتدا ممکن است فتق بسیار جدی نباشد، اما به به مرور زمان این می‌تواند شرایط حاد و تهدید کننده‌ ای برای سلامت شما ایجاد نماید.

این زائده می‌تواند خونرسانی به اندام یا بافتی را که تحت فشار قرار گرفته متوقف کرده و باعث از بین رفتن بافت شود، بنابراین بسیار مهم است که هر گونه علائمی را در ناحیه برآمده احساس می‌کنید جدی بگیرید و بلافاصله برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

به طور معمول برای درمان قطعی این عارضه، عمل فتق انجام می‌شود. جراحی  به دو صورت باز و لاپاراسکوپی خواهد بود. اینکه کدام تکنیک برای شما موثر واقع می‌شود به نظر پزشک جراح شما بستگی دارد.

عمل فتق چیست ؟

عمل فتق چگونه انجام می‌شود؟ عمل فتق با همان عمل باد فتق به صورت باز بهتر است یا لاپاراسکوپی؟ در این مقاله به سوالات مختلف شما در این زمینه پاسخ داده می‌شود پس اگر شما یکی از عزیزانتان از این عارضه رنج می‌برید به خواندن مقاله زیر ادامه دهید. ما در اینجا هر آنچه که شما باید در مورد این تکنیک درمانی بدانید را آورده‌ایم.

  • بررسی رایج‌ ترین عمل جراحی فتق
  • عمل فتق چيست؟
  • آیا عمل فتق تنها گزینه درمانی است؟ آیا انجام جراحی فتق ضروری است؟
  • آمادگی‌ های لازم  قبل از انجام عمل باد فتق چگونه است
  • عمل فتق چگونه انجام می‌شود؟
  • بهبودی بعد عمل فتق
  • عوارض و خطرات جراحی فتق

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره عمل های جراحی و همچنین قیمت بوتاکس معده به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب : ۰۲۱۸۸۶۶۳۲۸۴
  •  شماره برای رزرو نوبت : ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸
  • مشاوره آنلاین: ۰۹۱۹۵۵۰۴۲۵۱

بررسی رایج‌ ترین عمل جراحی فتق

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی عمل فتق بپردازیم،تا بفهمیم عمل فتق چگونه است، بهتر است در مورد انواع آن بیشتر بدانید، زیرا هر کدام از انواع فتق به درمان جداگانه‌ای نیاز دارند. برخی از رایج ترین انواع فتق در زیر توضیح داده شده است.

1.فتق مغبنی 

این نوعی فتق شکمی است که در ناحیه داخلی کشاله ران، زمانی رخ میدهد که روده از یکی از دو مجرای دیواره پایین شکم به نام کانال‌ های اینگوینال بیرون بزند.  تخمین زده شده که حدود 27 درصد از مردان و 3 درصد از زنان در مقطعی از زندگی خود دچار فتق اینگوینال میشوند.

2.فتق فمورال 

این نوع در ناحیه فوقانی ران خارجی یا کشاله ران، در معابر عمیق‌ تری به نام کانال‌ های فمورال رخ میدهد. فتق فمورال بسیار کمتر از فتق مغبنی است و در زنان بسیار بیشتر از مردان مشاهده می‌شود. در صورت عدم ترمیم این نوع فتق عوارض زیادی به همراه خواهد داشت.

مطالعه بیشتر : اگر می خواهید با انواع شام رژیمی برای لاغری شکم آشنایی داشته باشید، کلیک کنید.

3.فتق شکمی

از طریق سوراخی در ماهیچه های شکم ایجاد می شود. سه نوع فتق شکمی وجود دارد:

فتق شکمی

  • فتق اپی گاستر در بالای ناف ایجاد می شود
  • فتق برشی ناشی از ضعیف شدن عضله شکم و برشی است که در یک عمل جراحی قبلی شکم ایجاد شده است.
  • فتق نافی که در نزدیکی ناف ایجاد می شود، در نوزادان، به ویژه آنهایی که نارس به دنیا آمده اند، شایعتر است. این فتق معمولا تا زمانی که کودک به 4 سالگی میرسد، خود به خود بسته می‌شود.
  • فتق هیاتال زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت بالایی معده از طریق یک سوراخ کوچک (هیاتوس) در دیافراگم به قفسه سینه برآمده می‌شود. هیاتوس به مری که غذا را از دهان به معده حمل میکند، اجازه میدهد تا از دیافراگم عبور کند.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی با عمل آپاندیس و نحوه انجام آن، همچنین عمل آپاندیس چند روز بستری دارد؟ کلیک کنید.

