عمل آپاندیس و علائم آپاندیس

خانه | جراحی ها | عمل آپاندیس و علائم آپاندیس
عمل آپاندیس و علائم آپاندیس

عمل آپاندیس زمانی انجام می‌شود که آپاندیس عضو کوچک لوله‌ای شکل متصل به روده بزرگ، دچار انسداد، عفونت و یا التهاب شود. هنوز به طور دقیق و علمی عملکرد این عضو در سیستم گوارشی مشخص نشده است، اما هرگونه مشکلی در این بخش نیاز به درمان سریع دارد. در ادامه قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم: عمل آپاندیس چند روز بستری دارد؟ عمل اپاندیس چند روزه خوب میشود؟ عمل آپاندیس چقدر طول می کشد.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی tel://09109254936

دکتر حامد قدسی یکی از چهره‌های شناخته شده در زمینه جراحی چاقی و لاپاراسکوپی با شما در مورد جراحی آپاندیس صحبت خواهند کرد. آپاندیس یک زائده کوچک است که در قسمت انتهایی و سمت راست پایین روده بزرگ بیرون زده و می‌تواند با درد شدید و ناگهانی در قسمت پایین شکم همراه باشد.

تهوع، استفراغ‌ و یبوست از دیگر علائم شایع آپاندیسیت هستند. درد ابتدا در قسمت مرکزی شکم ایجاد خواهد شد و پس از آن در حرکت کرده و به سمت راست پایین شکم انتقال می‌یابد. در این صورت هنگام لمس این ناحیه از شکم احساس درد خواهید داشت، البته در برخی موارد نیز علائم تا زمانی که شرایط حاد نشده مشاهده نخواهند شد.

در موارد حاد زمان حرکت مدفوع در روده بزرگ آپاندیس دچار انسداد شده، عفونی می‌شود و به شدت ملتهب خواهد شد. زمانی که تورم و التهاب بیش از اندازه باشد، آپاندیس ترکیده می‌شود. ترکیدن این زائده می‌تواند باعث ایجاد یک وضعیت اورژانسی پزشکی شده و باکتری‌ ها را از داخل روده به حفره شکمی انتشار دهد.

ورود عفونت یا باکتری (پریتونیت) به جریان خون فرد را با عوارض خطرناک و تهدید کننده زندگی (سپسیس) مواجه خواهد کرد. در این صورت باید بلافاصله برای برداشتن آپاندیس از طریق جراحی آپاندیس اقدام نمود. اما عمل آپاندیس چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در این مقاله عمل آپاندیس یا آپاندکتومی به صورت کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفته، پس اگر می‌خواهید در مورد برداشتن آپاندیس بیشتر بدانید به خواندن ادامه دهید.

مطالعه بیشتر: برای پاسخ و اطلاع از اینکه علت بزرگ شدن شکم بعد از عمل هیسترکتومی چیست و تاثیر جراحی بر عروق خونی؟ کلیک کنید.

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ ها و دوشنبه‌ ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب : ۰۲۱۸۸۶۶۳۲۸۴
  •  شماره برای رزرو نوبت : ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸
  • مشاوره آنلاین : ۰۹۱۹۵۵۰۴۲۵۱

آپاندیس چیست؟ بررسی علل ایجاد آپاندیسیت 

آپاندیست می‌تواند بیش از یک علت داشته باشد. تشخیص دقیق علت به راحتی امکان‌پذیر نیست. با وجود موارد زیر می‌توانند در ابتلا به این عارضه دخیل باشند:

آپاندیس چیست؟

  • سخت شدن مدفوع که می‌تواند سوراخ داخل آپاندیس را مسدود نماید
  • رشد بافت در دیواره آپاندیس که به دلیل عفونت در دستگاه گوارش یا هر بخش دیگری از بدن ایجاد می‌شود
  • التهاب روده نیز از دیگر عوامل ابتلا به این عارضه است
  • عفونت ویروسی که باعث تورم بافت لنفاوی آپاندیس شود
  • ورود یک جسم خارجی به این بخش علت دیگر انسداد و عفونی شدن آن است
  • در هر صورت زمانی که به دلیل ورود باکتری‌ های روده، آپاندیس مسدود یا عفونی شود، آپاندیسیت اتفاق خواهد افتاد.

این عارضه به طور ناگهانی شروع شده و شدت آن بیشتر می‌شود، به همین دلیل به آن آپاندیسیت حاد می‌گویند. البته نوع مزمن این بیماری نیز وجود دارد که در موارد بسیار نادر مشاهده می‌شود و ممکن است بیماری بدون علائم نگران کننده سالیان سال با فرد همراه باشد.

درب‌ های شکمی گاه و بیگاه به سراغ شما می‌آیند ممکن است نمونه‌ ای از این نوع آپاندیسیت باشند. در هر صورت هرگونه درد یا علائم مشکوک شکمی ادامه دار باید سریعتر تحت درمان و مداوا قرار گرفته تا علت اصلی درد به موقع و به درستی تشخیص داده شود.

مطالعه بیشتر: هزینه عمل آپاندیس با لاپاراسکوپی چقدر می باشد و به چه عواملی بستگی دارد؟ برای پاسخ کلیک کنید.

عمل آپاندیس چگونه انجام میشود؟

عمل آپاندیس که به آپاندکتومی نیز معروف است به دو صورت باز و لاپاراسکوپی انجام می‌شود. جراحی به روش باز یا لاپاراسکوپی با هدف حذف آپاندیس و جلوگیری از انتشار عفونت به خون و بافت‌ های مختلف بدن انجام می‌شود.

عمل آپاندیس چگونه انجام میشود؟

عمل آپاندیس به روش باز

زمانی که عفونت حاد بوده، و آپاندیس در معرض متلاشی شدن باشد جراحی به روش باز انجام می‌شود. در این روش پزشک برش هایی در قسمت تحتانی و سمت راست شکم به اندازه  5 تا 10 سانتی متر ایجاد می‌کند تا از این طریق بتواند به بافت زیرین و دیواره شکم دسترسی داشته و زائده را خارج نماید.

عمل آپاندیس به روش لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نسبت به روش باز کم تهاجمی‌ تر است. این جراحی از طریق بیهوشی عمومی انجام خواهد شد به این معنی که شما در حین جراحی کاملاً خواب هستید.

برای انجام جراحی آپاندیس به روش لاپاراسکوپی مانند جراحی لاغری، پزشک برش کوچک روی شکم ایجاد می‌کند تا از این طریق پورت و ابزار مخصوص را وارد شکم کند. سپس از طریق پورت گاز مخصوص به درون حفره شکم وارد می‌شود تا دیواره شکمی از اندام‌ها جدا شده و بررسی آپاندیس و سایر اندام‌ های داخلی آسان‌تر انجام شود.

پس از آن از طریق همین برش ابزار مخصوص جراحی وارد شکم میشود تا جراحی برای برداشتن آپاندیس انجام شود. پس از آن و با حذف آپاندیس برش بخیه زده می‌شوند.

عمل آپاندیس چند روز بستری دارد؟

به طور معمول عمل آپاندیس حدود ۲ تا ۳ روز بعد از شروع علائم به بیمار توصیه می‌شود تا از پارگی و انتشار عفونت به سایر نقاط شکمی پیشگیری شود. انجام عمل توسط جراح چاقی و جراح متخصص لاپاراسکوپی حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد، البته این یک زمان تقریبی است.

عمل آپاندیس چند روز بستری دارد؟

بسته به نوع و شیوه جراحی ممکن است زمان عمل کوتاه یا طولانی‌ تر شود. در پاسخ به این سوال که عمل آپاندیس چند روز بستری دارد؟ باید گفت به طور معمول بیمار دو تا سه روز بعد جراحی از بیمارستان ترخیص خواهد شد.

روند بهبودی بعد از انجام عمل آپاندیس

  • بعد جراحی آپاندیس شما به اتاق ریکاوری انتقال داده می‌شوید تا هوشیاری و علائم حیاتی شما چک شود. پرستاران به طور منظم دما، فشار خون، نبض و تنفس شما را ثبت می کنند.
  • زخم و میزان درد شما بررسی می‌شود و در صورت لزوم طبق دستور پزشک به شما مسکن داده خواهد شد.
  • جراح ممکن است در حین جراحی یک لوله پلاستیکی کوچک به نام درن را در محل یکی از برش‌ها قرار دهند. این اجازه می دهد تا مایع از ناحیه جراحی در حین بهبودی تخلیه شده و مشکلی ایجاد نشود. بعد مدتی پزشک درن را از بدن شما خارج می کند.
  • اگر هیچ عارضه ای وجود نداشته باشد، می توانید خیلی زود پس از عمل از رختخواب خارج شوید.
  • حرکت زودهنگام بعد از انجام این جراحی مطلوب است، اما برای بالا رفتن از پله ها باید احتیاط لازم داشته باشید تا عضلات شکم تحت فشار قرار نگیرند.
  • حدود 24 ساعت بعد از عمل می توانید غذا بخورید، شما باید توصیه‌های غذایی تجویز شده را به دقت دنبال کنید.
  • اگر بخیه های خارجی (بخیه) دارید، معمولاً بعد از یک هفته یا بیشتر باید برای کشیدن آنها اقدام کنید. گاهی اوقات، جراحان از بخیه‌های قابل جذب استفاده می‌کنند.
  • ممکن است در چند روز اول لازم باشد تا از یک ملین ملایم استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست هر روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  • ممکن است بعد از انجام عمل آپاندیس حالت تهوع یا استفراغ داشته باشید این ممکن است از عوارض بیهوشی نیز باشد. بعد از گذشت یک یا دو روز احساس بهتری خواهید داشت. اگر استفراغ و تهوع همچنان ادامه داشته باشد با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید.
  • مطمئن شوید که استراحت کافی دارید. یک سبک زندگی سریع، با رژیم غذایی ناکافی، بهبودی شما را کند می کند.
  • پس از چند روز به آرامی فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. ورزش منظم و ملایم میتواند.
  • روند بهبودی را سرعت دهید.
  • می توانید برای تسکین درد زیر نظر پزشک میتوانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. استامینوفن (تیلنول®) و ایبوپروفن (Advil®) نمونه‌ هایی از داروهای مسکن بدون نسخه هستند.
  • قرار دادن کمپرس یخ روی برشها نیز میتواند کمک کننده باشد. از پزشک یا پرستار خود در مورد روش صحیح استفاده از کمپرس یخ بپرسید.

مزایای انجام عمل آپاندیس با لاپاراسکوپی

نتایج بعد عمل ممکن است بسته به نوع جراحی و سلامت عمومی شما متفاوت باشد. اما رایج‌ ترین مزایای جراحی لاپاراسکوپی عبارتند از:

عمل آپاندیس به روش لاپاراسکوپی

  • بعد از جراحی درد کمتری خواهید داشت
  • مدت زمان کمتری در بیمارستان خواهید ماند سریعتر می‌توانید به فعالیت‌ های عادی و روزمره خود برگردید
  • اجابت مزاج زودتر و آسانتر انجام می‌شود
  • جای زخم عمیق و اسکار روی شکم مشاهده نمی‌شود

مطالعه بیشتر: برای آشنایی و اطلاع با رایج ترین عمل فتق و دریافت پاسخ این سوال که عمل فتق چیست؟ کلیک کنید.

عمل آپاندیس به روش باز یا لاپاراسکوپی، کدام برای من بهتر است؟

برخی از افراد نمی توانند عمل آپاندیس با لاپاراسکوپی انجام دهند. اگر یکی از این افراد هستید، ممکن است جراحی باز با یک برش بزرگ برای شما در نظر گرفته شود. برخی از دلایل انجام یا تغییر به جراحی باز عبارتند از:

عمل آپاندیس به روش باز یا لاپاراسکوپی، کدام برای من بهتر است؟

  • آپاندیس شما بسیار ملتهب است یا آبسه وجود دارد ( منطقه بزرگی از تجمع باکتری)
  • آپاندیس شما سوراخ شده یا ترکیده است.
  • شما چاقی شدید دارید.

شما دارای بافت اسکار در شکم خود از جراحی قبلی مانند اسلیو معده یا بای پس معده هستید.

  • پزشک نمی‌تواند به هر دلیلی به اندام های شما دسترسی داشته باشد
  • مشکلات خونریزی در طول جراحی دارید.

اگر جراح شما تصمیم به جراحی باز بگیرد، نگران نباشید، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر جراحی باز ایمن‌ ترین گزینه برای شما باشد، پس در اولویت قرار دارد. ممکن است جراح شما تا زمانی که لاپاراسکوپی شروع نشده، این را نداند. به پزشک خود اطمینان کنید. او بهترین قضاوت خود را در مورد ایمن‌ترین روش جراحی برای شما به کار خواهد برد.

عوارض احتمالی عمل آپاندیس چیست؟

عمل آپاندیس با لاپاراسکوپی با حداقل عوارض جانبی همراه است. با این وجود هر روش جراحی عوارضی به همراه دارد. در جراحی آپاندیس عوارض میتوانند شامل خونریزی، عفونت در ناحیه جراحی، فتق، لخته شدن خون و مشکلات قلبی باشند.

عوارض احتمالی عمل آپاندیس چیست؟

فتق سوراخی است که باعث می‌شود مقدار کمی از روده یا سایر بافت‌ های که از طریق ماهیچه‌ ها پوشانده شده، بیرون بزند. همچنین باید بدانید که هر جراحی خطر آسیب رساندن به سایر اعضای بدن را دارد. این محتمل نیست، اما ممکن است.

جراحی آپاندیس می تواند به نواحی مجاور مانند مثانه، روده بزرگ (کولون) یا روده کوچک آسیب برساند. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است به جراحی دیگری نیاز داشته باشید.

اگر التهاب آپاندیس در زمان جراحی شدید باشد، خطر کمی برای آبسه (جمع آوری چرک/باکتری) پس از جراحی وجود دارد. این ممکن است نیاز به درمان بیشتر داشته باشد.

بیشتر عوارض آپاندکتومی نادر است، به این معنی که تقریباً هرگز اتفاق نمی‌افتند. اگر در مورد هر گونه عارضه احتمالی نگران هستید، از جراح خود بپرسید.

آیا بعد از جراحی آپاندیس درد خواهم داشت؟

بعد از انجام جراحی آپاندیس ممکن است کمی احساس درد به خصوص در ناحیه برش و شکم خود داشته باشید. احساس درد در شانه‌ها نیز طبیعی است.

این ممکن است به علت وارد کردن دی اکسید کربن در حین جراحی باشد به طور معمول درد بعد از یک یا دو روز از بین خواهد رفت. برای کاهش درد پزشک ممکن است مقداری داروی مسکن برای شما تجویز کند.

بسیاری از افراد نیز بدون مصرف دارو می‌توانند درد را تحمل کنند، اما اگر برای کاهش درد مجبور به استفاده از مسکن هستید حتماً در مورد نوع مسکن و مدت زمانی که باید دارو مصرف کنیم با پزشک خود صحبت نمایید.

سخن پایانی عمل آپاندیس

آپاندیس یک زائده کوچک متصل به روده بزرگ است. عملکرد این عضو به طور دقیق مشخص نیست اما زمانی که از سمت راست پایین روده بزرگ بیرون بزند میتواند با درد شدید و ناگهانی همراه باشد. این درد ناشی از انسداد یا عفونی شدن آپاندیس است.

التهاب و عفونت شدید این زائده در صورت عدم درمان می‌تواند باعث گسترش باکتری و عفونت به داخل شکم و خون شده و خطرات جدی و حادی برای سلامتی فرد داشته باشد. از همین رو سریع باید برای درمان آن اقدام نمود. جراحی آپاندیس سریع‌ ترین و مطمئن‌ ترین راه برای درمان این عارضه است.

عمل آپاندیس به دو صورت باز و لاپاراسکوپی انجام می‌شود. زمان عمل بسته به نوع جراحی حدود ۳۰ دقیقه تا ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید. جراحی لاپاراسکوپی با خطرات و عوارض کمتری همراه است و روند بهبودی بیمار بعد از عمل کوتاه‌ تر خواهد بود.

بعد از انجام این جراحی باید مراقبت‌های توصیه شده توسط پزشک را به صورت جدی دنبال کرد تا از هرگونه عوارض احتمالی بعد از جراحی پیشگیری شود. اگر به دنبال یک جراحی امن و بدون عارضه هستید به شما بهترین جراح اسلیو معده در تهران معرفی می‌شود.

دکتر حامد قدسی عضو انجمن بین‌المللی جراحان چاقی هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه‌های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند. تعدد عمل‌ های موفقیت آمیز و رضایت بیماران همگی نشان از دانش و تجربه بالای این پزشک شناخته شده دارد.

سؤالات پرتکرار عمل آپاندیس

1- آیا عمل آپاندیس درد دارد؟

در طول جراحی به دلیل استفاده از بیهوشی عمومی شما هیچگونه دردی احساس نخواهید کرد. بعد از آن نیز ممکن است مانند هر روش کم تهاجمی کمی احساس درد و ناراحتی وجود داشته باشد که این درد از طریق مصرف دارو های مسکن قابل کنترل است.

2- آیا عمل آپاندیس تنها راه درمان آپاندیسیت میباشد؟

در اکثر موارد درمان این مشکل تنها از طریق جراحی به روش باز یا لاپاراسکوپی امکان‌پذیر است.

3- چه مدت بعد از انجام جراحی آپاندیس باید در بیمارستان بمانم؟

این بستگی به شیوه جراحی و درمان شما دارد. به طور معمول بیماران حدود ۲ تا ۳ روز بعد از جراحی از بیمارستان ترخیص خواهند شد.

4- عمل آپاندیس به روش باز یا لاپاراسکوپی کدام را باید انجام دهم؟

اینکه کدام شیوه درمانی برای شما بهتر است بسیار به نظر پزشک و جراح متخصص شما بستگی دارد. گاهی به دلیل شدت گرفتن بیماری ممکن است پزشک تشخیص دهد که جراحی بلافاصله باید به روش باز انجام شود.

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

منابع

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/8095-appendicitis

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/appendectomy

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

14 دیدگاه دربارهٔ «عمل آپاندیس و علائم آپاندیس»

    1. سلام
      عمل آپاندیس به طور معمول حدود ۲ تا ۳ روز بعد از شروع علائم به بیمار توصیه می‌شود
      تا از پارگی و انتشار عفونت به سایر نقاط شکمی پیشگیری شود.
      اگر سوال دیگری دارید جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸ تماس حاصل فرمائید.

    1. سلام
      پس از عمل آپاندیس، زمان کشیدن بخیه‌ها متفاوت است و به نوع جراحی و نوع بخیه‌ها بستگی دارد. اما در بیشتر موارد:
      نیازی به کشیدن ندارند و پس از مدتی **جذب بدن** می‌شوند
      بخیه‌های غیرقابل جذب باید بعد از مدتی کشیده شوند. این مدت برای زخم‌های نواحی مختلف بدن متفاوت است.

  1. سلام خدمت آقای دکتر
    من 28 سال سن دارم 3 ماه اس که جراحی آپاندیس انجام داده ام
    جای عمل سوزش حس میکنم میشه راهنمایی بفرمائید

  2. سلام آقای دکتر
    تا چند وقت بعد ار عمل آپانتیس باید رژیم غذایی مناسب داشت؟
    بهتر است چه موادی مصرف شود

    1. سلام.
      بعد از عمل آپاندیس، ابتدا باید تا شش ساعت غذایی مصرف نکنید. سپس طی چهار مرحله رژیم مایع صاف، سوپ کامل، رژیم نرم و رژیم پرکالری و پرپروتئین را رعایت کنید.
      رژیم نرم شامل غذاهای نرم، فرنی، شله زرد و چلو ماهیچه است. از آنجاکه فرد مدتی موادغذایی کافی دریافت نکرده است نیازمند رژیم پرکالری و پرپروتئین شامل گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ، شیر و … است.
      برای ترمیم زخم نیازمند روی، ویتامین C، ویتامین A و ویتامین K است که می‌تواند از منابعی همچون میوه ، گوجه، کلم، فلفل، ماست پروبیوتیک، گوشت قرمز، ماهیچه، لبنیات، جگر، طالبی، انبه و زردآلو این ویتامین‌ها را تامین کند.
      این روند دو یا سه روز بیشتر طول نمی‌کشد و فرد پس از آن محدودیت غذایی ندارد.
      در هر صورت باید طبق دستور پزشک متخصص رژیم غذایی رعایت شود.

  3. سلام و وقت بخیر
    دو ماه هست که عمل آپاندیس انجام داده ام هنوز جای عمل سوزش دارد چکار کنم

    1. سلام و عرض ادب
      احساس سفتی و سوزش در محل بخیه‌ها پس از عمل آپاندیس کاملاً طبیعی است و ممکن است تا ۲ ماه هم طول بکشد تا برطرف شود.
      اما اگر علائمی مانند تب، قرمزی و درد شدید، ترشح و باز شدن بخیه‌ها وجود داشته باشد، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
      در صورتی که سوزش شما همچنان ادامه دارد یا علائم دیگری مشاهده کردید. این ممکن است نشان‌دهنده یک عفونت یا مشکل دیگر باشد. لطفاً به یاد داشته باشید که این پاسخ نمی‌تواند جای مشورت با یک متخصص را بگیرد.
      جهت دریافت مشاوره با شماره ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸ تماس حاصل فرمائید.
      موفق و سلامت باشید.

  4. سلام
    ببخشید درد کردن پهلوم سمت چپ بعد از عمل آپاندیس طبیعی است یا خیر
    تشکر بابت محتوا خوبتون

    1. سلام
      با توجه به اینکه درد پهلو بعد از عمل آپاندیس می‌تواند علل متعددی داشته باشد، بهتر است هر چه سریعتر با پزشک مشورت کنید تا علت دقیق را تشخیص دهند.
      موفق باشید

    1. سلام وقت بخیر
      پس از عمل آپاندیس، درد و علائم مختلف ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. اما در اکثر موارد، درد پس از عمل آپاندیس به مرور زمان کاهش می‌یابد و بهبود می‌یابد.
      در ادامه، چند نکته را در نظر بگیرید:
      1. درد پس از عمل: در روزهای اول پس از عمل، درد معمول است. این درد ممکن است در ناحیه شکم، پهلو یا پشت احساس شود. این درد به مرور زمان کاهش می‌یابد و معمولاً تا چند هفته پس از عمل بهبود می‌یابد.
      2. علائم عفونت: اگر درد شدیدتر می‌شود یا علائم عفونت مانند تب، تورم، قرمزی، ترشحات غیرعادی وجود دارد، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. این ممکن است نشانه‌های عفونت پس از عمل باشد.
      3. بازگشت به فعالیت‌های روزمره: پس از عمل آپاندیس، بهتر است به تدریج به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید. از فعالیت‌های سنگین و خسته‌کننده پرهیز کنید تا بهبود سریع‌تر رخ دهد.
      4. مراقبت از جراحی: دستورات پزشک خود را دقیقاً دنبال کنید. مراقبت از جراحی، شامل تغییر دستگاه‌های زیرین، تغییر دستگاه‌های جراحی و مصرف داروها، مهم است.

      در نهایت، اگر هر گونه نگرانی دارید یا درد شدیدتر می‌شود، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *