فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک

خانه | بای پس | فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک
فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک

در این مقاله به صورت کامل راجع به فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک صحبت میکنیم . امروزه لاغری و کاهش وزن بسیار آسان‌ تر از گذشته شده است. تکنیک‌ های مختلف پزشکی از جمله اسلیو معده، بای پس معده و مینی بای پس و… به کمک آمده‌ اند تا دیگر تناسب اندام یک رویا نباشد.

مشاوره چاقی با دکتر قدسی

در این بین بای پس و مینی بای پس نتایج کاهش وزن سریع و طولانی مدتی به همراه دارند. در این مقاله دکتر حامد قدسی ضمن معرفی هر کدام از این روش‌ ها در مورد فرق عمل مینی بای پس معده با بای پس کلاسیک به شما مشاوره و راهنمایی‌ های لازم را خواهند داد.

 تفاوت بای پس و مینی بای پس 

افرادی که به دلیل اضافه وزن و چاقی نمی‌توانند از روش‌ های طبیعی و از کم کنند باید به دنبال روش‌ های کم تهاجمی مانند انواع جراحی متابولیک باشند.

البته قبل از هر جراحی کاهش وزن به بیماران توصیه می‌شود تا با داشتن برنامه غذایی و ورزشی منظم به اندام متعادل و متناسب خود دست پیدا کنند.

جراحی بای پس کلاسیک یک روش کاهش وزن برای افرادی که اضافه وزن داشته و شاخص توده بدنی یا BMI آنها بیش از 35 باشد. چاقی چیزی بیش از یک موضوع زیبایی است.

این میتواند در ابتلا به بیماری‌ هایی مانند  فشار خون بالا، کلسترول بالا، ناباروری، سکته مغزی، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و آپنه خواب نقش داشته باشد.

بنابراین هرچه سریعتر باید به دنبال لاغری و کاهش وزن بود. بای پس معده و مینی بای پس کلاسیک معده با ایجاد تغییرات در اندام گوارشی مانند معده و روده کار می‌کنند.

در هر دو این جراحی‌ های چاقی حجم معده کمتر شده تا فرد و دریافت مقدار کمی کالری سریع‌ تر احساس سیری کند و از طرفی مسیر عبور غذا از روده نیز تغییر داده می‌شود تا جذب کمتری اتفاق بیفتد.

اما فرق عمل مینی بای پس معده با بای پس کلاسیک در چیست؟ در این مقاله ما به صورت کامل فرق اسلیو و بای پس را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم تا شما بتوانید به اطلاعات کامل و مفیدی در این زمینه دست پیدا کنید. پس به خواندن ادامه دهید.

  • جراحی بای پس معده چیست؟
  • جراحی مینی بای پس معده چیست؟
  • فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک در چیست؟
  • مینی بای پس یا بای پس معده کدام یک بهتر است؟
  • مزایای عمل بای پس و مینی بای پس معده
  • دوران نقاهت و بهبودی بعد بای پس و مینی بای

جهت مشاوره و دریافت نوبت میتوانید به صورت حضوری به آدرس مطب دکتر حامد قدسی یعنی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور، روبروی بیمارستان دی، ساختمان پزشکان ۱۸، طبقه دوم مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای پذیرش شنبه‌ ها و دوشنبه‌ ها ساعت ۱۸ به مطب و چهارشنبه ها ساعت 16 به بیمارستان دی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت و مشاوره به صورت غیر حضوری می‌توانید از طریق نوبت دهی آنلاین اقدام کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید :

  • شماره مطب : ۰۲۱۸۸۶۶۳۲۸۴
  •  شماره برای رزرو نوبت : ۰۹۹۳۱۴۶۶۳۸۸
  • مشاوره آنلاین : ۰۹۱۹۵۵۰۴۲۵۱ 

جراحی بای پس معده چیست؟ 

قبل از اینکه بخواهیم در مورد فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک صحبت کنیم بهتر است هر کدام از این تکنیک‌ های کم خطر ترین عمل لاغری را مفصل توضیح دهیم.

در جراحی بای پس که به روش لاپاراسکوپی و با بیهوشی عمومی انجام می‌شود پزشک ابتدا چند برش روی شکم ایجاد می‌کند تا ابزار لاپاراسکوپی و جراحی را وارد بدن نماید.

جراحی مینی بای پس معده چیست؟

پس از آن تغییرات روی معده و روده انجام خواهد شد. در بای پس حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد معده برش داده شده و باقیمانده آن به صورت یک کیسه کوچک در می‌آید.

بخشی از روده کوچک نیز بریده می‌شود و به قسمت فوقانی و کیسه جدید معده متصل می‌شود. در واقع اتصالات معده و روده از طریق دو آناستوموز انجام خواهد شد.

جراحی مینی بای پس معده چیست؟

یکی دیگه از موارد تفاوت مینی بای پس و کلاسیک در جراحی مینی بای پس، معده برش داده می‌شود اما نه به شکلی که در بای پس توضیح داده شد.

در واقع در مینی بای پس، معده شبیه روش اسلیو گاسترکتومی برش داده می‌شود تا به شکل یک آستین باریک یا یک موز کوچک درآید.

مطالعه بیشتر : هزینه عمل اسلیو معده با بیمه تامین اجتماعی ، کلیک کنید .

سپس اتصال آن به روده کوچک از طریق یک آناستوموز انجام می‌شود. در مینی بای پس احتمال برگشت معده به شکل اول وجود دارد.

در روش مینی بای پس مانند بای پس معده فرد با دریافت کالری کمتر سریعتر احساس سیری کرده و از طرفی سوء جذب نیز اتفاق خواهد افتاد، زیرا مسیر عبور غذا از معده به روده در این روش نیز تغییر داده شده است.

فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک در چیست؟

حال که با چگونگی انجام بای پس و مینی بای پس آشنا شدید در ادامه به فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک می‌پردازیم

  • زمان انجام جراحی

زمان انجام جراحی مینی بای پس نسبت به بای پس کمتر است. به طور معمول جراحی مینی بای پس حدود 1.5 تا 2 ساعت زمان می‌برد، در حالی که جراحی سنتی بای پس کلاسیک معده حدودا ۲ تا ۳ ساعت طول خواهد کشید.

  • پیچیدگی روند جراحی

از آنجا که جراحی مینی بای پس مراحل کمتری نسبت به بای پس دارد و تنها نیاز به یک آناستوموز در محل اتصال معده به روده دارد، پیچیدگی کمتری داشته و روند جراحی آن نسبت به بای پس آسان‌ تر است.

در جراحی بای پس علاوه بر کاهش سایز معده روده نیز بریده می‌شود تا به معده متصل شود، اما در عمل مینی بای پس روده بدون برش به معده متصل می‌شود.

  • عوارض و خطرات بعد عمل

همانطور که گفتیم مینی بای پس نسبت به جراحی بای پس آسان‌ تر انجام می‌شود و نیاز به برش معده ندارد بنابر این، عوارض و خطرات بعد از جراحی آن نیز بسیار کمتر خواهد بود.

به عنوان مثال یکی از مهمترین خطرات و عوارض پیش رو در جراحی بای پس و مینی بای پس احتمال ایجاد فتق داخلی است. فتق زمانی ایجاد می‌شود که حلقه‌ ای از روده در بخشی از بافت‌ های اطراف گیر کند.

در جراحی مینی بای پس احتمال فتق داخلی به دلیل تغییرات کم روی روده کاهش پیدا می‌کند. از طرفی در جراحی مینی بای پس امکان چرخش یا چسبندگی روده کمتر بوده ولی احتمال ریفلاکس بیشتر است.

  • چگونگی کاهش وزن

هنگام بررسی فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک مهمترین سوال افراد در مورد میزان کاهش وزن در هر کدام از این روش‌ های کم تهاجمی لاغری است.

چگونگی کاهش وزن

در هر دو روش بیماران به سرعت وزن کم می‌کنند و می‌توانند این کاهش وزن خود را حفظ نمایند. با این وجود در جراحی مینی بای پس، میزان کاهش وزن کمتر است و زمان بیشتری به طول می‌انجامد.

  • هزینه جراحی

از آنجا که مینی بای پس یک تکنیک آسان ساده نسبت به بای پس می‌باشد هزینه جراحی و مراقبت‌ های بعد از آن نیز کمتر است.

  • تعداد بخیه‌ های داخلی

در بای پس برای اتصال معده به روده نیاز به دو آناستوموز است در حالی که در مینی بای پس این اتصال تنها از طریق یک بخیه انجام می‌شود.

  • دسترسی به تجهیزات جراحی

از آنجایی که مینی بای پس معده یک جراحی چاقی نسبتاً جدید است، پزشکان زیادی ابزار یا تجربه لازم برای انجام آن را ندارند. به همین دلیل باید به دنبال پیدا کردن یک کلینیک پزشکی حرفه‌ای بود.

  • میزان تحمل غذا

میزان تحمل غذا در بای پس معده کمتر از مینی بای پس می‌باشد.

مینی بای پس یا بای پس معده کدام یک بهتر است؟ 

برای پاسخ به این سوال اثر بخشی و کارآمدی هر کدام از این تکنیک‌ های لاغری به صورت جداگانه برای افراد مختلف باید مورد بررسی قرار بگیرد.

این نیاز به نظر یک جراح چاقی متخصص و مجرب دارد. او بنابر شرایط جسمی و فیزیکی شما در مورد روش‌ های جراحی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

  • مینی بای پس به چه افرادی توصیه میشود

این تکنیک لاغری معمولاً برای افراد در سنین بالا توصیه می‌شود .مینی بای پس برای بیمارانی که تحت عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی یا کاهش وزن قرار گرفته اما دوباره چاق شده اند، یک گزینه خوب و عالی محسوب میشود.

مینی بای پس معده برای بیماران دیابتی انتخاب بهتری است زیرا زخم و برش کمتری داشته و  بیمار دوره نقاهت کمتری خواهد داشت.

  • بای پس معده برای چه کسانی توصیه میشود

بیمارانی که شاخص توده بدنی بالایی دارند و از مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی به شدت رنج می‌برند باید از بای پس استفاده کنند.

بیمارانی که رژیم و درمان دارویی نتوانسته لاغری و کاهش وزن مطلوبی برای آنها به دنبال داشته باشد، نیز کاندیدای خوبی برای این جراحی می‌باشند. افرادی که مبتلا به رفلاکس معده هستند نیز بهتر است بای پس را انتخاب نمایند.

مطالعه بیشتر : فتق چیست و چه ارتباطی با چاقی مزمن دارد ، کلیک کنید .

مزایای عمل بای پس و مینی بای پس معده

همانطور که گفته شد، جراحی بای پس و مینی بای پس معده روشی است که اندازه معده را کاهش داده و نحوه جذب غذا را تغییر میدهند. علاوه بر کاهش وزن، این جراحی‌های متابولیک دارای مزایای متعددی نیز میباشد که عبارتند از

  • بهبود سلامت قلب و عروق

هر دو این جراحی‌ ها با مواردی که با باعث تفاوت اسلیو و بای پس میشود به صورت کلی می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و بیماریهای قلبی را کاهش دهد. سطح فشار خون و کلسترول نیز میتواند به سطح طبیعی یا نزدیک به نرمال بازگردد.

بهبود سلامت قلب و عروق

  • رفع دیابت نوع 2

جدا از فرق بای پس با مینی بای پس، هر دو آنها می‌توانند دیابت نوع دو را به صورت کامل مهار کنند.

  • بهبود کیفیت زندگی

این دو جراحی کاهش وزن می‌توانند توانایی فرد را برای انجام فعالیت‌ های معمول روزانه بهبود بخشیده و در نهایت منجر به بهبود کیفیت زندگی او شوند.

  • کاهش درد مفاصل

 جراحی بای پس معده و مینی بای پس می توانند باعث کاهش درد مفاصل (استئوآرتریت) شوند.

  • رفع رفلاکس اسید

 جراحی بای پس معده میتواند بیماری ریفلاکس معده (GERD) را به طور کامل برطرف کند.

  • کاهش میل به غذا های ناسالم

هر دو این جراحی میتوانند میل به غذاهای ناسالم و احساس گرسنگی را کاهش دهند.

  • بهبود عزت نفس

این جراحی‌ های چاقی باعث بهبود عزت نفس و کیفیت کلی زندگی میشوند. توجه به این نکته ضروری است که جراحی بای پس و مینی بای پس معده جراحی‌ های بزرگ گوارشی محسوب میشوند.

به همین دلیل باید آخرین گزینه درمان چاقی باشند. استفاده از روش‌ ها برای افرادی که به شدت چاق هستند و سایر روش‌های کاهش وزن برای آنها موفقیت آمیز نبوده توصیه می‌شود.

دوران نقاهت و بهبودی بعد بای پس و مینی بای 

با وجود فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک، اما دوران نقاهت و بهبودی نسبتا یکسانی دارند. فرایند بهبودی بعد از هر دو جراحی به شکل زیر دنبال خواهد شد:

هفته اول پس از جراحی

ممکن است هنوز مقداری ناراحتی شکمی داشته باشید که این میتواند ناشی از زخم یا کوچک شدن شکم باشد. در صورت لزوم میتوانید برای کاهش درد مسکن مصرف کنید. پس از یک هفته می‌توانید به سر کار خود برگردید.

با این حال، برای شش هفته آینده باید از بلند کردن هر گونه وزنه سنگین خودداری کنید. هر روز 30 دقیقه به پیاده روی داشته باشید و تمرینات تنفسی خود را 3 بار در روز انجام دهید. طبق دستور متخصص تغذیه، رژیم غذایی مایع را دنبال کنید.

مطالعه بیشتر : اسلیو چیست برای اطلاعات بیشتر کلیک ، کلیک کنید .

2 تا 4 هفته پس از جراحی

اکنون باید بتوانید رژیم غذایی حاوی غذاهای پوره شده را شروع کنید. در این هفته‌ ها ممکن است پس از خوردن کربوهیدراتهای تصفیه شده مانند ساکارز (شکر) یا فروکتوز (قند میوه) احساس تعریق، سبکی سر و اسهال کنید.

همچنین ممکن است متوجه عدم تحمل محصولات مبتنی بر شیر شوید. اگر این اتفاق افتاد، به جایگزین‌ های غیر لبنی مبتنی بر سویا بروید.

4 تا 8 هفته پس از جراحی

اکنون می توانید رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم را شروع کنید.

8 هفته پس از جراحی

می توانید شروع به خوردن غذای معمولی (جامد) کنید، اما مراقب خوردن غذا هایی مانند نان یا کلم بروکلی باشید، زیرا این غذاها میتوانند در معده متورم شده و باعث نفخ شوند.

در جراحی مینی بای پس معده ممکن است روند بهبودی و برنامه غذایی کمی دستخوش تغییرات شده و فرد سریع‌ تر وارد مرحله بعد شود. در هر صورت شما باید زیر نظر کارشناس تغذیه و پزشک خود برنامه غذایی را دنبال کنید.

8 هفته پس از جراحی

ممکن است گاهی از شما آزمایش خون گرفته شده تا وضعیت ویتامین‌ های مورد نیاز بدن مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت لزوم مکمل‌ های بیشتری در رژیم غذایی شما گنجانده شود.

نتیجه‌ گیری

جراحی بای پس معده و مینی بای پس معده با تغییر بر روی اندام گوارشی مانند معده و رود به کاهش وزن کمک می‌کنند. در بای پس معده برش داده شده و قسمت فوقانی آن به صورت یک کیسه کوچک در می‌آید .

تا پس از برش روده کوچک به آن متصل شود در مینی بای پس، معده بعد از برش به شکل یک موز کوچک در می‌آید و محل اتصال جدیدی با روده خواهد داشت.

این باعث می‌شود تا علاوه بر دریافت مواد غذایی کمتر سوء جذب نیز اتفاق بیفتد. مهمترین فرق بای پس و مینی بای پس معده در عوارض و خطرات بعد از عمل، چگونگی کاهش وزن، پیچیدگی روند جراحی، هزینه جراحی، تعداد آناستوموز و میزان تحمل غذاست.

اینکه کدام روش برای شما بهتر است به تشخیص پزشک و وضعیت سلامتی و پزشکی شما بستگی دارد. به طور معمول بای پس برای افرادی که دچار چاقی شدید هستند و اسلیو معده به کاهش وزن آنها کمکی نکرده توصیه می‌شود.

بای پس و مینی بای پس تاثیرات مثبتی بر بهبود سلامت قلب و عروق، رفع دیابت نوع ۲، کاهش درد مفاصل و بهبود عزت نفس افراد دارند.

دوران نقاهت بعد از این دو جراحی کاهش وزن تقریباً شبیه هم بوده و افراد باید به تدریج در طی هفته‌های متوالی از رژیم غذایی نرم، مایع و پوره شده به سمت غذاهای جامد بروند.

با مراجعه به بهترین جراح چاقی در تهران می‌توانید عمل بای پس و مینی بای پس را به بهترین شکل و با حداقل عوارض جانبی انجام دهید.

دکتر حامد قدسی عضو انجمن بین‌المللی جراحان چاقی هستند که مدارک علمی خود را از دانشگاه‌ های معتبر از جمله دانشگاه استراسبورگ فرانسه کسب نموده‌اند. عمل‌های متعدد موفقیت آمیز و رضایت بیماران همگی نشان از مهارت و تجربه بالای ایشان است.

سوالات متداول

1 – فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک در چگونگی روند کاهش وزن چیست؟

اگر به دنبال کاهش وزن سریع و بیشتر هستید باید جراحی بای پس معده را انتخاب کنید. سرعت کاهش وزن با بای پس بیشتر از مینی بای پس معده است.

2 – فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیک در ایجاد تغییرات روی معده چیست؟

در بای پس، معده بعد از برش منگنه شده و قسمت فوقانی آن به شکل کیسه کوچک در می‌آید. در حالی که در مینی بای پس معده برش داده شده و باقیمانده آن به صورت یک آستین لوله‌ ای شکل کوچک در خواهد آمد.

3 – فرق عمل مینی بای پس با بای پس کلاسیکدر میزان عوارض بعد از جراحی چگونه است؟

از آنجا که مینی بای پس معده نسبت به وای از معده یک جراحی آسان‌تر محسوب می‌شود عوارض و خطرات بعد از جراحی آن نیز کمتر است.

4 – آیا محل اتصال روده به معده در بای پس کلاسیک با مینی بای پس فرق دارد؟

بله در بای پس، محل اتصال معده به روده از طریق دو آناستوموز خواهد بود، در حالی که در مینی بای پس محل اتصال معده به روده از طریق یک آناستوموز انجام می‌شود.

5 – افراد با شاخص توده بدنی بسیار بالا باید بای پس معده انجام دهند یا مینی بای پس معده؟

 بای پس در افراد با شاخص توده بدنی بالا نتایج کاهش وزن بسیار بهتری به دنبال خواهد داشت و افراد از این طریق سریع‌ تر می‌توانند وزن کم کنند چون هم ظرفیت معده بسیار کمتر شده و هم سوء جذب بیشتری اتفاق می‌افتد.

منابع

https://healthandbeautytravel.nl/en/difference-between-mini-bypass-and-normal-bypass/

https://www.thelondonweightclinic.com/procedure/mini-gastric-bypass/

https://sleevetop.com/blog/difference-between-bypass-mini-bypass/

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
درباره دکتر حامد قدسی
متخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراح چاقی، دوره تکمیلی از استراسبورگ فرانسه، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی IFSO

پست های مرتبط