عمل فتق چيست؟ 

افزایش سن  ممکن است باعث ساییدگی و پارگی منظم عضلات می‌شود. آسیب، جراحی، چافی، بارداری یا اختلال ژنتیکی نیز می‌توانند در این زمینه مقصر باشند.

اگر احساس می‌کنید که علائم فتق مانند دردناکی در ناحیه برآمده، احساس کشش کیسه بیضه، درد هنگام بلند کردن وسایل سنگین، حالت تهوع و استفراغ همراه با احساس فشار در ناحیه برآمده را دارید برای درمان باید به بیمارستان یا پزشک عمومی مراجعه کنید.

عمل فتق چيست؟

در ابتدا ارزیابی‌ های اولیه از طریق معاینه فیزیکی انجام خواهد شد. پس از آن برای تشخیص دقیق‌ تر تصویر برداری از بافت مانند سی‌تی‌ اسکن انجام می‌شود.

در صورتی که فتق به درستی تشخیص داده شود عمل فتق توسط پزشک متخصص یا جراح چاقی برای درمان مشکل انجام خواهد شد، البته اگر فتق کوچک یا خفیف باشد نیازی به جراحی نیست و فرد با رعایت مراقبت‌ های بهداشتی می‌تواند شرایط را مدیریت کند..

اما فراموش نکنید که فتق با گذشت زمان بدتر خواهد شد، بنابراین افرادی که خود را مقید رعایت دستورالعمل‌های تجویز شده از طرف پزشک نمی‌دانند باید انتظار بزرگ شدن فتق و جراحی ترمیم فتق را داشته باشند.

هدف از انجام جراحی، بازگرداندن بافت برآمده به جای خود و ترمیم آن است. همچنین ممکن است از یک ماده به نام مش به عنوان یک داربست انعطاف پذیر برای تقویت دیواره‌ های عضلانی و همچنین جلوگیری از عبور اندام استفاده شود.

آیا عمل فتق تنها گزینه درمانی است؟ آیا انجام جراحی فتق ضروری است؟

اینکه شما به عمل فتق  نیاز دارید یا نه بسیار به وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. پزشک پس از ارزیابی و تشخیص فتق در صورت حاد نبودن شرایط ممکن است دستور العمل‌ هایی شامل رژیم غذایی فعالیت‌ ها و عادات مناسب را به شما پیشنهاد کند.

آیا عمل فتق تنها گزینه درمانی است؟

حتی ممکن است برخی داروها حتی به صورت گیاهی برای کاهش علائم فتق پیشنهاد شوند، اما اگر هیچ کدام از این راهکارها برای شما موثر نبود پزشک در مورد جراحی با شما صحبت خواهد کرد به طور معمول جراحی به دو روش لاپاراسکوپی و باز خواهد بود.

جراحی لاپاراسکوپی یک جراحی امن و کم خطر است که تنها با ایجاد چند برش کوچک روی شکم انجام می‌شود در حالی که جراحی باز نیاز به برش‌ های بزرگ‌ تری است و دوره نقاهت و بهبودی فرد نیز طولانی‌ تر خواهد بود.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با عوارض عمل اسلیو ، کلیک کنید.

1.آمادگی‌ های لازم  قبل از انجام عمل فتق

هر روش جراحی مانند جراحی لاغری و سایر جراحی‌ هایی که به صورت باز یا لاپاراسکوپی انجام می‌شوند، نیاز به آمادگی‌ های قبل عمل دارند. قبل از اقدام به انجام عمل باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. ممکن است نیاز به آزمایشاتی داشته باشید تا مشخص شود آیا برای جراحی و بیهوشی به اندازه کافی سالم هستید یا خیر.
  • اگر لازم است داروهای خاصی را صبح روز جراحی مصرف کنید، آنها را فقط با یک جرعه آب میل کنید. تمام داروها و مکمل‌هایی را که باید مصرف می‌کنید به پزشکتان اطلاع دهید تا به شما بگوید مصرف کدام دارو را متوقف کنید. به طور معمول داروهایی که ضد انعقاد خون هستند و احتمال خونریزی حین جراحی و بعد از آن را افزایش می‌دهند قطع خواهند شد.
  • روز قبل از جراحی باید خوردن و آشامیدن را متوقف کنید.
  • اگر سیگار می کشید حداقل به مدت 4 تا 6 هفته قبل عمل سیگار را کنار بگذارید. این می‌تواند باعث ایجاد مشکل در ترمیم فتق و افزایش عفونت بعد از جراحی شود.
  • روز قبل جراحی دوش بگیرید و نواحی مورد نظر برای جراحی را اصلاح کنید.

عمل فتق چگونه انجام می‌شود؟

در این جراحی مانند اسلیو معده یا بای پس معده  برای شروع جراحی بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار خواهد گرفت تا در طی فرایند جراحی هیچگونه درد و ناراحتی احساس نکند. برای ترمیم فتق جراح موارد زیر را انجام می دهد:

چگونگی انجام عمل فتق

  • بافت یا اندام برآمده را به جای اصلی برمی‌گرداند.
  • عضلات پاره شده یا ماهیچه‌های باز شده را ترمیم می‌کند.
  • برای تقویت و پوشاندن نقص فتق در برخی موارد از مش جراحی استفاده می‌شود.

برای انجام همه این مراحل و ترمیم فتق، جراحی به دو روش  باز و کم تهاجمی مانند لاپاراسکوپی انجام می‌شوند. اینکه کدام یک برای شما بهترین است به نوع و اندازه فتق شما و سایر عوامل خطرزا برای سلامتی شما بستگی دارد.

1.عمل فتق به روش باز

فتق های بزرگ اغلب نیاز به جراحی باز دارند. جراح  یک برش عمقی و طولانی در کشاله ران یا شکم ایجاد می کند تا فتق شما را ببیند و ترمیم کند. برای جلوگیری از عود مجدد فتق، پزشک حین جراحی از مش استفاده خواهد کرد.

2.عمل فتق به روش لاپاراسکوپی 

جراح چندین برش کوچک در شکم شما ایجاد می کند، سپس ابزار مخصوص لاپاراسکوپی که شامل یک دوربین کوچک در داخل یک لوله توخالی است را از طریق یک برش برای دیدن فتق وارد بدن می‌کند. ابزارهای ویژه از طریق  برش‌ های دیگر برای ترمیم فتق وارد شکم شده تا فتق اصلاح و درمان شود.

3.بهبودی بعد عمل فتق 

در برخی موارد عمل فتق به صورت سرپایی انجام می‌شود و فرد همان روز پس از انجام جراحی می‌تواند به منزل بازگردد، اما اگر فتق بزرگ باشد و جراحی گسترده‌ تر انجام شود لازم است تا بیمار در بیمارستان بستری شود.

بهبودی بعد عمل فتق

در هر دو نوع جراحی، ممکن است در ۷۲ ساعت اول پس از عمل، درد داشته باشید. اگر فتق شما کوچک یا در کشاله ران باشد، اغلب می توانید آن را با دارو های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مدیریت کنید.

اکثر افراد پس از عمل فتق شکم کم تهاجمی در مقایسه با باز، درد کمتری دارند. مراقبت‌ های بعد از عمل فتق مانند نحوه خوابیدن بعد از عمل فتق و .. بستگی به روشی دارد که جراح شما استفاده کرده است.

قبل از اینکه به خانه بروید، تیم پزشکی به شما می گوید که چگونه از برش و خودتان بعد از جراحی فتق مراقبت کنید. برای فتق های بزرگتر، ممکن است برای مدت کوتاهی پس از جراحی به یک لوله تخلیه کوچک نیاز داشته باشید. مدت زمان بهبودی پس از عمل فتق به عوامل مختلف زیر بستگی دارد:

  • اندازه فتق
  • نوع جراحی
  • سن و سلامت کلی

احتمالاً می‌توانید فعالیت‌ های سبک را در روزهای بعد از عمل از سر بگیرید. اما از انجام فعالیت ‌های سنگین و تمرینات ورزشی سخت باید خودداری کنید.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با کوچک کردن بازوها و بستن بازو برای لاغری، کلیک کنید.

عوارض و خطرات جراحی فتق

جراحی بهترین درمان برای فتق دردناک است. این تنها راه خلاص شدن از شراین عارضه و درد ناشی از آن است. بسیاری از فتق‌ ها در نهایت نیاز به جراحی خواهند داشت مانند عمل فتق بیضه.

عوارض و خطرات جراحی فتق

اگر بیش از حد صبر کنید، ممکن است فتق شما بزرگتر شده و ترمیم آن سخت‌ تر شود. عوامل خاصی از جمله سیگار کشیدن، دیابت و اضافه وزن خطر عوارض بعد از جراحی فتق را افزایش میدهند. خطرات و عوارض جانبی رایج بلافاصله پس از عمل فتق عبارتند از:

  • کبودی
  • عفونت
  • خونریزی در محل برش
  • مشکل در ادرار کردن در صورت وجود فتق در کشاله ران
  • تجمع مایع به نام سروما در محل قبلی فتق

خطرات و عوارض جانبی طولانی مدت عبارتند از:

  • درد مزمن کشاله ران
  • مشکلات در حرکت
  • عود فتق

خطرات و عوارض جانبی نادر اما جدی عبارتند از:

  • عوارض مربوط به بیهوشی، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی (اینها به طور خاص تنها به عمل فتق مربوط نمیشوند).
  • آسیب به عروق خونی و اندام های مجاور، از جمله مثانه و روده
  • مرگ

کلام آخر

فتق زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از اندام‌ های داخلی بدن به دلیل ضعف بافت یا باز شدن ماهیچه‌ ها به ناحیه اطراف کشیده شود. افزایش سن، چاقی، ژنتیک، تمرینات و فعالیت‌ های سنگین همگی می‌توانند در ابتلا به این عارضه نقش داشته باشند.

فتق انواع مختلفی دارد و به همین دلیل روش‌ های درمانی مانند عمل فتق در مردان و سوال پر تکرار عمل فتق زنان چگونه است ، روش درمانی مختلفی نیز برای ترمیم آن وجود دارد. اگر فتق کوچک باشد ممکن است از طریق اصلاح سبک زندگی و دارو بتوان آن را مدیریت نمود، اما در صورت بزرگ بودن برآمدگی نیاز به عمل فتق خواهد بود.

جراحی فتق به دو صورت باز و لاپاراسکوپی انجام می‌شود. اینکه کدام روش درمانی برای شما موثر است به تشخیص پزشک و وسعت ناحیه تحت درمان دارد ،

بعد از عمل جراحی باد فتق ممکن است عوارض چون خونریزی، درد، مشکلات حرکتی و … داشته باشید به همین دلیل به شما توصیه می‌شود که برای انجام این عمل به بهترین دکتر برای اسلیو معده در تهران مراجعه کنید.

دکتر حامد قدسی عضو انجمن بین‌ المللی جراحان چاقی هستند که در زمینه جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته نیز تخصص دارند. ایشان مدارک خود را از دانشگاه‌ های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند.

سوالات متداول عمل فتق 

1.آیا انجام عمل فتق خطرناک است؟

اگر جراح از مهارت و تخصص بالایی برخوردار باشد شما می‌توان یک عمل امن و بدون خطرات را تجربه کنید.

2.آیا عمل فتق با لاپاراسکوپی کم خطر است؟

از آنجا که در جراحی با لاپاراسکوپی برش‌ های کمتری در ناحیه درمان ایجاد می‌شود استفاده از این تکنیک امن بوده و عوارض و خطرات کمتری نسبت به جراحی باز به همراه دارد.

3.عمل فتق با لاپاراسکوپی بهتر است یا جراحی باز؟

اینکه کدام تکنیک برای شما بهتر است به نظر پزشک و وسعت ناحیه تحت درمان دارد اگر فتق بسیار برآمده باشد جراحی باز برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

4.آیا عمل فتق از طریق بیهوشی عمومی انجام می‌شود؟

برای اینکه بیمار در طی فرایند جراحی احساس راحتی بیشتری داشته و دردی احساس نکند عمل فتق با بیهوشی عمومی انجام خواهد شد.

5.آیا می‌توان بدون انجام عمل فتق این عارضه را درمان کرد؟

در مواردی که فتق کوچک باشد، از طریق اصلاح سبک زندگی و دارو می‌توان شرایط را کنترل و مدیریت نمود.

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

منابع

https://www.nhs.uk/conditions/hernia/

https://www.asahq.org/madeforthismoment/preparing-for-surgery/procedures/hernia-surgery/

https://www.upmc.com/services/general-surgery-trauma/services/hernia-surgery

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *