بهترین راه درمان چاقی چیست؟

خانه | لاغری | بهترین راه درمان چاقی چیست؟

 در این مقاله بهترین راه درمان چاقی را به صورت کامل مطالعه میکنید، چاقی یکی از مهمترین مشکلات سلامتی در سراسر جهان است. امروزه سبک زندگی افراد نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است.

مصرف غذاهای آماده و فست فودی، کاهش تحرک و نشستن پشت میز کامپیوتر برای ساعت‌ های طولانی همگی باعث شده تا چاقی به یک معضل جهانی تبدیل شود اما درمان چاقی چیست؟

مشاوره چاقی با دکتر قدسی tel://09109254936

 شاخص اندازه‌ گیری میزان اضافه وزن و چاقی BMI است. شاخص توده بدنی از نسبت قد به وزن به دست می‌آید. افرادی که شاخص توده بدنی آنها بالاتر از ۳۰ باشد در معرض خطرات مرتبط با چاقی قرار دارند و باید برای درمان هر چه سریع‌ تر اقدام کنند.

چاقی می‌تواند با مشکلات سلامتی بسیاری مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، بیماری قلبی و عروقی، کلسترول، آپنه خواب و… همراه باشد.هدف از درمان چاقی علاوه بر تناسب اندام، بهبود سلامتی و رفع مشکلات مرتبط با اضافه وزن است.

خوب برای این منظور قبل از هر چیز باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت اصلی چاقی و اضافه وزن شما تشخیص داده شود. و با استفاده از انواع رژیم غذایی مانند شام رژیمی و … به کنترل وزن خود کمک شایانی کنید.

علل ابتلا به چاقی

همه چیز به رژیم غذایی و تمرینات ورزشی ختم نمی‌شود گاهی فرد با رعایت همه این موارد باز هم نمی‌تواند به وزن ایده‌آل خود دست پیدا کند در این صورت باید به پزشک مراجعه نمود تا علت اصلی چاقی تشخیص داده شود.

گاهی چاقی به دلیل بالا بودن میزان استرس یا تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد. در این صورت در کنار برنامه غذایی شما باید داروهای توصیه شده را نیز مصرف کنید. سابقه خانوادگی نیز نقش موثری در چاقی دارد.

گاهی چربی فقط در یک بخش از بدن تجمع پیدا می‌کند، به طور معمول اطراف شکم و پهلو ها بیشترین مکان تجمع چربی‌ های احشایی است که به چربی‌ های شکمی نیز معروف هستند. از بین بردن چربی‌ های احشایی به راحتی از طریق تمرینات ورزشی و رژیم غذایی امکان‌پذیر نیست، بنابر این باید به دنبال روش‌ ها و درمان پزشکی بود.

جراحی متابولیک بهترین گزینه برای درمان چاقی در افرادی است که شاخص توده بدنی  بالای 40 دارند. البته این جراحی برای افراد با شاخص توده بدنی کمتر از ۴۰ نیز انجام می‌شود، زمانی که چاقی مشکلات جدی سلامتی ایجاد کرده باشد.

در این مقاله ما انواع روش‌ های درمان چاقی را به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار داده‌ ایم، پس اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

  • درمان چاقی از طریق رژیم غذایی
  • درمان چاقی از طریق ورزش و فعالیت
  • درمان چاقی از طریق اصلاح رفتار
  • درمان چاقی با تکنیک های جراحی کاهش وزن

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید:

  • شماره مطب : ۰۲۱۸۸۶۶۳۲۸۴
  •  شماره برای رزرو نوبت : ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸
  • مشاوره آنلاین : ۰۹۱۹۵۵۰۴۲۵۱

مطالعه بیشتر : برای آشنایی کامل با انواع افزایش وزن کلیک کنید .

درمان چاقی از طریق رژیم غذایی 

داشتن یک برنامه غذایی سالم، تغییر عادات غذایی، کاهش میزان مصرف کالری و صحیح غذا خوردن اصلی‌ ترین روش‌ ها و راهکارهای درمان چاقی از طریق رژیم غذایی هستند. نمی‌توان یک برنامه رژیمی برای همه افراد تجویز کرد.

درمان چاقی از طریق رژیم غذایی

در واقع بهترین رژيم غذایی که در سایت‌ ها یا فضای مجازی تبلیغ می‌شود وجود ندارد، زیرا شرایط فیزیکی، سلامتی و روحی افراد با یکدیگر متفاوت است اثربخش بودن یک برنامه لزوماً به معنی تاثیر گذاری آن برای همه نخواهد بود. شما می‌توانید با داشتن یک برنامه علمی و اصولی گام‌ های اساسی در مسیر لاغری و کاهش وزن خود بردارید.

اصلاح رژیم غذایی

1 – کاهش میزان کالری 

اولین گام اساسی برای لاغری و کاهش وزن کم کردن میزان کالری است. کالری روزانه شما باید کمتر از میزان کالری باشد که در روز مصرف میکنید. به همین دلیل باید به متخصص تغذیه مراجعه کرد تا یک برنامه غذایی برای ایجاد تعادل بین کالری‌ های دریافتی و مصرفی شما تنظیم کند.

به طور معمول زنان روزانه به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری نیاز دارند در حالی که مردان چیزی بین ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کالری در روز باید دریافت کنند.

2 – تغییر عادات غذایی 

گاهی افراد با وجود کم کردن حجم مواد غذایی باز هم دچار اضافه وزن می‌شوند. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ این افراد عادات غذایی ناسالمی دارند.

استفاده از انواع نوشیدنی‌ های شیرین، انواع دسر ها، آبنبات‌ ها، چربی‌ ها و غذاهای فرآوری شده باعث می‌شود تا میزان کالری دریافتی شما بسیار بالا برود، در حالی که هنوز احساس گرسنگی می‌کنید.

به همین دلیل ممکن است شروع به ریزه خواری نمایید پس قبل از هر چیز باید عادات ناسالم برای خوردن و نوشیدن را کنار بگذارید.

شما می‌توانید خوردن وعده‌ های غذایی بزرگتر که حاوی میوه‌ ها سبزیجات هستند علاوه بر کاهش احساس گرسنگی کالری کمتری دریافت نمایید این باعث خواهد شد تا شما از وعده‌ های غذایی خود احساس رضایت کامل داشته و بهتر سیر شوید.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با عمل کوچک کردن معده کلیک کنید .

3 – انتخاب‌ مواد غذایی سالم و حذف مواد مضر 

شما باید مواد غذایی سالم‌ تری را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  • مصرف فیبر، پروتئین بدون چربی، غلات و غذاهای دریایی بسیار مهم هستند.
  • سعی کنید حداقل دوبار در هفته از ماهی‌ های چرب استفاده کنید.
  • شکر و نمک را از برنامه غذایی خود حذف کنید.
  • از روغن‌ های سالم مانند روغن زیتون، کانولا، کنجد و… استفاده کنید این علاوه بر کاهش وزن می‌تواند به سلامت قلب نیز کمک کند.
  • مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات و چربی بالا را کمتر کنید
  • نوشیدنی‌های شیرین و انرژی زا را از برنامه غذایی خود حذف کنید

4 – هیدراته نگه داشتن بدن

مصرف  در روز می‌تواند علاوه بر افزایش حجم معده، سرعت متابولیسم را نیز بیشتر کند. بهتر است ۳۰ دقیقه قبل و بعد از غذا از نوشیدن آب خودداری نمایید.

5 – اصلاح شیوه غذا خوردن 

علاوه بر رعایت نکات فوق شما باید درست غذا خوردن را نیز بیاموزید. سعی کنید وعده‌ های غذایی خود را کوچکتر کرده و در فاصله زمانی مختلف میل کنید.

از نوشیدن آب همراه با غذا خودداری نمایید و لقمه‌ های خود را خوب بجوید. رعایت این نکات به ویژه برای افرادی که جراحی لاغری انجام داده‌اند ضروری است.

6 – درمان چاقی از طریق ورزش و فعالیت

رژیم غذایی و تمرینات ورزشی مکمل یکدیگر هستند که می‌توانند شما را سریعتر به اهداف کاهش وزن برسانند. بنابر این همزمان با رعایت اصول غذایی، فعالیت بدنی یا ورزش بیشتر را نیز در برنامه لاغری خود بگنجانید.

درمان چاقی از طریق ورزش و فعالیت

افرادی که دارای اضافه وزن بالا هستند، به طور معمول باید در هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشند. فعالیت ورزشی باید شامل تمرینات هوازی و قدرتی باشد.

7 – تمرینات هوازی

پیاده‌روی، دوچرخه سواری و دویدن همگی از تمرینات مهم هوازی محسوب می‌شوند که می‌توانند به کالری سوزی بدن و درمان چاقی کمک کنند. رفتن به محل کار با دوچرخه، استفاده از پله به جای آسانسور و… نیز اقدامات دیگری هستند که می‌توانند حرکت و فعالیت شما را بیشتر کنند.

8 – تمرینات قدرتی

با استفاده از وزنه یا دمبل می‌توانید تمرینات قدرتی را در منزل یا باشگاه انجام دهید. انجام این نوع تمرینات با تقویت عضلات به چربی سوزی کمک می‌کند حتی زمانی که حرکت یا فعالیتی ندارید.

اگر می‌خواهید سریعتر به تناسب اندام دلخواه خود برسید، به حرکت ادامه دهید. هر حرکت اضافی می‌تواند به کالری سوزی بیشتر بدن کمک کند. سعی کنید روزانه 1000 گام بردارید.

9 – درمان چاقی از طریق اصلاح رفتار

همانطور که گفته شد یکی دیگر از دلایل چاقی استرس و نگرانی‌های زیادی است که فرد در طول روز با آنها دست و پنجه نرم می‌کند. برای درمان چاقی موقعیت‌ های استرس‌ زا را شناسایی کرده و از آنها دوری کنید همچنین راه‌ های غلبه بر استرس را پیدا کنید.

برای این منظور شما می‌توانید به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کرده و در مورد مشکلات سلامت عاطفی و رفتاری خود که منجر به پرخوری می‌شود صحبت کنید.

یک برنامه اصلاح رفتار باعث می‌شود تا شما ضمن مقابله با اضطراب چگونگی کنترل برنامه غذایی و محرک‌ هایی که منجر به افزایش هوس غذایی می‌شوند را شناسایی کنید.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با تکنیک های  لاغری سریع کلیک کنید .

درمان چاقی با تکنیک های جراحی کاهش وزن

اگر رژیم غذایی و تمرینات ورزشی تاثیرات مثبتی در لاغری و کاهش وزن شما نداشته می‌توانید از تکنیک‌ های نوین پزشکی در این زمینه بهره بگیرید. امروزه جراحی لاغری از طریق لاپاراسکوپی یکی از گزینه‌ های درمان چاقی است که اهداف کاهش وزن را با سرعت محقق می‌سازد.

درمان چاقی با تکنیک های جراحی کاهش وزن

با استفاده از این تکنیک نیازی به ایجاد برش‌ های عمقی در روی شکم و پوست نخواهد بود. در واقع لاپاراسکوپی برای درمان چاقی تنها با ایجاد چند برش کوچک ۲ تا ۳ سانتی اطراف شکم انجام می‌شود.

عمل جراحی چاقی

البته برخی از تکنیک‌ های لاغری مانند بالون معده نیازی به ایجاد برش روی شکم ندارند. در زیر مهم‌ ترین انواع جراحی چاقی مورد بررسی قرار گرفته است:

این یکی از روش‌های محبوب درمان چاقی و به صورت کم تهاجمی است. برای انجام اسلیو، جراح چند برش کوچک روی شکم ایجاد کرده تا ابزار مخصوص لاپاراسکوپی را وارد شکم کند و چیزی حدود ۸۰ درصد از معده فرد را خارج نماید.

معده باقیمانده منگنه شده و به شکل یک لوله آستین شکل در خواهد آمد. این باعث می‌شود تا فرد با خوردن مواد غذایی کمتر سریعتر احساس سیری نماید.

بای پس نیز با تکنیک لاپاراسکوپی انجام می‌شود. برای انجام این عمل معده به دو قسمت تقسیم می‌شود. از طرفی روده کوچک به فاصله کوتاهی از زیر معده بریده می‌شود تا به کیسه کوچک معده تازه تشکیل شده متصل شود.

این باعث خواهد شد تا غذا بخش بیشتری از معده را دور بزند. با انجام بای پس علاوه بر دریافت مواد غذایی کمتر، سوء جذب نیز اتفاق خواهد بود و در نهایت همه اینها منجر به لاغری و کاهش وزن می‌شوند.

  • باندینگ معده

این نوع از جراحی کاهش نیز از طریق لاپاراسکوپی انجام می‌شود جراح چاقی با ایجاد چند برش کوچک روی شکم حلقه‌ ای را در قسمت فوقانی معده  و دور تا دور آن قرار می‌دهد. این نوار حلقه‌ای باعث می‌شود تا معده تنگ‌تر شده و میزان غذای دریافتی نیز کاهش پیدا کرده و فرد سریعتر احساس سیری نماید.

  • بالون معده

بالون معده نسبت به اسلیو و بای پس کم تهاجمی‌تر بوده و از طریق آندوسکوپی انجام می‌شود. برای انجام این عمل از طریق دهان بالن وارد معده می‌شود تا با تزریق نرمال سالین یا هوا حجم آن افزایش یافته و فرد احساس پری کرده و کمتر غذا مصرف کند.

بالون معده

سوئیچ دوازده اثنی عشر، مینی بای پس، و… تکنیک‌ های دیگری برای جراحی لاغری هستند. اینکه کدام تکنیک برای شما مفید است به تشخیص پزشک و شرایط سلامتی شما بستگی دارد.

گاهی ممکن است پس از انجام یک جراحی مانند اسلیو فرد نتوانسته به وزن ایده‌آل خود دست پیدا کند. در این صورت پزشک از تکنیک بایپس یا سوئیچ دوازده استفاده خواهد کرد.

نکته مهمی که در جراحی چاقی باید در نظر گرفت این است که برخی از این تکنیک‌ ها مانند اسلیو یا بای پس برگشت ناپذیر هستند. یعنی شما بعد از انجام جراحی نمی‌توانید معده و یا روده خود را به شکل سابق برگردانید. اما بالون یا باندینگ معده برگشت پذیر بوده و شما هر لحظه که بخواهید می‌توانید آنها را از بدن خارج نمایید.

کلام پایانی

اگر از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برید بهتر است که برای درمان هرچه سریع‌ تر اقدام کنید، زیرا وجود توده‌ های چربی اضافی در سنین بالا می‌تواند تحت جدی برای سلامتی شما باشد. آریتمی‌ های قلبی، فشار خون و دیابت از مهمترین مشکلات مرتبط با چاقی هستند.

برای درمان چاقی ابتدا باید از رژیم غذایی و تمرینات ورزشی سالم و اصولی بهره‌مند شد. البته همیشه به این سادگی نیستف مشکلات روحی از جمله استرس و اضطراب نیز می‌توانند در تسریع روند چاقی نقش زیادی داشته باشند. در این صورت باید علاوه بر متخصص تغذیه به مشاور یا روانشناس نیز مراجعه نمایید.

اگر همه این راهکارها نتوانستند شما را به وزن ایده‌آل و دلخواه برسانند جراحی چاقی گزینه نهایی خواهد بود. انواع تکنیک جراحی چاقی مانند اسلیو، بای پس، بالون معده و باندینگ به درمان سریع چاقی کمک خواهند کرد.

اسلیو و بای پس جراحی‌های برگشت ناپذیری هستند. اینکه کدام تکنیک برای شما کارآمدتر است به نظر جراح متخصص بستگی دارد. برای انجام جراحی‌های متابولیک توصیه می‌شود به بهترین جراح چاقی در تهران یعنی دکتر حامد قدسی مراجعه نمایید.

ایشان عضو انجمن بین‌ المللی جراحان چاقی هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه‌ های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده اند انجام عمل‌های متعدد و موفقیت آمیز مهر تاییدی بر توانمندی‌ های بالای ایشان در مقابله با چاقی و مشکلات مرتبط با آن است.

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ها و دوشنبه‌ ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید.

سؤالات پرتکرار

1 – آیا تنها از طریق رژیم غذایی می‌توان به درمان چاقی کمک کرد؟

رژیم غذایی کلید اصلی کاهش وزن است ولی اگر شما می‌خواهید به نتایج سریع‌تر و بهتر دست پیدا کنید باید ورزش و اصلاح رفتار را نیز در برنامه خود داشته باشید.

2 – اگر ورزش و رژیم غذایی به درمان چاقی کمک نکرد چه باید کنم؟

اگر تمرینات ورزشی و رژیم غذایی برای شما اثربخشی کامل را نداشته باشد توصیه می‌شود به جراح چاقی مراجعه کنید.

3 – آیا کاهش استرس به درمان چاقی کمک می‌کند؟

بله شما با کاهش استرس و اضطراب می‌توانید از اضافه وزن بیشتر خود جلوگیری نمایید. برای این منظور بهتر است به یک مشاور یا روانشناس مراجعه نمایید.

4 – کدام جراحی متابولیک برای درمان چاقی توصیه می‌شود؟

اگر به دنبال نتایج ماندگار و طولانی مدت هستید اسلیو معده و بای پس معده بهترین گزینه

می‌باشند.

5 – مهمترین تمرینات ورزشی برای درمان چاقی چیست؟

انجام همزمان تمرینات هوازی و قدرتی می‌توانند نتایج بسیار بهتری برای لاغری و کاهش وزن شما داشته باشند.

منبع

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/obesity/diagnosis-treatment/drc-20375749

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط

عوارض پودر لاغری
لاغری

عوارض پودر لاغری

اگر در حال حاضر برای کاهش وزن تلاش می‌کنید و به دنبال پیشرفت در مسیر لاغری و تناسب اندام خود هستید ممکن است در مورد

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *