علائم نشتی معده بعد از بای پس و عمل جراحی لاغری

خانه | اسلیو | علائم نشتی معده بعد از بای پس و عمل جراحی لاغری
نشتی معده بعد از بای پس و عمل جراحی لاغری

این مقاله در زمینه نشتی معده بعد از بای پس و اسلیو با هدف پاسخگویی به سوالات و دغدغه‌های شما عزیزان نگارش شده است پس اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. جراحی کاهش وزن با تکنیک‌ های مختلفی انجام می‌شود. بای پس معده و اسلیو معده از مهم‌ ترین روش‌ های کاهش وزن و لاغری از طریق جراحی هستند.

هر جراحی به روش تهاجمی عوارضی به همراه دارد. نشتی معده بعد از بای پس و اسلیو معده از مهمترین عوارض این تکنیک‌ های لاغری است.دکتر حامد قدسی از جراحان مشهور چاقی در این مقاله به علائم نشتی اسلیو معده اشاره کرده و به سوالات متعدد شما در این زمینه پاسخ می‌دهند.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی tel://09109254936

جهت مشاوره برای دریافت جدیدترین متد جراحی لاغری مانند بای پس معده و … دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ ها و دوشنبه‌ ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب : 02188870946  –  02188870945
  • شماره برای رزرو نوبت : 09109254936
  • مشاوره آنلاین:  09931466388

نشتی معده بعد از بای پس یکی از عوارضی است که به ندرت اتفاق می‌افتد. اگر عمل توسط یک جراح متخصص و با تجربه انجام شده باشد احتمال وقوع این عارضه به صفر می‌رسد.با این وجود عدم  مراقبت‌های نادرست بعد عمل نیز می‌توانند در این زمینه تاثیر گذار باشد.

البته همه افراد به یک میزان دچار این عارضه نمی‌شوند و احساس درد و ناراحتی برای همه به یک شکل نخواهد بود. نشتی معده بعد از جراحی لاغری می‌تواند با دردهای شکمی بدی همراه باشد و در موارد جدی تهدید کننده زندگی فرد باشد. بنابر این بسیار مهم است .

مطالعه بیشتر :  برای اطلاع از هزینه بوتاکس معده، کلیک کنید .

جراحی بای پس معده اساساً فرآیند ایجاد یک کیسه معده جدید و کوچکتر از بالای معده است که یک جراحی کاهش وزن پر طرفدار محسوب می‌شود.در صورت هرگونه درد و ناراحتی در قفسه سینه یا شکم سریع به پزشک مراجعه نمایید تا از طریق آزمایشات لازم علت مشکل بررسی شده و راهکارهای درمانی آغاز شوند. نشتی معده بعد از بای پس چگونه اتفاق می‌افتد؟ علائم نشتی اسلیو معده چیست؟ نشتی معده بعد از اسلیو یا بای پس تا چه اندازه خطرناک است؟

  • نشتی معده بعد از بای پس چگونه اتفاق می‌افتد؟
  • بررسی علائم نشتی معده بعد از بای پس و عمل جراحی لاغری
  • نشتی معده بعد از بای پس چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • نشتی معده بعد از بای پس چگونه تشخیص داده می‌شود؟
  • نحوه درمان نشتی معده بعد از بای پس
  • نکاتی برای جلوگیری از نشتی معده بعد از بای پس

نشتی معده بعد از بای پس چگونه اتفاق می‌افتد؟  

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم بهتر است در مورد انجام عمل بای پس کمی بیشتر بدانید تا بهتر بتوانید علت نشتی معده را بعد از این جراحی چاقی را درک کنید.بای پس معده نوعی از جراحی متابولیک محسوب می‌شود که در آن اندام گوارشی از جمله معده و روده تغییر خواهند کرد.

نشتی معده بعد از بای پس چگونه اتفاق می‌افتد؟

در بای پس برخلاف اسلیو که تنها معده برش داده می‌شود روده نیز بریده خواهد شد. در واقع در طی فرایند جراحی بخش فوقانی معده مانند اسلیو برش داده شده تا به یک کیسه کوچک تبدیل شود. پس از آن مقداری از روده کوچک نیز بریده می‌شود تا به کیسه جدید معده وصل شود.

به این نوع اتصالات در اصطلاح پزشکی آناستوموز گفته می‌شود.  اما هدف انجام این تغییرات در معده و روده کاهش حجم مواد غذایی دریافتی و همچنین کاهش جذب است. با کم شدن اندازه معده حجم مواد غذایی که می‌توانید دریافت کنید نیز کمتر می‌شود و از آنجا که غذای بلعیده شده وارد روده کوچک می‌شود.

مطالعه بیشتر : آیا اضافه وزن ارتباطی با آپاندیس دارد ، برای پاسخ کلیک کنید .

 قسمت زیادی از معده و همچنین ابتدای روده کوچک را دور می‌زند، جذب کمتر اتفاق می‌افتد و در نتیجه این منجر به کاهش وزن و لاغری خواهد شد. اما نشتی معده بعد از بای پس چگونه اتفاق می‌افتد؟ دو دلیل اصلی برای این امر وجود دارد :

  • نشتی معده باعث می‌شود تا شیره گوارشی از معده به داخل شکم ریخته شود. فرایند برش و اتصال معده به روده کوچک با ابزار مخصوصی به نام منگنه انجام می‌شود. اگر به دلیل عدم تخصص و مهارت پزشک سوراخی در محل برش و اتصال معده و روده به وجود آید نشتی معده رخ می‌دهد.
  • گاهی نیز علت نشتی معده بعد از جراحی لاغری به دلیل مشکلات ناشی از جریان خون است که منجر به بهبودی دیرتر زخم می‌شود.
  • نشتی معده بعد از اسلیو در افرادی که به دیابت، نارسایی کلیوی و مشکلات کبدی مبتلا هستند بیشتر مشاهده می‌شود.
  • کسانی که سیگار می‌کشند، الکل مصرف می‌کنند و تغذیه مناسب بعد بای پس ندارند نیز بیشتر در معرض نشتی معده بعد از اسلیو یا بای پس قرار دارند.
  • افرادی که در گذشته جراحی متابولیک داشته‌اند نیز مستعد نشتی معده خواهند بود

نشتی معده بعد از بای پس یا اسلیو یک عارضه جدی است که ممکن است در ابتدا با علائم خاصی همراه نباشد، اما به مرور علائم نشتی اسلیو معده و بای پس ظاهر می‌شوند.

بررسی علائم نشتی معده بعد از بای پس و عمل جراحی لاغری

هر جراحی خطراتی دارد، جراحی لاغری نسبت به دیگر عمل‌های تهاجمی با خطرات و عوارض کمتری همراه است. با این وجود مشکلات و عوارض خاصی وجود دارند که باید از آنها آگاه بود. همانطور که گفته شد، نشتی معده بعد از جراحی لاغری زمانی اتفاق می‌افتد که شیره گوارشی معده از سوراخ یا درز کیسه معده جدید خارج شود.

بررسی علائم نشتی معده بعد از بای پس و عمل جراحی لاغری

هنگامی که این مایعات خارج می‌شوند، می‌توانند آسیب قابل توجهی به سایر اندام‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌های بدن وارد کنند. به همین دلیل، مهم است که از علائم و نشانه‌های نشتی معده بعد از اسلیو آگاه باشید تا در صورت بروز هر کدام از این علائم بتوانید سریع کمک‌های پزشکی را دریافت کنید.

مطالعه بیشتر :  بازگشت وزن بعد از اسلیو معده چقدر حقیقت دارد، کلیک کنید .

نشتی‌ها معمولاً اندکی پس از جراحی ظاهر می‌شوند. از آنجایی که نشت معده باعث خروج محتویات گوارشی از معده به داخل بدن می‌شود، ناراحتی‌های شکمی از واضح ترین نشانه‌های نشت بای پس یا اسلیو معده هستند. دیگرعلائم نشتی معده بعد از بای پس به شرح زیر است:

  • درد شکم
  • درد قفسه سینه
  • درد شانه
  • تب
  • ضربان قلب سریع
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • تشدید درد شکم
  • تهوع و استفراغ
  • فشار خون پایین
  • ادرار کمتر

به طور قابل توجهی، شدت درد با گذشت زمان افزایش می‌یابد. اگر پس از جراحی اسلیو معده دچار چنین عوارضی شدید، فوراً با پزشک یا جراح چاقی خود تماس بگیرید. این نوع علایم نباید نادیده گرفته شوند، زیرا می‌توانند تهدید کننده زندگی فرد باشند.

نشتی معده بعد از بای پس چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

نشتی معده بعد از جراحی لاغری مانند بای پس یا اسلیو در طی چند روز یا چند هفته به صورت زیر خواهد بود :

نشتی معده بعد از بای پس چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

نشت زودرس : نشتی که بین روزهای اول و سوم پس از جراحی ظاهر می‌شود.

نشت متوسط : نشتی که بین روزهای چهارم تا هفتم پس از جراحی ایجاد می‌شود.

نشت دیر هنگام : از روز هشتم به بعد رخ می‌دهد.

نشتی معده بعد از بای پس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

جراح چاقی برای تشخیص علائم نشتی اسلیو معده یا بای پس مراحل زیر را دنبال می‌کند:

  • در ابتدا پزشک در مورد علائم شما می‌پرسد و معاینه فیزیکی لازم را انجام می‌دهد
  • در مرحله بعد آزمایش‌های تصویربرداری از دستگاه گوارش فوقانی یا سی تی اسکن انجام شود. برای هر دو آزمایش، از بیمار خواسته می‌شود تا مایع حاجب یا ماده کنتراست زا را بنوشد. این کمک می‌کند تا تصاویر راحت تر نشان داده شوند. سپس تصویربرداری با اشعه ایکس انجام می‌شود. تصاویر می‌توانند نشان دهند که آیا رنگ از طریق آناستوموز نشت می‌کند یا خیر.
  • اگر آزمایش تصویربرداری نشتی را نشان ندهد، اما بیمار هنوز علائم نشتی اسلیو معده یا بای پس معده را داشته باشد، ممکن است پزشک یک جراحی اورژانسی را برای جستجوی نشت توصیه کند.

مطالعه بیشتر : از عمل پیکر تراشی چه میدانید ، کلیک کنید .

نحوه درمان نشتی معده بعد از بای پس

پس از تشخیص، نشتی باید فوراً درمان شود. تیم پزشکی برای کمک به درمان نشتی معده بعد از بای پس اقدامات زیر را انجام می‌دهند:

  • آنتی بیوتیک از طریق آمپول یا سرم جهت پیشگیری از عفونت تزریق خواهد شد
  • در صورت بروز عفونت، اولین اقدام اساسی تخلیه عفونت از محل نشت است
  • در مرحله بعدی جراحی اصلاحی با هدف ترمیم محل نشت انجام خواهد شد
  • در طی مدت بهبودی خوردن غذاها از طریق دهان قطع خواهد داشت. در این صورت از طریق لوله تغذیه انجام میشود. از این طریق مواد غذایی مستقیماً به روده شما می‌ریزند تا زمانی که نشت بهبود یابد.

نکاتی برای جلوگیری از نشتی معده بعد از بای پس

آیا امکان جلوگیری از نشت پس از جراحی اسلیو معده وجود دارد؟ اکثر اقدامات پیشگیرانه بر عهده جراح است. با این حال، بیماران همچنان می‌توانند برای جلوگیری از نشت پس از جراحی اسلیو معده اقدامات احتیاطی آسانی انجام دهند:

  • پس از جراحی آرامش داشته باشید

در چند هفته اول پس از عمل، باید با استراحت کافی، روی بهبودی خود تمرکز کنید. وسایل بزرگ و سنگین جابه جا نکنید و از بالا و پایین رفتن از پله‌ها خودداری کنید. از انجام هرگونه فعالیت فیزیکی و تمرینات ورزشی خودداری کنید. بهتر است برای تسریع در روند بهبودی مدت زمان بیشتری از کار کناره بگیرید به خصوص اگر شغل شما با فعالیت‌های بدنی سنگین در ارتباط است.

  • تمام دستور العمل‌ ها و رژیم غذایی بعد از عمل را دنبال کنید

 تمام داروهای تجویز شده توسط جراح خود را مصرف کرده و هر توصیه‌ غذایی و دارویی را با دقت دنبال کنید. تا زمانی که پزشک توصیه نموده مایعات مصرف کنید. خوردن مواد جامد خیلی زودتر از موعدی که پزشک مشخص کرده می‌تواند مشکلاتی برای سیستم گوارشی شما به وجود آورد.

  • در صورت مشاهده هر علامت مشکوکی بلافاصله با پزشک تماس بگیرید

هر علامت غیرمعمولی را که بعد از جراحی بای پس مشاهده کردید جدی گرفته و منتظر تشدید علائم نباشید. تشخیص و درمان به موقع می‌تواند به جلوگیری از مشکلات مهم آینده کمک کند. بنابراین بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

در صورت مشاهده هر علامت مشکوکی بلافاصله با پزشک تماس بگیرید

نتیجه نهایی

در طی بای پس معده، یک حلقه از روده کوچک شما بریده شده و به کیسه معده متصل می‌شود. یکی از خطرات بای پس معده نشت شیره‌های گوارشی و غذای نیمه هضم شده از طریق اتصالات جدید معده و روده است. این یک عارضه جدی پس از جراحی بای پس معده است.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با لاغری سریع در 3 روز ، کلیک کنید .

نشتی معده بعد از بای پس بسیار نادر است. به طور کلی، نشتی یک شکاف در درز کیسه معده جدید است. این مشکلی است که در عرض دو تا چهار هفته پس از جراحی ایجاد شده و به ندرت بیش از شش هفته بعد عمل اتفاق می‌افتد. در نتیجه، اگر کمتر از یک ماه پیش جراحی اسلیو معده انجام داده‌اید و علائم ذکر شده را تجربه کرده‌اید .

ممکن است نشت داشته باشید. برای تشخیص علت نشت آزمایش تصویربرداری از دستگاه گوارش انجام می‌شود. پزشک ممکن است یک جراحی اورژانسی را برای جستجوی نشت نیز توصیه کند.نشت جدی است و می‌تواند زندگی را تهدید کند. نشتی معده بعد از اسلیو و بای پس ممکن است باعث خونریزی و عفونت شود.

و تا زمانی که درمان نشود همچنان می‌تواند عوارض طولانی مدت ایجاد کند.افرادی که مشکلات سلامتی خاص دارند مانند افراد دیابتی و افراد سیگاری بیشتر در معرض علائم نشتی اسلیو معده یا بای پس معده هستند. رویت دستورالعمل‌های غذایی و دارویی بعد از جراحی می‌تواند نقش موثری در  پیشگیری از نشتی معده بعد از جراحی لاغری داشته باشد.

 یکی از مهمترین فاکتورهای اصلی جهت پیشگیری از علائم نشتی معده انتخاب بهترین جراح چاقی در تهران است. دکتر حامد قدسی عضو انجمن بین‌المللی جراحان چاقی هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه‌های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند مهارت، تخصص و تجربه بالای ایشان باعث شده تا بیماران عمل‌های موفقیت آمیز و رضایت بخشی را بدون عوارض جانبی تجربه نمایند.

سوالات متداول 

1 – علت نشتی معده بعد از بای پس چیست؟

علت ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این مشکل ممکن است به دلیل عدم مهارت پزشک برای بستن آناستوموز در حین جراحی ایجاد شود. یا ایجاد مشکلاتی در جریان خون علت نشت باشند. همچنین دلایل دیگری مانند بهبود ضعیف زخم، دیابت یا سیگار کشیدن نیز با علائم نشتی اسلیو معده و بای پس مرتبط است.

2 – چه کسانی بیشتر در معرض نشتی معده بعد از بای پس هستند؟

افرادی که شاخص توده بدنی بسیار بالایی دارند، افراد سیگاری و افرادی که مشکلات سلامتی مانند نارسایی کبدی و کلیوی دارند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

3 – علائم نشتی معده بعد از بای پس کی خود را نشان می‌دهند؟

بروز علائم بسته به میزان سوراخ و نشت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در کل علائم چند روز بعد از بای پس مشاهده خواهند شد. گاهی نیز بروز علائم تا چهار هفته طول می‌کشد و به ندرت به ۶ هفته خواهد رسید.

4 – آیا به جراحی مجدد برای درمان نشتی معده بعد از بای پس نیاز است؟

در صورت نیاز و بنا به تشخیص پزشک، جراحی اصلاحی یا ترمیمی برای درمان نشتی معده انجام خواهد.

5 – آیا می‌توان از بروز نشتی معده بعد از بای پس پیشگیری کرد؟

بله در صورت انتخاب یک جراح ماهر و متخصص و رعایت مراقبت‌های بعد از عمل شما می‌توانید از ایجاد نشتی معده بعد از بای پس پیشگیری نمایید

منابع

https: //www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=134&contentid=154

https://www.hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/risks-of-gastric-bypass-surgery-anastomotic-leaking

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *